V
vierailija
Vieras
Kyllä kaikki kuuntelevat ja ymmärtävät neuvolan ohjeet. Ja toimivat sen jälkeen niin kuin omalle perheelleen parhaimmaksi näkevät. Se mikä on parasta yhdelle, ei ole parasta kaikille.Joo, en minä kaikessa noudattanut neuvolan ohjeita, mutta sentään kuuntelin ja ymmärsin ne. Imetyksessä oma neuvolantätini kehotti lopettelemaan vuoden iän jälkeen, mutta jatkoin WHO:n suosituksen mukaisesti imetystä kunnes lapsi oli vähän päälle 2-vuotias. Viralliset suositukset on kaikkien saatavilla ja meidän neuvolantätimme suositus imetyksen lopettamisesta ei perustunut niihin, virallisissa suosituksissa ei ole mitään yläikärajaa mainittu. Joten jos arvelee, että neuvolantäti puhuu ihan höpöjä, voi tarkistaa muista lähteistä asiat.
Jos jättää suosituksia noudattamatta, on kuitenkin hyvä tietää ne ja niiden perustelut ja kyetä perustelemaan, miksi itse kokee toisen toimintatavan paremmaksi.
Minäkin olin imetysfanaatikko siihen asti, kunnes lapseni terveys oli sen vuoksi vaarassa. Ja kun aloin antamaan lapselle korviketta, lapsen tila parani. Minä itse sen sijaan vedin itseni täysin loppuun yrittäen saada maitoa tulemaan jatkuvalla imettämisellä ja pumppaamisella, ja ihokontaktilla ja imetysteellä jne, eikä maitoa siitä huolimatta tullut yhtään enempää. Sitten oli pakko todeta, etteivät kaikki suinkaan voi imettää, ja asiaan ei itse pysty vaikuttamaan pätkääkään. Olisivat meidänkin yhteiset alkumetrimme sujuneet paremmin, jos olisin heti antanut korviketta kun näytti siltä ettei maito riitä, ja tätä suosittelen kaikille vastaavassa tilanteessa. Turha vetää itseään jaksamisen äärirajoille samalla tavalla kuin minä tein, kun ei se vaikuta maidontuloon yhtään.
Tiedätkö, mitä elinikäisiä vammoja vastasyntyneelle voi tulla, jos hänen verensokerinsa on jatkuvasti liian matala ravinnonpuutteen vuoksi? Näistä ei neuvolassa hiiskuta sanaakaan, ennen kuin lapsi on vaarassa. Ja on sitä tutkittukin; Suomessa suurin riskiryhmä tällaisille vammoille ovat lapset, joiden äiti on korkeakoulutettu, vanha ensisynnyttäjä, jota on erittäin imetysmyönteinen.
Mutta hei, en sentään ole pumpannut lastani täyteen myrkkyjä synnytyksessä, koska synnytin täysin luomuna, eli on minullakin keino päteä, jos nyt en imetyksellä pystykään pätemään.