Voi että mie oon kyllä yks keittiöihme...*turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Niih, rupesin tuossa tekemään sämpylöitä kun täällä oli puhetta niistä..
Katoin kirjasta ohjetta ja kappas vaan, tein varmaan alkeellisimman virheen: Kerää leivontaan tarvittavat aineet pöydälle valmiiksi.
Nyt tiiän miksi niin pitäis tehdä :xmas:

Meillä ei ollu vehnäjauhoja! Yhtään! :ashamed:

No, laitoin sit kaikkia muita jauhoja mitä sielt löytyi..tuleepa ainakin kuiturikkaita sämppyjä, kun laitoin vehnäleseitä,ruisjauhoja ja rouheisia sämppyjauhoja.

Hitto, kun ensin näytti niin hyvältä..Juureen laitoin leseitä ja rouhejauhoa ja mikroon kohoamaan (en laittanu mikroa päälle) Ois pitänyt arvata että jokin menee silti pieleen..

Mut no,ehkä ens kerralla muistaa tuonkin paremmin.. :whistle: :D

"Mielenkiinnolla" ootan mitä sieltä kohta tulee.. :p :x

Ei sämpylöihin tarvita vaaleita vehnäjauhoja. En käytä itse niitä ikinä ja teen älyttömän hyviä sämpylöitä. Sullahan on ollut kaikkea tarpeelista: sämpyläjauhoja, ruisjauhoja ja leseitä! Mihin niitä vaaleita vehnäjauhoja olisit tarvinnut?

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Ei sämpylöihin tarvita vaaleita vehnäjauhoja. En käytä itse niitä ikinä ja teen älyttömän hyviä sämpylöitä. Sullahan on ollut kaikkea tarpeelista: sämpyläjauhoja, ruisjauhoja ja leseitä! Mihin niitä vaaleita vehnäjauhoja olisit tarvinnut?

No ohjeessa luki niin..en oo kovinkaan paljoa sämpylöitä tai leipää leiponut..

Tuoksu on ainakin hyvä..ulkonäkö ei.

Taikina jäi sen verran löysäks ettei sitä oikeen voinu pyöritellä. Enkä uskaltanut hirveesti sitäkään jauhoa sinne laittaa, jos menee liian kovaks paistossa.

Parhaat sämpylät saa säveltämällä. Sinne taikinaan voi jemmata puuron jämät, muusin jämät, porkkanaraasteet jne. Ja löysän taikinan saa suht muotoon kun pyörittelee öljytyin käsin ne sämpylät tai tekee peltileivän ns.

Liian kova taikinakin on paha, eli löysempi on parempi! Ja tosiaan, vehnäjauhot eivät ole pakollisia, edullisimpiahan ne ovat, mutta ei paljoa muuta.. Itse laitan aina mitä jauhoja löytyy, kaurahiutaleet ovat hyviä sämpylöissä :)

Nehän olikin yllättävän hyviä..lapsetkin tykkäs =)
Saa vaan nähdä mitä mieltä mies on, kun ei tykkää tuosta rouheesta mitä on noissa meijän sämpyläjauhoissa :/

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Nehän olikin yllättävän hyviä..lapsetkin tykkäs =)
Saa vaan nähdä mitä mieltä mies on, kun ei tykkää tuosta rouheesta mitä on noissa meijän sämpyläjauhoissa :/

hyvä hyvä :) kattelin et sullon urakkaa farmilla :whistle: :p

Mä en tee koskaan ohjeiden mukaan :D Sormi määräisesti kokeilen onko liian löysää vai ei. Parhaat sämpylät tulee kun taikinan sekaan pistää paprikaa, oreganoa ja juustoa.

Mä dumppaan sinne kaikki vanhat (eiliset) puuronjämät, muussinloput, murustan kuivahkot leivänkannikat ym. jos jää löysähköksi niin kaadan vaan pellille, taputtelen ja rullaan taikinapyörällä paloiksi. Sellainen sisarsämpylä/pelti :D

Yhteistyössä