Juu, tämä on juuri sitä läppärimuotia. Kaikki lähisukulaiseni ja kaverini jotka eivät tiedä niin tietokoneista, lankeavat aivan liian usein teknisten tai expertin nuoren ja komean miesmyyjän puheisiin. Sitten tullaan kaupasta silmät kirkkaina ilosta ja onnesta "arvaa mitä; ostin läppärin!". Tämän jälkeen aina kun kysyn sarjan "anna kun arvaan..." kysymyksiä, niin ihmettelen itsekin kuinka aina osun oikeaan, hinta 350?-500? - oikein, acer tai fujitsu - oikein, sait jonkun vuoden virustorjunnan kaupanpäälle - oikein, myyjä sanoi että tässä on se uusi Windows Vista ja uudenaikainen tuplaydinprosessori (todellisuudessa 4 vuotta vanha surkein malli) - oikein, ja tätä voikin sitten jatkaa tooodella pitkälle.
Sitten puolen vuoden päästä tämä niin alitehoinen läppäri on yrittänyt suoriutua niistä lukemattomista härpäkesohjelmista mitkä tulivat koneen esiasetuksissa tehtaalta mukana, aivan liian raskaasta virustorjunnasta ja raskaasta Vistasta niin lopputulos väistämättä aina sama. Omistaja kysyy hiljaa vähän häpeilevästi kun olen käymässä kahvilla: "niin kun sä nyt tiedät noista koneista niin voisitko katsoa tota meijän läppäriä kun se jotenkin niinku jumittaa ja on tajuttoman hidas, ja kun ei se oo kuin puolivuotta vanhakaan..". Tämän fraasin jälkeen minkä olen kuullut aaaivan liian monta kertaa aivan liian monelta henkilöltä, ei enään edes hymyilytä sanoa että "mitäs minä silloin koitin sulle sanoa..." ja vastaus "niin niin mut mut...".
Noh, sitten kun olen laittanut kyseisen koneen noin kolmeen kertaan kuntoon kahden käyttövuoden jälkeen kysyn: "no montako kertaa olet vienyt läppärin pois tästä asunnosta tai edes ottanut sen pois tästä tietokonepöydältä (mihin on jo haalistunut lakkapintaan koneen pohjan jäki järjettömästä kuumuudesta koneen lämmöntuotosta)" niin vastaus taas "no olenhan sillä joskus tässä sohvalla netissä surffannut".
Eli vielä kerran kaikille. Jos teillä sattuu olemaan joku tuttu tai joku joka ikinä on edes kurkistanut koneen sisään mielenkiinnolla että mitähän se on syönyt, ottakaa häneen ENSIN yhteyttä ennen koneen ostoa ja kysykää. Ja pyytäkää että jos vaikka voisi muutamalla kympillä kasata teille hyvän koneen halvalla. Äkkiä voi näin tehdäkin.
Edelleen itse kasattu 500? kone on tehokkaampi ja hyvin suunnitellusti kolme kertaa pitkäikäisempi kuin se kaupan 700? valmiskone. Se on vain kylmä totuus. Ilmankierto yms yms kaikki muut tärkeät asiat voit suunitella ja tehdä itse etkä luottaa pakettikoneeseen joka on suunniteltu vain ja ainoastaan valmistuskustannukset ja tuotto mielessä. Näissä pakettikoneissa ei todellakaan ole oikeasti ensimmäisenä asiakasta mietitty vaikka se Expertin myyjä niin teille sanoisi.
Kiitos ja hyvää onnea tietokoneasioissa