Voi helevetti! Tietokone hajos taas!

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Viime toukokuun lopulla ostettiin tietokone ja kesäkuussa se jos hajos, sekä kone, että näyttö. Oli 1,5kk takuukorjauskessa. LOppuvuodesta hajosi taas ja meni takuukorjauskeen jossa vaihtoivat emolevyn, kun se oli hjajonnut. Tuli kotio ja käynnistettiin, ni toimi n. 5 minsaa ja taas tilttas. Vietiin seuraavana päivänä takasin, ni taasen takuukorjauskeen ja emolevyn vaihtoon. Nyt toimikin sitten jopa 3kk ja viikonloppuna taas sama homma. :o Huoh.

Soitin sit myyjälle, ku korjauksesta meille kerrottiin, et jos kolme kertaa on korjauksessa, ni sen jälkeen saa jo sit kokonaan uuden koneen. No nyt sit pitää postittaa kone myyjälle selvityksen kera ja sitten pitäis uusi kone saada. Ja kun tuota mallia ei edes enää valmisteta, ni saas nähä mitä ne meille postittelee... :/ ja milloin...

Jos on kyseessä joku suuri valmistaja niin ongelmiahan riittää.Itsellä on virtalähde Acerilla ja E-Systemillä muutaman kerran hajonnut.Jos ei halua koskea koneeseen ei voi tehdä muuta kuin odottaa, mutta jos haluaa niin ostaa itse vain uuden emolevyn.

Juuri näin siinä käy kun ostaa pakettikoneen, ne ei osaa tehdä mitään oikein:
- Kotelotuuletus päin helvettiä, jonka takia osat kuumenee liikaa ja hajoamisriski vähintään kolminkertaistuu.
- Tehot hintaan nähden samaten päin helvettiä. 700 euroa pakettikoneesta, jonka tuuletus on päin honkia ja samanlaisen kokoonpanon saisi 500-400 eurolla pelkästään jos itse tilaisi kasatun koneen.

Eli ensi kerralla kannattaa kysyä esim. AfterDawnin foorumeilla, siellä annetaan kunnon ohjeet ja vinkit koneen osista budjetin sisään. Etenkin jos et aio pelata koneella mitään, koneen saa hyvinkin halvalla, luultavasti 300-400 euroa, tosin siinä ei ole virustorjuntaa jne., mutta ilmaisten ohjelmien esim. Avira, Comodo jne. ovat hyviä kaupallisten antivirus/palomuuriohjelmien korvaajia, koska muistaakseni osa ilmaisista päihittää F-securen purkkaviritelmät 50-0.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
samaa mieltä kuin edelliset, itse kun rakentaa sen koneen niin toimii varmemmin. osissa kuitenkin takuut samallalailla kuin pakettikoneessa...

Nuo rakentamiset sujuukin hyvin joltain ihmiseltä, joka ei tietokoneesta mitään ymmärrä... samoin sitten kun koneen saa niin ohjelmat ym. pitäisi asentaa. Kyllä valmis merkkikone puhelintukineen on suurimmalle osalle paras ratkaisu.

Te, jotka niin moititte valmiita koneita! Teettekö te kaiken itse, leivotte leivät, muut ruoat valmistatte itse, matot kudotte itse jne. Näissä syntyy jo erittäin suuri säästö vuodessa, satoja euroja ilmaista rahaa kun vähän näkee vaivaa eikä osta kaupasta valmista epäterveellistä lisäaineruokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja g:
samaa mieltä kuin edelliset, itse kun rakentaa sen koneen niin toimii varmemmin. osissa kuitenkin takuut samallalailla kuin pakettikoneessa...

Nuo rakentamiset sujuukin hyvin joltain ihmiseltä, joka ei tietokoneesta mitään ymmärrä... samoin sitten kun koneen saa niin ohjelmat ym. pitäisi asentaa. Kyllä valmis merkkikone puhelintukineen on suurimmalle osalle paras ratkaisu.

aika hyvin ne sujuu jos vaan viitsii vähän tutkia.
vierestä seurasin kun mun täysin tietokoneummikko mies päätti koota itselleen tietokoneen ja onnistui siinä.tosin vietti todella paljon aikaa tutkien miten ne kannattaa tehdä.
nyt meillon ihan hillitön mylly.

Haluaisin nähdä mitä siitä tulee kun tietokoneummikko alkaa koota itselleen kannettavaa tietokonetta vaikka joku 70-vuotias mummo pullasormineen.

molet firmat rakentaa sulle pyydettäessä koneen ja ne tulee usein halvemmaksi, kuin ostaa valmis vaikka kasaajallekin pitää maksaa palkka...

Mutta jollekin mummelille riittää ihan hyvin valmiina ostettu kone. Ja moni haluaakin kaiken valmiina, sen kuin vain kaupasta hakee. Ei joku vanha mummo tee huippuhyvällä koneella mitään jos käyttää tietokonetta vain muutamaan Internet-sivuun.

Haluaisin nähdä mitä siitä tulee kun tietokoneummikko alkaa koota itselleen kannettavaa tietokonetta vaikka joku 70-vuotias mummo pullasormineen.

jos toi 70-vuotias mummo on kiinnostunut asiasta niin mikäs häntä siinä estää..
eikös sama päde vaikka käsitöihin..että jos et osaa ristipistoja mutta haluaisit kirjoa äidillesi peiton niin eikös se opettelemalla lähde käyntiin. tietokoneet on vaan niinku legopalikat. aikas yksinkertaisia loppujen lopuksi jos vaan ottaa selville mihin eri palikat tarvitaan.

Kyllä pakettikone on paras niille ketkä ei tiedä koneista mitään, varsinkaan rautapuolesta.
Jokusen koneen itse kasannut aikojen saatossa..
Nyt surffailen läppärillä ja pojalla on pelikoneena kasaamani kone.
Kyllähän se halvemmaksi tulee kasata itse mutta mene sitten sössimään kasaamisessa jotain, jo ihan vaikka prossun jäähdytyksessä, niin ei takuu korvaa.
Jos ei ikinä ole edes tutustunut mitä kone on syönyt niin ei kannata välttämättä alkaa edes yrittämään.
Haluaisin nähdä mitä siitä tulee kun tietokoneummikko alkaa koota itselleen kannettavaa tietokonetta
Ainoastaan pöytäkoneita kasataan itse, ei läppäreitä.

Anna kun arvaan: halpa läppäri? Tai ei edes välttämättä halpa mut läppäri kuitenkin?

Mä en käsitä minkä helvetin vimma palstaäideillä on hankkiä läppäreitä kotikoneiksi. Ne kuumenee, hajoaa ja mahdottomia korjata. Mun kotikoneeni on tietenkin itse kasattu mut kyllä noita valmiita pakettejakin saattaa saada ihan hyviä mut älkää hommatko niitä läppäreitä jos ette tarvitse sellaista mitä kantaa ympäriinsä työpaikan/kodin väliä.

Juu, tämä on juuri sitä läppärimuotia. Kaikki lähisukulaiseni ja kaverini jotka eivät tiedä niin tietokoneista, lankeavat aivan liian usein teknisten tai expertin nuoren ja komean miesmyyjän puheisiin. Sitten tullaan kaupasta silmät kirkkaina ilosta ja onnesta "arvaa mitä; ostin läppärin!". Tämän jälkeen aina kun kysyn sarjan "anna kun arvaan..." kysymyksiä, niin ihmettelen itsekin kuinka aina osun oikeaan, hinta 350?-500? - oikein, acer tai fujitsu - oikein, sait jonkun vuoden virustorjunnan kaupanpäälle - oikein, myyjä sanoi että tässä on se uusi Windows Vista ja uudenaikainen tuplaydinprosessori (todellisuudessa 4 vuotta vanha surkein malli) - oikein, ja tätä voikin sitten jatkaa tooodella pitkälle.

Sitten puolen vuoden päästä tämä niin alitehoinen läppäri on yrittänyt suoriutua niistä lukemattomista härpäkesohjelmista mitkä tulivat koneen esiasetuksissa tehtaalta mukana, aivan liian raskaasta virustorjunnasta ja raskaasta Vistasta niin lopputulos väistämättä aina sama. Omistaja kysyy hiljaa vähän häpeilevästi kun olen käymässä kahvilla: "niin kun sä nyt tiedät noista koneista niin voisitko katsoa tota meijän läppäriä kun se jotenkin niinku jumittaa ja on tajuttoman hidas, ja kun ei se oo kuin puolivuotta vanhakaan..". Tämän fraasin jälkeen minkä olen kuullut aaaivan liian monta kertaa aivan liian monelta henkilöltä, ei enään edes hymyilytä sanoa että "mitäs minä silloin koitin sulle sanoa..." ja vastaus "niin niin mut mut...".

Noh, sitten kun olen laittanut kyseisen koneen noin kolmeen kertaan kuntoon kahden käyttövuoden jälkeen kysyn: "no montako kertaa olet vienyt läppärin pois tästä asunnosta tai edes ottanut sen pois tästä tietokonepöydältä (mihin on jo haalistunut lakkapintaan koneen pohjan jäki järjettömästä kuumuudesta koneen lämmöntuotosta)" niin vastaus taas "no olenhan sillä joskus tässä sohvalla netissä surffannut".

Eli vielä kerran kaikille. Jos teillä sattuu olemaan joku tuttu tai joku joka ikinä on edes kurkistanut koneen sisään mielenkiinnolla että mitähän se on syönyt, ottakaa häneen ENSIN yhteyttä ennen koneen ostoa ja kysykää. Ja pyytäkää että jos vaikka voisi muutamalla kympillä kasata teille hyvän koneen halvalla. Äkkiä voi näin tehdäkin.

Edelleen itse kasattu 500? kone on tehokkaampi ja hyvin suunnitellusti kolme kertaa pitkäikäisempi kuin se kaupan 700? valmiskone. Se on vain kylmä totuus. Ilmankierto yms yms kaikki muut tärkeät asiat voit suunitella ja tehdä itse etkä luottaa pakettikoneeseen joka on suunniteltu vain ja ainoastaan valmistuskustannukset ja tuotto mielessä. Näissä pakettikoneissa ei todellakaan ole oikeasti ensimmäisenä asiakasta mietitty vaikka se Expertin myyjä niin teille sanoisi.

Kiitos ja hyvää onnea tietokoneasioissa :)

Yhteistyössä