voi helvetti, olenko nyt kamalan itsekeskeinen vai saanko tehdä näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veetuuntunut.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veetuuntunut.

Vieras
Meillä tulossa juhlat lauantaina, kutsuttu vain muutama ihminen ja kaikki tietävät kyllä että haluammekin ehdottomasti pitää juhlat näille hyvin pienelle porukalle. Mukana sekä lapsia että aikuisia, vain meille läheisimmät.

Kutsut lähteneet kolmisen viikkoa sitten ja juhlista on tiedetty jo yli kuukausi.

Nyt eräs kutsuttu ilmoitti että heillä on sukulaisen lapsi hoidossa ja ottavat hänet mukaan. (lapsen äiti ei ole sairastunut äkillisesti tms ja lapsella on loistava isäkin eikä lapsikaan ole ihan pieni enää, on siis sen ikäinen että pärjää yksinkin kotona, lähinnä tuli tuon kutsutun luo lmailemaan)

Eli minun pitäisi näihin pieniin perhepiirissä pidettäviin juhliin ottaa mukaan tuostanoin yksi ylimääräinen ihminen joka ei ole meille mitenkään läheinen.

Tämä lapsi perheineen on meille milloin muulloin vain tervetullut. Mutta juuri nämä juhlat tahdon pitää pienenä tiettyjen ihmisen läsnäollessa.

Olen varmasti teidän mielestänne kamalan itsekäs mutta helvetti soikoon eikö minulla ole oikeus tehdä niin.

Tekisi niin mieli sanoa että ei käy. Vaikka tämä tarkoittaakin sitä että yksi kenet on kutsuttu niin jää pois, mutta ehkä se ei sitten loppujenlopuksi haittaa niin paljon. Hänen asenteensa kun on mikä on.

Anteeksi vähän sekava selitys, en tahdo yksityiskohtia liiaksi paljastaa.

Saat tehdä niin ja olet vähintäänkin naurettava. Yksi lapsi nyt tuskin pilaa kenenkään juhlia, vaikka olisi vähän intiimimmätkin pippalot, kun kyse ei kumminkaan ole lapsettomista juhlista. Mutta toki saat tehdä mitä lystäät ja asettaa mitä vaatimuksia ikinä keksitkään.

• Tykkää
Reactions: Pinki
No voithan sä niin tehdä jos haluat.

En mä kyllä ymmärrä mitä se yksi lapsi lisää haittais?

Ei se yks lapsi ehkä haittaa, mutta kun jos on alunperin tehty selväks että kutsut vaan on xx henkilöille niin silloin ne on.
Ainaskin itelle opetettujen peruskäytöstapojen mukaan sillon EI raahata ketään edes lasta ylimääräsenä mukaan.

Ei se yks lapsi ehkä haittaa, mutta kun jos on alunperin tehty selväks että kutsut vaan on xx henkilöille niin silloin ne on.
Ainaskin itelle opetettujen peruskäytöstapojen mukaan sillon EI raahata ketään edes lasta ylimääräsenä mukaan.

"ei se yks lapsi ehkä haittaa, mutta" niin? mitäs sitten? jos ei kerta haittaa? ettäkun periaatteen vuoksi?

periaatteet voi olla hyviä, mutta ne voi mennä myös naurettavuuksiin. Jos tutuilla on tilanne että heillä on vieras lapsi hoidossa ja haluaisivat silti osallistua juhliin, niin on kyllä kaikkea muuta kuin aikuismaista vinistä tuollaisesta asiasta. Ei tutuille välttämättä jää silloin vaihtoehtoja.

Mutta ehkä ap:lle on tärkeintä että saa asettaa omat vaatimuksensa prikulleen, ei suinkaan vieraiden huomioonottaminen. Sehän on melko tavallinen tyyli nykyään järkätä juhlia....

No jos meillä olisi lapsi hoidossa silloin niin kyllä mäkin kysyisin että voidaanko tulla porukalla. Jos ei voitaisi niin varmaan jätettäisiin juhlat väliin tai sitten osa jäisi lapsen kanssa kotiin.

Tää on yksi niistä asioista mistä ihmiset ajattelee eri tavalla.

vai että tässä pitäisi jo kuokkavieraat ottaa huomioon kun juhlia järjestää.

Omat vaatimukseni prikulleen kun toivon että paikalle saapuvat vain kutsutut ihmiset, ei ylimääräisiä.

ja minun asenteeni on tässä pielessä? Eli osalle on ok että teidän juhliin raahataan ylimääräisiä vieraita vaikkei heitä ole kutsuttu. Kysymättä edes teiltä käykö se.
Tässäkään ei ollut mitkään yllätys juhlat tai tämän nuoren yllätysvierailu kyseessä. Vaan molemmista on tiedetty hyvissä ajoin, silti meiltä juhlien järjestäjiltä ei voitu kysyä että käykö tämä.
Mutta minun asenteeni on vai pielessä.

oli miten oli niin vastasin etten ole iloinen tilanteesta mutta eihän sille mitään voi ja pakkohan heidän on sitten ottaa nuori mukaan. ( En juuri noilla sanoilla)

Tarttee vissiin ottaa tästälähtien kaikissa juhlissa myös kaikki erityisruokavaliot varmuuden vuoksi huomioon, vaikka kutsutuilla ei niitä olisikaan, mutta jos tulee kuokkimaan joku jolla on. Ja kaikkihan on otettava silloin huomioon ihan varmuuden vuoksi jottei ole itsekäs.

Kiitos Wolt kun ymmärsit.

Ymmärän tuon ajatuksen mikä sinulla on juhlien viettämisestä, mutta paljoa vaihtoehtoja ei kyllä ole. Älä nyt kuitenkaan kovaa stressiä tästä kehitä, menee juhlat pilalle.

olet kyllä tosi itsekeskeinen ja naurettava ihminen. se lapsi ei taatusti pilaa sun juhlia mitenkään. sa vaan haluat tärkeillä ja esittää olevasi maailman napa.
toki ne on sun juhlat ja jos sä haluat olla vittumainen, niin ilmoita, että kiitos ei tarvii tulla. luultavasti sulla vain on sitten yksi ystävä vähemmän. mutta sehän ei sinua haittaa. vai haittakse

• Tykkää
Reactions: Sabira
Siis esim. meidän lähisukuperheessä käy sijaislapsia (ja ne kun saattavat tulla ihan yllättäen ja ovat ihan vieraita lapsia, joilla vielä yleensä ongelmia) ja silloin kun he ovat hoidossa niin heidät lasketaan kuuluvaksi perheeseen.

Samoin jos hoidan, syystä tai toisesta, sisareni lapsia niin silloin he kuuluvat meidän porukkaan ja kulkevat mukana. Toki voisi ajatella että ei juuri silloin ottaisi hoitoon. Mutta jos vanhemmat tarvitsevat hoitoa lapselle juuri silloin esim. viikon ajan ja ainoa "este" hoitoon otolle sillä viikolla olisi yhdet juhlat niin koittaisin sovitella niin että molemmat hommat pystyttäisiin luovimaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No jos meillä olisi lapsi hoidossa silloin niin kyllä mäkin kysyisin että voidaanko tulla porukalla. Jos ei voitaisi niin varmaan jätettäisiin juhlat väliin tai sitten osa jäisi lapsen kanssa kotiin.

Tää on yksi niistä asioista mistä ihmiset ajattelee eri tavalla.

Noin tekisin myös. Vaikken juhlienjärjestäjänä yleisesti yhtä lasta (nuorta?) niin isona lisänä näkisi niin voihan olla että juhlat on mitoitettu juuri tietylle henkilömäärälle ja hankalaksihan se menee jos jokainen kutsuttu voi sitten itse miettiä ketä ottaa mukaan, varsinkin näin loma-aikana.

Ja tietty sekin jos on kutsuttu vain ne ihan lähimmät perheet ja halutaan pitää tilaisuus noin "intiiminä" niin kyllähän siinä se yksinkin ulkopuolinen voi tuntua. Juhlien järjestäjä kuitenkin itse päättää kutsutuista joten on epäkohteliasta vain ilmoittaa ottavansa jonkun mukaan ylimääräisenä.

Toki tuttusi toimi tyhmästi kun ei edes kysynyt että sopiiko tämä ylimääräinen vieras, mutta mitäs jos tuo aika on ainut jolloin tämä nuori voi olla tuttusi luona?
Mun mielestä kuitenkin on ihan eriasia onko ylimääräinen vieras lapsi vai aikuinen, lapsi vieras on ihan ok mutta ylimääräistä aikuisvierasta en huolisi juhliini missään tilanteessa. Jos tilanne on se että tuttusi on pyytänyt tämän nuoren luokseen vaikka joku muukin aika kävisi ja että hänellä on joku meno mihin nuorta ei voi ottaa nukaan (teidän juhlat) niin tuo on silkkaa typeryyttä ja itsekin voisin sanoa, että ei sitten tarvitse tulla juhliin ollenkaan.

Lisäkysymys, jos olisi kysymys häistä joihin on kutsuttu nuo tietyt ihmiset, olisiko silloin mielestänne om ottaa hoitolapsi/perheessä kyläilevä nuori mukaan kutsulistan ulkopuolelta?

Ap:han sanoi ettei halua paljastaa liikaa eli kyseessä voi olla myös jotkut tuollaiset perhejuhlat kuten häät tai ristiäiset.

[QUOTE="aloittaja";26458391]vai että tässä pitäisi jo kuokkavieraat ottaa huomioon kun juhlia järjestää.

Omat vaatimukseni prikulleen kun toivon että paikalle saapuvat vain kutsutut ihmiset, ei ylimääräisiä.

ja minun asenteeni on tässä pielessä? Eli osalle on ok että teidän juhliin raahataan ylimääräisiä vieraita vaikkei heitä ole kutsuttu. Kysymättä edes teiltä käykö se.
Tässäkään ei ollut mitkään yllätys juhlat tai tämän nuoren yllätysvierailu kyseessä. Vaan molemmista on tiedetty hyvissä ajoin, silti meiltä juhlien järjestäjiltä ei voitu kysyä että käykö tämä.
Mutta minun asenteeni on vai pielessä.

oli miten oli niin vastasin etten ole iloinen tilanteesta mutta eihän sille mitään voi ja pakkohan heidän on sitten ottaa nuori mukaan. ( En juuri noilla sanoilla)

Tarttee vissiin ottaa tästälähtien kaikissa juhlissa myös kaikki erityisruokavaliot varmuuden vuoksi huomioon, vaikka kutsutuilla ei niitä olisikaan, mutta jos tulee kuokkimaan joku jolla on. Ja kaikkihan on otettava silloin huomioon ihan varmuuden vuoksi jottei ole itsekäs.

Kiitos Wolt kun ymmärsit.[/QUOTE]

Olet just samanlainen kuin mun ystävä..ex-ystävä.
Hänelle oli todella tärkeää , että asiat menee juuri niin kuin hän näkee niiden olevan .
Mitään muutoksia ei sietänyt jos sitä ennen ei ollut pokkurointia yms.

Mutta huomaat jossain elämänvaiheessa , että tälläinen käytös karkoittaa ihmisiä ympäriltäsi. Olet yksin. Niin yksin.

Jos sinulla olisi esimerkiksi lapsesi / vauvan hautajaiset ymmärtäisin asenteesi. Mutta siitä tässä ei ole kyse?
Jos julkistatte jotain asiaa näin juhlimalla en voi kuin ihmetellä miten jaksat olla maailmannapa joka järjestää juhlat oman asian julkistamisen vuoksi? Kihlat? Vakava sairaus? Ylennys?

Noh ystäni oli narsistinen ja hänellä todettiin aspergeeni.

Lisäkysymys, jos olisi kysymys häistä joihin on kutsuttu nuo tietyt ihmiset, olisiko silloin mielestänne om ottaa hoitolapsi/perheessä kyläilevä nuori mukaan kutsulistan ulkopuolelta?

Ap:han sanoi ettei halua paljastaa liikaa eli kyseessä voi olla myös jotkut tuollaiset perhejuhlat kuten häät tai ristiäiset.

Viimeksi päivää juhlia ennen muutettiin henkilömäärää pitopalvelulle kun mun mummun hautajaisiin tullut mummun siskontytär joutui ottamaan (kyisyi toki että sopiiko ja jos ei olisi sopinut niin olisi jäänyt juhlista pois) lapsenlapsensa mukaan vanhempien työesteiden takia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eihän ap:lle jäänyt edes vaihtoehtoa hyväksyä tai olla hyväksymättä yhtä vierasta lisää, jos asia vain ilmoitettiin hänelle. Ymmärrän, että se ärsyttää enemmän varmaan kuin ajatus yhdestä ylimääräisestä vieraasta. Jos edes kysyttäisiin sopiiko...

Kyllä meillä oli häissä parikin ylimääräistä, ei se mitään haitannut. Yhtä en edes tuntenut (kaverin uusi poikaystävä). Noh, jos nyt ois vaikka intiimit häät niin ei ketään ulkopuolista, mutta jos on ihan vanha tuttu LAPSI niin outoa kieltää.

Ja jos LAPSI on tulossa tuttavaperheeseen vaikka koko viikonlopuksi, niin ehkä he haluavat suunnitella sen mukaan koko viikonloppunsa. Siis "kiva kun maija tulee viikonlopuksi, tehdänn sitä ja tätä. Ai nii, ne tarkkapirkon juhlat on... No jos vois tulla sit sinnekin, jos ei niin sit ei mennä"

En mäkään mitään ventovoerasta tai aikuista pieniin juhliini ottaisi, mutta lapsen/nuoren kyllä ihan hyvin.

[QUOTE="vieras";26458468]Eihän ap:lle jäänyt edes vaihtoehtoa hyväksyä tai olla hyväksymättä yhtä vierasta lisää, jos asia vain ilmoitettiin hänelle. Ymmärrän, että se ärsyttää enemmän varmaan kuin ajatus yhdestä ylimääräisestä vieraasta. Jos edes kysyttäisiin sopiiko...[/QUOTE]

Hyvä pointti muuten. Kysyä aina pitää!! Ja toki hyväksyä jos ei sovi.

Mä en oikeasti tajua, että toisten mielestä on ihan ok haukkua tällaista asiaa keskustelupalstalla miettivää/kyselevää ihmistä itsekeskeiseksi, vittumaiseksi, tarkkapirkoksi, naurettavaksi... Samalla nämä haukkujat varmaan pitävät itseään kovin erinomaisina?

Ap: Sun juhlat, sinä päätät. Tökeröä on vain ilmoittaa yhdestä ylimääräisestä, kysyä pitäisi. Toisaalta, tietävätkö vieraasi tarkkaan suunnitelmistasi/toiveistasi juhlien suhteen (intiimisti lähipiiri yms)? Jos eivät ole ymmärtäneet tilaisuuden merkitystä sulle? Jos vaikka annat ensiärtymyksen laantua ja sitten soittelet kyseisen vieraan kanssa ihan hyvässä hengessä, kerrot omat suunnitelmasi ja mietitte yhdessä ratkaisun.

Viimeksi päivää juhlia ennen muutettiin henkilömäärää pitopalvelulle kun mun mummun hautajaisiin tullut mummun siskontytär joutui ottamaan (kyisyi toki että sopiiko ja jos ei olisi sopinut niin olisi jäänyt juhlista pois) lapsenlapsensa mukaan vanhempien työesteiden takia.

Meilläkin varmaan yksi ylimääräinen olisi mennyt mukana kaikissa juhlissa, mutta täällä yleensä ollaan oltu niin tarkkoja siitä että häihin on kutsuttu ainoastaan ne ihmiset ketkä kutsussa on mainittu. Sinänsä tuntuu hassulta että olisi ihan luonnollista ottaa mukaan perheessä silloin kyläilevä lapsi/nuori ja hääpari on tympeä ja itsekäs jos ei halua tässä joustaa.

Lähtökohtaisesti näkisin tässä ajattelemattomana/itsekkäänä sen vieraan joka olettaa automaattisesti voivansa tuoda mukana kenet itse haluaa kuin ap:n ketä ärsyttää toisten omien vieraiden mukaan ottaminen.

Itse en voisi kuvitella tuovani omia vieraitani kenenkään juhliin noin vain, tässäkin tilanteessa olisin siis kertonut juhlien järjestäjälle tilanteesta ja jos se lapsi/nuori nyt on sen ikäinen ettei häntä voi yksin kotiin jättää niin joku meistä jäisi pois juhlista. Jos siis juhlien pitäjä ei halua kutsua vierastamme mukaan.

Siis jos pystyy etukäteen tällaista pohtimaan niin kai sitten on kuitenkin ilmoitettu etukäteen asiasta... Itse ainakin olettaisin ettei yksi lapsi haittaa, mutta jokainen taaplaa tyylillään.

Eipä ehkä haittaisi yksi lapsi/nuori, mutta hieman haittasi (etukäteen), kun lapsemme ristiäisiin kummipariskunta toi ulkomailla asuvan ystävänsä (oli heillä sen kyseisen viikon käymässä). Ristiäiset olivat pienet, meillä kotona, paikalla isovanhemmat, ja kaikkien kolmen lapsemme kummit.

Mutta ei siinä mitään, etukäteen vähän ärsytti, mutta itse juhlissa ei, en itse asiassa uhrannut tuolle ylimääräiselle vieraalle ajatustakaan. Tervehdimme ja sanoimme lopuksi heit, mutta eipä tullut paljon seurusteltua, oli hieman muuta mielessä...

Mä ymmärrän ap:ta. Meillä oli pienet häät pari vuotta sitten ja sinne oli kutsuttu vain tietyt henkilöt. Syynä se että kun oli vaan lähisuku kutsuttu, nii ei kenenkään muun kumminkaimansedän tarvinnu miettiä että miksi tuo kutsuttiin ja meitä ei :). En ole kontrolloivaa tyyppiä, mutta tuossa tilanteessa olisin halunnut että meiltä kysytään saako ylimääräistä vierasta tuoda, eikä vaan sillai että yllätys otettiin naapurin Liisa mukaan kun se halus :D (ehkä vähän kärjistettynä, mutta kumminkin).

Mä ymmärrän ap:ta. Meillä oli pienet häät pari vuotta sitten ja sinne oli kutsuttu vain tietyt henkilöt. Syynä se että kun oli vaan lähisuku kutsuttu, nii ei kenenkään muun kumminkaimansedän tarvinnu miettiä että miksi tuo kutsuttiin ja meitä ei :). En ole kontrolloivaa tyyppiä, mutta tuossa tilanteessa olisin halunnut että meiltä kysytään saako ylimääräistä vierasta tuoda, eikä vaan sillai että yllätys otettiin naapurin Liisa mukaan kun se halus :D (ehkä vähän kärjistettynä, mutta kumminkin).

Jep. Meillä vähän sama tilanne naimisiin mennessä. Paikalla oli vaan molempien vanhemmat sekä kaaso&bestman. Mun toinen sisko on edelleen (leikillään, mutta totta toinen puoli) katkera, ettei heitä kutsuttu. Eli rajattiin mun sisaruksetkin pois, joten olisi ollut tosi outoa, jos paikalla olisi ollut joku meille suht tuntematon tyyppi... =)