Voi itkujen itku :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapurinämmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hölmöööt:
Miksi te menette näihin provoihin??? Tuo ap:n väite, että sossusta käskivät silminnäkijän ilmoittaa pk:hon, on niin puppua, että se viimeistään paljastaa ap:n provoksi.

Mutta mitenkäs sossu voisi ilmoittaa päiväkotiin, kun ap ei tiennyt perheen nimiä? Eli ohjeistus oli oikein, kun käskivät ilmoittamaan poliisille, jos ap vielä näkee äidin ja lapset ja muutoin kertoa päiväkodissa tilanteesta.

Niinpä tietysti, kun et tiennyt nimiä! Ok, mutta vielä kerran; hyvä että soitit, ja teeppä todella se ilmoitus päiväkotiin. Toivottavasti lapset ovat jo päässeet nukkumaan.

Mä menen suukottamaan tuhisevaa lastani ja nukkumaan itsekin. Nyt mua tosin alkoi hävettää kun join tänään oluen naapurien nähden vaikka hoidin lasta...

Niin, siis edelleenkin sanon, että tiedän lasten olevan minun lasteni kanssa samassa pk:ssa, mutta en tiedä heidän nimiään eli en voi itse suoraan tehdä heistä lastensuojeluilmoitusta sossuun. Tänään soitin siis sosiaalipäivystykseen vain kysyäkseni neuvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen näkökulma:
Mun vanhempani aikoinaan joivat, välillä runsaasti. Mun pitää sanoa, että pahin mahdollinen asia jonka joku ulkopuolinen olisi voinut tehdä, olisi ollut ilmoitus johonkin ja että minut olisi haettu pois. Haettu pois omien vanhempieni luota. Onneksi siihen aikaan ei ollut tapana puuttua toisten asioihin paitsi kaikkein räikeimmissä tapauksissa. Joskus puuttuminen voi aiheuttaa suurta surua myös lapselle.

Mutta kun se ilmoitus sosiaalitoimeen ei todellakaan tarkoita,että lapset viedään pois vaan että perhe saa tilanteeseensa apua!!!

Tilanteen täytyy olla todella kestämätön, että lapset otettaisiin kokonaan pois vanhemmiltaan ja silloin se aivan varmasti on näiden lasten etu. Kaameaa, että joku ei tekisi lastensuojeluilmoitusta, että lapsia ei vaan huostaanotettaisi. Perhe saa apua ja tukitoimia, jos sen katsotaan niitä tarvitsevan, mutta huostaanotto tehdään vain jos lapsilla on hirvittävä hätä. Kiireelliselle huostaanotolle kriteerit on vähän toiset, mutta se onkin vain väliaikainen ratkaisu akuutissa tilanteessa.

Jep, taidan tosiaan olla ruosteessa. Olen pölö; minkä ihmeen takia sossu olis soittanut päiväkotiin, jos olisit tiennyt lasten ja äidin nimen? Sittenhän olisit jo tehnyt ilmoituksen eikä päiväkotiin tarvitsisi mitään soitella...

Juu, aikamoista tietämättömyyttä on kuvitella, että sossut ryntäilevät täällä päättömästi ryöväämässä lapsia aina kun joku keksii heidät paikalle soittaa. Heiltä haetaan apua perheelle, ja that's it. En tajua ihmisten tarvetta alkaa heti maalata piruja seinille.

Mutta öitä nyt kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, aikamoista tietämättömyyttä on kuvitella, että sossut ryntäilevät täällä päättömästi ryöväämässä lapsia aina kun joku keksii heidät paikalle soittaa. Heiltä haetaan apua perheelle, ja that's it. En tajua ihmisten tarvetta alkaa heti maalata piruja seinille.

Mutta öitä nyt kaikille!

Hyvää yötä. Hyvin toimit. Hienoa, että jotkut vielä välittävät.

Yleensä näiden ilmoitusten tekoa tuomitsevat ne, joilla on oma vanhemmuus hukassa ja pelkona, että heistäkin tehdään ilmoitus. Vaikkakin hyvä vanhempi osaisi tässäkin asiassa ajatella lapsen etua ja sitä, että saavat sitten ilmoituksen myötä perheensä ongelmiin apua.

Niin, eihän humalatila ole suotavaa, jos on alaikäisiä lapsia huollettavana. Mutta ei 1 kerta ole syy kiireelliseen huostaanottoon, ellei jotain tosiaan tapahdu. Oletko varma, että juuri tämä äiti juo itsensä usein humalatilaan ollessaan vastuussa lapsistaan? Josko olikin tottumaton alkoholiin, ja siksi tuli ns. ylijuotua? No, jokatapauksessa: on hyvä, että joku huomaa ja puuttuu, mutta jotenkin tämä jätti huonon maun mun suuhun....

Asiaan juuri mitenkään liittymättä: AINA EI huostaanotto/asioihin puuttuminen suinkaan ole hyvästä.... Ihmiset, joiden lapsilla kaikki on "aina" hyvin, jotka "aina" jaksetaan hoitaa hymyilevinä.... sekin kylmii minua. Joo, huono päivä takana, mutta tuli vain mieleen.

Ikinä en tajua "lyövää syyllistämistä". Kunpa jokainen ahdingossa oleva/virheitä tekevä/alkoholiakin liikaa nauttiva äiti/ isä saisi tarvitsemansa avun, ilman sitä "huostaanottopeikkopelkoa"....

Yhteistyössä