Voi jessus mä vihaan kesää ja päiväkodin kesäpäivystyksiä!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tittamaari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ma-mi";26561803]On kaksi eri asiaa, lepääminen ja nukkuminen. Ja on eri asia nukkua kaksi tuntia tai puoli tuntia. Henkilökunta voi kyllä herttää lapsen 30min nukkumisen jälkeen. MUTTA kaikissa päiväkodeissa ei ole henkilökuntaa siihen, että osa lepää/nukkuu (siis henkilökuntaa nukkarissa) ja siihen, että osa ei edes lepää vaan saavat leikkiä/lukea tms. Päiväkodin lepohetken aikana henkilökunta joutuu tekemään konenlaista esim. valmistelemaan välipalaa (meillä ainakaan ei ole laitoshuoltaja kokopäiväisesti), ottamaan vaatteita kuivurista yms. ja nämä tilat ovat eri paikassa missä lapset leikkivät/lukevat.

Myös juorupiiristä jossain mainittiin. Päiväkodin henkilökunta saattaa seistä "ringissä" ja puhua lapsista/perheistä yms. Siksi, että sisätiloissa ei ole mahdollisuutta puhua tehdyistä havainnoista, vanhemmilta tulleista viesteistä yms. koksa lapset ovat niin lähellä, että kuulevat. Lasten aikana lapsista ei puhuta! Ulkona lapset ovat lähellä, mutta eivät kuule niin kaikkea, koska ulkona on taustahälyä eri tavalla kuin sisätiloissa.[/QUOTE]

Niinpä. Kun lasten päiväunien ajaksi on paljon muutakin tekemistä olemassa kuin se kahvin juominen. Vaikka sekin on ihan tärkeää, musta on ihan kohtuullista, että ihmisellä on yksi kahvitauko työpäivän aikana. Ainakin omien lapsieni hoitajille tämän ihan ilomielin suon.

[QUOTE="Tittamaari";26561791]Aikas pässi sinäkin olet. Luuletko tosiaan että siitä tulis jotain JOS yks sais valvoa ja muiden tarvis mennä maate? Lepäämään. Halloota päivää![/QUOTE]

Kovin oli asiaton tuo kommenttisi, mutta vastaan kuitenkin.

Tosiaan, olen ollut muutamaan otteeseen päiväkodissa harjoittelusssa, ja hyvin toimi se että yksi tai kaksi valvoi. Yleensä niitä valvovia lapsia ei ollut tuon enempää.

[QUOTE="ma-mi";26561803]On kaksi eri asiaa, lepääminen ja nukkuminen. Ja on eri asia nukkua kaksi tuntia tai puoli tuntia. Henkilökunta voi kyllä herttää lapsen 30min nukkumisen jälkeen. MUTTA kaikissa päiväkodeissa ei ole henkilökuntaa siihen, että osa lepää/nukkuu (siis henkilökuntaa nukkarissa) ja siihen, että osa ei edes lepää vaan saavat leikkiä/lukea tms. Päiväkodin lepohetken aikana henkilökunta joutuu tekemään konenlaista esim. valmistelemaan välipalaa (meillä ainakaan ei ole laitoshuoltaja kokopäiväisesti), ottamaan vaatteita kuivurista yms. ja nämä tilat ovat eri paikassa missä lapset leikkivät/lukevat.

Myös juorupiiristä jossain mainittiin. Päiväkodin henkilökunta saattaa seistä "ringissä" ja puhua lapsista/perheistä yms. Siksi, että sisätiloissa ei ole mahdollisuutta puhua tehdyistä havainnoista, vanhemmilta tulleista viesteistä yms. koksa lapset ovat niin lähellä, että kuulevat. Lasten aikana lapsista ei puhuta! Ulkona lapset ovat lähellä, mutta eivät kuule niin kaikkea, koska ulkona on taustahälyä eri tavalla kuin sisätiloissa.[/QUOTE]

:laugh: havaintoja tosiaan...kenen lapsen isällä on minkäkinlainen takapuoli..jne...

[QUOTE="vieras";26561912]Kovin oli asiaton tuo kommenttisi, mutta vastaan kuitenkin.

Tosiaan, olen ollut muutamaan otteeseen päiväkodissa harjoittelusssa, ja hyvin toimi se että yksi tai kaksi valvoi. Yleensä niitä valvovia lapsia ei ollut tuon enempää.[/QUOTE]

Harjoittelussa. Niin. Kyllä.

On eriasia olla harjoittelussa ja tehdä vuosia työkseen tätä hommaa.

Ja se ei todellakaan toimi että jucca-pecca ja cucca-maaria saa valvoo mutta nicopetteri ja veeraleena ei. Katsos kun siinä ryhmässä ei tarvi olla kun se YKSI lapsi mikä pistää kaiken ranttaliks jos muilla on etuoikeuksia ja hällä ei.

Onneksi omat lapseni saivat olla päiväkodissa aikana, jolloin henkilökuntaa oli vielä riittävästi eikä hoitajillakaan pinna noin kireällä. Pitäisiköhän vielä näin kolmentoista vuoden jälkeen laittaa päiväkotiin sähköpostia ja kiittää vielä kerran, miten hienosti ja ymmärtäväisesti siellä suhtauduttiin mm mun hankaliin työaikoihini? Vaikka kuopus oli päiväkodin ainoa lapsi, joka odotti jo klo 6:30 päiväkodin pihassa ovien aukeamista ja mulla bussi lähti läheiseltä pysäkiltä klo 6:32, niin siitä huolimatta tästä mulle ja lapselle erittäin ikävästä minuuttipelistä mainittuani päiväkoti keksi ratkaisun, joka helpotti sekä mun että lapsen elämää aivan merkittävästi.

[QUOTE="Tittamaari";26561963]Harjoittelussa. Niin. Kyllä.

On eriasia olla harjoittelussa ja tehdä vuosia työkseen tätä hommaa.

Ja se ei todellakaan toimi että jucca-pecca ja cucca-maaria saa valvoo mutta nicopetteri ja veeraleena ei. Katsos kun siinä ryhmässä ei tarvi olla kun se YKSI lapsi mikä pistää kaiken ranttaliks jos muilla on etuoikeuksia ja hällä ei.[/QUOTE]

No mitäihmettä. Luuletko ettei harjoitteluissa näe päiväkotien todellista menoa?
Ja nii-in. Aika natsimeininkiä tuo päiväkotitoiminta välillä. Ei pystytä ottamaan lapsia yksilöinä, vaikka he olisivatkin sen ansainneet.

[QUOTE="vieras";26562053]No mitäihmettä. Luuletko ettei harjoitteluissa näe päiväkotien todellista menoa?
Ja nii-in. Aika natsimeininkiä tuo päiväkotitoiminta välillä. Ei pystytä ottamaan lapsia yksilöinä, vaikka he olisivatkin sen ansainneet.[/QUOTE]

Sinäkö se alat rahoittamaan lisähoitajia päikkyihin? =)

Nice, pistäs heti ilmoitusta päättäjille asiasta menemään. Mielelläni minä töitäni vähennän jos liikenee muutama apukäsi!

[QUOTE="Tittamaari";26562085]Sinäkö se alat rahoittamaan lisähoitajia päikkyihin? =)

Nice, pistäs heti ilmoitusta päättäjille asiasta menemään. Mielelläni minä töitäni vähennän jos liikenee muutama apukäsi![/QUOTE]
Kannattaiskohan sun vaihtaa alaa? Tai hakea edes sairaslomaa? Tuohan alkaa kuullostaa jo burnoutin alulta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26562104:
Kannattaiskohan sun vaihtaa alaa? Tai hakea edes sairaslomaa? Tuohan alkaa kuullostaa jo burnoutin alulta.

3 hoitajaa, 3:ssa eri vuorossa, 20 lasta. Joka paikkaan pitäisi revetä ja jokainen pieninkin toive pitäisi täyttää. Kloonaanko itseni?

Aina te jaksatte vinkua hoitajien kahvitauoista!! Montako kupillista itse juotte päivän aikana? Syöttekö lounaanne rauhassa ja keskeytyksettä? Saatteko käydä vessassa ilman kiirettä?

On se kamalaa, että hoitajat KERRAN työvuoronsa aikana saavat hetken hengähtää!! Ei, sekin aika pitäisi viihdyttää kullannuppujanne vain siksi, ettei teidän enää illalla tarviis vaan saisitte ne räkänokat ajoissa pehkuihin...
Ja onhan se aika epäreilua muita lapsia kohtaan, jos Jami-Joonatan saa valvoa (ja kolistella, kun ei se osaa HILJAA tehd mitään!) mutta Nella-Justiinan pitää mennä lepäämään. Samat säännöt kaikille, yksilöllisyyttä voi toteuttaa muissa asioissa.

[QUOTE="Tittamaari";26557285]Ollaan anettu sille valittaja-akalle nimikin jo; "nirinari tulee" :D

Käsittämätön muija, ei voi muuta sanoa.[/QUOTE]

Joku joutuu kohtaamaan tuollaisen aamulla sekä illalla joka päivä :/

[QUOTE="Tittamaari";26562126]3 hoitajaa, 3:ssa eri vuorossa, 20 lasta. Joka paikkaan pitäisi revetä ja jokainen pieninkin toive pitäisi täyttää. Kloonaanko itseni?[/QUOTE]
Oletko sä päiväkodin johtaja? Jos et, niin se kloonaaminen ei ole sun tehtäväsi. Jos kuupasta alkaa pahasti kiristää, silloin hakeudutaan sairaslomalle. Ja jos ei sairaslomakaan auta, niin sitten vaihdetaan työpaikkaa tai alaa. Ihan oikeasti. Mikään ei tosiaankaan muutu niinkauan, kun työntekijät marttyyreinä nuttura kireällä koittavat selvitä päivästä toiseen. Ei työnantajaasi kiinnosta, vituttaako sua vai ei, sitä kiinnostaa se, oletko töissä vai et.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26562257:
Oletko sä päiväkodin johtaja? Jos et, niin se kloonaaminen ei ole sun tehtäväsi. Jos kuupasta alkaa pahasti kiristää, silloin hakeudutaan sairaslomalle. Ja jos ei sairaslomakaan auta, niin sitten vaihdetaan työpaikkaa tai alaa. Ihan oikeasti. Mikään ei tosiaankaan muutu niinkauan, kun työntekijät marttyyreinä nuttura kireällä koittavat selvitä päivästä toiseen. Ei työnantajaasi kiinnosta, vituttaako sua vai ei, sitä kiinnostaa se, oletko töissä vai et.

Mutta pointti nyt ei ole se, vaan tämä ainainen narina esim. tuosta nukkumistouhusta. Yksinkertaisesti ei riitä porukka vahtiin sellasia lapsia ketkä ei mukamas sais nukkua. Siitä on kyse. Ja johtaja taas ei voi ottaa lisää väkee omin päin koska ei ole rahaa palkata uusia hoitajia.

Kun työnkuvaan kuuluu muutakin kun vaan valvoa lapsien unta ja juoda kahvia |O

[QUOTE="hah";26562212]Aina te jaksatte vinkua hoitajien kahvitauoista!! Montako kupillista itse juotte päivän aikana? Syöttekö lounaanne rauhassa ja keskeytyksettä? Saatteko käydä vessassa ilman kiirettä?

On se kamalaa, että hoitajat KERRAN työvuoronsa aikana saavat hetken hengähtää!! Ei, sekin aika pitäisi viihdyttää kullannuppujanne vain siksi, ettei teidän enää illalla tarviis vaan saisitte ne räkänokat ajoissa pehkuihin...
Ja onhan se aika epäreilua muita lapsia kohtaan, jos Jami-Joonatan saa valvoa (ja kolistella, kun ei se osaa HILJAA tehd mitään!) mutta Nella-Justiinan pitää mennä lepäämään. Samat säännöt kaikille, yksilöllisyyttä voi toteuttaa muissa asioissa.[/QUOTE]

Kyllä meidän jami-monica sai erioikeuden valvoa eikä siitä aiheutunut suurempaa kitkaa. Jokunen isompi cukka-yukka oli kysynyt jami-monicalta miksi hän ei nuku ja jami-monica oli vastannut että äitin ja bertta-tädin kans on niin sovittu etten nuku ja se oli siinä. Ei siitä kannata tehdä numeroa. Cukka-yukkakin oli tyytynyt siihen selitykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26562257:

Ei niitä lisäkäsiä tule ennen kuin sattuu jotain siksi, että hoitajia on liian vähän! Se, että hoitajat yrittävät selviytyä päivästä toiseen on vain siksi, ettei haluta kuormittaa työkavereita. Sijaisista ei ole mitään takeita.

Entäs sitten ne mammat, joiden lapsen kanssa KESKUSTELLAAN. Aina ja kaikesta. Esim. siitä, tarviiko kenkiin villasukkia -30 pakkasella, vaan lapsen kanssa täytyy KESKUSTELLA. Joo, toimii varmasti mainiosti kotona sen yhden mussukan kanssa, mutta keskustelepa sen koko lauman kanssa niin eipä jää enää aikaa ulkoiluun...

[QUOTE="hah";26562351]Ei niitä lisäkäsiä tule ennen kuin sattuu jotain siksi, että hoitajia on liian vähän! Se, että hoitajat yrittävät selviytyä päivästä toiseen on vain siksi, ettei haluta kuormittaa työkavereita. Sijaisista ei ole mitään takeita.

Entäs sitten ne mammat, joiden lapsen kanssa KESKUSTELLAAN. Aina ja kaikesta. Esim. siitä, tarviiko kenkiin villasukkia -30 pakkasella, vaan lapsen kanssa täytyy KESKUSTELLA. Joo, toimii varmasti mainiosti kotona sen yhden mussukan kanssa, mutta keskustelepa sen koko lauman kanssa niin eipä jää enää aikaa ulkoiluun...[/QUOTE]
Juuri näin. Ja sen vuoksi työnantaja taputtaa suuria karvaisia käsiään ja toteaa, että lisäkäsiä ei tarvita.

• Tykkää
Reactions: Minskii
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26562377:
Juuri näin. Ja sen vuoksi työnantaja taputtaa suuria karvaisia käsiään ja toteaa, että lisäkäsiä ei tarvita.

Kunnes eräänä kauniina päivänä suurin osa henkilökuntaa hakee saikkua burnoutin vuoksi. Kunpa älyäisivät tehdä sen -kaikki kerralla !! Siinähän järjestäisivät hoidot.

• Tykkää
Reactions: Minskii
Kun itse olin päiväkodilla, nukkui lapset kahdessa eri huoneessa päiväuniaan.
Toisessa huoneessa eskarit ja toisessa huoneessa pienemmät, yhteensä n. 20 lasta. Eskareiden kanssa pärjäsi kyllä yksinkin mutta toiseen nukkariin tarvittiin ehdottomasti 2 aikuista! Kaikki päiväunia nukkuvat lapset eivät nukahda itsekseen vaan vaativat aikuisen silittelyä tai vain vieressä olon. Usein vielä yhdelle sattuu huono päivä ja alkaa pölistä isoon ääneen joten yhden aikuisen on mentävä siihen viereen rauhoittelemaan... toinen aikuisista lukee.

Jos ryhmässä on lisäksi vielä yksi aikuinen, on hällä yleensä jokin kokous/keskustelu/tmv. tai yksinkertaisesti käy siellä reilun 10min kahvilla jotta ne 2 muutakin pääsevät nukkareista käymään ennenkuin kello 13.30 alkaa jo välipalan kattaaminen... Voi kun ne vanhemmatkin ymmärtäis ettei tuollaisessa ryhmässä todellakaan ole mahdollista ottaa yhtä lasta piirtelemään jonkun aikuisen kanssa ihan vaan siksi että illalla tulee uni.

Joitain vuosia sitten väsyin jatkuvaan venytykseen (+ toteutumattomiin lupauksiin), sanoin itseni irti kesken vuodenmittaista määräaikaista työsuhdettani ja ryhmäni lastenhoitaja jäi kahden kuukauden sairaslomalle väsymyksen takia (toinen lastenhoitaja lähti jo aiemmin toiseen päiväkotiin saatuaan sieltä paikan). Sain johtajalta todella tylyä kohtelua kertoessani, etten enää aio jatkaa, vaikka olin jo tovin hänelle kertonnut asioista, jotka eivät toimi ja todennut, ettemme jaksa loputtomiin venyä ja vanua. Hän ei tosin tainnut arvostaa sitäkään, että teimme toiminnasta valituksen myös hänen esimiehelleen sekä päivähoidon johtajalle. Siinä toivossa, että joku veisi asian jonnekin ja jotain muutosta tapahtuisi.

Se kahden naisen barrikadeille nousu ei tosin tainnut mitään hyödyttää, mutta ainakaan kaikki eivät jää tuleen makaamaan. Jälkikäteen kuulin joiltain ryhmämme lasten vanhemmilta, että vaikka heitä harmitti kun tuttu henkilökunta vaihtui, niin ymmärsivät silti väsymyksemme.

Meni vissiin ohi aiheen, mutta tulipa vaan mieleen.

On se kummallista ettei vanhemmat arvosta mitä hoitohenkilökunta päivänmittaan tekee niiden naperoiden hyväksi. Kiitoksen sijaan haukutaan vaan ja ollaan jo lakisääteiset kahvitunnitkin eväämässä.

Itse kyllä osaan arvostaa lasteni hoitajia. Ja olen sen monta kertaa sanonutkin.

[QUOTE="hah";26562351]Ei niitä lisäkäsiä tule ennen kuin sattuu jotain siksi, että hoitajia on liian vähän! Se, että hoitajat yrittävät selviytyä päivästä toiseen on vain siksi, ettei haluta kuormittaa työkavereita. Sijaisista ei ole mitään takeita.

Entäs sitten ne mammat, joiden lapsen kanssa KESKUSTELLAAN. Aina ja kaikesta. Esim. siitä, tarviiko kenkiin villasukkia -30 pakkasella, vaan lapsen kanssa täytyy KESKUSTELLA. Joo, toimii varmasti mainiosti kotona sen yhden mussukan kanssa, mutta keskustelepa sen koko lauman kanssa niin eipä jää enää aikaa ulkoiluun...[/QUOTE]

Juuri näin.

[QUOTE="vieras";26557265]Joskus oon törmännyt samaan, ei sitten vaan kerrottu totuutta äipälle vaan annettiin mukulan nukkua. Kovasti äiti kiitteli että niin paljon paremmin menee illat ja yöt kun ei nuku päivisin täällä! Joopa joo. Vähän harmitti valehdella, mutta loppujen lopuksi katsoimme että tuo oli win-win tilanne kaikille.

No nykyään ei tartte käyttää vilunkipeliä, koska johtajan päätöksellä KAIKKI menee lepäämään, ja jos nukahtaa niin ei herätetä väkisin ennen tiettyä kellonaikaa. Se on lapsen etu ennenkaikkea, jos väkisin nukahtaa niin unelle on tarvetta.[/QUOTE]

Hurraa päiväunille ja lapsen edulle!!
MIKSI pitäisi suostua tekemään vastoin parempaa tietoa? MIKSI vanhempien järjettömiin vaatimuksiin pitäisi suostua?

Joitain vuosia sitten väsyin jatkuvaan venytykseen (+ toteutumattomiin lupauksiin), sanoin itseni irti kesken vuodenmittaista määräaikaista työsuhdettani ja ryhmäni lastenhoitaja jäi kahden kuukauden sairaslomalle väsymyksen takia (toinen lastenhoitaja lähti jo aiemmin toiseen päiväkotiin saatuaan sieltä paikan). Sain johtajalta todella tylyä kohtelua kertoessani, etten enää aio jatkaa, vaikka olin jo tovin hänelle kertonnut asioista, jotka eivät toimi ja todennut, ettemme jaksa loputtomiin venyä ja vanua. Hän ei tosin tainnut arvostaa sitäkään, että teimme toiminnasta valituksen myös hänen esimiehelleen sekä päivähoidon johtajalle. Siinä toivossa, että joku veisi asian jonnekin ja jotain muutosta tapahtuisi.

Se kahden naisen barrikadeille nousu ei tosin tainnut mitään hyödyttää, mutta ainakaan kaikki eivät jää tuleen makaamaan. Jälkikäteen kuulin joiltain ryhmämme lasten vanhemmilta, että vaikka heitä harmitti kun tuttu henkilökunta vaihtui, niin ymmärsivät silti väsymyksemme.

Meni vissiin ohi aiheen, mutta tulipa vaan mieleen.

Kuin suoraan meidän alueeltamme! Kaiken tuollaisen keskellä olen kuitenkin tämän kauden jaksanut ja olen optimisti, kun toivon jatkossa jonkun asian korjaantuvan. Jos ei korjaannu, jätän tämän ammatin, vaikka olen erittäin motivoitunut lasten kanssa toimimiseen.

On vain yksinkertaisesti joskus moraalisesti ja eettisesti oikein jättää hukkuva laiva.

Kuin suoraan meidän alueeltamme! Kaiken tuollaisen keskellä olen kuitenkin tämän kauden jaksanut ja olen optimisti, kun toivon jatkossa jonkun asian korjaantuvan. Jos ei korjaannu, jätän tämän ammatin, vaikka olen erittäin motivoitunut lasten kanssa toimimiseen.

On vain yksinkertaisesti joskus moraalisesti ja eettisesti oikein jättää hukkuva laiva.

Kyllä meidän jami-monica sai erioikeuden valvoa eikä siitä aiheutunut suurempaa kitkaa. Jokunen isompi cukka-yukka oli kysynyt jami-monicalta miksi hän ei nuku ja jami-monica oli vastannut että äitin ja bertta-tädin kans on niin sovittu etten nuku ja se oli siinä. Ei siitä kannata tehdä numeroa. Cukka-yukkakin oli tyytynyt siihen selitykseen.

Ja sitten te velä silmät kirkkaina väitätte tällaistenkin puheiden jälkeen että päiväkoti on oikein hyvä paikka lapsille, että sinne vaan, ilman lomia ja lyhennetyt työajatkin voi äiti tai isä hyvin käyttää itseeensä. Lapsi kyllä viihtyy päiväkodissa...

Yhteistyössä