Voi jessus mä vihaan kesää ja päiväkodin kesäpäivystyksiä!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tittamaari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26557880]No tähän kohtaan on aina hyvä todeta että teeppä sama sitten kotona, ei teillä pitäisi sitten ollakkaan ongelmaa.[/QUOTE]

Tämä on kyllä totta. Mutta ei se vaan kotona toimi. :) Siinä on vähän sama juttu, kun että pikkuautossa nukahtaa, vaikka ei ole väsynyt, mutta linja-autossa ei, vaikka olisi kuinka väsynyt..

Mutta olen silti sitä mieltä, että 2 tunnin unet ovat tälle kaverille liikaa. Ja päiväkoti on samaa mieltä. Siksi nyt yritetään niitä vähentää. Niin mielelläni menisin minäkin nukkumaan viimeistään klo 22.

Ja on kyllä kaikki konstit kokeiltu tuon iltanukahtamisen kanssa. Myös sitä pimeässä makuuttamista, mutta siellä se vaan pulisee ja pyörii. Iltatoimet aloitetaan ajoissa, ilta rauhoitetaan ja selkeät rutiinit. Unihygienia pitäisi olla kunnossa. Ollaan kokeiltu kaikkia mahdollisia nukkumaanmeno aikoja, mutta ei vaan uni tule kun klo 23. Ja tosiaan kokeiluja on tehty jo pari vuotta, koska tämä ongelma on ollut meillä jo pitkään ja olen ihan asennoitunut, että se myös jatkuu sinne eskari-ikään asti.

[QUOTE="vieras";26557885]Mitä jos laittaisit lapsen sänkyyn klo 21 ja menisit itsekin. Lapsi voisi sängyssä lukea tms. Onko pakko nukuttaa?[/QUOTE]

Olemme toki useastikin menneet klo 21-22 sänkyyn, mutta en pysty nukkumaan ennen kun lapsi on nukahtanut. Ei meillä mitenkään erityisesti nukuteta, ollaan toki sitäkin joskus kokeiltu.

[QUOTE="Sini";26557950]Olemme toki useastikin menneet klo 21-22 sänkyyn, mutta en pysty nukkumaan ennen kun lapsi on nukahtanut. Ei meillä mitenkään erityisesti nukuteta, ollaan toki sitäkin joskus kokeiltu.[/QUOTE]

Mukula sänkyyn klo 21 ja samoin väsynyt äiti. Tai stten isä hoitaa illat, että saat nukkua vaikka korvatulpilla. Toki päikkäreitäkin voi lyhentää.

Niin vihasivat aikoinaan mun lapsenikin. Halusivat oman päiväkodin ja omat tädit takaisin. Onneksi yleensä sai sumplittua niin, että lasten ei ihan koko heinäkuuta tarvinnut olla toisessa päiväkodissa. Ja oli muuten ainoa kerta elämässäni, kun yhtenä kesänä iloitsin siitä, että sairastuin keuhkokuumeeseen ja sain olla kotona eikä lasta tarvinnut viedä päivystävään päiväkotiin.

[QUOTE="Sini";26557930]Tämä on kyllä totta. Mutta ei se vaan kotona toimi. :) Siinä on vähän sama juttu, kun että pikkuautossa nukahtaa, vaikka ei ole väsynyt, mutta linja-autossa ei, vaikka olisi kuinka väsynyt..

Mutta olen silti sitä mieltä, että 2 tunnin unet ovat tälle kaverille liikaa. Ja päiväkoti on samaa mieltä. Siksi nyt yritetään niitä vähentää. Niin mielelläni menisin minäkin nukkumaan viimeistään klo 22.

Ja on kyllä kaikki konstit kokeiltu tuon iltanukahtamisen kanssa. Myös sitä pimeässä makuuttamista, mutta siellä se vaan pulisee ja pyörii. Iltatoimet aloitetaan ajoissa, ilta rauhoitetaan ja selkeät rutiinit. Unihygienia pitäisi olla kunnossa. Ollaan kokeiltu kaikkia mahdollisia nukkumaanmeno aikoja, mutta ei vaan uni tule kun klo 23. Ja tosiaan kokeiluja on tehty jo pari vuotta, koska tämä ongelma on ollut meillä jo pitkään ja olen ihan asennoitunut, että se myös jatkuu sinne eskari-ikään asti.[/QUOTE]

Iso annos tsemppiä ja sympatiaa täältä! Meillä oli aikoinaan ihan sama juttu ja mua alko jossain vaiheessa nyppiä tosissaan kaikenmaailman besserwisserit, jotka oli aivan varmoja siitä, että me ei vaan osata...

Kummallisen vaikeeta on joittenkin ihmisten tajuta, että lapsia on erilaisia eikä se, mikä toimii yhdellä (tai kymmenellä), välttämättä toimi kaikilla :-)

Iso annos tsemppiä ja sympatiaa täältä! Meillä oli aikoinaan ihan sama juttu ja mua alko jossain vaiheessa nyppiä tosissaan kaikenmaailman besserwisserit, jotka oli aivan varmoja siitä, että me ei vaan osata...

Kummallisen vaikeeta on joittenkin ihmisten tajuta, että lapsia on erilaisia eikä se, mikä toimii yhdellä (tai kymmenellä), välttämättä toimi kaikilla :-)
Totta. Eikä asiaa auta edes se, että ihmisten erilaisista sisäisistä vuorokausirytmeistä on tehty tieteellisiä tutkimuksiakin, joilla on todistettu, että kaikkien "kello" ei kulje samaan tahtiin. Mutta eipä tästä nyt vielä niin hirveän kauaa ole, kun vasenkätisetkin yritettiin pakottaa oikeakätisiksi. Karttakepistä tuli sormille, jos koulussa vasenkätinen ei kirjoittanut oikealla kädellä.

[QUOTE="Sini";26557930]Tämä on kyllä totta. Mutta ei se vaan kotona toimi. :) Siinä on vähän sama juttu, kun että pikkuautossa nukahtaa, vaikka ei ole väsynyt, mutta linja-autossa ei, vaikka olisi kuinka väsynyt..

Ja on kyllä kaikki konstit kokeiltu tuon iltanukahtamisen kanssa. Myös sitä pimeässä makuuttamista, mutta siellä se vaan pulisee ja pyörii. Iltatoimet aloitetaan ajoissa, ilta rauhoitetaan ja selkeät rutiinit. Unihygienia pitäisi olla kunnossa. Ollaan kokeiltu kaikkia mahdollisia nukkumaanmeno aikoja, mutta ei vaan uni tule kun klo 23. Ja tosiaan kokeiluja on tehty jo pari vuotta, koska tämä ongelma on ollut meillä jo pitkään ja olen ihan asennoitunut, että se myös jatkuu sinne eskari-ikään asti.[/QUOTE]

Meillä oli ihan sama juttu. Päiväkodissa nukuttivat 2h ja lapsi kukkui valveilla vielä puolilta öin ja aamulla hirveän tappelun kanssa ylös. Koskaan ei siis saanut nukkua tarpeeksi vaan kahdesti päivässä revittiin väkisin ylös. Lapsi ja me muu perhe ahdistuttiin ja lopulta kyllästyin ja erinäisten käänteiden kautta päästiin siihen, että lapsi oli lepohetkellä puolisen tuntia eikä annettu nukahtaa. Näin saatiin illat helpoiksi ja aamutkin inhimillisiksi. Lapsi muuttui ihan eri tytöksi ja elämä oli helpompaa. Alkoi siis nukkumaan tarvitsemansa 12h unet yhteen putkeen kuten oli tehnyt jo pari vuotta ennen päivähoitoon menoaan.

Tsemppiä ja kyllä se on mahdollista, että päiväkodista sitä joustoa lopulta löytyy vaikka ensin olisivatkin vastahankaan!

[QUOTE="Tittamaari";26557861]Mautonta tai ei, mutta se akka on sietämätön. Joka ikinen päivä toi sama narina, ihan joka ikinen tarhapäivä!

nirinarinirinari...

Katosos joskus tää helpottaa sitä raskasta arkea siellä, vaativien mammojen sylkykuppeina, kun jucca-pecca on TAAS likastanut uuden Tommy Hilfigerin pikeepaidan ja Benettonin farkuissa on reikä polvessa :'([/QUOTE]

Tää viesti kyllä taas kerran kertoo teidän ammattikunnan asenteellisuudesta ja arvoista, jotka siihen työhön vaikuttaa. Kannattais vaihtaa alaa, jos et pysty siellä olemaan ilman, että vanehempia ruvetaan nimittelemään. Meininki kuin yläasteelta, näin henkistä kypsyyttä ajatellen.

Nykyisen teinini vielä ollessa tarhaikäinen päiväkodin tädit tulivat erikseen ehdottamaan minulle, että haluaisinko ettei tyttö nuku päiväunia jotta ilta nukahtaminen helpottuisi. Olin nuori ja tuhannesti kiitollinen tätien oivalluksesta koska arki helpottui huimasti ja koko perhe voi paremmin.

No, kymmenen vuoden päästä seuraavan lapsen ollessa tarhaikäinen kysyin olisiko vastaava järjestely mahdollinen. Selvästi oli joku muukin vastaavaa kysynyt reaktioista päätellen. Sain perehdytyksen päivähoidon työntekijä tilanteeseen, kiireeseen ja resurssi pulaan. Ja kyllähän sen tiedänkin hetken pk:sa työskennelleenä. Ei ole mahdollista tarjota sitä mitä ennen.

Arki on oikeasti raskasta pk:ssa työskenteleville. Nostan hattua heille jotka sitä jaksavat kyynistymättä ja kyllästymättä. Kamalaa kun säästöt aiheuttavat sen että yhä useammin lapsiamme hoitavat väsyneet, ylityöllistetyt hoitajat tai jopa osaamattomat sijaiset.
Ymmärrän jos kaiken raadannan ja vajaamiehityksellä päivän pyörittämisen lomassa tulee annettua ylimääräisiä lempinimiä valittaville äideille. Joskus huumori on ainut joka auttaa jaksamaan.

Sitä en kuitenkaan jaksa ymmärtää, että ne jotka tästä kaikesta kärsivät eniten ovat lapsemme. Ja tätä en kohdista tarhatädeille.

Päiväunet voi kuulostaa pieneltä ongelmalta mutta niillä voi olla iso merkitys perheen jaksamiseen ja eikös siitä juuri toitoteta nykyään joka mediassa.

tää on jo aika mautonta.... vaikka oliskin hankala asiakas ei siitä silti paskaa saa selän takana puhua... ammattitaidotonta porukkaa..

No mautonta siitä on puhua muualla kuin työpaikalla, se on ihan totta. Mutta ihan turha yrittää väittää, etteikö JOKA AINOASSA paikassa, jossa asiakkaiden kanssa ollaan tekemisissä, olisi tiedossa ne tietyt ihmiset ja lempinimet niille. Toi on tietyssä määrin ymmärrettävää puida työporukan kesken mutta siinäkin pitää pysyä sentään joku tolkku, työpaikan ulkopuolella niitä ei puida.

Se onkin lapselle aivan eri olla kotona kun hoidossa ryhmässä jolloin tarvitaan todellakin se päivän lepohetki. Vaikkei nukkuisi. Monet 3-6v nukkuvat aina hoidossa vaikkeivat ikinä kotona.

Joissakin perheissä se että 5v nukkuu päiväunet aiheuttaa kyllä melkoista valvomista illalla. Olen itse aamuvirkku, menen illalla aikaisin nukkumaan, ja mulle on oikeasti vaikeaa se että lapset ramppaa ovella ja valvoo vielä 22.30 vaikka niiden pitäisi nukkua. Menen aamuvuoroon 7:ksi töihin, joten kello soi kuudelta tai puoli kuudelta vähän riippuen menenkö autolla vai fillarilla.

Lapset nukkuu aamulla sinne 7 tai 7.30 ja nukkuvat hoidossa päiväunet. Kertokaa missä välissä mä nukun?

Ja toi pakkovalvotus on kamalaa! Hoitajana tosi raaka olo valvottaa toista tai sitten kiskoa ylös aivan kesken unien. myönnetään että meilläkin on annettu nukkua ja sanottu vanhemmille että sovitusti on herätetty...kas vaan ja kotona sujuu nukkumaanmeno. kai se on jotenkin psyykkinenvaikutus vanhemmille. Itse ajattelen että jos lapsi nukkuu, niin hän unta tarvitsee päivällä.

Minäkin nukahdan, jos menen ruoan jälkeen täydellä massulla pimeään huoneeseen lepäämään. Tarkoittaako se, että tarvitsen myös päiväunet joka päivä?

Usein se mulla tekee ihan saman kuin lapsellani, että illalla ei sitten nukuttaisi kun on nukkumaanmenoaika.

Ammattilainen osaa kyllä hoidella tuollaiset vahemmat kesälläkin. Meillä tuollaisilla vanhemmille sanotaan, että nukkua ei ole pakko, mutta kaikki lepäävät ja kun ei pakkonukuteta, niin ei myöskään pakkoherätetä eli jos lapsi nukahtaa, hänen annetaan nukkua eikä revitä hereille, koska se ei ole hyväksi lapselle. Kotona voi sitten tehdä toisin, mutta pk:ssa tehdään näin.

Ammattilainen osaa kyllä hoidella tuollaiset vahemmat kesälläkin. Meillä tuollaisilla vanhemmille sanotaan, että nukkua ei ole pakko, mutta kaikki lepäävät ja kun ei pakkonukuteta, niin ei myöskään pakkoherätetä eli jos lapsi nukahtaa, hänen annetaan nukkua eikä revitä hereille, koska se ei ole hyväksi lapselle. Kotona voi sitten tehdä toisin, mutta pk:ssa tehdään näin.

Tätä minullekkin sanoi jotkut päiväkodin henkilökunnasta aluksi (kun siis kyselin voisiko lapsi vaikka piirrellä unien ajan). Jotenkin jäin vain tyhmänä miettimään että miten en kyseistä perustelua ymmärrä. Kysyin kai useampaankin kertaan (ihan ystävällisesti) kunnes joku reippaasti selitti ettei sellaiseen riitä nykyään henkilökunta. Oli vielä pahoillaankin ja sanoi monen muunkin toivovan samaa ja ymmärtävänsä että se helpottasi ilta nukahtamista. Ja heti ymmärsin yskän!

Jotenkin en vain tuota edeltävää perustelua ymmärrä. "Meillä toimitaan täällä näin ja te voitte toimia kotona niinkuin toimitte" vaikka kysymys olisi lapsen ja koko perheen hyvin voinnista. Joku tuossa kertoikin edellä kierteestä johon lapsi joutuu ja aamulla väsyneenä herätettynä taatusti nukahtaa kun laitetaan päiväkodissa VAAN lepäilemään ruokailun jälkeen. Vanhemmat toivoisivatkin apua tämän kierteen kääntämiseen. Yöllä riittävästi nukkunut lapsi voisi varmaan lepäillä myös piirrellen tai satu kirjaa katsellen kuten se ainakin vielä reilu kymmenen vuotta sitten onnistui.
Minun lapsuudessa taas ne jotka ei nukkuneet päiväunia lähtivät ulkoilemaan jotta eivät pidä nukkuvia hereillä. Tämä siis vanhaan aikaan kun työntekijöitä oli enemmän.

Mietin vain kuinka paljon puhutaan siitä miten perheet väsyy ja mtä se voi pahimmillaan aiheuttaa. Joo, ei suora yhteys perhesurmilla ja päiväunilla, mutta joskus "pienet" käytännön elämän helpotukset ovat suuria. Ja jos ei voida tehdä pieniä helpotuksia niin miten sitten suuriakaan.

Ja taaskaan en siis syyllistä pk:n työntekijöitä vaan näitä resursseja.

[QUOTE="Tittamaari";26557719]Mutta toivottavasti te ymmärrätte että meillä EI RIITÄ HENKILÖKUNTA viihdyttämään lasten lepohetkien ajaksi niitä muutamaa hereillä olevaan ketkä EI SAA LEVÄTÄ!

Se EI ole meistä kiinni.[/QUOTE]
Paljonko sitä henkilökuntaa tarvitaan vahtimaan nukkuvia lapsia, kun yhdelle ei riitä "viihdyttäjää"?
Vai vituttaako, kun ei saa kälkättää rauhassa kahvikupin äärellä?

[QUOTE="vieras";26561628]Paljonko sitä henkilökuntaa tarvitaan vahtimaan nukkuvia lapsia, kun yhdelle ei riitä "viihdyttäjää"?
Vai vituttaako, kun ei saa kälkättää rauhassa kahvikupin äärellä?[/QUOTE]

Meidän pk:ssa nukkarissa on AINA hoitaja. Yksi hoitaja. Toinen tulee päästään kahville sieltä, riippuu ihan vuoroista tai sit kotiin.. Kahvitunnin ja unien aikana mietimme jo seuraavan päivän toimintaa. Emme siis "kälätä" omiamme siellä.

Minusta lapsi tarvitsee päiväunet! Minä "pakotin" vielä eskarilaisenkin kanssani iltapäivälevolle. Se on aikuisellekin ihan tervettä.

Todella typerää vanhemmilta oman perseensä takia evätä lapsettä päikkärit. = Lapsi ei saa nukkua päikyssä, että nukahtaa sitten aiemmin kotona illalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26559784:
Totta. Eikä asiaa auta edes se, että ihmisten erilaisista sisäisistä vuorokausirytmeistä on tehty tieteellisiä tutkimuksiakin, joilla on todistettu, että kaikkien "kello" ei kulje samaan tahtiin. Mutta eipä tästä nyt vielä niin hirveän kauaa ole, kun vasenkätisetkin yritettiin pakottaa oikeakätisiksi. Karttakepistä tuli sormille, jos koulussa vasenkätinen ei kirjoittanut oikealla kädellä.

Niin.. olen kyllä samaa mieltä siitä, että vuorokausirytmejä on erilaisia. Olen kuitenkin itsekin työssä päiväkodissa huomannut, että aina eivät vanhemmatkaan osaa toimia lapsen parhaaksi. Aika usein vaaditaan pitämään hereillä lasta, joka selkeästi on väsynyt päiväuniaikaan ja nukahtaa heti ja heräisi viimeisten joukossa. Omaa ihmiskäsitystäni vastaan sotii pitää hereillä lasta, joka haluaa nukahtaa ja vaikuttaa tarvitsevan unta.

Päiväkotirytmi ei tosiaan sovi kaikille. Siellä kuitenkin ON oma rytminsä, johon on totuttava, mikäli aikoo päiväkotia käydä. Systeemi on luotu niin, ja kun paikassa on paljon lapsia, niin on vaikeaa luoda jokaiselle omaa rytmiään vielä taaten sen, että jokainen saa riittävän määrän lepoa ja toisaalta kaikki tasa-arvoisen kohtelun. Omakin esikoiseni lopetti jo pari vuotta ennen päiväkodin aloittamista päiväunien nukkumisen, ja tarvitsee niitä vain harvoin. Lisäksi päiväunien nukkuminen tuhoaa iltarytmin; jos hän nukkuu päiväkodissa, hän valvoo illalla eikä pääse millään ulos aamulla. En siitä kuitenkaan valita; olen vähän sitä mieltä, että jos lapsi itsekseen nukahtaa, niin sitten hän on unen tarpeessa. Silloin, ei myöhemmin illalla kun hänen nukkumisensa sattuisi minulle sopimaan. Toisaalta myös uskon, että lapselle tekee hyvää levätä silloinkin kun hän ei nukahda. Lepääminen, musiikin ja sadun kuunteleminen tekee lapselle kuin lapselle hyvää.

[QUOTE="vieras";26561628]Paljonko sitä henkilökuntaa tarvitaan vahtimaan nukkuvia lapsia, kun yhdelle ei riitä "viihdyttäjää"?
Vai vituttaako, kun ei saa kälkättää rauhassa kahvikupin äärellä?[/QUOTE]

Noo.. siis hoitajillahan on myös oikeus kahvihetkeen päivän aikana? Muuhun aikaan sitä aikaa ei ole. Yksi on nukkarissa, muut siivoavat välipalajäljet, valmistelevat askarteluja tms toimintaa, hoitavat paperiasioita, tekevät vasuja, hoitavat tietokoneasioita, suunnittelevat toimintaa jne. Joissain päiväkoideissa myös siivoaminen kuuluu hoitajille. Se tehdään päiväuniaikaan. Hoitajien puutteen lisäksi ongelmaksi nousee tilan puute; koska muut tilat kuin nukkari siivotaan kun lapset nukkuvat, niin siellä ei voi olla.

[QUOTE="Tittamaari";26561710]Varsinkin kun miettii millainen hälinä on koko päivän isossa ryhmässä ja usein pienten lasten tarhapäivät venyy pitkiksi. Useimmilla pidemmiksi kun vanhempien työpäivä.[/QUOTE]

Näin on. :) Päiväkotiympäristö on eri tavalla väsyttävä lapselle kuin kotiympäristö. Meillä lapset (6v ja 5v) on nukkuneet kotona säännöllisiä päiväunia kolme-neljä vuotta sitten, nykyisin kotona ehkä 1-2 kertaa vuodessa nukahdetaan päivällä. Päiväkodissa nuorempi nukkuu melkein aina, vanhempi ehkä kerran viikossa.

Taas tuli monta syytä miksi en pidä päiväkoteja hyvinä hoitopaikkoina lapsille. Kyllä kai sitä sen verran henkilökuntaa löytyy että joku voi valvoa niitäkin jotka eivät nuku, ja vaikka piirtävät sillä aikaa. Ei siellä nukkarissa yhtä enempää tarvita, ja hoitajia on pakko olla enemmän kuin se yksi. Siinä ehtii hörppimään kahviakin kyllä.

Päiväkodissa työharjoittelussa ollessani törmäsinkin tuohon vanhempien haukkumiseen. Oli aina pakko siirtyä sivuun haukkumisringistä. Tai isien perään kuolaamisringistä.

Ja sitten haukutaan kun lapsella on liian hienot vaatteet, tai liian rumat vaatteet tai...

Ruokakin oli ihan ala-arvoisen makuista (Palmialta). Hoitajat veti kaksin käsin mausteita ruokaan. Lapsi parat pakotettiin syömään sitä moskaa joka päivä. Herkkua olivat esim. meidän kouluaikaiset ruoat sihen ruokaan verrattuna.

[QUOTE="Vieras";26561773]Taas tuli monta syytä miksi en pidä päiväkoteja hyvinä hoitopaikkoina lapsille. Kyllä kai sitä sen verran henkilökuntaa löytyy että joku voi valvoa niitäkin jotka eivät nuku, ja vaikka piirtävät sillä aikaa. Ei siellä nukkarissa yhtä enempää tarvita, ja hoitajia on pakko olla enemmän kuin se yksi. Siinä ehtii hörppimään kahviakin kyllä.

[/QUOTE]

Aikas pässi sinäkin olet. Luuletko tosiaan että siitä tulis jotain JOS yks sais valvoa ja muiden tarvis mennä maate? Lepäämään. Halloota päivää!

On kaksi eri asiaa, lepääminen ja nukkuminen. Ja on eri asia nukkua kaksi tuntia tai puoli tuntia. Henkilökunta voi kyllä herttää lapsen 30min nukkumisen jälkeen. MUTTA kaikissa päiväkodeissa ei ole henkilökuntaa siihen, että osa lepää/nukkuu (siis henkilökuntaa nukkarissa) ja siihen, että osa ei edes lepää vaan saavat leikkiä/lukea tms. Päiväkodin lepohetken aikana henkilökunta joutuu tekemään konenlaista esim. valmistelemaan välipalaa (meillä ainakaan ei ole laitoshuoltaja kokopäiväisesti), ottamaan vaatteita kuivurista yms. ja nämä tilat ovat eri paikassa missä lapset leikkivät/lukevat.

Myös juorupiiristä jossain mainittiin. Päiväkodin henkilökunta saattaa seistä "ringissä" ja puhua lapsista/perheistä yms. Siksi, että sisätiloissa ei ole mahdollisuutta puhua tehdyistä havainnoista, vanhemmilta tulleista viesteistä yms. koksa lapset ovat niin lähellä, että kuulevat. Lasten aikana lapsista ei puhuta! Ulkona lapset ovat lähellä, mutta eivät kuule niin kaikkea, koska ulkona on taustahälyä eri tavalla kuin sisätiloissa.

[QUOTE="Vieras";26561773]Taas tuli monta syytä miksi en pidä päiväkoteja hyvinä hoitopaikkoina lapsille. Kyllä kai sitä sen verran henkilökuntaa löytyy että joku voi valvoa niitäkin jotka eivät nuku, ja vaikka piirtävät sillä aikaa. Ei siellä nukkarissa yhtä enempää tarvita, ja hoitajia on pakko olla enemmän kuin se yksi. Siinä ehtii hörppimään kahviakin kyllä.
[/QUOTE]

Niin. Monessa paikassa tosiaan siivotaan silloin, kun lapset nukkuvat. Niissä paikoissa, missä minä olen ollut, lapset saa sitten n. tunnn (hiukan vajaa) lepäämisen jälkeen nousta ylös ja tulla piirtämään. No, siinä jää sitten tunti aikaa piirtää, mutta aniharva lapsi jaksaa täydessä hiljaisuudessa piirtää EDES sitä puolta tuntia-kolmea varttia, mikä siinä pitää olla hiljaa, puhumattakaan että pitäisi melkein kaksi tuntia olla hiljaa että muut saavat nukkua. Se on tietenkin ihan ok jos päästään johonkin kauemmas hereillä olevien lasten kanssa, mutta yleensä tilaa on niin vähän, että kovin kauas nukkarista ja nukkuvista lapsista ei pääse.

Yhteistyössä