Voi kettu että mulla meinas palaa tänään miehen siskoon käämit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pypylleröinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
100% peesi ap:lle, hermostuisin itsekin enkä todellakaan antani lastani hoitoon noin piittaamattomille tapauksille kuin anoppi ja miehen sisko.

Meillä syövät lapset ja aikuiset terveellisesti. Jos joku sukulainen tykkää tunkea jotain moskaa (kuten suolakeksit, sipsit, karkit jne.) naamaansa, voi sen ihan vapaasti tehdä, kunhan ei syötä samaa roskaa minun lapselleni. Meillä harjataan hampaat 2 kertaa päivässä, syödään 5-6 kertaa päivässä, päiväkoti-ikäiset menevät nukkumaan viimeistään yhdeksältä ja niin edelleen. Siis elämme normaalia elämää, jossa kaikki ovat onnellisia ja kaikkien perustarpeet on tyydytetty parhaalla mahdollisella tavalla.

Ja jos jostain syystä minun olisi pakko olla tekemisissä tuollaisen "kaikkitietävän" henkilön kanssa (kuten kuvailemasi sisko), korjaisin varmasti hänen tietojaan monessa asiassa.

[QUOTE="vieras";22099527]Tähän toisen unikuikelon äidin hyväätarkoittava neuvo: Lapset laitetaan nukkumaan just ennen kuin ne on väsyneitä.

Ja oikeasti: napsipas tää keskustelu itselles talteen. Saat hyvät naurut näistä viiden vuoden päästä :) Mä tiedän, kun mä olin itsekin vähän samaa tiukkuuskaliiberia sun kanssas esikoisen ensi vuosina.[/QUOTE]

Joo, no ei meillä oo koskaan tota ipanaa pirteänä sänkyyn viety, kyllä se laitetaan nukkumaan, kun on väsynyt. Ja niinkun jo kirjotin, niin meillä ei oo ongelmia sen kanssa, vaan ongelmat on jossain ihan muualla tuon lapsen nukkumisessa.

Ja kiitos taevahan tosi!:)

Ap, mä niin ymmärrän sua! Mun nykyään jo ex anoppi oli ihan samanlainen. Se juotti meijän 1kk ikäiselle vettä kun uskoi että sillä on jano.. Mä näin silloin ihan punaista, must se oli niin idioottimaista.. Ei ton ikäsel jano oo.. Tietenkään ei se lapsi siitä vahingoitu, mutta tuntu että se oli taas yks tapa millä teki asioita kysymättä multa.. Esim aina kun tuli meille rupes viikkaamaan meijän pyykkejä jos sattu narulla olemaan. En voinu sietää sitä että rupes meillä aina siivoomaan ja kaikkee. Se oli mun reviirille tulemista. Ja hirvee neuvominen. Vaikka itellä tosin sen ikänen lapsi ollu viimeks 30v sitten... Ymmärrän et ku ne kemiat ei kohtaa, ni kaikki ärsyttää ja suututtaa... Voimia, kyllä se siitä!

Ja samanlaisia kommentteja sain ihmisiltä kuin sinä nyt. "oisit onnellinen et anoppi auttaa" "älä valita, pitää olla tyytyväinen kun joku tekee ja huomioi lasta". Paskat! Auttaminen on ihan eri asia...

[QUOTE="hmm";22099645]Ap, mä niin ymmärrän sua! Mun nykyään jo ex anoppi oli ihan samanlainen. Se juotti meijän 1kk ikäiselle vettä kun uskoi että sillä on jano.. Mä näin silloin ihan punaista, must se oli niin idioottimaista.. Ei ton ikäsel jano oo.. Tietenkään ei se lapsi siitä vahingoitu, mutta tuntu että se oli taas yks tapa millä teki asioita kysymättä multa.. Esim aina kun tuli meille rupes viikkaamaan meijän pyykkejä jos sattu narulla olemaan. En voinu sietää sitä että rupes meillä aina siivoomaan ja kaikkee. Se oli mun reviirille tulemista. Ja hirvee neuvominen. Vaikka itellä tosin sen ikänen lapsi ollu viimeks 30v sitten... Ymmärrän et ku ne kemiat ei kohtaa, ni kaikki ärsyttää ja suututtaa... Voimia, kyllä se siitä!

Ja samanlaisia kommentteja sain ihmisiltä kuin sinä nyt. "oisit onnellinen et anoppi auttaa" "älä valita, pitää olla tyytyväinen kun joku tekee ja huomioi lasta". Paskat! Auttaminen on ihan eri asia...[/QUOTE]

Niin ja kohta ketju siitä kun anoppi ei koskaan hoida lasta... Ei kai kukaan uskalla hoitaa jos saa koko ajan pelätä tekevänsä väärin.

Nojoo, olin vähän samanlainen aikoinani, olin nuori äiti ja hieman tiukkapipoinen monessa asiassa. Nyt kun lapset on jo 12 ja 10, olen höllännyt pipoani.
Toisen lapsen kohdalla ihmeellisesti joustettiin, ekalle oli tiukempaa :D

Silleen tälleen ymmärrän ap.n pointin, itse ajattelisin lähinnä tulevien hampaiden ja suun terveyttä. Sokeripitoiset ruuat ja juomat valitettavasti jäävät suuhun pyörimään ja saattavat aiheuttaa reikiä tuleville maitohampaille. Vauvalle kun ei voi hammastahnaakaan laittaa. Toisaalta, ei se lapsi siihen rikki mene jos saa joskus makiaa. Kunhan ei ole kuin anoppini, joka syötti lapselle toisen lusikallisen jäätelöä, toisen pottua. Siihen mulla palo käpy.

Tässä nyt taitaa olla taustalla nuoren äidin ensimmäinen lapsi ja arvovaltataistelu. Suvun naiset tuovat neuvoja ja haluavat olla oikeassa, nuori äiti tuntee asemansa uhatuksi ja kokee että hänen tulisi puolustautua.

Ihan pitkän linjan taistelukokemuksen omistavana, ota ap rauhallisesti. Neuvoissa osa on hyvää ja sen minkä tunnet ettei kohtaa omien näkemystesi kanssa, hylkää. Älä suutu vaan rauhallisesti totea että haluat tehdä kuten itse näet hyväksi.

Minä tein välitilaratkaisun, jossa kun lapset on mummulassa, mennään mummulan tyylillä, mutta minä en halua kaikkea tietää. Se on parempi. Edelleen vaikka olen löysännyt pipoa, hermostuisin jos tietäisin että on limsaa juotu joka aterialla, aamiaiseksi syöty vain makupaloja ja hampaat on jääneet harjaamatta kun on menty nukkumaan. Ihan siihen ei minun pinnani venyisi.

Mutta, näin vanhempana itsekin ihmettelen joskus joidenkin nuorten äitien fanaattisuutta. Itse tekisin monet asiat toisin sekä kuopuksen että esikon kohdalla.
Esimerkiksi kuuntelin työkaverini juttelua siitä kuinka hänen puolitoistavuotias opettelee pukemaan, pakosta. Hänen äitinsä on sitä mieltä että herkkyyskausi pukemiseen menee muuten ohitse. Itse en pakottaisi pukemaan noin pienen lapsen, joka itkee koska ei osaa pukea haalaria päälle.
Toinen äiti ei nosta itkevää vuotiastaan syliin, koska se kiukuttelee ja voi saada tahtonsa läpi.

Kukin nyt tyylillään, en sitä sano. Mutta kannattaa muistaa, että osa neuvoista tulee sellaisesta motiivista, jolloin on katsottu pitkällä tähtäimellä taaksepäin ja todettu että oisinpa ollut viisaampi..

Mä en ymmärrä miksei voi kunnioittaa lapsen äidin toiveita kasvatuksessa, ruoan suhteen tai muutenkin. En myöskään tykkää siitä että moni perheellinen tulee neuvomaan herran totuuksina asiosta vain- kyllä, _vain_ siksi, että heillä on lapsia. Mielipiteitä tai ajatuksia voi vaihtaa, mutta se olettamus että MINÄ teen kaiken hyvin koska mun lapset on vanhempia, on aivan naurettava.

T.kahden lapsen tiukkismutsi

Tänään käytiin miehen vanhemmilla, pikanen, 30 minuutin käynti, joka oli vähän pakollinen, kun vietiin sinne tavaraa. Annoin vettä lasista tuolle ipanalle, kun anoppi alkoi (taas kerran) ihmetellä, että miksi en anna tuttipullosta. Sanoin, että siksi en anna, kun ei meillä enää ole tuttipulloja, lapsi juo lasista vaan. Tuttipullot on jo pakattu pois. Sitä alkoi anoppi siunailla, ja sanoi hetken kauhistelun jälkeen, että "älä nyt sitten iltamaitoa ainakaan vielä jätä pois ainakaan ennen 2v ikää, noin pieni tarvii vielä tuttipulloa." Sanoin, että juu, ei kyllä juo iltamaitoakaan pullosta enää, vaan iltapalalla juo pari desiä. Sen jälkeen on hampaitten pesu ennen nukkumaan menoa, sitten ei enää maitoa juoda. Anoppi kauhistui ja korotti ääntään, että "noin pienen tarvii vielä saada tuttipulloa!". Mieheni kysyi äidiltään, että miksi ihmeessä, mutta voi voi kun ei osannut anoppi vastata. Eli ihan juuri tuollaista meidän varpaille hyppimistä tulee koko ajan sekä anopilta että miehen siskolta. Siihen asti, kun tuo lapsi syntyi, meillä oli ihan hyvät välit.
Yksi anopin ikuisuusaihe on se, että meidän lapsella on lempinimi. Se on ihan kamalaa, "kun lapsella on kaunis nimi, ei käytetä lempinimiä. Tuohan on ihan kamala nimi, millä te häntä sanotte". Joopa joo... Ja minäkö en saa sanoa lastani millä nimellä tahdon? :D Ja siis lempinimi on ihan tavallinen, lyhennös lapsen oikeasta nimestä.

Minä se olin, joka sanoi että vedän lättyyn jos joku tulee minun vauvalleni tunkemaan suuhun esim. kebabia tai muuta moskaa. Joillekin kun se on ylpeilyn aihe, miten pienenä lapselle on mitäkin syötetty. Viimeksi tänään seurasin, kun appiukko antoi miehen veljen 1v lapselle väkevän yskänpastillin suuhun... järki hoi!

Siis ymmärrän täydellisesti ärsytyksen. välillä vaan kaikki kasautuu, ja purkautuu. Sitten on hyvä taas muutama kuukausi antaa mennä toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos.
meijän mukula oli jouluna 5kk, ja meille päiviteltiin, että miksei se saa kinkkua ja suklaata maistaa, kun tulee surulliseksi muuten!!
Lapsi oli kaiken lisäksi vielä täysimetyksellä...

Mulla on varmaan ihan samanlainen anoppi :laugh:

En vaan osaa suuttua tuollaisesta enkä jäädä sanomisia märehtimään. Me nyt letkautellaan muutenkin puolin ja toisin kaikenlaista. Jos anoppi ääneen ihmettelee jotain lapsiin liittyvää asiaa niin vastaan miksi näin ei tehdä/tehdään. Ajat ja suosituksetkin on niiiiiin paljon vuosien saatossa muuttuneet, että ei meidän vanhempien ikäiset ihan oikeasti TIEDÄ miten nykyään ohjeistetaan.

Totta on myös se, että se oma esikoinen voi usein tuntua toooosi isolta lapselta ja muiden silmissä ihan sylivauva. Mä heräsin tähän ajatukseen juuri kun kaivoin esikoisen vanhoja vaatteita kuopukselle. Löysin farkut kokoa 74 joita en ikimaailmassa voisi kuvitella kuopuksen päälle nyt laitettavan :laugh: potkuhousuihin ynnä muihin vauvanvaatteisiin tuo puetaan varmaan vielä piiitkän aikaa ;) Siihrn saakka kun itse sanoo ettei halua vauvanvaatteita ylleen :laugh: Tällä viittaan tuohon anopin tuttipullokauhisteluun.

Ei sulla maailman helpoin anoppi ja miehen sisko ole, ja voisivat kyllä valita sanansa tarkemmin (kaikkein mielummin voisivat vaieta neuvomisiltaan ;)). Anna nyt vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Älä viitsi moisesta provosoitua =)

jotku on kyllä herkkiksiä. tänään just anoppilassa toi meitin 7kk vauva sai suklaan hippusia setänsä syöttämänä. eipä tuo tuohon kuole.. ja toi meitin esikko no syöny sekä anopin kanssa että omalla porukalla heti reilu yks veenä mäkkärissä aterian. ja sipsiä. ja karkkia. syödäänhän me itekki niitä!

Lapsi on kuitenkin ap:n ja hänen miehensä ja he saavat lapset kasvattaa niinkuin oikeaksi katsovat. Esim toi tuttipullo asia, jos sille ei enään tarvetta ole niin miksi käyttää ja jos äiti ei halua että lapselle syötetään suolakeksiä niin sitä pitää kunnioittaa.

Varmasti ap kysyy neuvoja kun niitä tarvitsee, ei kai siinä välissä anopin eli mummin pidä joka asiaan puuttua. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, jokainen lapsi on kuitenkin yksilö ja asiat tapahtuu eri tahtiin. Ja mulla on kaksi lasta, kummankin olen kasvattanut tavallaan. Ihan niinkuin parhaalta tuntuu kussakin hetkessä. Pullaa ovat saaneet syödä 1-vuotiaana, mutta ymmärrän ettei ap sitä lapseelleen syöttämällä syötä. Jokainen vanhempi kuitenkin päättää edelleen miten lapsensa kasvattaa, antakaa se oikeus heille siis.

jotku on kyllä herkkiksiä. tänään just anoppilassa toi meitin 7kk vauva sai suklaan hippusia setänsä syöttämänä. eipä tuo tuohon kuole.. ja toi meitin esikko no syöny sekä anopin kanssa että omalla porukalla heti reilu yks veenä mäkkärissä aterian. ja sipsiä. ja karkkia. syödäänhän me itekki niitä!

No en mä nyt ihan totakaan ymmärrä, että tarvii 1v kantaa mäkkäriin, tai syöttää 7kk ikäiselle suklaata. Joku järki sentään...

Pypylleröiselle täysi sympatia, minulla vähän samanlainen anoppi...

[QUOTE="kirsti";22104939]No en mä nyt ihan totakaan ymmärrä, että tarvii 1v kantaa mäkkäriin, tai syöttää 7kk ikäiselle suklaata. Joku järki sentään...

Pypylleröiselle täysi sympatia, minulla vähän samanlainen anoppi...[/QUOTE]

6 pientä hippusta ku toinen kieli ojossa niitä ootti. :) ei oo niin vakavaa.. mikä vika mäkkärissä?

jos anoppi sattuis syöttämään mun vauvalleni 8kk jonkun suolakeksin tai ihan mitä tahansa kahvipöydästä niin kyllä mä kilahtaisin ja kunnolla! näiden "rentojen äitien" mielestä siinäkään ei varmaan olisi mitään pahaa jos mummi antaisi vauvalle jäätelöä omalla lusikallaan. Saattuuhan sitä! - ja karies nyt tarttuu joka tapauksessa.... joopajoo!

[QUOTE="pypylleröinen";22098178]
Ja vielä se, että lässyttää tuolle ipanalle. Niinkuin tekee anoppikin. Mä en muutenkaan voi ymmärtää, miks lapsille pitää lässyttää. Minkä ihmeen vuoksi ei voi puhua niinkuin normaaleille ihmisille??
[/QUOTE]

"Lässytys" tukee vauvan kielellistä kehitystä ja vuorovaikutuksellisten ihmissuhteiden kehitystä, joillain on sitten vaan joskus tapana vähän jumiutua siihen vaikka lapsi kasvaa. :)

jos anoppi sattuis syöttämään mun vauvalleni 8kk jonkun suolakeksin tai ihan mitä tahansa kahvipöydästä niin kyllä mä kilahtaisin ja kunnolla! näiden "rentojen äitien" mielestä siinäkään ei varmaan olisi mitään pahaa jos mummi antaisi vauvalle jäätelöä omalla lusikallaan. Saattuuhan sitä! - ja karies nyt tarttuu joka tapauksessa.... joopajoo!

Ei rento äitiys tarkoita idiotismia :headwall:

Kai teillä suu on millä saatte sanottua mitä lapselle voi ja mitä ei voi antaa? Kuinka vaikeaa se nyt on? Kyllä meillä lapsi on mun (ja/tai miehen) vastuullani ollaan kylässä tai kotonani...

Nimenomaan, sattuuhan sitä. Mä en itse näe tuollaista kerran kuussa annettavaa väärää keksiä ihan kamalan turmiollisena jos kotisafka on kuosissaan...
Omalla kohdalla siperia on opettanut löysyttämään nutturaa näissäkin asioissa.

Ei rento äitiys tarkoita idiotismia :headwall:

Kai teillä suu on millä saatte sanottua mitä lapselle voi ja mitä ei voi antaa? Kuinka vaikeaa se nyt on? Kyllä meillä lapsi on mun (ja/tai miehen) vastuullani ollaan kylässä tai kotonani...

no tässä tapauksessa idiotismia on se ettei voi kunnioittaa lapsen vanhempien tahtoa. Jos lapselle ei tahdota annettavan mitään kahvipäydästä, ainakaan suolakekseja, niin niitä ei sitten anneta! piste!
ärsyttää tuo "voivoi kun jaakkoleenan suussa ei nyt maistu mikään", "eihän tuo maissinaksu edes maistu miltään".... plaaplaa...

Voi tyttäret... Eiköhän tässä pää pointti ole se ettei KUKAAN halua neuvoja jos niitä ei ole pyytääny. Ja kenenkään lapselle ei tarvi syöttää mitään ylimääräistä jos toinen ei kerran tahdo. Ärsyttää se nyt jokaista jos omiin, hyväksi havaittuihin juttuihin sekaannuksen.

Yhteistyössä