Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Jos mä olisin ollut Arto, niin olisi kysynyt esim. siitä sen tutkimustuloksesta, että jos kerran yli 3 lapsen hoitoryhmä on lapselle psyykkisesti murtava ja liian meluisa, niin tulisiko kotiäitien lisääntymistä rajoittaa niin, ettei kellään olisi yli 2 sisarusta. Vai onko yli 3 lapsen ryhmä kotona eri asia.
Muutama muukin tarkentava kysymys olisi ollut paikoillaan esim. siitä miten hän rahoittaisi kotihoidon jos jäisi yh:ksi tai miten Suomen talous pyörisi jos kaikki äidit olisivat kotona hoitamassa lapsiaan yli kouluikään...
Ihan asiaa hän mielestäni puhui mutta tuon koon pienuus olisi ollut hyvä jatkokysymys mutta aikaa ei ollut. Ja Liisa >Keltikangas-Järvinenhän on viisas nainen kuten myös Arvo Ylppö joita siteerasi. Kannatan pienten lasten kotona hoitoa mutta ryhmät ovat isoja kun kotona olevatkin saavat nykyään lapsensa hoitoon.
Uskotko tosissasi, että jos nyt tulisi subjektiivinen päivähoito-oikeus ja esim. 30% lapsista sitä myöten lopettaisi päiväkodissa, niin ne paikat jäisivät auki ja ryhmä pienenisivät? Mä nimittäin uskon, että yksikään kunta ei jättäisi vajaita hoitoryhmiä, vaan ryhmiä yhdisteltäisiin ja sitä myötä osa päiväkodeista lopetettaisiin ja pph:ta irtisanottaisiin. Ja pian oltaisiin taas siinä tilassa, että ryhmät olisivat täynnä, tosin niitä ryhmiä olisi entistäkin vähemmän. Näin mä uskon käyvän. Varsinkin kun taloudellinen tilanne on taas huononemaan päin.
Ja pakko kysyä: jos sulla on viisi lasta, niin etkö koe että siinä ona kaksi liikaa? Miten koet sen että lapsia saisi olla vain kolme etteivät he stressaantuisi? Miten sun hoito eroaa siitä että sun lapset olisi pph:lla? Siis muuten kuin se, että sinä hoidat heitä?