Voi luoja mitä kohtelua TK:ssa!!! (kyselin eilen siitä pissatulehduksesta palstallakin)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jaana"

Vieras
Hirveät kivut ja oireet jotka sopisivat täysin virtsatietulehdukseen. Annoin eilen pissanäytteen ja se oli puhdas. Johtuen ehkä siitä, että olin juonut aamulla noin 3l vettä ja pissanut koko ajan. Eli se pissa oli varmaan pitkälti vettä, josta ei vaan löytynyt siksi mitään bakteeria tms.

No soitin tänään viljelytulokset ja hoitaja sanoi, että jotain pientä on, mutta ei mitään kummempaa. Sanoin, että mä olen koko yön valvonut ja mä olen todella kipeä, että voiko hän neuvoa miten nyt sitten tästä eteenpäin.
Hoitaja sanoi vain, että valitettavasti ei voi neuvoa ja näytehän oli ok. Selitin, että mä olen todella kipeä ja voisko lääkäriltä kysyä hoitaja esim. ohimennen, koska se näytekin koostui sitten ehkä vaan vedestä.
Yritin kuvailla oireita enemmän yms. Hoitaja sanoi, että valitettavasti ei voi tehdä mitään ja löi luurin korvaan.

VOI HELV?!?!!?!?
 
ihminen voi myös kuvitella itselleen oireet. ja tuota ei kukaan usko että olisit parin tunnin aikana juonut 3l vettä koska todennäköisesti et enää olisi hengissä
 
kyllähän sen näytteen pitää olla oikein otettu. Jos ei ole otettu riittävän ajan rakossa olleesta pissasta, niin luulisi sitä sitten viljeltävän piteempään?

Vaadi lääkäriaika tai mene suoraan päivystykseen.
 
Soita uudestaan ja vaadi hoitoa tai mene päivystykseen, jos siis olet todella niin kipeä ette pärjää. Voit myös yrittää juoda 2-3 litraa sokeroimatobta puolukka/karpalomehua ja katsoa vaikutukset.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
Virtsan pitäis olla neljä tuntia rakossa ennen kuin annat näytteen, jos tuo rakkoaika ei ole toteutunut, siitä pitää sanoa labran henkilökunnalle, joka kirjaa tiedot koneelle.
Sinuna menisin uudelleen lääkäriin, vaikka sitten päivystykseen, siellä ne voi katsoa liuskatestillä pikana mitä pissasta löytyy. Sun kannattaa vaan olla mahdollisimman pitkään käymättä vessassa ennen sitä.

Kotiapuna voit vain juoda karpalomehua, se on ainoa, joka tuohon vaivaan kotikonstina auttaa.
 
Mullekin on käynyt noin, että illalla otetussa näytteessä ei näkynyt mitään, koska olin inhottavan kirvelyn takia kitannut vettä todella paljon. Seuraavana päivänä menin uudestaan ja näytteessä näkyi tulehdus. Antibiootit auttoivat heti.
 
Se pissa oli rakossa ehkä 10min. Mä siis menin eilen ehkä noin klo 10 antamaan sen näytteen ja olin sitä ennen pissanut TODELLA monta kertaa. Se pissa ei ollut rakossa lähelläkään 4h, ehkäpä 10min.

Mä join sitä vettä ihan järkyttävän paljon. Vaikea pysyä kartalla paljonko juon, koska litkin sitä yölläkin.

Meillä saa seuraavan lääkäriajan, jos soittaa ma aamuna heti klo 8. Tänään ei enää lääkäriaikoja jaeta.
 
[QUOTE="vieras";28165449]ihminen voi myös kuvitella itselleen oireet. ja tuota ei kukaan usko että olisit parin tunnin aikana juonut 3l vettä koska todennäköisesti et enää olisi hengissä[/QUOTE]

Miten niin ei voi juoda parin tunnin aikana 3 litraa vettä, hölskyvä olohan siitä tulee, mutta onhan pari tuntia pitkä aika.

Ap. kokeile juoda appelsiini- tai karpalomehua, niillä olen saanut itseltäni häädettyä alkavan vt-tulehduksen.
Melkoista asiakaspalvelua olet kyllä saanut, soittaisin kyllä uudestaan.
 
[QUOTE="jaana";28165474]Se pissa oli rakossa ehkä 10min. Mä siis menin eilen ehkä noin klo 10 antamaan sen näytteen ja olin sitä ennen pissanut TODELLA monta kertaa. Se pissa ei ollut rakossa lähelläkään 4h, ehkäpä 10min.

Mä join sitä vettä ihan järkyttävän paljon. Vaikea pysyä kartalla paljonko juon, koska litkin sitä yölläkin.

Meillä saa seuraavan lääkäriajan, jos soittaa ma aamuna heti klo 8. Tänään ei enää lääkäriaikoja jaeta.[/QUOTE]

no oliskohan sulla sit sen takia koko ajan hätä kun juot liikaa
 
[QUOTE="jaana";28165474]Se pissa oli rakossa ehkä 10min. Mä siis menin eilen ehkä noin klo 10 antamaan sen näytteen ja olin sitä ennen pissanut TODELLA monta kertaa. Se pissa ei ollut rakossa lähelläkään 4h, ehkäpä 10min.

Mä join sitä vettä ihan järkyttävän paljon. Vaikea pysyä kartalla paljonko juon, koska litkin sitä yölläkin.

Meillä saa seuraavan lääkäriajan, jos soittaa ma aamuna heti klo 8. Tänään ei enää lääkäriaikoja jaeta.[/QUOTE]

aikoja, niin mars päivystykseen!
 
[QUOTE="vieras";28165455]Hoitaja ei ole lääkäri, eikä hänen tehtävänsä ole tehdä diagnoosia. Varaa aika lääkärille.[/QUOTE]

Mutta hoitajan ei kuulu olla myöskään tuollainen tympeä. Hoitajan tehtävä on neuvoa eteenpäin.
 
Eikö pissatulehdukseen voi saada ab kuurin ilman testejä ainakin jos on ennenki ollut. Ite ainaki oon saanu. Ja ei sitä pissaa niin vaan pidetä 4 h siellä rakossa jos on hirveä kirvely kokoajan. Soita tk:hon ja sano että lääke on saatava heti vaikkei aikaa saiskaan.
 
[QUOTE="Vieras";28165520]Eikö pissatulehdukseen voi saada ab kuurin ilman testejä ainakin jos on ennenki ollut. Ite ainaki oon saanu. Ja ei sitä pissaa niin vaan pidetä 4 h siellä rakossa jos on hirveä kirvely kokoajan. Soita tk:hon ja sano että lääke on saatava heti vaikkei aikaa saiskaan.[/QUOTE]

valitettavasti lääkkeitä ei määrätä potilaiden omasta halusta, oltava jotakin todistetta sairaudesta
 
[QUOTE="vieras";28165533]valitettavasti lääkkeitä ei määrätä potilaiden omasta halusta, oltava jotakin todistetta sairaudesta[/QUOTE]

Kokeileppa joskus. Kyllä mulle ainaki on määrätty. Eihän tollasella testillä voi mitenkään saada luotettavaa tulosta. Oon muuten saanut sairaslomaakin soittamalla.
 
Mä en nyt ymmärrä miksi sä veit näytteen, joka ei ollut ohjeiden mukainen. Ja kun tulehdus on päällä, on leukkarit koholla ja kyllä viljelystäkin löytyy kasvua jos sitä on. Lapsella on esimerkiksi aika hankalaa tulehduksen ollessa päällä, saada otettua näytettä, joka 4 h olisi rakossa ollut. Kyllä tunninkin jälkeen on meidän tytön näytteistä aina tulehdus löytynyt jos sitä on ollut.
 
[QUOTE="Vieras";28165547]Kokeileppa joskus. Kyllä mulle ainaki on määrätty. Eihän tollasella testillä voi mitenkään saada luotettavaa tulosta. Oon muuten saanut sairaslomaakin soittamalla.[/QUOTE]

joo sairasloma on eri kuin lääkkeiden määrääminen. sinnehän vois kaikki narkkarit soitella et tarttee vähä lääkkeitä
 
Mikäli pissa on ollut rakossa VÄHEMMÄN aikaa kuin 4 tuntia, se on ilmoitettava labralle- juuri siitä syystä että osaavat suhteuttaa löytämänsä bakteerimäärän aikaan.
Käteviä ihmisiä hekin, mutta eivät selvännäkijöitä.

Mä pyytäisin uuden lähetteen labraan, sen saa soittamalla uudelleen vastaanottoon, kertoisin että edelleen on oireita ja että edellinen näyte meni varmaankin mönkään oman toiminnan johdosta. Kärvistelisin niin kauan että pissa olisi rakossa sen 4 tuntia ja ottaisin näytteen muutenkin huolella, ohjeet tapaavat olla siinä purkin mukana kyllä.

Ellei kasvua näy, ei mene aina automaattisesti viljelyyn. JA ellei mitään löydy, ei myöskään hoideta. Syynä voi olla tietysti jokin muukin ja jos oireet jatkuvat, tarvitaan lisää kokeita- muitakin kuin virtsakoetta.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";28165547]Kokeileppa joskus. Kyllä mulle ainaki on määrätty. Eihän tollasella testillä voi mitenkään saada luotettavaa tulosta. Oon muuten saanut sairaslomaakin soittamalla.[/QUOTE]

Eli pissatulehdusta ei löydy stiksaamalla tai viljelyllä vaan potilaan sanojen mukaan ainoastaan luotettavasti. Joopa.
 
Mä join sitä vettä siksi, koska epäilen, että mulla on pissatulehdus (hirveä kirvely pissatessa, koko ajan hirveä vihlonta, alavatsakivut jne). Pissatulehduksessahan pitää juoda paljon, että se rakko puhdistuisi.

Viime yönä nukuin kipujen takia ehkä 2-3h yhteensä.

Mä sanoin labrassa, että olen pissinyt koko aamun.
 
[QUOTE="vieras";28165560]joo sairasloma on eri kuin lääkkeiden määrääminen. sinnehän vois kaikki narkkarit soitella et tarttee vähä lääkkeitä[/QUOTE]

Tietenkin voi soitella. Kyllä lääkäri voi silti käyttää omaa harkintaa. Ihan vasta siskollani oli samanlainen tilanne, että näytteessä ei näkynyt mitään kun pissa oli niin lyhyen aikaa rakossa. Saipa kuitenkin lääkkeen. Ja niin olen itsekin saanut.
 
[QUOTE="vieras";28165533]valitettavasti lääkkeitä ei määrätä potilaiden omasta halusta, oltava jotakin todistetta sairaudesta[/QUOTE]


Työterveydestä lähettävät reseptin suoraan apteekkiin kun olen sanonut, että tiedän 100% varmuudelle että on pissatulehdus, ollut ennenkin, samat oireet jne.

Jos ei ole työterveyttä, niin soita yksityiselle tai terveyskeskukseen uudestaan. Johan tuossa munuaiset kärsii tuollaisessa.
 

Yhteistyössä