Voi luoja.. Miten itse menettelisitte tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Harmaa"

Vieras
Ekaks, ostin netistä rattaat joltakin yksityiseltä myyjältä. Sovittiin hinnaksi 25€ sis. postikulut. Siirsin rahat myyjän tilille ja myyjä vei paketin postiin. Tämän jälkeen hän ilmotti, että maksan sitten viellä 6€ postiin kun noudan paketin, koska postikulut olivatkin enemmän kun mitä hän oli ajatellut. Seuraavaksi myin tavaraa kotoo. Tavarat olivan yhteensä 509€. Ostaja tuli ja antoi tasan 500€. Ei riittänyt pokka alkaa kinuamaan puuttuvaa 9 euroa. Kovasti vaan mietin, että kuinka kukaan kehtaa tehdä tolla tavalla. Itse olisin maksanu 510€ ja sanonut, että pitää sen yhden ylimääräsenkin euron. Ja tämän jälkeen tuli ilmi, että auto, jonka ostin tuttavaltani, onkin kolaroitu oikein huolella aikanaan. Ilmi kävi myös, että myyjä on ollut tietoinen kolaroinnista. Katsastuksessa tuli ilmi muitakin vikoja, jotka on täytynyt olla myyjän tiedossa jo ennen auton myyntiä, mutta jotka hän on jättänyt kertomatta mulle. Autosta on viellä maksettavaa, koska osissa lupasin maksaa, mutta myyjä on sitä mieltä, että mä maksan joka ainoon sentin, koska sopimus on sopimus.

En oikein tiedä mitä tässä pitäis ajatella. Ainakin sitä, että maailmassa todellakin on epärehellisiä ja itsekkäitä ihmisiä!

Tuntuu, että olet aika sähläri, jolle sattuu ja tapahtuu, koska et selvitä asioita ennakkoon. Rattaat 25,- € sis. postikulut. Postikulut olivat varmaan enemmän kuin 25 ,-€. Seuraava juttun oli yhtä hauska. Autojutussa vain tyhmä ostaa auton tutkimatta sitä. Jos joku ostaa yksityiseltä ja maksaa osissa, niin en myyjänä tuollaista kauppaa olisi edes tehnyt. Tyhmyydestä sakotetaan.

Tuntuu, että olet aika sähläri, jolle sattuu ja tapahtuu, koska et selvitä asioita ennakkoon. Rattaat 25,- € sis. postikulut. Postikulut olivat varmaan enemmän kuin 25 ,-€. Seuraava juttun oli yhtä hauska. Autojutussa vain tyhmä ostaa auton tutkimatta sitä. Jos joku ostaa yksityiseltä ja maksaa osissa, niin en myyjänä tuollaista kauppaa olisi edes tehnyt. Tyhmyydestä sakotetaan.

Postikulut rattaissa oli 9,60, eikä senttiäkään enempää. Auton tutkin sen mitä siitä pystyin ja myyjä vakuutti kaiken olevan kunnossa. Kolarointi ei edes käynyt mielessäni, ja tietysti oletan, että myyjä tollasesta kertoo. Mutta ei siitä sen enempää. En kysynytkään, että mitä mieltä olet minusta, vaan miten itse menettelisit jos olisit nyt minun asemassani.

Antaisin olla, minkä ihmeen sille enää voi? Sopimus on sopimus ja se on tehty, ei yksityisen kaupassa päde mikään sääntö, koska ennen ostoa oletetaan tarkistettavan tavaran kunto kunnolla.

[QUOTE="aapee";27246395]Postikulut rattaissa oli 9,60, eikä senttiäkään enempää. Auton tutkin sen mitä siitä pystyin ja myyjä vakuutti kaiken olevan kunnossa. Kolarointi ei edes käynyt mielessäni, ja tietysti oletan, että myyjä tollasesta kertoo. Mutta ei siitä sen enempää. En kysynytkään, että mitä mieltä olet minusta, vaan miten itse menettelisit jos olisit nyt minun asemassani.[/QUOTE]

En mitenkään. Itsekkyyskin on aika suhteellista. Jos haluat aina jotain ostaa halvalla, niin varaudu siihen, että halvalla ei saa hyvää ja ehjää. Tilastojenkin mukaan lähes kaikki autot ovat jollakin tavoin kolaroituja ja korjattuja.Itsekästä on yrittää saada kaikki lähes ilmaiseksi. Kun kysyt, niin en olisi edes viitsinyt rattaita pakata ja raahata postinn jonkun 25.-€ hinnalla, josta postikuluja on vielä 9,60 eikä senttiäkään enempää.

Valitettavan usein autokaupoissa nuo viat jätetään kertomatta. Tottakai auto on kaikin puolin toimiva ja ehjä kun siitä eroon halutaan. Mitä "viattomampi" auton kerrotaan olevan, sitä todennäköisemmin auto on täysi susi.

Autosta vaatisin saada hinnan alennusta. Kolarointi sekä heikentää auton turvallisuutta, että laskee arvoa. Jos olet jo maksanut rattaat, niin pyydä myyjältä se 6€ jotta saat ne haettua. Kyllä se niin on, että sanoistaan on pidettävä kiinni, ja se on myyjän häpee, jos on luvannut myydä rattaat 25 eurolla, joka myös sisältää postikulut. Hänen on sillon varauduttava vetämään persnettoo, mikäli postikulut ovatkin isommat. Ja toi, että jättää maksamatta sovitusta hinnasta osan, on mun mielestä oikein naurettavaa. Pienistä summista kyse näissä kahdessa tapauksessa, mutta ihan periaatteen vuoksi ne kannattaa selvittää, jotta saadaan tommoset aisoihin.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Riippuu millaisen sopimuksen teitte auton myyjän kanssa. Jos sopimus on suullinen ja tilanne on sana vastaan sanaa niin ei ole mitään syytä maksaa euroakaan enempää.

Itse olen ottanut aina takkiini huutiksessa jos postarit ovat olleet isommat kuin olen ilmoitukseen laittanut. Aika erikoista, että hinta sisältää postarit ja sitten niitä kinutaan ostajalta vielä lisää!!! En maksaisi ja jättäisin vaunut noutamatta.
Minusta myyjän tehtävä on ottaa selvää postareista etukäteen, ei ostajan!!!!

Itse olen ottanut aina takkiini huutiksessa jos postarit ovat olleet isommat kuin olen ilmoitukseen laittanut. Aika erikoista, että hinta sisältää postarit ja sitten niitä kinutaan ostajalta vielä lisää!!! En maksaisi ja jättäisin vaunut noutamatta.
Minusta myyjän tehtävä on ottaa selvää postareista etukäteen, ei ostajan!!!!

Jättäisin minäkin ne hakematta, mikäli en olis maksanut jo tota 25 euroa hänen tililleen ja mikäli tarve kyseisille rattaille ei olis niin hätänen :/

Jos haluaa tehdä riskittömämpää kauppaa, niin kannttaa ostaa hyödykkeensä kaupasta uutena. Tai ainakin liikkeestä käytettynä. Yksityisten välinen kauppa nyt vaan on hieman riskialttiimpaa. Kyllä mä nielisin tämän kertaiset tappiot ja pitäisin niitä oppirahoina. Jatkossa ainakin kalliimpien ostosten kanssa kannattaa kääntyä ihan ammattilaisten puoleen. Voi sen yksityisen myymänkin auton käyttää ammattilaisen arviossa, jos ei itse autoista mitään ymmärrä.

Yhteistyössä