Voi mikä ihana skenaario: kotiäitien lapset otetaan pois päiväkodista!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Tätähän täällä hoetaan: subjektiivinen päivähoito-oikeus pois, niin kaikille työssäkäyvien lapsille riittää päivähoitopaikkoja omassa lähipäiväkodissa!

Mietitäänpäs uudelleen. Jos huomenna subjektiivinen päivähoito-oikeus lopetettaisiin, niin jäisi vapaita hoitopaikkoja. Totta. Mutta pitäisivätkö kunnat pitkään näitä paikkoja tyhjillään? Ei. Mahdollisimman nopeasti ryhmiä yhdisteltäisiin niin, että hoito saadaan taas mahdollisimman tehokkaaksi ja vähän varoja vieväksi. Suomeksi sanottuna osa hoitajista ja perhepäivähoitajista irtisanottaisiin ja lapset keskitettäisiin tiettyihin päiväkoteihin ja loput päiväkodit suljettaisiin. Alle vuodessa tilanne olisi taas sama: hoitopaikkoja ei ole tarjolla loputtomasti, vaan koko ajan mennään äärirajoilla. Ja voi olla, että juuri se teidän lähipäiväkoti suljetaan ja sinä joudut viemään lapsesi toiselle puolelle kaupunkia hoitoon...

Voidaan toki keskustella kuinka paljon maksaa yhden lapsen hoito kunnalle, mutta voidaan keskustella myös siitä kuinka paljon maksaa hoitajien ja muun henkilökunnan ajaminen työttömäksi päivärahoille ja kenties sossun piiriin, jne. Voidaan myös puhua perheiden jaksamisesta ja siitä kuka on oikea henkilö arvioimaan perheen sisäisiä asioita ja esim. vanhempien jaksamista.

Ehkä te kaikki olette niin nuoria, että te ette muista aikaa ENNEN subjektiivista päivähoito-oikeutta. Siitä ei ole kauaakaan aikaa ja nyt on jo unohdettu kuinka vaikeaa silloin oli saada lapsi päiväkotiin. Kunnalla ei ollut mitään pakotetta järjestää päivähoitopaikkoja ja vaikka olit töissä, ei paikkaa siltikään aina tahtonut löytyä. Että ei se mikään onnen ihmemaa ollut sekään...

Alkuperäinen kirjoittaja MS-J:
Minä en ymmärrä sitä että kotiäidit vie pienen lapsen hoitoon jos lapsi on normaali. Eriasia jos tarvitsee sitä terveydellisistä syistä tms. Mulla on nyt viides poika kotihoidossa.
Kyllä niitä kerhoja tms on että saa lapselle virikkeitä jos ei itse kykene.

Mä taas koen, että mun tehtäväni ei ole miettiä toisten syitä ja motiiveja eikä kaikkien perheiden tarvitse avautua mulle asioistaan ja selitellä miksi lapset on hoidossa. Sitä se subjektiivinen päivähoito-oikeus on: jokainen voi itse punnita onko lapselle parempi olla kotona vai hoidossa riippumatta siitä onko vanhempi / vanhemmat kotona vai töissä. Sinäkö olet se, jolle pitäisi kaikkien tilittää mahdolliset kehitysongelmat, mt-ongelmat ja muut syyt, jotta sinä saat päättää kenen lapsi kaipaa päivähoitoa?

Minä en ymmärrä sitä että kotiäidit vie pienen lapsen hoitoon jos lapsi on normaali. Eriasia jos tarvitsee sitä terveydellisistä syistä tms. Mulla on nyt viides poika kotihoidossa.

Ymmärsitkö ap:n tekstin? Lue se uudelleen ihan ajatuksella :)

Mä ajattelen niin että joskus sen kotiäidin lapsen on parempi olla hoidossa kuin kotona... johan se kertoo äidin asenteesta, jos päiväkotiin vie vaikka itselläänkin olisi mahdollisuus lasta hoitaa.

Äiti ei viitsi, vaivaudu. Jos lapsi olisi kotona sen kanssa, tuskin kehittyisi niin hyvin miten päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Mä ajattelen niin että joskus sen kotiäidin lapsen on parempi olla hoidossa kuin kotona... johan se kertoo äidin asenteesta, jos päiväkotiin vie vaikka itselläänkin olisi mahdollisuus lasta hoitaa.

Äiti ei viitsi, vaivaudu. Jos lapsi olisi kotona sen kanssa, tuskin kehittyisi niin hyvin miten päiväkodissa.

Sulta siis löytyy kompetenssia ja kykyä ymmärtää perheiden ongelmia, kehitykseen liittyviä asioita ja esim. mt-ongelmia? Kaikki ei ole sitä mieltä se ulospäin näyttää...

meinaatko että kaikki lapset jotka ovat pvkodissa äidin ollessa kotona ovat "sairaita"? Viitaten tuohon mainitsemaasi "jos lapsi on normaali". taidat itse olla sekopää, lessuko? Hoida kuule vaan pentus kotona sädekehä pään yllä ja tee lisää lapsia äläkä vaan mene töihin.

Olen sitä mieltä että etusijalla hoitopaikan valinnassa olisi perheet joilla lapset tarvitsevat hoitoa työn takia. Aika älytöntä jos työssäkäyvän lapsen hoitopäivä venyy kun äiti kävelee lasta hakemaan kilometrien takaa työpäivän päätteeksi, ja virikepaikalla oleva haetaan naapurista ainotossut jalassa, näin kärjistettynä. Muuten hyvä juttu että tarvittaessa jos on perusteet, saa lapset hoitoon ilman työpaikkaa tai opiskelua.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Sulta siis löytyy kompetenssia ja kykyä ymmärtää perheiden ongelmia, kehitykseen liittyviä asioita ja esim. mt-ongelmia? Kaikki ei ole sitä mieltä se ulospäin näyttää...

Njääh, jotkut on vaan patalaiskoja.

Mä taas koen, että mun tehtäväni ei ole miettiä toisten syitä ja motiiveja eikä kaikkien perheiden tarvitse avautua mulle asioistaan ja selitellä miksi lapset on hoidossa. Sitä se subjektiivinen päivähoito-oikeus on: jokainen voi itse punnita onko lapselle parempi olla kotona vai hoidossa riippumatta siitä onko vanhempi / vanhemmat kotona vai töissä. Sinäkö olet se, jolle pitäisi kaikkien tilittää mahdolliset kehitysongelmat, mt-ongelmat ja muut syyt, jotta sinä saat päättää kenen lapsi kaipaa päivähoitoa?

Molempi pahempi kyllä lopuks..

??

Njääh, jotkut on vaan patalaiskoja.

Varmasti on. Ja sitten on niitä, jotka eivät ole. Sinäkö olet se, joka haluaa ja pystyy päättämään kuka ansaitsee hoitopaikan ja kuka ei?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen sitä mieltä että etusijalla hoitopaikan valinnassa olisi perheet joilla lapset tarvitsevat hoitoa työn takia. Aika älytöntä jos työssäkäyvän lapsen hoitopäivä venyy kun äiti kävelee lasta hakemaan kilometrien takaa työpäivän päätteeksi, ja virikepaikalla oleva haetaan naapurista ainotossut jalassa, näin kärjistettynä. Muuten hyvä juttu että tarvittaessa jos on perusteet, saa lapset hoitoon ilman työpaikkaa tai opiskelua.

Käytännön järjestelynä meinaat siis, että kun joku töihin menevä äiti naapurustosta tarvitsee hoitopaikan, niin potkaistaan yksi jo hoidossa oleva kotiäidin lapsi pihalle tai toiseen päiväkotiin?

Verukkeita, verukkeita.

Jos työllistäminen näkökulmana, voisi kunta palkata samantien joka perheeseen apulaisen :D Ainakaan täällä pk-seudulla ei ole vaikea työllistyä sosiaali- ja terveysalalla.

Espoossa ja Vantaalla keksitty järkevä keino hoitovastuun saattamiseen takaisin vanhemmille. Siitä maksetaan kuntalisää eli palkitaan. Jos laitat lapsia hoitoon, ei tule lisääkään. Raha suuntautuu oikeaan kohteeseen. Ainakaan meilläpäin yhtään päiväkotia ei ole lopetettu vaan päinvastoin tämän käytännön ansiosta ylipaikkalaisia lähti pois (pienemmät ryhmät) ja vapautuneille paikoille saatiin lapsia, joilla todelinen tarve hoitoon.

Lakia pitäisi muuttaa takaisin ennalleen, ryhmäkoot määriteltäisiin väljemmiksi ja enemmän aikuisia per lapsiryhmä. Sill'ä estettäisiin kuntien kikkailu jos sellaista ilmenisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Verukkeita, verukkeita.

Jos työllistäminen näkökulmana, voisi kunta palkata samantien joka perheeseen apulaisen :D Ainakaan täällä pk-seudulla ei ole vaikea työllistyä sosiaali- ja terveysalalla.

Espoossa ja Vantaalla keksitty järkevä keino hoitovastuun saattamiseen takaisin vanhemmille. Siitä maksetaan kuntalisää eli palkitaan. Jos laitat lapsia hoitoon, ei tule lisääkään. Raha suuntautuu oikeaan kohteeseen. Ainakaan meilläpäin yhtään päiväkotia ei ole lopetettu vaan päinvastoin tämän käytännön ansiosta ylipaikkalaisia lähti pois (pienemmät ryhmät) ja vapautuneille paikoille saatiin lapsia, joilla todelinen tarve hoitoon.

Lakia pitäisi muuttaa takaisin ennalleen, ryhmäkoot määriteltäisiin väljemmiksi ja enemmän aikuisia per lapsiryhmä. Sill'ä estettäisiin kuntien kikkailu jos sellaista ilmenisi.

Ei ne ole verukkeita vaan ihan faktaa. Elämä on muuttunut ja maailma on muuttunut. Enää ei asuta isoissa perheissä suvun ympäröimänä eikä lapsia laiteta töihin. Jotain muuta on siis keksittävä jos meinataan pitää yhteiskunta vielä liikkeelläkin.

Tuo on hieno ajatus, että ryhmäkoot pienenisivät ja olisi enemmän aikuisia per ryhmä, mutta uskotko tosissasi että näin kävisi? Espoo ja Vantaa on vähän eri sarjassa kuin muu Suomi. Jos päiväkodit ovat jatkuvasti vajaamiehityksellä, niin kyllä niitä lähdetään yhdistelemään. Pk-seutu ja isot kaupungit kasvavat koko ajan ja niihin tarvitaan muutenkin lisää päiväkoteja, mutta mikä on tilanne pienemmissä kunnissa? Ainakin täällä meillä jo yksi päiväkoti suljettiin kun siellä oli käyttöaste n. 50% ja sieltä lapset ahdettiin kahteen, jo ennestään aika täyteen, päiväkotiin. Hieno ajatus olisi, että noista täysistä päiväkodeista olisi jaettu lapsia tuonne tyhjempään, mutta tällöinhän kulut olisi edelleen olleet samat ja kunta halusi nimenomaan pudottaa kuluja...

Kuntalisä on ihan fiksu sekin, mutta se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Tuen pitäisi olla ennemminkin lakisääteinen, mutta siihen ei haluta ryhtyä. Ymmärrän kyllä valtion osuuden tähän: mitä tapahtuisi muutenkin alityöllistetylle hoitoalalle jos sieltä vielä moni jäisi hoitamaan lapsiaan pidemmäksi aikaa kotiin. Ja kun fakta kuitenkin on, että se joka tienaa, myös tuhlaa ja siten hyödyttää meitä kaikkia.

Mä en voi ottaa kantaa siihen kellä olisi oikeus viedä lapsensa päivähoitoon ja kellä ei. Kuka on se kaikkivaltias, joka siitä päättää ja jakelee tuomioitaan? Miten punnitaan lapsen etu tilanteissa, joissa perheessä on ongelmia? Tai miten punnitaan aikuisen etu, jos perheessä on lapsia joilla on ongelmia? Mä en todellakaan näe sitä suurta hyötyä ja onnea joka subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamisesta seuraisi.

Yhteistyössä