Voi monta kirosanaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pinki

Tunnettu jäsen
04.08.2004
25 067
28
48
Lahti
|O |O
Viime vuoden elokuussa nyrjäytin selkäni jotenkin, kun kannettiin miehen kanssa kolmen istuttava sohva alas. (4. krs, ei hissiä ) Kärsin säryistä ensin 4kk, sitten iskiaskivuista 6kk ja sitten alkoi helpottamaan ja pystyin jo liikkumaan normaalisti.

Nyt sitten eilisen ratsastuksen jälkeen tulin kotiin, liikuin normaalisti, kävimme saunassa ja pukuhuoneessa istuin penkillä ja kuivasin lapsia saunan jälkeen.
Nousin penkiltä ylös ja silloin juilahti alaselässä jälleen. Teki kipeää hetken, mutta pystyin kuitenkin normaalisti kapuamaan rappuset ylös.

Yöllä se sitten alkoi :kieh: En pystynyt itkutta kylkeä kääntämään. Enkä nousemaan sängystä ylös. Kumartumisesta puhumattakaan.

Ja nyt aamulla sitten....aaaaaaaaaaaaaaaargh, kun on kipeä, hyvä jos kävelemään pystyy! |O

Ei kai mulla ole taas melkein vuoden verran kipuja edessä? :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
Miten ratsastus vaikuttaa? Onko se hyvä laji jos on selkäongelmia?

ratsastus kehittää selkää ja on hyvää liikuntaa myös selkävaivaiselle. jakkaralta ylös selkään ja keventää harjoitusravin tilalla jos mahdollista. pyytää hevosen jolla on tasaiset liikkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:

ratsastus kehittää selkää ja on hyvää liikuntaa myös selkävaivaiselle. jakkaralta ylös selkään ja keventää harjoitusravin tilalla jos mahdollista. pyytää hevosen jolla on tasaiset liikkeet.

Näin minäkin ymmärtänyt ja jakkaralta todellakin noussut selkään.

Tosin hevonen, jolla eilen menin vähän pelästyi jotain mörköä jossain puskassa ja hyppäsi sivuun. En ollut ihan varautunut siihen, jos siinä jokin jenksahtanut selästä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:

Näin minäkin ymmärtänyt ja jakkaralta todellakin noussut selkään.

Tosin hevonen, jolla eilen menin vähän pelästyi jotain mörköä jossain puskassa ja hyppäsi sivuun. En ollut ihan varautunut siihen, jos siinä jokin jenksahtanut selästä?

helposti käynyt just noin. se on ikävä tunne "terveselkäisellekkin " jos oikein heppa lähtee alta. onneksi et pudonnut =)

helposti käynyt just noin. se on ikävä tunne "terveselkäisellekkin " jos oikein heppa lähtee alta. onneksi et pudonnut =)

Pidän kovaa kiinni :D Oma heppa aikoinaan 'opetti' tavan mulle... eli jos alkaa tuijottaa jotaikin ja käynti/ravi muuttuu tanssivaksi, niin nappaan satulasta kiinni. Tuo sivuloikka tuli kyllä niin yllättäin, ettei tosi.

Mutta toivottavasti tää nyt on vaan lihaskramppi...

Itellä on ollu samallaiset ongelmat. Kärsin kokonaisuudessaan melkein 5 vuotta vaihtelevilla sykleillä. Välillä saatto olla puolikin vuotta väliä ettei kipuja ollu, sit taas puol vuotta armottomat kivut. Tällä hetkellä kivutonta kautta on kestäny melkein vuoden, välillä on hieman oireillu mut kuitenki menny yöunilla ohi. Itsellä diagnosoitiin sellainen vika et yksi selkänikama liukui vatsaa kohden pari milliä ja se aiheutti tämän uskomattoman kivun. Pahimpina kausina sängystä ylösnouseminen ja vessassa käynti kesti yhteesä 20min! Ite oon harjottanu selkälihaksia, sillä se nikama ei oo enää niin pahasti päässy liikkumaan, iskiasvaivoista oon kyllä kärsiny enemmän. Yleensä noihin pahimpiin kipukausiin oli joku isompi vaikutus kuten kaatuminen tms.

Ja kaikki tämä alkoi siitä kun nousin pois ns. ergonomisesta satulatuolista.

Kiitoksi. Ja toivon oikeesti ettet joudu kärsimään yhtä montaa vuotta ku mä. Itellä ois ehkä päässy myös vähemmällä jos terveyskeskuksessa ois ollu osaava lääkäri eikä sellanen pojankloppi joka etti mahollista syytä tietokoneelta & jostain tautikirjasta :O

En mä voi sanoo ku sen et jumppaa selkääs varovasti ku pahimmat kivut heltiää, pelkät venytykset voi tehä hyvää. Itellä paras ja toimivin liike iskiaksen oireisiin on se ku heittäydyn selälleen lattialle ja heilautan jalat niskan yläpuolelle siten et saa polvet lattiaan, sit siellä "venytään" niin pitkään et alkaa helpottaa. Pahimmilla kipukausilla en saanu ees jalkoja vatsanpäälle.

Voimia Pinki! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Memmu:
Kiitoksi. Ja toivon oikeesti ettet joudu kärsimään yhtä montaa vuotta ku mä. Itellä ois ehkä päässy myös vähemmällä jos terveyskeskuksessa ois ollu osaava lääkäri eikä sellanen pojankloppi joka etti mahollista syytä tietokoneelta & jostain tautikirjasta :O

En mä voi sanoo ku sen et jumppaa selkääs varovasti ku pahimmat kivut heltiää, pelkät venytykset voi tehä hyvää. Itellä paras ja toimivin liike iskiaksen oireisiin on se ku heittäydyn selälleen lattialle ja heilautan jalat niskan yläpuolelle siten et saa polvet lattiaan, sit siellä "venytään" niin pitkään et alkaa helpottaa. Pahimmilla kipukausilla en saanu ees jalkoja vatsanpäälle.

Voimia Pinki! :)

Ei tämä uusi vaiva ole. dg oli n.12v sitten välilevyn pullistuma, reilun peukalonpään kokoinen. En kumminkaan päässyt leikkaukseen asti, koska kivut hellittivät.

Veemäinen vaiva, kyllä. :/

Auts. Itellä kans aluksi tuota epäilivät, mut onneks ei ollu. Mä tosiaan toivon et tää vaiva alkas olla mun kohalta ohi. Mutta epäilen kyllä et jos jotain isompaa/yllättävää sattuu niin kyllä se iskias sieltä ainaki päätään nostaa. Täytys muistaa vaan treenailla nytkin ku on ns. oireeton aika.

täällä yksi joka yli vuoden nyt kärsinyt selkävaivoista, keväällä laittoivat leikkausjonoon. iso välilevyn pullistuma alaselässä, joka aamu on vaikea koska on niin jäykkä ja kipeä selkä. jos tässä ennen joulua pääsis leikkaukseen taikka jospa tämä paranis :snotty:

Mä suosittelen käymään kiropraktikon vastaanotolla, mun kaksi vuotta jatkunut pään- ja selän särky loppuin kuin seinään kolmen käynnin jälkeen. No maksoihan se 100e/krt mutta nyt on oltu toista vuotta ilman kipuja - kyllä kannatti =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä suosittelen käymään kiropraktikon vastaanotolla, mun kaksi vuotta jatkunut pään- ja selän särky loppuin kuin seinään kolmen käynnin jälkeen. No maksoihan se 100e/krt mutta nyt on oltu toista vuotta ilman kipuja - kyllä kannatti =)

Samaa ehdottaisin. Kuopiossa on hyvä naiskiropraktikko. Maksu on noin 60 e/krt.

Kalevalaista jäsenkorjaustakin voisi kokeilla, se auttaa myös moneen eri asiaan.

nimin. kokemuksen syvällä jne (kokeillut selkävaivoihin vaikka mitä manipulaatiota)

Vähän verrannaisesti kalevalaiset jäsenkorjaajat tekevät samaa työtä, mutta hoitavat kokonaisvaltaisesti (päästä jalkoihin). Maksu on kuitenkin paljon pienempi, muistaakseni 50 e/1,5 h.

Yhteistyössä