Voi paska! Joulu pilalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun vinkkini on oikeasti miettiä, mitkä asiat on ne, jotka luo aidon joulun. Me ei tänä vuonna osteta ollenkaan kinkkua, juhlaruuaksi tulee karjalanpaisti kun lihat löytyy pakastimesta ja perunaa on kellari pullollaan, ja kaikki pitävät siitä. Oikeastaan ainoat jouluruuat on riisipuuro ja piparkakut kera glögin, muuten tunnelma tulee kynttilöistä ja jokavuotisista joulukoristeista. Löhöillään, katsotaan telkkaria, lahjat on hankittu enimmäkseen käytettynä. Ei siksi, että oltaisiin köyhiä, vaan koska ei haluta laittaa turhaan rahaa sellasiin asioihin mihin ei tarvitse. Huhtikuussa lähdetään sit kaukoitään niillä säästöillä..

[QUOTE="vieras";27719863]Kaksi aikuista ja kolme lasta ja viiden kilon kinkku? Varmaan riittäisi joku 1,5-2 kilon kinkkukin.[/QUOTE]

Riittää jos perhe syö,ku hiiret...
Meitä on se 2+3 ja ei todellakaan riitä mikään 2kilon kinkku joulun ajaksi...

kaupan laatikot taatusti onnistuvat itse tehdyt eivät vältämättä onnistu. vaikka olenkin kokki ostan valmiit laatikot, mielestäni ne ei ole niin äyttämän kalliita ja ne ovat erittäin hyvän makuisakin . ja graavikala kannattaa tehdä itse ei ostaa valmiikis graavattuna.

Minusta taas laatikot ovat helppoja tehdä. Olen tehnyt itse monta kertaa ja aina on onnistunut. Ja minusta maistuvat paljon paremmalle kuin kaupan valmislaatikot. Tosin eivät ne valmislaatikot ole niin kalliita. Lihat tai kala voi tulla hyvinkin kalliiksi kaupasta valmiina. Ne kannattaa ehdottomasti tehdä itse jos on rahat tiukalla. Samoin leivonnaiset. Kaupan valmistortut ovat monta kertaa kalliimpia kuin vaikkapa valmistaikinasta tehdyt tortut.

Riittää jos perhe syö,ku hiiret...
Meitä on se 2+3 ja ei todellakaan riitä mikään 2kilon kinkku joulun ajaksi...

Meillä on tänä vuonna neljä aikuista, joista kaksi isoruokaista miestä. Meille riittäisi tuo määrä oikein hyvin (tosin tänä vuonna emme tee kinkkua), koska me syömme paljon muutakin kuin lihaa. Jouluateriamme sisältää paljon erilaisia kasviksia sekä perunoita ja leipää. Kukaan ei koskaan jää nälkäiseksi eikä tule ähkyäkään kun ei vedä kilokaupalla kinkkua...

Siis hetkinen! Tarkoitatko todella, että olet perheellinen mutta teillä ei ole edes yhdeksi kuukaudeksi hätäruokaa varattuna? Millainen perhe te oikein olette?

Minua aina suuresti huvittaa, kun ihmiset puhuvat ajattelevansa lastensa tulevaisuutta, mutta kuitenkaan eivät ole ajatelleet edes kuukaudeksi etukäteen perustarpeita!

En sääli sinua yhtään!

No mitään toimeentulotukia tai muita 'köyhäinavustuksia' tossa tilanteessa on turha edes miettiä. Te tulette kuitenkin saamaan sen palkan, ei ole maailmanloppu vaikka yksi joulu jäisi ilman lahjaröykkiöitä ja ruokakasoja. Joulu tulee joka vuosi.

Netissä on tosi paljon nettikauppoja joista voi tilata esim.jouluksi ja maksaa vasta helmikuussa! Korotonta maksuaikaa sinne asti tai sit voi osamaksulla ottaa..
Ja jos heti tilaat niin pitäs ehtiä jouluksi :)
Eli sillain saatte ainaki lahjat lapsille, jos rahat riittää jouluruokiin?

meidän jouluruuat,alle satasen:
-5kg kinkku
-kaupan valmiit laatikot(lanttu ja porkkana)
-valmista rosollia
-jälkkäriksi hedelmäsalaattia/marjarahkaa
-lohta kermaviilikastikkeella.
-riiisipuuroa
Näillä ruuilla pärjätään 3 päivää,riisipuuroa meillä syödään joulupäivän ruokana.

Köyhäkin saa hyvän joulun oikealla asenteella, nöyryydellä ja välittämisellä. Tärkeintä on yhdessäolo, ei lahjat eikä edes herkut. Onko mahdollista vaikka viettää joulu vanhempien tai sisarusten kanssa? Heiltä sattaisi saada lainaakin halutessaan.

[QUOTE="mariska";27720013]meidän jouluruuat,alle satasen:
-5kg kinkku
-kaupan valmiit laatikot(lanttu ja porkkana)
-valmista rosollia
-jälkkäriksi hedelmäsalaattia/marjarahkaa
-lohta kermaviilikastikkeella.
-riiisipuuroa
Näillä ruuilla pärjätään 3 päivää,riisipuuroa meillä syödään joulupäivän ruokana.[/QUOTE]

meillä myö 4 hengen perhe ja tätä luokkaa on parin kolmen päivän jouluruoka. pieni kinkku, pari pientä lootaa tarkoitus ostaa laatikoita, riisipuuro manteleineen, jotain kalaa, ja jotain herkkuja lisäksi (konvehdit, tortut piparit)

No kas kun se ap:n mieskään ei ole moista tajunnut tehdä vaikka edustaakin viisaampaa sukupuolta.

Miksi pitäisi tajuta? Nainenhan syyttää heti rahan tuhlaamisesta kun mitään katastrfoai ei tapahdukaan vaikkapa 8kk:n sisällä hätävaran ostamisesta. Ja jos tapahtuukin, niin kehuja ei saa vaan valituksia, kun ei ole mitään yli tarpeen.

Nainenhan se on perheen pää (nykyään). Mies tekee vaan mitä nainen haluaa ja käskee.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;27720154:
Ketä teille siis tulee, jos saa kysyä?

Sen verran iso perhe ja pienet tilat, että olemme perheemme kanssa. Tosin kaikilla on varaa kunnon jouluun erikseenkin. Siskoni luona aion käydä jossain välissä, äitini ei vietä joulua ollenkaan.

Nyt haloo.

Jos teillä on tilillä 100 ja tulee vielä lapsilisät 220e niin kylllä sillä joulun saa 4- ja 6-vuotiaille. Teillä ei varmaan ruokakomerotkaan kumise tyhjyyttään. Jos neljästään vietätte joulun niin 100-150e viikon ruokiin riittää helposti (kunhan tekee itse ja jättää kalliit jogurtit ja kotimaiset tomaatit kauppaan) ja 50e bensaan, kahdelle leikki-ikäiselle varmaan saa lahjat 200 eurolla.

Yhteistyössä