Voi vee tätä taiteilua uhmaikäisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poipoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poipoi

Vieras
Illalla valvoo liian myöhään, yksinkertaisesti siksi, ettei pysty rauhoittumaan nukkumiseen.

Aamulla on puettu kolme kertaa päälle. Samat vaatteet. Kolmannen kerran jälkeen vaatteet pysyi yllä, koska ilmoitin, että lapsi lähtee sitten pelkillä pikkareilla tarhaan. Mieli vaatteiden pukemisesta muuttui tuossa kaksi askelta ulko-ovelta.

Tarhan pihassa viskoo hattuaan, talloo ja pyörittää sen muussiksi jalkansa alla, vaikka pyydän olemaan tekemättä niin. Katsoo oikein merkitsevästi.

Pesen lapsen kädet ja sanon näkemiin. Jätän lapsen huutamaan ja karjumaan viimeistä kiukkukohtaustaan pois. Vitjat. Ei jaksa, mutta pakko se kai on, kun on tuonkin lapsen maailmaan puskenut.

Nyt saa panikoida taas uloslähtemisestä, kun pitäisi kirpparille mennä ja sitten koululle. Voiko olla vastenmielisempää ajatusta taas. Saa pelätä ihan tyhmiä asioita.

Meillä tehonnut ainakin tiukka vaihtoehto, UHKAILU :D

"et sitten lähde xxxx-paikkaan"
"sitten et saa tänään xxxx"
"no me lähdetään sitten ja sä jäät tänne istumaan ja miettimään"

jne.. jne.. variaatioita on monia.

Myös tämä käytetty:

"Tallo vain sitä pipoa niin paljon kuin haluat, aika epämiellyttävää laittaa märkä pipo päähän."

"Onko nyt sitten kiva lähteä pikkareissa ulos..?"

"no me lähdetään nyt ja sä varmaankin jäät tänne kun otit vaatteet pois.." (Ja tämän jälkeen pukee itse ja on olevinaan lähdössä)

Tuon uhkailun kanssa pitää muuten olla tarkkana. Se menettää nimittäin tehonsa jos käyttää liikaa ja lapsi huomaa ettei uhkausta kuitenkaan toteuta. Eli voi käyttää vain sellaisissa asioissa jotka ihan oikeasti voi tapahtua ja myös toteutetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoodrat:
Meillä tehonnut ainakin tiukka vaihtoehto, UHKAILU :D

"et sitten lähde xxxx-paikkaan"
"sitten et saa tänään xxxx"
"no me lähdetään sitten ja sä jäät tänne istumaan ja miettimään"

jne.. jne.. variaatioita on monia.

Myös tämä käytetty:

"Tallo vain sitä pipoa niin paljon kuin haluat, aika epämiellyttävää laittaa märkä pipo päähän."

"Onko nyt sitten kiva lähteä pikkareissa ulos..?"

"no me lähdetään nyt ja sä varmaankin jäät tänne kun otit vaatteet pois.." (Ja tämän jälkeen pukee itse ja on olevinaan lähdössä)

Jokaisella omat niksinsä. Meillä ei tehoa uhkailu, ei järkipuhe. Ei ennen kuin rauhoittuu tai "kokee" miksi jotain käsketään tehdä. Esim. tuo, että vaatteet on puettava päälle, koska ulkona on kylmä. Hatun tallomisen tyhmyys paljastui heti kun näytin miltä hattu näyttää nyt sisältä.

Eilen sai raivarit ja heitteli leluja seinään ja tuolin. Pidin saarnan, otin lempituolin ja vein roskikseen. Rikkinäisellä tuolilla ei tee mitään. Oli rauhoitettava lasta, ettei satuta itseään raivotessaan ja portaita juoksiessaan. Aina mennessään huusi, että minä pilaan kaiken ja pilaan vielä tulevaisuudenkin (ei voi verbaalisuuden puutteesta ainakaan moittia), kaikki on tylsää ja mälsää. Meni eteiseen ja alkoi viskoa kenkiä. Kävin hakemassa pois ja sanoin, että jos tahtoo olla rauhassa, menee yläkertaan, minun ja muiden kenkiä et riko. Nyt on rikottu tarpeeksi tavaroita. Menee ja karjuu vähän aikaa. Tulee alas ja kokeilee vielä.
"Mä en leiki sun kaa, niin"
"Sovitaanko jo?"
"EI, ei ikinä"
"Mä rakastan sua silti, halataanko?"
"EI"
"No ei sitten. Katsotaan myöhemmin"
Ja sitten se tilanne alkaa laueta. Siis nuo raivarit kestää. Lapseen on vaikea saada kontaktia. Joskus se on ihan raivostuttavaa ja minullakin menee hermot. Mutta uhkailu ja hermojen menettäminen ei auta, päin vastoin. Pahentavat tilannetta. Seurauksen näyttäminen tehoaa. Rauhallisuus tehoaa. Aika tehoaa. Oman tilan rajaus tehoaa rauhoittumiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Lapsihan on väsynyt, päivähoitoarki on rankkaa, halia, tukea ja ymmärrystä lapsi kaipaa, turvallisuutta ja rakkautta. Sä olet äiti, miks itse olet kuin uhmis?

NO totta hemmetissä se on väsynyt, kun keikkuu iltaisin myöhään pystymättä rauhoittumaan. Totta hemmetissä tarvitsee halia, tukea ja ymmärrystä. Totta hemmetissä tarvitsee pitkäpinnaisen äidin. Totta hemmetissä teen kaikkeni, etten hermostu. Joskus hermostun, tosissani, kun olen väsynyt ja henkisesti poikki. Siitä ei ole mitään hyötyä, päin vastoin. Myönnänkin jopa, tänä aamuna halasin ja sanoin näkemiin. Jätin tarhaan, minulla on muitakin lapsia jotka pitää saada kouluun ja asioita hoidettavana ennen omaa kouluun lähtöä. Kuten tämän paniikin rauhoittaminen.

Meille nuo uhmikset lähtee omaan huoneeseen raivoomaan ja rauhottumaan. Saavat huutaa siellä niin paljon kun ääntä lähtee. Pois pääsee kun ovat rauhottuneet. Mä en huomioi poikia sillon kun raivoo ihan typeriä, näkee sit ettei sillä tahtoaan läpi saa.

Liki 4v poika on pahempi. Nyt alkanut käydä päälle kun suuttuu. Mä kannan sen vaikka väkisin rauhottumaan. Vielä on tää keino riittäny. Pitäähän lasten saada purkaa se kiukku ennenku rauhottuu.

Nyt voi sit kivittää..

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Meille nuo uhmikset lähtee omaan huoneeseen raivoomaan ja rauhottumaan. Saavat huutaa siellä niin paljon kun ääntä lähtee. Pois pääsee kun ovat rauhottuneet. Mä en huomioi poikia sillon kun raivoo ihan typeriä, näkee sit ettei sillä tahtoaan läpi saa.

Liki 4v poika on pahempi. Nyt alkanut käydä päälle kun suuttuu. Mä kannan sen vaikka väkisin rauhottumaan. Vielä on tää keino riittäny. Pitäähän lasten saada purkaa se kiukku ennenku rauhottuu.

Nyt voi sit kivittää..

Ei ole minulla ainakaan halua kivittää ketään.

Uusilla voimilla, tarvitsisin itse nyt voimia pysyäkseni voimissa. Mahtaa tulla leppoisat ajat, kun tapahtuu perheen sisäisessä ryhmädynamiikassa muutoksia isän lähtiessä viikoiksi kerrallaan pois. :/ Minä tarvitsen stressipallon! Missäköhän niitä puristeltavia juttuja oikein myytäisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja poipoi:

Nyt voi sit kivittää..

Toiset kun sitä mieltä että lapsi syliin kun raivoaa. Mulla olis naama musta aina jos niin tekisin. Kaikki niksit kokeiltu ja ainoa mikä tepsii on laittaa huoneeseen rauhottumaan.
2,5 v ottaa mallia 4v käyttäytymisestä.. sit ne onki molemmat huoneessa. Illat on pahimpia.. kai tää joskus helpottaa :D

Mulla esikoinen muuten sai niitä kohtauksia aina käupassa tai jossan muualla yleisessä paikassa. Kyllä on monet vihaiset katseet saanu kun raahasin tyttöä kainalossa kaupassa ja samalla tein ostoksia. Kaikkein vaikeinta niissä tilanteissa oli pysyä itse rauhallisena.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uusilla voimilla, tarvitsisin itse nyt voimia pysyäkseni voimissa. Mahtaa tulla leppoisat ajat, kun tapahtuu perheen sisäisessä ryhmädynamiikassa muutoksia isän lähtiessä viikoiksi kerrallaan pois. :/ Minä tarvitsen stressipallon! Missäköhän niitä puristeltavia juttuja oikein myytäisiin?

Heti kun löydät, niin osta useampi. Sen verran haasteelliselta kuulostaa.

Kiukutteleeko samalla tavalla isällensä? Minkä ikäisestä muuten on kyse? Meillä 3v 3 kk ja lomaltapaluu tarhaan on yhdistynyt johonkin eroahdistuskauteen ja orastavaan oidipaaliseen vaiheeseen. Siis olisi koko ajan kiinni minussa ja sisäinen ääni käskee murhata isän :)

Minusta toi sun systeemi vaikuttaa ihan ok:lta. Kunhan vain itse jaksat. Olisiko mahdollista yrittää jotain iltarutiinia, jolla saisi lapselta virtaa pois. Iltalenkki ja sen jälkeen vaikka kirjallisuuspiiri?

Nyt voi sit kivittää..

Meilläkin annettava raivota, lapseen ei saa kontaktia ennenkun on päästelly höyryt eikä tule lähelle. Yleensä päätyy eteiseen, omahuone leluineen ei ole paikka viilennellä ja ajatella asioita. Rauhoituttua puhutaan asiat ja saa tulla heti kun haluaa. Meilläkin poika saattaa käydä päälle suuttuessaan ja siitä lähtee välittömästi miettimään.

Mulla esikoinen muuten sai niitä kohtauksia aina käupassa tai jossan muualla yleisessä paikassa. Kyllä on monet vihaiset katseet saanu kun raahasin tyttöä kainalossa kaupassa ja samalla tein ostoksia. Kaikkein vaikeinta niissä tilanteissa oli pysyä itse rauhallisena.

Meillä sama juttu. Mitä enempi yleisöä, sit komeammat raivarit. Tämä äiti on kans monesti nolona lähtenyt puistosta tai kaupasta pois täysillä huutava ja rimpuileva lapsi kainalossa.

Nyt voi sit kivittää..

Toiset kun sitä mieltä että lapsi syliin kun raivoaa. Mulla olis naama musta aina jos niin tekisin. Kaikki niksit kokeiltu ja ainoa mikä tepsii on laittaa huoneeseen rauhottumaan.
2,5 v ottaa mallia 4v käyttäytymisestä.. sit ne onki molemmat huoneessa. Illat on pahimpia.. kai tää joskus helpottaa :D

Ei kaikilla toimikaan se syli. Omani on niitä jotka raivoavat yksin, syli saa entistä kovemmin raivoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä sama juttu. Mitä enempi yleisöä, sit komeammat raivarit. Tämä äiti on kans monesti nolona lähtenyt puistosta tai kaupasta pois täysillä huutava ja rimpuileva lapsi kainalossa.

Nii mekin ollaan kannettu uhmaskasta kaupasta jne paikoista ellei ole ollu pakko vaan jatkaa ostoksia. Ei se nykyään juur riehu kun tietää ettei se auta. Aikansa kokeili ja nykyään riittää käsky olla kunnolla. Ellei oo kovin väsy tai nälkä.

Meidän pikkuinen tässä eräänä iltana sai tunnin raivohalvauksen kurkattuaan teemukiin ja todettuaan "ei kun sen pitäisi olla kuivaa!!". Tilanteessa ärsytti, mutta jälkeenpäin nauratti aikas paljon :laugh: Että ne raivot saa kyllä aikaan mistä vaan ja missä vaan. Itse pitäis koittaa vaan säilyttää kohtalaisen tyyni ulkoinen olemus, ettei lähde samaan mukaan. Vaikka jutella tilanteesta kun lapsi on taas rauhoittunut. Kyllä sekin ikä siitä sitten taas muuttuu...
Eikä meilläkään rauhoitu sylissä. Itsekseen kun saa mennä jonnekin sohvalle (yleensä huutaa "menkää pois" ), niin kohta jo huomaamattaan leikkii jotain ja paha mieli on mennyt ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Nyt voi sit kivittää..

Ei kaikilla toimikaan se syli. Omani on niitä jotka raivoavat yksin, syli saa entistä kovemmin raivoamaan.

Kuka nyt tykkäiskään ku väkisin sylissä pidetään :D

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nii mekin ollaan kannettu uhmaskasta kaupasta jne paikoista ellei ole ollu pakko vaan jatkaa ostoksia. Ei se nykyään juur riehu kun tietää ettei se auta. Aikansa kokeili ja nykyään riittää käsky olla kunnolla. Ellei oo kovin väsy tai nälkä.

Meillä oli erona se etten kaupasta lähteny. Pakko oli ostokset tehdä. Kyllä muut tykkäs :D

Nyt voi sit kivittää..

Toisilla tehoaa toiset keinot. Ihan oikeasti. Esikoinen olisi ollut kauhusta kankeana, jos hänet olisi heitetty omaankaan huoneeseen, se oli sellainen höperö. Eikä saanut siinä mielessä kamalia raivareita, huusi lattialla suoraa kurkkua ja tuli luokse ja voitiin halata ja sopia.

Keskimmäinen sai kyllä raivareita, mutta hallittavammin ja hiljaisemmin. Kaksi kertaa on minua lyönyt, siihen jäi, kun näki miten se sattui. Yleensä poika istui portailla miettimässä, se on sen arestipaikka. Ja on muuten hiljainen ja itsepäinen tapaus. Kun sanottiin, että nyt voi nousta, niin jäi istumaan siihen, kunnes oli itse valmis nousemaan.

Nuorin on kuin pieni tultasyöksevä pahalainen, mysky, piikkejä ja tappuraa. Juoksee ympäriinsä, heittelee tavaroita, karjuu, huutaa, itkee, lyö. Ja tuohon tuhoamiseen ja lyömiseen puutun aina. Mutta jos pitäisin jossain Holdingotteessa, niin ei rauhoittuisi ikinä. Se ei tehoa. Se lisää raivoa (olen kokeillut), hän tarvitsee sen tilansa rauhoittua, jotta voidaan sopia riidat, siten rauhoittuu nopeimmin. Holding on selvästi oman tilan pahaa loukkaamista ja rikkomista. Huh, keskimmäiselle se olisi ollut sitä vielä enemmän. Hän on todella "reviiritietoinen", eikä päästä ketään ylimääräistä lähelle ja ilman lupaa. Kerran otin poikaa leuasta ja nostin katsomaan silmiin todella pahan kolttosen jälkeen. Silloin keskimmäinen sai raivarit, joita ei siis koskaan saa. Se loukkasi häntä sydänjuuriaan myöten. Vältän tekemästä sitä enää, pyydän katsomaan silmiin ja odotan kunnes tekee.

Olen nyt yrittänyt saada ohjattua nuorinta poikaa hakkaamaan tyynyään ja huutamaan siihen. Koska tarvitsee kuitenkin selvästi jotain mihin purkaa kaikki se kiukku.

Kai tämä tosiaan joskus loppuu. Ellen kasvattele pikku AD/HD-päitä täällä. Eipä tuo nyt mikään ihme olisi, kun on siihen suvullista taipumusta. Voimia mulish kiukkujen ja kauhujen kestämiseen :D

Yhteistyössä