Voiko 1v4kk jättää päikkärit pois?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä siis aina yönsä suht hyvin nukkunut lapsi, normaali unirytmi on yöunet klo 21-8 ja päikkärit noin 13-14.30. Ei ole päikkäreille laittaessa ollut pitkään aikaan enää selvästi väsynyt, leikkii ihan täysiä, mut kun laittaa sänkyyn niin nukahtaa kyllä hetken yksinjuttelun jälkeen. Nyt kuitenkin illat on menneet ihan kauheiksi, normaaliin nukkumaanmenoaikaan kun laittaa sänkyyn niin jää sinne pyörimään, nousee seisomaan, itkee heti kun lähtee huoneesta pois. Nyt juuri vasta nukahti. Samoin yöllä saattaa herätä ja valvoa pitkiä aikoja (viime yönä 2h). Itkee jos koittaa vaan laittaa sänkyyn pitkälleen. Mitähän pitäis tehdä? Onks tää taas joku vaihe vai pitäiskö kokeilla ilman päikkäreitä? En usko että kipeäkään oisi kun kuitenkin päivät on tyytyväinen, samoin kun tänään otettiin nyt illalla pois sängystä (ei ole ikinä ennen näin tehty, nyt ajateltiin kokeilla josko ei vaan ollu vielä tarpeeks väsyny) niin rupesi vaan touhuamaan. Kovassa nuhassa oli kyllä pari viikkoa sitten, mut nyt jo viikon verran mielestäni täysin oireeton. Voiks tää olla joku henkinen vaihe ettei haluis olla erossa yötä vai mitä? Vieressä lapsi ei oo ikinä nukkunut joten en sellaista haluaisi kokeilla nytkään. Kokemuksia, neuvoja?!?

Pienen lapsen kehitykselle on äärimmäisen tärkeää riittävä lepo. Alle 3 vuotiaana lapsen aivot kehittyvät nopeasti ja uusia hermoratoja syntyy vauhdilla, tämä kehitys erityisesti vaatii riittävää lepoa. Itse pidän tarkeänä päivälepoa vielä 3-5-vuotiaillakin ja osa esikouluikäisistäkin tarvitsee vielä kunnollista lepoa hektisen päivän keskellä.

Jos kerran nukahtaa helposti päiväunille niin en missään nimessä jättäisi niitä pois. Rauhoittakaa ilta klo 19 jälkeen ja jos mahdollista käykää sitä ennen rauhallisesti ulkoilemassa. Yöllä jos herää niin älkää puhuko mitään tai sanot vain rauhallisesti, että äiti tässä, nyt on yö ja nukutaan.

Miten reagoi jos otat syliin yöllä? Jos hermostuu niin älä koske vaan sanot tuollain, kuten kirjoitin edellä.

Kokeilkaa ensin aikaistaa niin, että kahdeksalta sänkyyn ja valot sammuvat/himmenevät kello 20.30. Jokin eroahdistuskausi taitaa olla menossa niin mitä jos jäisit lähelle tai vaikka ovi auki, että näkee sinut sängystään.

Millaisessa sängyssä lapsi nukkuu? Normaali sänky voi olla jo paikallaan.

Tällaisia konsteja voit kokeilla.

Ei voi eikä saa jättää noin pieneltä päiväunia pois. Se on vaan joku ohi menevä kausi. Pienen lapsen aivot ja koko kroppa tarvii lepoa myös sen päivälevon. Riittävästi ulkoilua aamup ja iltap touhua ja raitista ilmaa niin unet palaa rytmiinsä.

Meillä neiti ei nukkunut kuin 15min - 45min päikkäreitä alkaen noin 1vuotiaasta, ja joskus jätti pois. Ei ole koskaan ollut päivänukkuja, mutta todella harvoin nukkui kahdet. Mielestämme pieni lapsi tarvitsee päikkärit poikineen, joten yritimme kaikkea mahdollista. Mutta ei niin ei. On ollut alusta asti rytmitön lapsi. Mun äiti totesi, että minä olen ollut samanlaien.

Kun tyttö meni päiväkotiin 1v5kk vanhana niin ääni muuttui kellossa viikon jälkeen. Alkoi nukkua 3 päivänä neljästä yli tunnin unet. Ja sama meno on jatkunut kotonakin.

Ja noita iltakukkumisia ja sägyssä huutamisia on ollut ajoittain. Kun muut jättävät ilta maitopulloa pois niin me otettiin se käyttöön vasta 1v6kk :D Se on auttanut lasta rauhoittumaan. Joskus mun pitää maata viereisessä sängyssä ja hyräillä hiljaa. Mutta aina on nukahtanut alle puolessa tunnissa. Joten oikeesti vaikeesti tapauksista ei ole kokemusta.

Mun tyttöni pistin aina nukkumaan sitkeesti erilaisista vaiheista riippumatta, ja hän nukkuikin päiväunia vielä ekaluokkalaisena ainakin pari kertaa viikossa.

Nukkuu öisinkin tosi pitkiä unia ja edelleen aina välillä ottaa pieniä puolen tunnin torkkuja päivisin koulun jälkeen.

Ja ikää neidillä on kohta 17 vuotta ja hän käy yhtä Suomen parasta lukiota :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ei ei!!! Tarvitsee vielä pitkään ne päikkärit, mutta noita kausia tulee kun ne kokeilee sitä ettei tarvis nukkua.

Siis varmasti kanatta pitää kiinni, mutta lapset on oikeasti erilaisia tämän asian suhteen. Meillä on ollut laitoksella jo lapsi, jonka pisimmät uniajat ajoittuivat yöhön.

Mies oli sitä mieltä, että meillä ei ollut selvää rytmiä kun oli kotiäitinä. Isäkuukautenaan hän sitten päätti tarkkailla lasta ja luoda sen mukaisen rytmin. Mies neljättä viikkoa pukkasi vaunuja ulkoa, joissa se kenen piti nukkua hihkui ajoittain iloisesti 1,5h, koska oli jo nukkunut aamupäivällä kokonaiset 20minuuttia. Sisällä nukkui vielä huonommin.

Vasta päiväkodin melske lisäsi päiväunitarvetta.

Kiitos näistä kommenteista. Mekin tosiaan on jätetty tuo iltapullo vasta pois, ajattelin et olis hyvä kun tulee noita poskihampaita ettei hampaiden harjaamisen jälkeen enää jois maitoa. Nyt taidetaan ottaa kyllä takasin jos se auttais rauhottumisessa.
Kyllä se omaan korvaankin kuulostais hurjalta tuo päikkäreiden poisjättö. Joskus kesällä kyllä nukku vaan puolen tunnin päikkäreitä, mutta nyt ne on siitä vähän pidentyny ja itsekin kaipaan kyllä tuon päikkäriajan rauhaa.
Lapsi nukkuu pinnasängyssä, omassa huoneessa. Välillä toinen meistä nukkuu samassa huoneessa, mutta sänky on toisella puolella huonetta.
Yleensä yöllä ei oteta syliin eikä jutella vaan koitetaan antaa tutti jos on hävinnyt (mutta tosiaan hyvin harvoin on ennen tätä öisin herännyt). Nyt kun alkoi olla kiivas itku niin otettiin syliin jolloin rauhoittui, mut kun lähestyikään sänkyä alkoi itkeä. Lopulta nukahti niin että seisoin sängyn vieressä ja pidin kättä selän päällä ja painoin joka kerta alas kun yritti nousta.
Täytyy varmaan sit koittaa jaksaa vaan istua vieressä niin kauan että nukahtaa. Tämäkin vaan pelottaa että alkaa sitten vaatimaan sitä aina, siis että joku on sängyn vieressä koko ajan. (Ollaan varmaan totuttu liian helppoon elämään, kun aikaisemmin on tarvinnut vaan laitta sänkyyn ja sinne on jäänyt ja nukahtanut). Ja täytyy miettiä tuota isojen sänkyyn vaihtoa, sellaista ei meillä vielä ole, kun kuvittelin et nukkuis pinniksessä jonnekin 2-vuotiaaks.
Saa vielä kertoa jos on neuvoja!

Ei! Suositus on että 5v saakka ois hyvä päikkyillä koska aivot tarvitsee unia päivälläkin kehittyäkseen. Moni ei nuku niin vanhaksi mutta ei nyt ainakaan NOIn pienellä saa unet jäädä!

Niin, en tiedä kuinka perinnöllistä tuo päiväunten tarve on, itse oon jättäny kuulemma tosi aikasin pois, ja siitä saakka kun muistan päivähoidossa olleeni niin muistan myös kuinka vihasin sitä että jouduin pakolla makaamaan sängyssä joka päivä kun muut nukku ja minä en koskaan. Ymmärrän kuitenkin toki et tän ikäselle päiväunet on vielä tärkeitä.

Mietin vielä kirjoitustani ja tuli mieleen että meillä saatettiin istua max 5 minuuttia peittelyn jälkeen vieressä. Juuri tuon tottumisen takia. Minä seisoin sitten ovella vielä jonkin aikaa, että lapsi näkin minut sängystä kurkkaamalla ja sitten puuhastelin oven läheisyydessä (viikkasin pyykkejä) ja sitten jonkin ajan kuluttua aloin tekemään muutakin josta kuului pientä ääntä, että lapsi kuuli jonkun olevan lähistöllä.

Yhteistyössä