Voiko 6-vuotias matkustaa yksin junalla kaksi tuntia ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkailua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkailua

Vieras
Lapsi on matkustanut aikuisen kanssa muutaman kerran, myös viime aikoina. Nyt olisi menossa mummolaan parin tunnin ajon päähän, ja olisimme puhelin yhteydessä vähän väliä. Mukaan herkkuja ja mahdollisuus pelaamiseen. Vietäisi junaan ja mummi hakisi junasta. Lapsi on itsekin innostunut ideasta.
Onko teillä kokemusta tämän ikäisen yksin junalla matkustamisesta? Onko junassa usein vaarallisia ihmisiä vai onko vaaran mahdollisuus häviävän pieni? Onko junalla yksin matkustaminen aivan pois suljettu vaihtoehto?

Onhan tämä provo, onhan? Ellei, niin oletko aivan hullu? Mieti, jos joku pedofiili houkuttelisi lapsen mukaansa. Lapsi nousisi epähuomiossa/uteliaisuuttaan väärällä asemalla junasta. Puhelin menisi hukkaan, ettekä saisi lapseen yhteyttä. Niin monta asiaa, jotka voivat mennä pieleen. 6-vuotias ei todellakaan ole kypsä matkustamaan noin pitkää matkaa yksin.

Kai se on vähän lapsestakin riippuvainen. Meillä samanikäinen eikä pärjäisi junassa yksin. Ensinnäkään osaisiko olla paikallaan vai riehuisiko ympäri junaa. Saattaisi jäädä vika asemalla pois. Epäilen myös, että tulisi itku kun äidin kasvot häviäisivät. Teillä voi olla rauhallisempi ja kokeneempi lapsi.

Tottakai voi jos haluat ottaa riskin, ettei koskaan pääse perille koska joku pedofiili raiskari on siepannu ennen määränpäätä.
Voiks joku ihan oikeesti olla noin tyhmä, että edes miettii tollasta?? Tän on pakko olla provo mielessä kirjoitettu, hauska läppä juu.:eek:

No ei ollut provo... Kyllä osaisi olla paikallaan, on rauhallinen lapsi. Mulla taisi tilanteen arviointikyky ontua ja pahasti kun näin erimieltä olette... Luin paljon vanhempien kokemuksia missä saman ikäiset ovat matkustaneet hyvin yksin...mut nekin taisi olla provoja. Ajattelin tosiaan olla puhelin yhteydessä vähän väliä mut se ei taida auttaa asiaa...*nolo*

miksi ei voisi, siihen voi esim pyytää muilta junassa olijoita hieman katsomaan perään ja tosiaan sehän on lapsesta kiinni, monet ova tuossa vaiheessa jo aika hyvin kehittyneitä ja osaa kuunnella ja noudattaa ohjeita. kunha on ajankuluksi tekemistä jne.

älä oikeasti kuuntele niin tosissaan noita aikasempia minkä lapset varmaan hädin tuskin vielä puhuu 6v ikäsenä ja kulkee vielä vaipoissa.

miksi ei voisi, siihen voi esim pyytää muilta junassa olijoita hieman katsomaan perään ja tosiaan sehän on lapsesta kiinni, monet ova tuossa vaiheessa jo aika hyvin kehittyneitä ja osaa kuunnella ja noudattaa ohjeita. kunha on ajankuluksi tekemistä jne.

älä oikeasti kuuntele niin tosissaan noita aikasempia minkä lapset varmaan hädin tuskin vielä puhuu 6v ikäsenä ja kulkee vielä vaipoissa.

Ai muita junassa olijoita katsomaan perään? *reps*

Katsopa löytyykö VR:n sivuilta mitään tietoa asiasta. Esimerkiksi useilla bussifirmoilla on ohjeistuksia siitä, minkäikäinen lapsi voi matkustaa ilman saattajaa ja mitä tietoja lapsesta pitää olla lapsen mukana. Jollakin firmalla taisi olla ikävaatimus 12v ja silti pitää olla sekä vanhempien että vastaanottajan yhteystiedot lapsen mukana. Itse matkustin ensimmäisen kerran junalla yksin 10v iässä ja matka oli Tampere-Seinäjoki. Kyllä jännitti. Enkä uskaltanut liikkua mihinkään paikaltani. Oli sellainen paikka, jossa oli kaksi kahden hengen penkkiä vastakkain. Mun vieressä istui joku mies ja vastapäätä pariskunta. Oli Roope-setä lukemisena ja Vicks-pastilleja karkkina. Ainoa namusetä olin minä, kun tarjosin kaikille kolmelle Vicks-pastilleja. :-)

En usko, että noin pieni ymmärtäisi ajankulkua vaan alkaisi hätäillä kesken matkan.
Omaa seitsenvuotiastani, rauhallista ja kilttiä lasta en ikinä laittaisi vielä yksin matkaan, mutta jos laittaisin niin ensimmäiset matkat tehtäisiin niin, että lapsi istuu yksin paikallaan ja itse "vakoilisin" matkan sujumista vaunun takaosasta käsin. Kännykästä ei ole mitään hyötyä turvana tosi paikan tullen, omalta lapseltani oli samanikäiset kiusaajat ottaneet kännykän käsistä kun oli naapurissa leikkimässä eikä voinut soittaa apua kiusaamiseen. Netissä on ollut piilokameran tyylisiä videoita, miten mukamas fiksut nuoretkin on lähteneet tuntemattoman matkaan kun vanhempi ei ole paikalla.

Bussilla matkustaminen olisi eri asia, kun siinä kuljettaja voi vahtia ettei lapsi jää kesken matkan pois.

Mietin pitkään, voiko 10v mennä 45min matkan junalla yksin...6v minusta tosi pieni yksinjunailija. Joku lentokone on eri asia, kun emot huolehtii ja ei voi jäädä väärällä pysäkillä pois yms...

Sanoisin, että se riippuu paljon lapsesta. Ehkä olen naiivi, etten niitä pedofiiliraiskareita usko siellä junassa juuri olevan. Kova ääninen hälytin mukaan, minkä saa nauhasta vetäisemällä ulvomaan, jos joku jotain yrittää.

Minua huolestuttaisi eniten se lapsen junaan pääseminen. Jos ei lähde liikkeelle pääteasemalta, niin eipä siinä ole juuri aikoja saatella lasta paikoilleen tai on äkkiä itsekin mukana matkalla. Sama juttu pois jäämisen kanssa, jos lapsi ei itse osaa mennä ulos, harvoin siellä on pysähtyessä aikaa sisältä hakea. TietenTampereella tuo voi onnistusa, jos on sillä reitillä, missä veturi vaihdetaan junan toiseen päähän ja juna seisoo kauemmin.

Jos lapsi omasta mielestään pärjää niin ei muuta kuin matkaan, joku vaikka soittaa lapselle juuri ennen päätepysäkkiä että muistaa nyt hypätä pois, ellei ole sellainen asema josta kerkeää itse käydä junasta noukkimassa.
Osa on jo tuossa iässä tarpeeksi itsenäisiä juna matkaan, toisia ei taas meinaa uskaltaa päästää ennen kuin ovat täysi-ikäisiä

En kyllä päästäs. Voi olla, että asemakuulutus menee ohi ja ei osaa jäädä oikeassa kohdassa pois. Junan vessatkin voi olla vaikeita käyttää, kun aikuisetkaan ei meinaa saada niitä automaattiovia kiinni ja auki. Viereen saattaa tulla myös "namusetä" joka käyttää lasta hyväksi. Ennen ainakin junasta saatettiin tiputtaa vaunuja matkan varella pois ja jos lapsi onkin sillä hetkellä väärässä vaunussa niin voi voi.
Alle 10-vuotiasta en kyl päästäs.

Omamielipide on että jos sinä olet sitä mieltä että lapsi pärjää, sekä tietenkin jos lapsi pärjää omasta mielestään, niin ei mitään ongelmaa pitäisi olla.

Riippuu niin paljon lapsesta, toisen uskaltaa ja toista ei todellakaan.

No en kuusivuotiasta laittaisi yksin matkustamaan julkisilla.

Tosin jos on mahdollisuus bussilla matkustamiseen, niin se olisi minusta parempi.
Silloin lapsi voi istua edessä kuljettajan vieressä ja kuljettaja huolehtia että osaa lähteä oikealla pysäkillä pois

Enkä kyllä missään nimessä tota omaa 6-vuotiasta laittaisi yksin junalla menemään.
Tokihan lapset on erilaisia ja joku vois pärjätäkkin ihan hyvin. Itsehän parhaiten osaat arvioida kuinka suuri riski on että jotain satuu ja onko se riski ottamisen arvoinen.

en päästäisi en, en päästä vielä omaa 9 vuotiastakaan, nuoremmista puhumattakaan. joku hyvin vilkas junareitti missä on paljon ihmisiä voisi ollakin vielä ok mutta jos esim. itään menevä juna jossa vain kourallinen matkustajia niin EI ikinä!!! toisekseen kännykät ei kyllä oikein kuulu junassa eli katvealueita on, siinä sitten lupaat lapselle että soita jos hätä tulee ja toinen ei saa puhelimella yhteyttä! jos ei ole mahdollista saattaa tai että isovanhempi tulee hakemaan niin unohtakaa koko matkustus vielä toistaiseksi.

siellä junassa voi ihan hyvin olla vanhempia ihmisiä mitkä on matkalla samaan kohteeseen, sitä voi oikein hyvin kysyä asemalla junaa odottavilta ihmisiltä että voiko hieman katsoa juniorin perään.

Justiinsa juu ja millähän sitä varmistais ettei just se "vanhempi tuntematon ihminen" seillä junassa oo joku psykopaattipedofiiliraiskuri?
Ai niin joo siihen on jo tässä kerjussa vastattu... eli podofiili ei ole vanhempi ihminen, eikä matkusta junalla. Voi hyvää päivää taas!

En ois päästäny ja luottanu tuota 6v junaan yksin. 7v matkusti 2h bussilla ja hyvin sujui kun siirtyi käsistä käsiin ja matkalla emäntä piti silmällä. Passissa tiedot. Ite matkustin noin 10v junalla yksin ja senkin ikäiselle se oli kyllin jännää. Rauhallinen ja järkevä olin mutta useampi tunti yksin junassa.

Yhteistyössä