Voiko eskarilainen käydä eskarissa vain joka toinen viikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "silppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän mun pakko ole tuota lasta sinne eskariin laittaa mutta johonkin on pakko joka toisen viikon ajaksi. Ja sitä mä tässä nyt kyselenkin että mitä muita vaihtoehtoja on kuin se jokapäiväinen eskari. Toki lasta voidaan kuljettaa vapaaviikollakin eskariin sen 1-2 kertaa mutta ei missään nimessä joka päivä. Niin me olemme tähänkin asti tehneet kun lapsi on käynyt vain kerhoa.

Ja hällä on kavereita, on sosiaalinen vaikka ei joka päivä olekaan hoidossa.

Meillä eskari on kyläkoululla koulun ohessa, yksi lapsi oli syksyn oman koulualueensa ulkopuolella ja kävi vain sillon tällön, joutui sitten muuttamaan oman alueensa kouluun ja kyyditykseen, ei siitä mitään tule jos sillon tällön vain käy eskarissa, jos muut ovat joka päivä, mahdollista se toki on, meillä lapsi ainakaan suostuisi edes pois olemaan, kipeänä ollut yhden päivän pois ja voi sitä kamaluutta.

[QUOTE="silppu";26055591]Kaikki on mahdollista ja parasta vaihtoehtoa me lapsille nyt etsitään. Mutta lähinnä pohdin tuota että lapsi saisi sen oman vapaansa ja hänen ei vielä tarvitsi alkaa jokapäiväiseen kouluun ja heräämiseen kun kerran on mahdollista olla kotona.[/QUOTE]

Sanosin näin hoitajana että paras on säännöllinen käyminen moneltakin kantilta. Vaikka sitten 3-4pv viikossa. Se vaan ei päiväkotieskarissa ole sama asia kun kerhossa. Ennenkaikkea te tunnutte nyt ajattelevan sitä kuskaamista ja vauvaa ettekä eskarilaisen kantilta. Saisihan hän lepoa lyhennettyllä viikolla.

[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26055593]taitas tehdä teille kummallekin sekä sinulle, että sille lapselle hyvää käydä säännöllisesti se eskari. kun koulu alkaa, niin ei siinä ole vanhemmalla varaa suhtautua asiaan, että yök. koska sinne on joka tapauksessa mentävä.[/QUOTE]

Vielä kerran, mulla ei ole mitään ongelmaa koulun tai muunkaan säännöllisyyden kanssa. Esikoinen on vallan mainiosti ymmärtänyt että kouluun on mentävä joka aamu vaikka ei olekaan käynyt kuin tämän srk:n eskarin.
Osaamme herätä aamulla, toimia ryhmässä ja tunnemme kellon ja kunnioitamme muita.

Sanosin näin hoitajana että paras on säännöllinen käyminen moneltakin kantilta. Vaikka sitten 3-4pv viikossa. Se vaan ei päiväkotieskarissa ole sama asia kun kerhossa. Ennenkaikkea te tunnutte nyt ajattelevan sitä kuskaamista ja vauvaa ettekä eskarilaisen kantilta. Saisihan hän lepoa lyhennettyllä viikolla.

Mitä vauvaa? Ei meillä ole vauvaa. Meillä on nuorempi lapsi joka myös menee hoitoon mutta en ole edes ajatellut ettenkö voisi 2,5v.tä pitää kotona vapaaviikoilla.
Me emme mieti kuskaamista, se ei ole ongelma. Vaan se että emme tahtoisi vielä tässä vaiheessa JOS ja KUN ei ole pakko, pitää lasta JOKA päivä hoidossa mutta haluaisimme hälle kuitenkin sen mahdollisuuden että käy sen "tuikitarpeellisen" eskarin. Ja edelleen, minulla on kokemusta monenkin lapsen osalta jotka ovat käyneet vain tämän 3 tuntia x2 viikossa eskarin ja ilman ongelmia koulussa. Kuten sanoin , kolmasosa esikoisen luokasta/koulusta.

[QUOTE="silppu";26055653]Mitä vauvaa? Ei meillä ole vauvaa. Meillä on nuorempi lapsi joka myös menee hoitoon mutta en ole edes ajatellut ettenkö voisi 2,5v.tä pitää kotona vapaaviikoilla.
Me emme mieti kuskaamista, se ei ole ongelma. Vaan se että emme tahtoisi vielä tässä vaiheessa JOS ja KUN ei ole pakko, pitää lasta JOKA päivä hoidossa mutta haluaisimme hälle kuitenkin sen mahdollisuuden että käy sen "tuikitarpeellisen" eskarin. Ja edelleen, minulla on kokemusta monenkin lapsen osalta jotka ovat käyneet vain tämän 3 tuntia x2 viikossa eskarin ja ilman ongelmia koulussa. Kuten sanoin , kolmasosa esikoisen luokasta/koulusta.[/QUOTE]

No varmaan kävi jo selväksi, että palsta
a) on kanssasi eri mieltä
b) ei osaa vastata kysymykseesi

Soitapa siis kuntasi varhaiskasvatuksesta vastaavalle ja tiedustele asiaa. Eskarihan ei ole pakollinen, eli periaatteessa luulisi hoituvan ihan ilmoitusasana, että Nicoliina viettääkin sitten joka toisen viikon kotona. Toki vot joutua asiasta vääntämään, mutta ei sitä lasta väkisin sinne eskariin tulla hakemaan :D

En usko että eskari mitenkään vaikuttaa siihen, miten oppii koulurytmin. Se on kuitenkin niin eri asia.

Mutta sännöllisyys olisi kyllä lapsen kannalta tärkeää. Se ei liity mihinkään rytmin oppimiseen vaan eskarin sisältöön. Meilläkin oli kaikenlaisia useamman päivän juttuja, retkiä ja projekteja, joista olisi ollut ihan pihalla
ilman säännöllistä läsnäoloa. Mun mielestä ton ikäisen on tosi tärkeä saada saattaa loppuun aloitetut jutut ja olla mukana sosiaalisissa ympyröissä eikä vaan vieailla silloin tällöin puuhastelemassa jotain. Se sopii paremmin 2-3-vuotiaalle.

Minä kyselin joskus eskarista, että hakisinko lapsen tuntia aiemmin kun olen kuitenkin kotona. Olivat ehdottomasti sitä mieltä, että lapsen on parempi olla koko eskariaika ja pitää mielumin vaikka silloin tällöin vapaapäiviä, mitä tehtiinkin.

Siltä se kyllä itsestäkin tuntui. Siinä kohtaan piti laittaa etusijalle lapsen tarpeet.

[QUOTE="vieras";26055675]No varmaan kävi jo selväksi, että palsta
a) on kanssasi eri mieltä
b) ei osaa vastata kysymykseesi

Soitapa siis kuntasi varhaiskasvatuksesta vastaavalle ja tiedustele asiaa. Eskarihan ei ole pakollinen, eli periaatteessa luulisi hoituvan ihan ilmoitusasana, että Nicoliina viettääkin sitten joka toisen viikon kotona. Toki vot joutua asiasta vääntämään, mutta ei sitä lasta väkisin sinne eskariin tulla hakemaan :D[/QUOTE]

No tämä tuli selväksi että kukaan muu EI KOSKAAN tekisi samoin koska lapsi ei sitten ikinä osaa mennä kouluun. :D

Täytyy olla yhteydessä kuntaan ja tiedustella ja miettiä muita vaihtoehtoja. Jotain tässä nyt kuitenkin on pakko keksiä.

no miksi mennä eskariin sitten ollenkaan. jos ei tarvii, jos ei haluu. jos se on turhuutta, jos lapsi osaa jo kaiken. paitsi, että se on tärkee niille tuleville ystävyyssuhteille, koska ne ystävyyssuhteet luodaaan suurilta osin jo eskari aikana

[QUOTE="silppu";26055704]No tämä tuli selväksi että kukaan muu EI KOSKAAN tekisi samoin koska lapsi ei sitten ikinä osaa mennä kouluun. :D

Täytyy olla yhteydessä kuntaan ja tiedustella ja miettiä muita vaihtoehtoja. Jotain tässä nyt kuitenkin on pakko keksiä.[/QUOTE]

Ei varmaankaan ole koulusta kiinni vaan eskarin käymisestä, johon lapsi haluaa mennä huomennakin tekemään sen askartelunsa loppuun tai oppimaan kuinka se kasa jaetaankaan yms. meillä ainakin tulisi itku jos ilmoittaisin että et nyt ensiviikolla pääsekään, vaikka teillä sillon onkin luistelua tms.

[QUOTE="silppu";26055653]Mitä vauvaa? Ei meillä ole vauvaa. Meillä on nuorempi lapsi joka myös menee hoitoon mutta en ole edes ajatellut ettenkö voisi 2,5v.tä pitää kotona vapaaviikoilla.
Me emme mieti kuskaamista, se ei ole ongelma. Vaan se että emme tahtoisi vielä tässä vaiheessa JOS ja KUN ei ole pakko, pitää lasta JOKA päivä hoidossa mutta haluaisimme hälle kuitenkin sen mahdollisuuden että käy sen "tuikitarpeellisen" eskarin. Ja edelleen, minulla on kokemusta monenkin lapsen osalta jotka ovat käyneet vain tämän 3 tuntia x2 viikossa eskarin ja ilman ongelmia koulussa. Kuten sanoin , kolmasosa esikoisen luokasta/koulusta.[/QUOTE]

Sori, ajatuskatkos. Mutta siis...ymmärrätkö sinä eron kerhomaisen eskarin ja päiväkotieskarin välillä? Sitä tässä yritetään kertoa että ei oo yhtään sama asia olla päiväkotieskarissa harvakseltaan kun kerhossa jossa se koko toiminta on eritavalla mietitty. Kerhossa idea on se että toiminta rakentuu kerhopäiville, tarhassa se rakentuu koko tarhaviikoille ja nivoutuu yhteen koko toimintavuodeksi. Ei lapsi oikeen voi sinne tänne hyppiä ja olla missä on sillon kun sattuu olemaan paikalla. Tässä kohtaa pitäs laittaa lapsi edelle kuskauksesta jos haluatte hänen järkevästi saavan irti eskarista.

[QUOTE="vieras";26055733]Ei varmaankaan ole koulusta kiinni vaan eskarin käymisestä, johon lapsi haluaa mennä huomennakin tekemään sen askartelunsa loppuun tai oppimaan kuinka se kasa jaetaankaan yms. meillä ainakin tulisi itku jos ilmoittaisin että et nyt ensiviikolla pääsekään, vaikka teillä sillon onkin luistelua tms.[/QUOTE]

just näin. Harmittas jäädä paitsi vaikka ja mistä ja koskaa saa valmiiksi juttuja. Kun ei olekaan paikalla.

[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26055720]no miksi mennä eskariin sitten ollenkaan. jos ei tarvii, jos ei haluu. jos se on turhuutta, jos lapsi osaa jo kaiken. paitsi, että se on tärkee niille tuleville ystävyyssuhteille, koska ne ystävyyssuhteet luodaaan suurilta osin jo eskari aikana[/QUOTE]

Voi rakas ystävä. Lue vielä kerran. Meidän kylän alueella ei ole eskaria. Lapset täältä syrjäkylältä ripotellaan sinne sun tänne kaupungin alueella ja melkein pystyn kertomaan tietäessäni kylän ikärakenteen että samaan eskariryhmään ei tule yhtäkään lasta joka tulisi sitten myöhemmin samalle luokalle. Eli se niistä eskarin myötä tulevista suhteista. Kiitos kysymästä, lapsella on jo ystäviä kerhosta jotka tulevat samalle luokalle vuoden päästä mutta eivät mene sinne eskariin vaan jäävät kerhoon tänne.
Mutta me emme voi jätää lasta kerhon eskariin kun tarvitsemme kuitenkin joka toiseksi viikoksi hoitopaikan lapsille kun olemme töissä.

Sori, ajatuskatkos. Mutta siis...ymmärrätkö sinä eron kerhomaisen eskarin ja päiväkotieskarin välillä? Sitä tässä yritetään kertoa että ei oo yhtään sama asia olla päiväkotieskarissa harvakseltaan kun kerhossa jossa se koko toiminta on eritavalla mietitty. Kerhossa idea on se että toiminta rakentuu kerhopäiville, tarhassa se rakentuu koko tarhaviikoille ja nivoutuu yhteen koko toimintavuodeksi. Ei lapsi oikeen voi sinne tänne hyppiä ja olla missä on sillon kun sattuu olemaan paikalla. Tässä kohtaa pitäs laittaa lapsi edelle kuskauksesta jos haluatte hänen järkevästi saavan irti eskarista.

En varmasti ymmärrä kun yksinään lapseni ei ole ollut eskarissa ja tämänkin veisin mieluummin kerhomaiseen eskariin mutta mikäs sitten neuvoksi. Meille ei edelleenkään ole ongelma se kuskaus vaikka se ongelmia tuottaakin vaan se että haluaisimme lapselle keveämmän hoidon kun se kerran on mahdollista vanhempien järjestellessä töitään. Mutta kerhossa emme voi jatkaa kun sitten joka toinen viikko tarvitsemme koko aikaista hoitoa.

[QUOTE="silppu";26055776]Voi rakas ystävä. Lue vielä kerran. Meidän kylän alueella ei ole eskaria. Lapset täältä syrjäkylältä ripotellaan sinne sun tänne kaupungin alueella ja melkein pystyn kertomaan tietäessäni kylän ikärakenteen että samaan eskariryhmään ei tule yhtäkään lasta joka tulisi sitten myöhemmin samalle luokalle. Eli se niistä eskarin myötä tulevista suhteista. Kiitos kysymästä, lapsella on jo ystäviä kerhosta jotka tulevat samalle luokalle vuoden päästä mutta eivät mene sinne eskariin vaan jäävät kerhoon tänne.
Mutta me emme voi jätää lasta kerhon eskariin kun tarvitsemme kuitenkin joka toiseksi viikoksi hoitopaikan lapsille kun olemme töissä.[/QUOTE]

Mikset laita sinne kerhon eskariin joka toinen viikko ja vaikka pph:lle hoitoon työpäivien ajaksi?

Oon varmaan jotenkin yksinkertainen, mutta eikö se eskari oo vaan muutaman tunnin päivässä, esim. aamulla lounaaseen asti? Jäähän siinä lapselle lepoa aika lailla. En tajua miten tuo voi olla jotenkin niiiiiin kamala ajatus.

[QUOTE="silppu";26055805]En varmasti ymmärrä kun yksinään lapseni ei ole ollut eskarissa ja tämänkin veisin mieluummin kerhomaiseen eskariin mutta mikäs sitten neuvoksi. Meille ei edelleenkään ole ongelma se kuskaus vaikka se ongelmia tuottaakin vaan se että haluaisimme lapselle keveämmän hoidon kun se kerran on mahdollista vanhempien järjestellessä töitään. Mutta kerhossa emme voi jatkaa kun sitten joka toinen viikko tarvitsemme koko aikaista hoitoa.[/QUOTE]

No entä se lyhennetty? vapaaviikoilla ois vaikka sen 3pv ja hoitoviikoilla 5pv? olisi jokin säännöllinen rakenne kaikkia osapuolia ajatellen.

[QUOTE="vieras";26055818]Mikset laita sinne kerhon eskariin joka toinen viikko ja vaikka pph:lle hoitoon työpäivien ajaksi?[/QUOTE]

Oma työaikani on epäsäännöllinen, vähintään kuitenkin siihen 18-19 asti. Joskus voi mennä myöhempääkin joten täällä pph:t ei hoida kuin siihen 17 asti. Eli pph on poissalaskuista. Ollaan koitettu hankkia hoitajaa kotiin vapaaviikkojen ajaksi mutta sitäkään emme löydä (tai ole vielä löytäneet) johtuen juuri sijainnistamme.

No entä se lyhennetty? vapaaviikoilla ois vaikka sen 3pv ja hoitoviikoilla 5pv? olisi jokin säännöllinen rakenne kaikkia osapuolia ajatellen.

No esim. tuollainen lyhennetty toimisikin loistavasti. Sitähän mä tässä alun perinkin kyselin että voiko eskaria käydä jotenkin kevyemmin kuin joka armas päivä.
Ilman muuta haluamme lapselle jonkin kerran viikossa mutta 4-5 päivää on liikaa.

Kun esikoulun paikan otat vastaan-sitoudut kuljettamaan lasta sinne joka pv. Miksi et halua lasta sinne vai etkö jaksa kuljettaa?

En halua laittaa lastani jokapäiväiseen hoitoon koska 1. sille ei ole tarvetta kuin joka toinen viikko.
2. Mielestäni lapsi ei tarvitse vielä 6v:nä jokapäiväistä hoitoa, lyhyempikin aika riittää mielestäni normaalille lapselle kuten esikoisemme ja monen muun kohdalla olen todennut.
3. Haluamme mahdollistaa lapselle, kun vielä voimme, kevyen laskun kouluelämään. Olemme järjestelleet työmme niin että joka toinen viikko on isä kotona. Muuhun eli siihen että joka päivä olisi lyhyempi hoitoaika, ei ole mahdollisuutta.
4. Tahdomme kuitenkin että lapsi saisi oman "eskarikokemuksensa" mutta kevyemmin jos se vaan mitenkään onnistuu.

Voin sanoa, että tuolla systeemillä tulee jäämään vähän ryhmän ulkopuoliseksi. Meidän eskareissa on ainakin tehty aina pitkäaikaisia projektijuttuja, niistä tulee ainakin tippumaan. Jää myöskin monet retket väliin, samaten uimakoulukin olisi täällä jäänyt puoliksi käymättä tuolla systeemillä (no meidän lapselle kävi niin vesirokon takia). Jo sillä, että käy pelkää eskaria, eikä ole hoidossa kuten lähes koko muu ryhmä eskariajan lisäksi, saa jo osin ulkopuoliseksi.

Jos todella haluat keveän laskun kouluelämään, niin viet lapsen säännöllisesti sinne eskariin eskariajaksi. Eskarihan kestää vain neljä tuntia päivässä, ehtii siinä isän kanssa olemaan joka toinen viikko ihan reilusti.

Meidän lasten eskariajoista on jo aikaa, mutta jo silloin työkuviomme oli samanlainen kuin nyt eli mieheni tekee päivätyötä liukuvalla työajalla ja itse teen epäsäännöllistä 3-vuorotyötä sairaanhoitajana. Eli lapsemme olivat päiväkodissa hoidossa hyvin vaihdellen, muistaakseni koskaan eivät kuitenkaan olleet täyttä 5-päivän viikkoa siellä. Saattoivat mennä aamulla klo 6 (jos olin yövuorossa, silloin mies vei töihin mennessään ja haki töiden jälkeen) tai sitten menivät lounaalle (jos menin iltavuoroon, mies haki iltapäivällä), tai sitten vein itse kuuden jälkeen, jos menin aamuvuoroon.
Työnkuvaani kuuluu paljon viikonlopputöitä, eli arkivapaat olivat minulle tärkeitä päiviä viettää aikaani lasten kanssa, enkä kyllä ikinä vienyt heitä eskariinkaan silloin, jos minulla oli vapaapäivä. Koin heille tärkeämmäksi viettää aikaa minun kanssani kuin olla siellä, enkä kyllä suoraan sanoen ikinä tajunnut (eikä kukaan päiväkodissakaan ikinä kyseenalaistanut tätä asiaa), että siinä olisi tehty lapsille jotain hallaa..

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;26056223:
Meidän lasten eskariajoista on jo aikaa, mutta jo silloin työkuviomme oli samanlainen kuin nyt eli mieheni tekee päivätyötä liukuvalla työajalla ja itse teen epäsäännöllistä 3-vuorotyötä sairaanhoitajana. Eli lapsemme olivat päiväkodissa hoidossa hyvin vaihdellen, muistaakseni koskaan eivät kuitenkaan olleet täyttä 5-päivän viikkoa siellä. Saattoivat mennä aamulla klo 6 (jos olin yövuorossa, silloin mies vei töihin mennessään ja haki töiden jälkeen) tai sitten menivät lounaalle (jos menin iltavuoroon, mies haki iltapäivällä), tai sitten vein itse kuuden jälkeen, jos menin aamuvuoroon.
Työnkuvaani kuuluu paljon viikonlopputöitä, eli arkivapaat olivat minulle tärkeitä päiviä viettää aikaani lasten kanssa, enkä kyllä ikinä vienyt heitä eskariinkaan silloin, jos minulla oli vapaapäivä. Koin heille tärkeämmäksi viettää aikaa minun kanssani kuin olla siellä, enkä kyllä suoraan sanoen ikinä tajunnut (eikä kukaan päiväkodissakaan ikinä kyseenalaistanut tätä asiaa), että siinä olisi tehty lapsille jotain hallaa..

Edes yksi :)
Juurikin tätä mä tavottelen. Että miten voi olla että kotona olemisesta on tehty nykyään jo äärimmäinen paha ja vain se täysimittainen eskari onnistuu. Haluamme pitää lapset kotona osittain ja ihmettelen kovasti eikö mitään ratkaisua löydy tai eikö kukaan ei edes tarvitse sellaista mahdollisuutta.

Yhteistyössä