Voiko eskarilainen käydä eskarissa vain joka toinen viikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "silppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="silppu";26055864]No esim. tuollainen lyhennetty toimisikin loistavasti. Sitähän mä tässä alun perinkin kyselin että voiko eskaria käydä jotenkin kevyemmin kuin joka armas päivä.
Ilman muuta haluamme lapselle jonkin kerran viikossa mutta 4-5 päivää on liikaa.[/QUOTE]

Oletteko kysyneet lapselta? Entä jos hän haluaa useammin päästyään mukaan ryhmän juttuihin ja kavereiden pariin? kuka sen lapsen parhaan oikeastaan määrittelee?

Oletteko kysyneet lapselta? Entä jos hän haluaa useammin päästyään mukaan ryhmän juttuihin ja kavereiden pariin? kuka sen lapsen parhaan oikeastaan määrittelee?

Lapsi haluaa jatkaa omassa kerhoryhmässään omien kaveriensa kanssa. Tai mennä kouluun kun isommat kaveritkin menee.
Mutta se ei vaan nyt käy.
Ja tokihan varmaan hän haluaa päästä useammin eskariin..tai sitten ei, en tiedä kun päiväkodissa ei koskaan ole ollut. Hän varmaan myös tahtoo olla enemmän mummulla yökylässä ja syödä jäätelöä. Hän myös tahtoo muuttaa lähemmäs hevostilaa.
Joskus on asioita jotka vanhemmat päättää.

Lapsen parhaan määrittelee pääsääntöisesti vanhemmat lasta kuunnellen. Näin sanoisin minä. En tiedä miten teillä muilla.

[QUOTE="silppu";26055704]No tämä tuli selväksi että kukaan muu EI KOSKAAN tekisi samoin koska lapsi ei sitten ikinä osaa mennä kouluun. :D

Täytyy olla yhteydessä kuntaan ja tiedustella ja miettiä muita vaihtoehtoja. Jotain tässä nyt kuitenkin on pakko keksiä.[/QUOTE]

No, minä olen samaa mieltä kanssasi, ja ihmettelen joitakin vastauksia. Hoitajien suusta voi olettaakin tulevan sellaisia kommentteja kuin on tullut. He eivät mielestäni ajattele lasta, vaan omaa opetustansa ja mitä heille on joku joskus jankannut.

Toivottavasti teille löytyy vaihtoehto, jossa saatte pitää lapsen kotona joka toinen viikko. Se on mielestäni pajon tärkeämpää ja mukavempaa lapselle. Hienoa, että vielä löytyy vanhempia jotka ovat valmiita hoitamaan omat lapsensa, eikä työnnä heitä hoitoon jos jollakin virike verukkeella.

Koulussa ehtii sitten käymään säännöllisesti- todella monia vuosia. Miksi pakottaa lapsi sellaiseen ennen kouluikää ellei ole pakko. Annetaan lasten olla lapsia!

[QUOTE="vieras";26056129]Voin sanoa, että tuolla systeemillä tulee jäämään vähän ryhmän ulkopuoliseksi. Meidän eskareissa on ainakin tehty aina pitkäaikaisia projektijuttuja, niistä tulee ainakin tippumaan. Jää myöskin monet retket väliin, samaten uimakoulukin olisi täällä jäänyt puoliksi käymättä tuolla systeemillä (no meidän lapselle kävi niin vesirokon takia). Jo sillä, että käy pelkää eskaria, eikä ole hoidossa kuten lähes koko muu ryhmä eskariajan lisäksi, saa jo osin ulkopuoliseksi.

Jos todella haluat keveän laskun kouluelämään, niin viet lapsen säännöllisesti sinne eskariin eskariajaksi. Eskarihan kestää vain neljä tuntia päivässä, ehtii siinä isän kanssa olemaan joka toinen viikko ihan reilusti.[/QUOTE]

Nämä ovat aikuisten keksimällä keksittyjä ongelmia. Lapset sopeutuvat kyllä.

meidän kunnassa on päiväkotieskaria, jossa saa olla sen 4h joka päivä tai sitten jäädä hoitoon pidemmäksi aikaa, srk eskari joka on kerhomuotoinen ja vain 3krt viikossa ja vielä on vaihtoehtona koulueskari, eli koululla 4h mutta tähän on järjestetty myös ilta ja aamupäivätoimintaa mikäli tarvetta. kuljetus on yli 3km matkalaisille tai erikseen anoneille. mikäli ette ole oikeutettuja kuljetukseen jättäisin lapsesi kotiin.

Jos eskariin ilmoitat niin säännöllisesti käytävä. Varmaan aika moni 6v eskarissa tykkää käydä. Meillä eskarit ovat samassa luokassa eka- ja tokaluokkalaisten kanssa ja bussissa istuu 2 tuntia päivässä ja joka aamu innolla kouluun lähdössä. Joten aika vähästä nyt ap kitiset mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja vähästä kitiset;26057194:
Jos eskariin ilmoitat niin säännöllisesti käytävä. Varmaan aika moni 6v eskarissa tykkää käydä. Meillä eskarit ovat samassa luokassa eka- ja tokaluokkalaisten kanssa ja bussissa istuu 2 tuntia päivässä ja joka aamu innolla kouluun lähdössä. Joten aika vähästä nyt ap kitiset mielestäni.

En mä kitise. Mä etsin kokemuksia asiasta kun lapsi ei käy tuota autuaaksi tekevää eskaria kuin osittain tai kevennetysti.
Varmasti lapseni on innolla lähdössä, omanikin saattaisi olla. Kyse nyt ei olekaan siitä. Vaan että haluamme olla kotona lasten kanssa ja sallia hänelle viimeinen rauhallinen vuosi ennen kouluunmenoa.

Ihan sama, mä en jaksa jankata. Täytyy soitella ovatko ne kunnassa samalla linjalla ja miettiä sitten jatkoa.
Itselle on ollut tärkeää että pyrimme olemaan kotona ja järjestelemään elämäämme niin että lapset saa olla mahdollisimman paljon kotona. Koska uskon että lapsi kuitenkin loppupeleissä nauttii enemmän kotona olosta kuin jokapäiväisestä eskarista. Kaikille se ei ole toki mahdollista mutta ajattelinpa vain josko meille olisi.
Mutta menkööt päiväkotiin, olkoot siellä kumpikin sen 8h niin ei tarvitse isänkään vähentää töitä.

Eskari on vapaaehtoinen, joten sitä voi käydä tasan sen verran kuin haluaa. Tottahan eskarin järjestäjät varmasti toivoo säännöllisyyttä, mutta olishan tuo viikko eskarissa ja viikko vapaallakin sellaista.

Mä kannatan kyllä ehdottomasti ap:n mainitsemaa kevyttä laskua kouluelämään. Kun sitä pakollista taivalta sitten on edessä vuosikausia, niin miksei vois nauttia vapaammasta elämästä silloin kun se on vielä mahdollista? Etenkin jos lapsi on sellainen, että tykkää olla kotona ja pystyy sulautumaan ryhmään, vaikka olis välillä poiskin. Kyllä sellasiakin lapsia löytyy (esim. meidän eskarilaiselle kyseinen järjestely sopis varmasti ihan hyvin). Jos siinä välillä jää joku eskariretki tekemättä tai saa olla mukana vaan osan jostain projektista niin so what?

Pitääpä muuten vielä lisätä, että tiedän
a) lapsen, joka ei käynyt eskaria ollenkaan
b) lapsen, joka kävi eskarissa vain kerran viikossa
ja kumpikin pärjäsi myöhemmin koulussa aivan yhtä hyvin kuin muutkin (sekä sosiaalisesti että muissa taidoissa). Ja tuo joka kävi eskarissa vain kerran viikossa oli muuten ryhmän suosituin tyttö!

[QUOTE="silppu";26055847]Oma työaikani on epäsäännöllinen, vähintään kuitenkin siihen 18-19 asti. Joskus voi mennä myöhempääkin joten täällä pph:t ei hoida kuin siihen 17 asti. Eli pph on poissalaskuista. Ollaan koitettu hankkia hoitajaa kotiin vapaaviikkojen ajaksi mutta sitäkään emme löydä (tai ole vielä löytäneet) johtuen juuri sijainnistamme.[/QUOTE]

Miten lapsi voisi edes mennä päiväkodin eskariin, jos hoitoa tarvitaan joka toinen viikko 18-19 asti? Vai vuoropäiväkotiinko olet laittamassa? Ei täällä ainakaan tavalliset päiväkodit ole auki kuin 17.00 asti.

Entäs jos lapsesi joka toisena viikkona kävisi vaikka kolmena päivänä eskarissa ja toisena viikkona joka päivä? Kuitenkin jos viikon on joka välissä pois, niin ei se ole lapsestakaan enää kivaa.

[QUOTE="vieras";26057423]Miten lapsi voisi edes mennä päiväkodin eskariin, jos hoitoa tarvitaan joka toinen viikko 18-19 asti? Vai vuoropäiväkotiinko olet laittamassa? Ei täällä ainakaan tavalliset päiväkodit ole auki kuin 17.00 asti.[/QUOTE]

Nimenomaan vuoropäiväkotiin joka toinen viikko ja siellä siis eskariin ja nuorempi omaan osastoonsa. Sitten kun on vapaaviikko niin molemmat olisi kotona. Tai miten nyt sitten tuon eskarin saisi sopimaan. Ja koska toisella viikolla tulisi pitkät päivät niin tasapainoksi olisivat kotona joka toisen viikon.

[QUOTE="Saana";26057419]En suosittele. Itsekin "kevennettyä" eskaria käynyt.[/QUOTE]

ai..mä oon käynyt kans jonkin sortin kevennetyn eskariviritelmän ja ihan hyvin kouluni kävin :)

[QUOTE="Vieras";26057097]Nämä ovat aikuisten keksimällä keksittyjä ongelmia. Lapset sopeutuvat kyllä.[/QUOTE]
Juu, sopeutuvat. Eivät halua tuollaista lasta omaan projektiryhmäänsä, kun ei se kuitenkaan ole sitä yhteistä työtä tekemässä kuin ihan joskus vain. Mieluummin leikitään niiden samojen hyvien kavereiden kanssa, jotka ovat paikalla ja ovat tottuneet leikin muotoutuneisiin sääntöihin. Hyvä eskariope osaa kyllä yrittää tuota pakkaa hämmäntää ja saada tuon vähän paikalla olijan mukaan juttuihin, mutta ei se välttämättä onnistu kunnolla kaikista yrityksistä huolimatta.

Entäs jos lapsesi joka toisena viikkona kävisi vaikka kolmena päivänä eskarissa ja toisena viikkona joka päivä? Kuitenkin jos viikon on joka välissä pois, niin ei se ole lapsestakaan enää kivaa.

No tätähän mä olen tässä kysellyt että onko sieltä mahdollista olla pois ja käydä vapaaviikolla vain esim. 2 kertaa. Eikä joka päivä.
Sehän olisi loistava systeemi niin kunhan ei joka päivä tarvitsisi lähteä.

[QUOTE="silppu";26057463]No tätähän mä olen tässä kysellyt että onko sieltä mahdollista olla pois ja käydä vapaaviikolla vain esim. 2 kertaa. Eikä joka päivä.
Sehän olisi loistava systeemi niin kunhan ei joka päivä tarvitsisi lähteä.[/QUOTE]

No mutta eihän eskari ole pakollinen vaikka koulun yhteydessä olisikin. Vaan eskari on vapaaehtoinen, vaikka sinne olisi hakenutkin.
Meille eskariope sanoi syksyllä, että antakaa lapsen pitää vapaapäiviä viikollakin jos se on mahdollista, jottei käy kovin raskaaksi heti. No meillä poika piti joillain viikoilla parikin vapaapäivää, toisina kävi taas sitten koko viikon eskaria. Aina jaksamisen kannalta mietittiin miten tehdään. =)
Mutta sitten kylläkin sanottiin, että huhti-toukokuulla olisi hyvä olla säännöllisesti eskarissa, jotta sitten syksyllä koulun aloittaminen ei niin hankaleelle tuntuisi!

Keskustele ap tästä eskari open kanssa, et täältä palstalta tule saamaan yhteneväistä neuvoa (kuten ehkä jo huomasit ;) )

[QUOTE="jkl";26057489]kai sinä haet eri vapautuksia sitten kouluunkin ja onko sekin snusta niin yöks[/QUOTE]

Eskari - koulu = kaksi ihan eri asiaa!!!

Ihme meininki tässä ketjussa, olen sataprosenttisen varma, että tälläkin palstalla kirjoittelee vanhempia, joitten lapset eivät ole ihan joka päivä eskarissa - koska sehän ei ole vielä pakollinen, kuten koulu sitten on!!

Mulla on kaksi isompaa käyneet "koulun" eskarin, ja kolmas nyt päiväkodin eskarissa. Jokaisessa paikassa ymmärretään se, että kun minulla on vapaata niin lapsillakin on. (epäsäännöllinen komivuorotyö) On pidetty pidempiäkin lomia mahdollisuuksien mukaan, koska sitten kouluaikana se ei olekaan niin helppoa enää. Ja myös hoitajat/opettajat ovat olleet ymmärtäväisiä, ja koulun eskarissa ope totesikin, että kouluvuosina ehtii sitten siihen jokapäivän rytmiin, eskari kun ei ole pakollinen.
Ehkä lapsen itsensä kannalta kuitenkin säännöllinen rytmi olisi hyvä, vaikkapa se 3pv viikossa esim. jos se teille mahdollinen on. Mutta jos ei niin teette kuten parhaaksi näette, mitä tuosta stressaamaan.

[QUOTE="silppu";26057458]ai..mä oon käynyt kans jonkin sortin kevennetyn eskariviritelmän ja ihan hyvin kouluni kävin :)[/QUOTE]

Ei minunkaan koulun käyntiin vaikuttanut mutta ulkopuoliseksi itseni tunsin eskarissa. Suoraansanottuna harmitti.

Yhteistyössä