Voiko kalkkimaalin päälle maalata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
siis ns. tavallisilla maaleilla? vai tarviiko se poistaa ensin ja miten?

mietin meidän seinän maalaamista vaaleanharmaalla kalkkimaalilla. Mutta asumme aso-asunnossa, seiniä saa maalata, mutta voi olla että seinä täytyy palauttaa entiselleen muuttaessa jos se ei ole "hillitty". Toki vaaleanharmaa värinä on melko hillitty. Niin mietin vaan että tuleeko siitä kauhee jobi sitten jos joudutaan se entiselleen joskus palauttamaan....

Mun entisessä kämpässä oli katto maalattu kalkkimaalilla ja sihen ku koitti päälle laittaa uutta maalia, se tippu sellasina isoina laattoina lattialle. Mulle tuli sitte joku oikea maalari hoitamaan sen katon ja sihen tuli mun käsittääkseni joku erikoismaali päälle, ite koitin kai jollain perusmaalilla....

Kalkkimaali ei tosiaan pysy, jos alla peruslateksi. Vanha maali pitäisi poistaa seinästä kokonaan ensin.
Tavallisia lateksipohjaisia sisäseinämaalejakin on saatavana täyshimmeinä, sitä kai tavoittelette kalkkimaalilla? Lisäksi ei ole järkeä, että yhdessä seinässä on teknisiltä ominaisuuksiltaa täysin erilainen maali.
Kalkkimaali ei kestä pyyhkimistä yhtään, jälki jää, jos kostealla rätillä hipaiseekaan.

[QUOTE="vieras";27153508]Pohjalla vesiohenteinen valkoinen maalipinta. Tähän siis ilmeisesti voi maalata päälle.[/QUOTE]

Lateksit ovat vesiohenteisia. Nykyään on erittäin harvinaista, että olisi jotain muuta kuin lateksipohjaista maalia käytetty. Luupilla katsomalla lateksimaalipinnassa näkyy pienen pieniä kraatereita.

[QUOTE="vieras";27153528]Lateksit ovat vesiohenteisia. Nykyään on erittäin harvinaista, että olisi jotain muuta kuin lateksipohjaista maalia käytetty. Luupilla katsomalla lateksimaalipinnassa näkyy pienen pieniä kraatereita.[/QUOTE]

No ohjeessa puhutaan vain että pohjalla pitää olla vesiohenteinen maali, ei öljypohjaista. En tiedä onko lateksilla mitään vaikutusta asiaan siis.

Yhteistyössä