Voiko/kannattaako ei uskovaisen mennä töihin kristilliseen kouluun?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras."

Vieras
Mahdollisuus päästä palkkatuella sellaiseen kouluun kouluavustajaksi. Kuinka paljon sellaisessa koulussa käsitellään uskoon liittyviä asioita jne. Olisiko ei uskovaisen kiusallista työskennellä siellä. Kuulun kyllä kristilliseen kirkkoon, mutta en ole uskovainen.
 
No jos sun mielestä siellä koulussa puhutaan ihan lööperiä ja arvomaailma ei istu ni saattaa juu olla hiukan kiusallista puolin ja toisin. Vanhemmat saattaa hyvinkin olettaa, että henkilökunta tekee työtä kaikin puolin täydestä sydämestään, mihin lasken nyt myös uskonnollisen viitekehyksen.
 
Sellaista vaatimusta ei ole missään ilmoitettu, ei esim. siinä työpaikkailmoituksessa. Työvoimatoimistosta vaan ilmoittivat että tällainen koulu etsii kouluavustajaa palkkatuella, kiinnostaako? Ei kukaan ole varmistellut että olenko uskovainen.

Kyllä minä kunnioitan kirstillisiä arvoja ja itsekin niitä noudatan, mutta en ole uskovainen, vaikka kirkkoon kuulunkin. Uskova ja uskovainen on minusta kaksi eri asiaa. Uskovaisilla se uskonto näkyy arkipäivässä kaikenaikaa, kokoontuvat esim. yhteen, lukevat raamattua, rukoilevat joka päivä, ylistävät jumalaa jne.
 
[QUOTE="vieras.";29659195]Sellaista vaatimusta ei ole missään ilmoitettu, ei esim. siinä työpaikkailmoituksessa. Työvoimatoimistosta vaan ilmoittivat että tällainen koulu etsii kouluavustajaa palkkatuella, kiinnostaako? Ei kukaan ole varmistellut että olenko uskovainen.
[/QUOTE]


Käsittääkseni tiettyä uskonnollista vakaumusta ei voi edellyttää keneltäkään, se olisi syrjintää.
 
Käsittääkseni tiettyä uskonnollista vakaumusta ei voi edellyttää keneltäkään, se olisi syrjintää.

Itse voi sitä miettiä että kiusaatuuko siitä itse, että nuo asiat kuuluvat koulussa jokapäiväiseen elämään. Harmittaako rukoileminen? Jos osaat ottaa ne työhön kuuluvina juttuina ja pystyt kunnioittamaan toisten vakaumusta niin miksei voisi mennä?

Oman mukavuuden kannalta tavallinen koulu saattaisi olla parempi.
 
[QUOTE="vieraana";29659257]Itse voi sitä miettiä että kiusaatuuko siitä itse, että nuo asiat kuuluvat koulussa jokapäiväiseen elämään. Harmittaako rukoileminen? Jos osaat ottaa ne työhön kuuluvina juttuina ja pystyt kunnioittamaan toisten vakaumusta niin miksei voisi mennä?

Oman mukavuuden kannalta tavallinen koulu saattaisi olla parempi.[/QUOTE]

Ei rukoileminen ole minulle silti epämukava juttu, mutta se ei itselläni ole läsnä jokapäiväisessä elämässä säännöllisesti kuten uskovaisilla. Olen kerran keskustellut erään uskovaisen kanssa ja hän kertoi että papiksikaan ei mielellään oteta uskovaista, että pitää tietysti uskoa siihen mitä puhuu mutta ei saa olla uskovainen, kun se on jotenkin liikaa. Ihmettelin tätä suuresti koska olen aina ajatellut että papin jos minkä pitää olla uskovainen...mutta näin ei kuulemma ole.
 
Uskovaisessa papissa on isompi vaara että se höynähtää manaamaan piruja tai mollaamaan ei-uskovia liian isoon ääneen. Myös ihan psyykkisen sairastumisen vaara on liian innokkailla iso.
 

Yhteistyössä