Voiko karies tarttua yhdestä sylkikontaktista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hammaspeikon pelkääjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hammaspeikon pelkääjä

Vieras
Olen olllut tosi tarkka ettei lapseni suuhun menisi ainakaan oma lusikkani. Nyt kuitenkin niin pääsi käymään kun 2v tyttöni nappas lusikan joka oli ollut myös minun suussani ja laittoi omaan suuhunsa. Oon ollut niin tarkkana ettei samoilla lusikoilla syötäs mutta nyt kävi näin. Itselläni on ihan paikatut hampaat että karies varmasti löytyy, mutta onko mahdollista ettei se tarttuisi yhdestä kerrasta... tyhmä kysymys mutta vaivaa minua kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja VOIKO aikuisiällä;23836260:
tarttua karies toisesta aikuisesta?Tarkoitan että kun toisella hoidetut hampaat ja toisella pusuttelijalla hoitamattomat reijälliset hampaat.

Voi, ainakin mun hammaslääkärin mukaan.

Mutta huomioikaa se että aina se ei kuitenkaan tartu. Me emme vainoharhaisesti varoneet tuota sylkikontaktia lasten aikana. Lapset osallistuivat alta kaksi vuotiaana tutkimukseen jossa tutkittiin löytyykö heidän suustaan reikiintymistä aiheuttavaa bakteeria ja kummankin tulos oli puhdas nolla. Nyt kumpikin teinejä ja reiättömät kauniit hampaat.

Eipä hätää! Meillä samanlainen, että kaksivuotiasta oli syötetty kotona yleensä omalla lusikalla, mutta esim. isovanhemmat antoivat kyllä omallakin lusikallaan ja omaa jätskiä ja omasta kakustaan ja bakteeritesti näytti miinusta. Nyt jo neljä lasta ovat syöneet sitten kuka milläkin ja kaikki hampaat voivat hyvin. :)

[QUOTE="juu";23836343]Voi, ainakin mun hammaslääkärin mukaan.[/QUOTE]

Voihan se tietysti mahdollista olla mutta meidän hammashoitaja selitti että jostain iästä (1.5 vuotta tai jotain) eteenpäin muut bakteerit on vallanneet suun niin ettei sinne enää mahdu kariesta jos ei siihen mennessä ole päässyt alaa valtaamaan. Ja sylkitesti otettiin 1.5v hammastarkistuksessa ja sen perusteella sitten määräytyi miten usein tarvii jatkossa käydä tarkistuksessa.

no tietysti se on yksi tartunta joka on sen saa aikaan . ei se ole sellainen että vaatii usean kerran. Mutta joka kerrasta se ei 100% todennäköisyydellä tartu. Ja puhdas testi ei mitään kerro, koska sen jälkeen tartunta on voinut tulla...

voi tarttua. Meillä käynyt juuri noin kahden muksun kanssa. toinen 7v, joka oli silloin 1v kun tuo mun lusikka meni pikkuisen suuhun ja ei tähän päivään mennessä ole yhtään reikää ollut lapsella. toinen vajaan 3v eikä hänelläkään reikiä ole havaittu. Riippuu täysin teidän tyylistä herkutella, ruokailetteko säännöllisesti ja hampaiden pesut aamua iltaa.

[QUOTE="äiti";23836443]Eipä hätää! Meillä samanlainen, että kaksivuotiasta oli syötetty kotona yleensä omalla lusikalla, mutta esim. isovanhemmat antoivat kyllä omallakin lusikallaan ja omaa jätskiä ja omasta kakustaan ja bakteeritesti näytti miinusta. Nyt jo neljä lasta ovat syöneet sitten kuka milläkin ja kaikki hampaat voivat hyvin. :)[/QUOTE]

Ei hätää teillä, mutta miten voit sen rinnastaa johonkin toiseen jonka lopputulos ei ole edes tiedossa vielä? Ja vielä hymiön kanssa?

Bakteerit voi tarttua yhdestä kontaktista, koska niille on kasvualusta olemassa, eikä muita bakteereja joita vastaan mitellä!

[QUOTE="heh";23836469]Voihan se tietysti mahdollista olla mutta meidän hammashoitaja selitti että jostain iästä (1.5 vuotta tai jotain) eteenpäin muut bakteerit on vallanneet suun niin ettei sinne enää mahdu kariesta jos ei siihen mennessä ole päässyt alaa valtaamaan. Ja sylkitesti otettiin 1.5v hammastarkistuksessa ja sen perusteella sitten määräytyi miten usein tarvii jatkossa käydä tarkistuksessa.[/QUOTE]
Uskon että olet ymmärtänyt väärin. Ei ihmisessä ole mitään määrää mitä enenmän bakteereja ei voisi olla suussa. Mutta minusta se menee niin, että myöhemmin saatu kariestartunta ei pääse jylläämään niin vahvasti. Eikös lähes kaikilla aikuisilla ole ko bakteeri mutta jos määrät ovat kohtuulliset ja hygienia muuten ok, ei reikiä tule.

Uskon että olet ymmärtänyt väärin. Ei ihmisessä ole mitään määrää mitä enenmän bakteereja ei voisi olla suussa. Mutta minusta se menee niin, että myöhemmin saatu kariestartunta ei pääse jylläämään niin vahvasti. Eikös lähes kaikilla aikuisilla ole ko bakteeri mutta jos määrät ovat kohtuulliset ja hygienia muuten ok, ei reikiä tule.

Ei ole kaikilla, vaan kyse on juuri tuosta että muut bakteerit ovat vallanneet jo alaa niin ettei karies pääse enää pesimään. Ei kyse ole määrästä vaan siitä että muuta bakteerit tukahduttaa karieksen

[QUOTE="vieras";23836749]Juu voi. Joka tapauksessa on syytä syöttää lapselle säännöllisesti TÄYSksylitolia.[/QUOTE]

Siit tulee ilma/mahavaivoja, riittää kun sitä syö sokeria sisältävän ruuan jälkeen, eli yleensä karkkien nauttimisen jälkeen kun on hampaat puhtaat karkin jäämistä

Mä en oo kyllä yhtään välittänyt sylkikontaktista ja lapsi on ihan pienestä asti saanu maistaa samasta. Kyllä ne reiät tulee huonosta hammashoidosta ja karkin syömisestä. Itsellä ensimmäinen reikä tuli vasta aikuisena ja silloin tuli karkkia syötyä paljon, lapsena sain karkkia todella harvoin.

Mä luulin et aikuisilla ei ole karies-bakteeria jos reiät on paikattu?

[QUOTE="heips";23836804]Mä en oo kyllä yhtään välittänyt sylkikontaktista ja lapsi on ihan pienestä asti saanu maistaa samasta. Kyllä ne reiät tulee huonosta hammashoidosta ja karkin syömisestä. Itsellä ensimmäinen reikä tuli vasta aikuisena ja silloin tuli karkkia syötyä paljon, lapsena sain karkkia todella harvoin.

Mä luulin et aikuisilla ei ole karies-bakteeria jos reiät on paikattu?[/QUOTE]

Hei, se bakteeri on se joka syö sokeria ja samallla kuluttaa kiillettä. Vai minkä luulit pystyvän kiilteeseen, jonka vahvuus on ihan omaa luokkaansa? Ei pehmeä karkki sitä voi tuhota vaikka olisit kuinka harjaamatta. Tiedätkö että vain harvoilla ihmisillä on vessaa, vielä harvemmilla, pienellä murto-osalla on hammasharjaa, suurinosa ei ole edes kuullutkaan sellaisesta

Mua pusuteltiin lapsena ja samasta lusikasta sain maistaa ruokaa. Sekä äidilläni ja isälläni hyvin reikäiset hampaat. Mulla ei ainakaan tähän ikään mennessä yhtään reikää (ikää 30v.).

Nykyään hysterisoidaan joka asiasta.

[QUOTE="vieras";23836781]Siit tulee ilma/mahavaivoja, riittää kun sitä syö sokeria sisältävän ruuan jälkeen, eli yleensä karkkien nauttimisen jälkeen kun on hampaat puhtaat karkin jäämistä[/QUOTE]
Älä höpötä. Happohyökkäys tulee kaikesta hiilihydraatista, jopa maidosta.

Mua pusuteltiin lapsena ja samasta lusikasta sain maistaa ruokaa. Sekä äidilläni ja isälläni hyvin reikäiset hampaat. Mulla ei ainakaan tähän ikään mennessä yhtään reikää (ikää 30v.).

Nykyään hysterisoidaan joka asiasta.

Taas yksi joka näkee maailmassa vain itsensä, ihan kuin nainen autonratissa.
Se mikä ei hänen näkökentässään ole, ei ole todellista

Kyse on kiilteen vahvistumisesta. Se tapahtuu kahden ja kolmen ikävuoden välissä, ja siksi lapsen elämän alkuvuosina bakteeritartuntaa kannattaa välttää.

Nollatulos aikuisella kariesbakteeritestissä on kuulemma harvinainen. Mullakin sitä on, vaikka reikiä ei olekaan. Bakteerin saaminen ei automaattisesti meinaa reikäisiä hampaita, koska hyvällä hoidolla kanta pysyy helposti kurissa.

[QUOTE="vieras";23837082]Ei ne testit kerro sitä onko karies bakteereja vaan lähinnä sen onko karies se yleisin bakteeri suussa, eli reikiä voi tulla siltikin koska karieksen voi saada suuhun muulloinkin vaikka se ei pysyvä olisikaan[/QUOTE]

No eikö tuo juttu ole sitten aikamoista vouhotusta, jos se voi lähteä poiskin vielä?

Yhteistyössä