Voiko kaupunki maksaa minulle harjoittelijapalkkaa, vaikka minulla on alan tutkinto suoritettuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahertaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";26042184]Minusta on vaan väärin, että noita paikkoja ei muuten saa kesäksi kuin harjoittelijapesteinä. Enhän mä voisi ikinä tehdä oman alan töitä, jos en kelpuuttaisi edes tuota. Ja se myös on perseestä, että se pesti on jaettu kolmelle henkilölle, kun minä olisin voinut olla siellä koko kesän. Kunta on paska työnantaja, mutta kun noita kyseisiä hommia ei yksityiselläkään ole.[/QUOTE]
Paska tai ei, niin se on ósa kuntien työllistämisstrategiaa. Siis tarjota mahdollisimman monelle opiskelijalle alan harjoittelupaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26042178:
Joo, mutta sä et aio myöskään tuolla alalla työskennellä - jos oikein ymmärsin, olet vaihtamassa alaa - ja siksi et tarvitse tuon alan harjoittelupaikkaa enää.

Ei se ole varsinaisesti HARJOITTELUPAIKKA, vaan toimistoharjoittelija paikka, josta maksetaan palkkaa. En olisi esimerkiksi voinut merkonomiopiskelujen aikana ottaa tuota paikkaa ja suorittaa sillä harjoitteluani koska 1) kesto liian lyhyt 2) työtehtävät liian suppeat. Tuo on siis ihan kesätyöpaikka, jossa nyt kunta haluaa vaan säästää. Säästävätpähän vielä siinäkin, ettei kenenkään tarvitse perehdyttää minua työtehtäviin. Saatana.

Lisään vielä, että jos olisin pari vuotta takaperin ottanut tuon paikan ja suorittanut opintoihini kuuluvan harjoittelun sillä, niin kunta ei olisi maksanut yhtään mitään, eli en olisi saanut edes tuota tonnia. Kun kunta ei maksa 2. asteen harjoittelupaikoista yhtään mitään.

[QUOTE="aapee";26042213]Ei se ole varsinaisesti HARJOITTELUPAIKKA, vaan toimistoharjoittelija paikka, josta maksetaan palkkaa. En olisi esimerkiksi voinut merkonomiopiskelujen aikana ottaa tuota paikkaa ja suorittaa sillä harjoitteluani koska 1) kesto liian lyhyt 2) työtehtävät liian suppeat. Tuo on siis ihan kesätyöpaikka, jossa nyt kunta haluaa vaan säästää. Säästävätpähän vielä siinäkin, ettei kenenkään tarvitse perehdyttää minua työtehtäviin. Saatana.[/QUOTE]
Koita ajatella asiaa niin, että toimistoharjoittelijana sulla ei ole samaa vastuuta kuin toimistovirkailijana/sihteerinä tai mikä nimike jollain muulla onkaan. Pidät vain itse huolen siitä, että teet nimenomaan toimistoharjoittelijan toimenkuvaan kuuluvia työtehtäviä etkä muita, jos tuo palkkaus sinua häiritsee.

[QUOTE="aapee";26042231]Lisään vielä, että jos olisin pari vuotta takaperin ottanut tuon paikan ja suorittanut opintoihini kuuluvan harjoittelun sillä, niin kunta ei olisi maksanut yhtään mitään, eli en olisi saanut edes tuota tonnia. Kun kunta ei maksa 2. asteen harjoittelupaikoista yhtään mitään.[/QUOTE]
Kuntasektorilla nyt valitettavasti palkkaus perustuu siihen työsopimuksessa olevaan nimikkeeseen sekä palkkataulukoihin, joissa on määritelty, mitä milläkin nimikkeellä olevalle maksetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26042236:
Koita ajatella asiaa niin, että toimistoharjoittelijana sulla ei ole samaa vastuuta kuin toimistovirkailijana/sihteerinä tai mikä nimike jollain muulla onkaan. Pidät vain itse huolen siitä, että teet nimenomaan toimistoharjoittelijan toimenkuvaan kuuluvia työtehtäviä etkä muita, jos tuo palkkaus sinua häiritsee.

no joo en todellakaan tee mitään ylimääräistä tuolla palkalla, enkä varmasti pidä mitään kiirettä tauoilta palaamisen kanssa!

[QUOTE="aapee";26042265]no joo en todellakaan tee mitään ylimääräistä tuolla palkalla, enkä varmasti pidä mitään kiirettä tauoilta palaamisen kanssa![/QUOTE]

Hyvä :) Ja sitten kun jutut kulkevat eri ihmisten kautta eri työpaikkoihin, sun ei tarvi loppuelämänä tehdä muuta kuin harjottelijan töitä :)

[QUOTE="aapee";26042184]Minusta on vaan väärin, että noita paikkoja ei muuten saa kesäksi kuin harjoittelijapesteinä. Enhän mä voisi ikinä tehdä oman alan töitä, jos en kelpuuttaisi edes tuota. Ja se myös on perseestä, että se pesti on jaettu kolmelle henkilölle, kun minä olisin voinut olla siellä koko kesän. Kunta on paska työnantaja, mutta kun noita kyseisiä hommia ei yksityiselläkään ole.[/QUOTE]

Kaupunki saanee jotain tukea tuohon harjoitteluun ( ehkä) ja siksi se on 1 kk / harkkari, että se tuki myönnetään 1 kk / harkkari. En tiedä onko näin, mutta tämä on mahdollista. Tuen myöntäjä siis haluaa mahdollisimman monelle harkkari paikan ja siksi rajaa aikaa, josta johtuen kaupunki sen pätkii.
Mene hyvä ihminen kauppaa töihin tai mihin vaan, jos tämä ei sinua houkuta, älä vie harkkaripaikaa motivoituneelta.
Ymmärrän ketutuksen tavallaan, mutta sinun pitää itse tehdä ratkaisuja. Minä aikanaan siivosin 1,5kk kesällä, kun koulutettuna kokkina en saanut tarpeeksi palkkaa kesällä ( olin siis alan AMK opiskelija) ja siivotessa rahantulo oli varmaa ( pakko juttu yh äidille). Nyt olen usein iloinnut siivouskokemuksesta, kun sitäkin työssäni esimiehenä tarvitsen.

Jos kattoisit vain kesäkursseja tai sopisit tentaattorien kanssa kirjallisten töiden tekemisestä kesän aikana? Nostaisit opintotukea ja veisit opintoja eteenpäin. Jos olet eka vuoden opiskelija, niin perus- ja aineopinnoissa on paljon suoritusvaihtoehtoja ainakin meillä (yhteiskuntatieteell.).

Ja suorastaan kehotetaan suorittamaan pakolliset kieliopinnot kesällä jos vain mahdollista, kun niihin on kova tungos sitten talvikaudella.

En sinuna menisi työhön, josta jo tiedät että sinua riistetään ja itse riistäisit vain takaisin.

Yhteistyössä