Voiko kaupunki maksaa minulle harjoittelijapalkkaa, vaikka minulla on alan tutkinto suoritettuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahertaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26041884]Apua, mikä valittaja sä olet. Oot itse aloittanu opiskelun, silloin ei yleensä kieritä rahassa. Itsekin olen opiskelija ja sillä 250 euron nettotulolla on pärjättävä. Ja kesällä kun teen harjoittelun, saan ainostaan opintotuen.[/QUOTE]

Se sun harjottelusi sentään edistää sun opintoja. Mulla tarkoituksena on kerätä rahaa ensi talvea varten, mutta ei paljon naurata, kun nettoan kesästä 900 euroa.

Olet hakenut harjoittelijan paikkaa, eli voivat. Ja harjoittelijalla ei koskaan ole samaata vastuuta kuin työntekijällä, joten sen suhteen voivat myös.

Mulla esim. on lähihoitajan koulutus, ja olen suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Harjoittelijan paikkoja luonnollisesti en enään hakisi. Mutta tällä hetkellä mun tehtävänimike on "perhepäivähoitaja", joten sen perusteella voivat maksaa minulle 200€ alhaisempaa palkkaa kuin jos työskentelisin nimikkeellä lastenhoitaja. Syvältä, joo.

[QUOTE="vieras";26041889]Ja ihan olen aikuisen iässä ollut jo yli 10 vuotta, silti en voi valittaa, koska opiskelu oli oma valinta. Jos saiskin sen 1000e kuukaudessa 250 euron sijaan..[/QUOTE]

Ymmäritkö, että mä en saa edes opintotukea kesällä, kun en suorita opintoja. Normaalisti saan sen 450 euroa, eli kun koko kesältä saan sen 900 euroa nettona, niin on sama kuin en olisi töissä ollenkaan. Ei jää mitään rahaa talvea varten.

[QUOTE="vieras";26041908]Olet hakenut harjoittelijan paikkaa, eli voivat. Ja harjoittelijalla ei koskaan ole samaata vastuuta kuin työntekijällä, joten sen suhteen voivat myös.

Mulla esim. on lähihoitajan koulutus, ja olen suuntautunut lapsiin ja nuoriin. Harjoittelijan paikkoja luonnollisesti en enään hakisi. Mutta tällä hetkellä mun tehtävänimike on "perhepäivähoitaja", joten sen perusteella voivat maksaa minulle 200€ alhaisempaa palkkaa kuin jos työskentelisin nimikkeellä lastenhoitaja. Syvältä, joo.[/QUOTE]

Ok, olet lähihoitaja. Leikitään, että opiskelisit ekaa vuotta vaikka muovitekniikkaa. Mitäpä tekisit kesän ajan, kun saatavilla ei ole kuin lähihoitajan harjoittelijapaikkoja? Olisitko tekemättä töitä vai kuinka?

[QUOTE="aapee";26041919]Ymmäritkö, että mä en saa edes opintotukea kesällä, kun en suorita opintoja. Normaalisti saan sen 450 euroa, eli kun koko kesältä saan sen 900 euroa nettona, niin on sama kuin en olisi töissä ollenkaan. Ei jää mitään rahaa talvea varten.[/QUOTE]
Entä jos suorittaisitkin opintoja myös kesällä? Siis jos et halua ottaa vastaan tuota harjoittelijan paikkaa. Tilanteesi on kieltämättä aika hankala, mutta et todellakaan ole ainoa opiskelija, jolla on tuo sama tilanne. Ammatin ja alan vaihtajia on paljon, kesätyöpaikkoja vähän. Julkinen sektori pyrkii myös tarjoamaan työharjoittelua alan opiskelijoille kesätyöpaikkojen muodossa, joten sinänsä nuo harjoittelijoiden paikat ovat ihan ymmärrettäviä.

[QUOTE="aapee";26041919]Ymmäritkö, että mä en saa edes opintotukea kesällä, kun en suorita opintoja. Normaalisti saan sen 450 euroa, eli kun koko kesältä saan sen 900 euroa nettona, niin on sama kuin en olisi töissä ollenkaan. Ei jää mitään rahaa talvea varten.[/QUOTE]

Siis paljonko ne on maksamassa palkkaa? 1000 euroa kolmelta kuukaudelta? Vai neljältä kuukaudelta? Luulin, että puhuit 1000 euron kuukausipalkasta.

[QUOTE="aapee";26041925]Ok, olet lähihoitaja. Leikitään, että opiskelisit ekaa vuotta vaikka muovitekniikkaa. Mitäpä tekisit kesän ajan, kun saatavilla ei ole kuin lähihoitajan harjoittelijapaikkoja? Olisitko tekemättä töitä vai kuinka?[/QUOTE]

Tietysti olisin. Sitä varten kuulun työttömyyskassaan ja olen niitä maksuja maksanut koko elämäni. Jos se työpaikka on tarkoitettu lähihoitajaksi opiskeleville ja harjoittelijoille, niin miksi ihmeessä sellaista paikkaa hakisin?

[QUOTE="vieras";26041938]Siis paljonko ne on maksamassa palkkaa? 1000 euroa kolmelta kuukaudelta? Vai neljältä kuukaudelta? Luulin, että puhuit 1000 euron kuukausipalkasta.[/QUOTE]

Ei minulla ole kuin 1 kk mittainen pesti! Kun ne saatanat ovat jakaneet sen homman kolmelle eri ihmiselle. kesä-heinä, heinä-elo ja elo-syys.

[QUOTE="vieras";26041955]Tietysti olisin. Sitä varten kuulun työttömyyskassaan ja olen niitä maksuja maksanut koko elämäni. Jos se työpaikka on tarkoitettu lähihoitajaksi opiskeleville ja harjoittelijoille, niin miksi ihmeessä sellaista paikkaa hakisin?[/QUOTE]

Aijaa? Tiesitkö, että opiskelijana et voi olla kesän aikana työtön! Joten työttömyyskassasta ei rahaa tipu! Joten pakko nöyrtyä töihin tai olla ilman latin latia.

[QUOTE="aapee";26041956]Ei minulla ole kuin 1 kk mittainen pesti! Kun ne saatanat ovat jakaneet sen homman kolmelle eri ihmiselle. kesä-heinä, heinä-elo ja elo-syys.[/QUOTE]
Tietenkin, jotta saadaan tarjottua työkokemusta useammalle. Sinä haluaisit rahaa, mutta moni haluaa työkokemusta. Nk jalan oven väliin, jotta voisi kenties valmistumisensa jälkeen kysellä oikeita töitä ko paikasta. Ne harjoittelupaikat eivät ole tarkoitettukaan sitä varten, että niissä tienaisi talven varalle yhtä paljon kuin mitä vakituiset työntekijät kesän aikana tienaavat. Siksi ne on nimettykin harjoittelijan paikoiksi.

[QUOTE="aapee";26041735]Saan siis saman verran kuin joku lukiolainen, jonka joutuisivat alusta alkaen perehdyttämään hommiin. Enhän minä kuitenkaan mitään avustavia hommia tee, vaan ihan sitä samaa työtä vakkareiden lomaillessa.[/QUOTE]

Kun kaupunki hakee työhön yliopistoharjoittelujaa, se myös maksaa harjoittelijan palkkaa. Se näkyy siinä hakemuksessakin. Sen idea on, että harjoittelija saa harjoittelun suoritettua ja kaupunki saa siitä luultavasti tukea, jolla se maksaa sulle nimellisen korvauksen. Jos haluat täyttä palkkaa, haet kesätyötä, siinä kokemus ja kouilutus luetaan eduksi. Eli nyt oot itse hakenut paikkaa harjoittelijana ja kuule sitä oikeaa työtä ne muutkin harkkarit tekee.

[QUOTE="aapee";26041963]Aijaa? Tiesitkö, että opiskelijana et voi olla kesän aikana työtön! Joten työttömyyskassasta ei rahaa tipu! Joten pakko nöyrtyä töihin tai olla ilman latin latia.[/QUOTE]

Luulin että sulta on opinnot loppuneet.

Mäkin olin muistaakseni opiskelijana kesällä työttömänä, siksi jouduin nostamaan loppukeväästä opintolainaa, millä elelin kesän. Mutta voithan sä suorittaa jotain opintoja ehkä ja saada opintotukea. Tuota kesäasiaa kannattaa miettiä jo aiemmin kun sitten toukokuussa, että millä sitä elää jos ei saa kesätöitä. Tein myös opintojen ohella töitä joista säästin kesälle. Se ettet kesällä saa säästettyä syksylle on tietty kurjaa, mutta sitten taas alkaa rullaamaan opintotuki ja voit etsiä esim. ilta- ja vkl töitä.

[QUOTE="vieras";26042007]Luulin että sulta on opinnot loppuneet.

Mäkin olin muistaakseni opiskelijana kesällä työttömänä, siksi jouduin nostamaan loppukeväästä opintolainaa, millä elelin kesän. Mutta voithan sä suorittaa jotain opintoja ehkä ja saada opintotukea. Tuota kesäasiaa kannattaa miettiä jo aiemmin kun sitten toukokuussa, että millä sitä elää jos ei saa kesätöitä. Tein myös opintojen ohella töitä joista säästin kesälle. Se ettet kesällä saa säästettyä syksylle on tietty kurjaa, mutta sitten taas alkaa rullaamaan opintotuki ja voit etsiä esim. ilta- ja vkl töitä.[/QUOTE]

Kyllä, merkonomin opinnot loppuneet, mutta opiskelen vasta ensimmäistä vuotta yliopistossa. Ja joo, teen kyllä kausittain myös talven aikana töitä, mutta pistää kiehumaan kun nyt olisi ainakin 3kk aikaa tehdä töitä niin joutuu vetämään osan kesää lonkkaa ja sekin aika minkä olen töissä niin maksetaan vain jokin nimelliskorvaus, jolla häthätää saan kustannettua kuukausilipun työpaikkakunnalle, ruoat ja vuokran.

[QUOTE="aapee";26042033]Kyllä, merkonomin opinnot loppuneet, mutta opiskelen vasta ensimmäistä vuotta yliopistossa. Ja joo, teen kyllä kausittain myös talven aikana töitä, mutta pistää kiehumaan kun nyt olisi ainakin 3kk aikaa tehdä töitä niin joutuu vetämään osan kesää lonkkaa ja sekin aika minkä olen töissä niin maksetaan vain jokin nimelliskorvaus, jolla häthätää saan kustannettua kuukausilipun työpaikkakunnalle, ruoat ja vuokran.[/QUOTE]
No se on ihan ymmärrettävää, että kiehuttaa. Mutta harjoittelijan paikat ovat harjoittelijan paikkoja, vaikka sinä haluaisitkin olla 3 kk töissä ja tienata kunnolla. Et ole ainoa opiskelija tuossa tilanteessa ja jokainen joutuu selviytymään kesän sillä, mitä on tarjolla.

[QUOTE="aapee";26042033]Kyllä, merkonomin opinnot loppuneet, mutta opiskelen vasta ensimmäistä vuotta yliopistossa. Ja joo, teen kyllä kausittain myös talven aikana töitä, mutta pistää kiehumaan kun nyt olisi ainakin 3kk aikaa tehdä töitä niin joutuu vetämään osan kesää lonkkaa ja sekin aika minkä olen töissä niin maksetaan vain jokin nimelliskorvaus, jolla häthätää saan kustannettua kuukausilipun työpaikkakunnalle, ruoat ja vuokran.[/QUOTE]

No ei kaikki vaan saa kesätyöpaikkaa. Ja jos hakee harjoittelijan paikkaa niin ne on tarkoitettu harjoittelijoille, ei sille valmistuneelle joka haluaa tienata. Kannattaa ottaa yhteyttä vaikka johonkin siivousfirmaan tms. mihin vois päästä kesätöihin ihan ilman tutkintoa.

[QUOTE="vieras";26042095]No ei kaikki vaan saa kesätyöpaikkaa. Ja jos hakee harjoittelijan paikkaa niin ne on tarkoitettu harjoittelijoille, ei sille valmistuneelle joka haluaa tienata. Kannattaa ottaa yhteyttä vaikka johonkin siivousfirmaan tms. mihin vois päästä kesätöihin ihan ilman tutkintoa.[/QUOTE]

En todellakaan ala tekemään mitään siivoustyötä, johon minulla ei ole edes koulutusta. Jos siltä näyttää niin se on pakko mennä sitten tekemään myyjän hommia loppukesäksi, mutta eniten ketuttaa tuo palkka, kun olisin voinut ottaa myyjän hommia koko kesäksi, ja nyt annan yhden kuukauden työpanokseni puoli-ilmaiseksi. !!

[QUOTE="aapee";26042125]En todellakaan ala tekemään mitään siivoustyötä, johon minulla ei ole edes koulutusta. Jos siltä näyttää niin se on pakko mennä sitten tekemään myyjän hommia loppukesäksi, mutta eniten ketuttaa tuo palkka, kun olisin voinut ottaa myyjän hommia koko kesäksi, ja nyt annan yhden kuukauden työpanokseni puoli-ilmaiseksi. !![/QUOTE]

Siis sulla olis mahdollisuus mennä tekemään myyjän hommia loppukesäksi? en oikeasti ymmärrä mitä valitat. Voit sen harjoittelupaikankin vielä perua ja mennä tekemään niitä myyjän hommia.

[QUOTE="vieras";26042134]Siis sulla olis mahdollisuus mennä tekemään myyjän hommia loppukesäksi? en oikeasti ymmärrä mitä valitat. Voit sen harjoittelupaikankin vielä perua ja mennä tekemään niitä myyjän hommia.[/QUOTE]
Juuri näin. Joku toinen, täysin ilman kesätöitä jäänyt, ottaa riemusta kiljuen sen paikan vastaan.

[QUOTE="vieras";26042134]Siis sulla olis mahdollisuus mennä tekemään myyjän hommia loppukesäksi? en oikeasti ymmärrä mitä valitat. Voit sen harjoittelupaikankin vielä perua ja mennä tekemään niitä myyjän hommia.[/QUOTE]

On vähän motivaatio matalalla, kun tuo kyseinen harjoittelupaikka on juuri koulutustani vastaavaa työtä. Ei huvita myyjänä työskentely.

[QUOTE="aapee";26042154]On vähän motivaatio matalalla, kun tuo kyseinen harjoittelupaikka on juuri koulutustani vastaavaa työtä. Ei huvita myyjänä työskentely.[/QUOTE]

Just. Tää on varmaan provo :D

Kaikkea nyt ei saa hopealautasella, voivoi.

[QUOTE="aapee";26042125]En todellakaan ala tekemään mitään siivoustyötä, johon minulla ei ole edes koulutusta. Jos siltä näyttää niin se on pakko mennä sitten tekemään myyjän hommia loppukesäksi, mutta eniten ketuttaa tuo palkka, kun olisin voinut ottaa myyjän hommia koko kesäksi, ja nyt annan yhden kuukauden työpanokseni puoli-ilmaiseksi. !![/QUOTE]

Peru se harjoittelu, kesällä kyllä muita halukkaita löytyy ihan varmasti.
Menet sitten kauppaan töihin (jos ei tosiaan muuta ole) ja otat kaikki tunnit mitä vain irtoaa.
Opiskelijana täytyy kesällä kerätä kaikki eurot mitä pystyy, ei paljon kannata mennä vain kuukaudeksi tonnilla töihin.

[QUOTE="aapee";26042154]On vähän motivaatio matalalla, kun tuo kyseinen harjoittelupaikka on juuri koulutustani vastaavaa työtä. Ei huvita myyjänä työskentely.[/QUOTE]
Joo, mutta sä et aio myöskään tuolla alalla työskennellä - jos oikein ymmärsin, olet vaihtamassa alaa - ja siksi et tarvitse tuon alan harjoittelupaikkaa enää.

[QUOTE="vieras";26042159]Just. Tää on varmaan provo :D

Kaikkea nyt ei saa hopealautasella, voivoi.[/QUOTE]

Minusta on vaan väärin, että noita paikkoja ei muuten saa kesäksi kuin harjoittelijapesteinä. Enhän mä voisi ikinä tehdä oman alan töitä, jos en kelpuuttaisi edes tuota. Ja se myös on perseestä, että se pesti on jaettu kolmelle henkilölle, kun minä olisin voinut olla siellä koko kesän. Kunta on paska työnantaja, mutta kun noita kyseisiä hommia ei yksityiselläkään ole.

[QUOTE="aapee";26042184]Minusta on vaan väärin, että noita paikkoja ei muuten saa kesäksi kuin harjoittelijapesteinä. Enhän mä voisi ikinä tehdä oman alan töitä, jos en kelpuuttaisi edes tuota. Ja se myös on perseestä, että se pesti on jaettu kolmelle henkilölle, kun minä olisin voinut olla siellä koko kesän. Kunta on paska työnantaja, mutta kun noita kyseisiä hommia ei yksityiselläkään ole.[/QUOTE]

:D voivoi

Yhteistyössä