Voiko kirkkoon kuulumaton olla "laillinen" kummi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kasa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei voi. Oli tosi tylyä seisoskella haltiakummina edessä papin täydellisesti ignoroimana. Eipä tullut sitten lastakaan syntymäpäivinä lahjoilla muistettua.

Ei mun käsittääkseni. Tai riippuu varmaan onko koskaan kuulunut. Rippikoulu täytyy olla käytynä, jotta saa olla kummi. Sitä en tiedä, pitääkö sit kuulua kirkkoonkin jotta sen todistuksen saa..?

Riippuu....
Kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia pitäisi kuulemma olla. Tosin tuttavapiirissä on sellaisia, joiden lapsilla on kummina kirkkoon kuulumaton, eikä kukaan sitä tarkistanut.
Mä kelpaan kummiksi kaverin lapselle, vaikka en kuulu kirkkoon. On minut kuitenkin aikoinaan kastettu ja konfirmoitu.

Turbojurpo: kostit sitten kummilapsellesi sen, että pappi ei huomioinut sinua ristiäisissä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Ei voi. Oli tosi tylyä seisoskella haltiakummina edessä papin täydellisesti ignoroimana. Eipä tullut sitten lastakaan syntymäpäivinä lahjoilla muistettua.

No eihän se sen papin vika ole, ettet kuulu kirkkoon, joten aika epäkypsää olla sit sen takia muistamatta kummilastaan..

Se saattaa riippua myös papista, suostuuko se antamaan kummitodistuksen. Me kyllä saatiin yhdelle kummille todistus vaikka ei kirkkoon kuulukkaan. Pappi vaan kyseli hänen taustoistaan ja muutenkin millainen ihminen on. Sanoin että haluan hänet kummiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Miksi kostat papin reaktion lapselle, vai onko tässä tarinassa puolet kertomatta?

Mä luulen, että tää tarina ei ole tosi! Tai jos on nii...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Riippuu....
Kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia pitäisi kuulemma olla. Tosin tuttavapiirissä on sellaisia, joiden lapsilla on kummina kirkkoon kuulumaton, eikä kukaan sitä tarkistanut.

Nykyään kyllä tarkistavat. Kysyvät henkilötunnuksen ja seurakunnan.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Riippuu....

Voi olla.
Mutta mä olen menossa kummiksi ystäväni lapselle, kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia tulee myös olemaan, ja pappi oli sanonut että mäkin kelpaan vaikka en kirkkoon kuulukaan.

Meillä mies sai myös kummitodistuksen vaikkei kuulukaan kirkkoon. Pappi otti asian tosi neutraalisti, otti miehen ihan yhtälailla toimituksessa huomioon kuin "viralliset" kummitkin.
Meillä tytön ristiäisissä minä valitsin päivän sen mukaan, että saan hyvän papin kastamaan lapsen. Mies kun tosiaan ei kuulu kirkkoon, mutta minä halusin kirkolliset ristiäiset lapselle. Joten siis on täysin mahdollista etsiä sellainen pappi, joka suostuu hieman poikkeuksiin. :)

ei voi olla LAILLINEN, mutta epävirallinen voi olla...kummi voi olla kastetilaiduudessa, mutta häntä ei mainita kummina, eikä saa kummitodistusta. (eikä myöskään lukea lasten evankeliumia yms.)

Ainakin näin oli minun siskon lapsen ristiäisissä...

Riippuu....

Voi olla.
Mutta mä olen menossa kummiksi ystäväni lapselle, kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia tulee myös olemaan, ja pappi oli sanonut että mäkin kelpaan vaikka en kirkkoon kuulukaan.

Meillä on kuopuksella kaksi kirkkoon kuuluvaa ja kaksi ei, pappi kirjoitti kaikille todistukset, mutta kirjoihin tuli vain näiden kirkkoon kuuluvien nimet.
Ei meillä ollut mitään ongelmaa, mutta se kaksi kirkkoon kuuluvaa pitää olla.

Ei voi laillinen olla, mutta meillä esim. lapsikaan ei kuulu kirkkoon, joten kummeillekin hommattiin Proseremonialta kummitodistukset ja lapselle nimenantotodistus. KUkaan kummeistakaan ei kuulu kirkkoon, mutta saivatpa kauniit kummitodistukset kuitenkin. Voithan siekin sit tälle kirkkoon kuulumattomalle kummille tilata erikseen oman kummitodistuksen proseremonialta!

Mun tyttö on pakana jo kolmannessa sukupolvessa ja sai kaksi kummia jotka ei ole koskaan kirkkoon kuuluneetkaan =) Mitään kummitodistuksia ei kyllä kirjoiteltu, nää ei kokenu niitä tarpeellisiksi.

Mutta siis jos haluaa kirkon virallistamankummin niin pitää kaikkien kuulua kirkkoon;kirkon mukaanhan kummin tehtävä on hoitaa lapsen uskonnollista kasvatusta.

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
Riippuu....

Voi olla.

Meillä on kuopuksella kaksi kirkkoon kuuluvaa ja kaksi ei, pappi kirjoitti kaikille todistukset, mutta kirjoihin tuli vain näiden kirkkoon kuuluvien nimet.
Ei meillä ollut mitään ongelmaa, mutta se kaksi kirkkoon kuuluvaa pitää olla.

Noin mäkin olen asian ymmärtänyt, enkä edes haluaisi saada nimeäni kirkonkirjoihin :snotty: koska mulla ei oo pienintäkään aikomusta antaa lapselle uskonnollista kasvatusta (eikä lapsen äiti sitä haluakaan, kastavat tavan vuoksi).

Ohhoh |O Onpas epäkypsää käytöstä kirjottajalta. Ei se nyt lapsen tai papin vika ole ettet kuulu kirkkoon. Ei varsinkaan sen lapsen vika.
Ei ole tainnu tietää vanhemmat millasta ihmistä on kummiksi pyytäny, vaikkakaan kummiudessa ne lahjat ei niitä tärkeimpiä olekaan.

Meillä ei saa kirkkoon kuulumaton olla kummi. Mä en itse kuulu kirkkoon, joten jos muksu kastetaan, kuten isänsä haluaa, joudun kirjottamaan jonkunsortin paperin kirkon kanssa.

Vaikka pappi olisi kummitodistuksen antanut et silti ole virallisesti kummi, jos et kuulu kirkkoon. Miksi suostut kirkolliseen tehtävään vaikka vakaumuksesi mukaa en arvosta kirkkoa ja sen tekemää työtä? Miksi valehtelet papille sekä kastettavan lapsen vanhemmille suostuessasi kummiksi? Itse olet valintasi tehnyt ja eronnut kirkosta tai sitten vanhempasi ovat tehneet sen valinnan ja jättäneet sinut kastamatta kirkollisesti.

Kukaan ei kiellä lapsella olemasta aikuisia kirkkoon kuulumattomia ystäviä, mutta kummeina he eivät voi toimia. Kummien vaatimukset on määritelty kirkkojärjestyksessä.

Vaikka pappi olisi kummitodistuksen antanut et silti ole virallisesti kummi, jos et kuulu kirkkoon. Miksi suostut kirkolliseen tehtävään vaikka vakaumuksesi mukaa en arvosta kirkkoa ja sen tekemää työtä? Miksi valehtelet papille sekä kastettavan lapsen vanhemmille suostuessasi kummiksi? Itse olet valintasi tehnyt ja eronnut kirkosta tai sitten vanhempasi ovat tehneet sen valinnan ja jättäneet sinut kastamatta kirkollisesti.

Kukaan ei kiellä lapsella olemasta aikuisia kirkkoon kuulumattomia ystäviä, mutta kummeina he eivät voi toimia. Kummien vaatimukset on määritelty kirkkojärjestyksessä.

Kirkko ja uskominen ovat eri asioita. Mielestäni voi uskoa ilman kirkkoon kuulumista. Kummin tehtäviäkin voi hoitaa ilman kirkkoon kuulumista. Siinä olen samaa mieltä, että virallinen kummi ei voi olla, jos ei kuulu kirkkoon. Virallisuus ei kuitenkaan käytännössä tee kenestäkään sen parempaa kummia. Entä jos kummi eroaa kirkosta kummiksi tulon jälkeen?

Yhteistyössä