Voiko lapsi jäädä jotenkin jälkeen muista ikäisistään jos on vain kotihoidossa eikä käy kerhoissa tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aatamin akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aatamin akka

Aktiivinen jäsen
29.06.2010
5 917
0
36
Kun meillä on tuo 4 vuotta täyttävä tyttö joka ei käy missään kerhoissa eikä muissa. Ilmoitin jo tytön tänä syksynä srk:n kerhoon mutta oli liian pitkä matka viedä häntä jalan enkä todellakaan mitään kakkosautoa ala yhden kerhon takia hommaamaan. Nyt aloin kuitenkin miettiä, että voiko vaikuttaa esim. lapsen kielelliseen kehitykseen jos kuuntelee vain pienempiä sisaruksia ja äitiä kaiket päivät?

No ei varmaan varsinaisesti jälkeen jää kehityksessä, mutta toki joissain tapauksissa sosiaalisten taitojen oppimiseen voi vaikuttaa. On kuitenkin erilaista touhuta päivät oman perheen ja pienempien kanssa kuin ikäistensä kanssa. Kai sentään eskariin ajattelit lapsen viedä sitten kun sen aika on? Joskus koko eskariryhmä siirtyy samalla kokoonpanolla kouluun, joten porukkaan voi myöhemmin tulleiden olla vaikeampi päästä kun kaverisuhteita on jo luotu.

[QUOTE="vieras";21951180]No ei varmaan varsinaisesti jälkeen jää kehityksessä, mutta toki joissain tapauksissa sosiaalisten taitojen oppimiseen voi vaikuttaa. On kuitenkin erilaista touhuta päivät oman perheen ja pienempien kanssa kuin ikäistensä kanssa. Kai sentään eskariin ajattelit lapsen viedä sitten kun sen aika on? Joskus koko eskariryhmä siirtyy samalla kokoonpanolla kouluun, joten porukkaan voi myöhemmin tulleiden olla vaikeampi päästä kun kaverisuhteita on jo luotu.[/QUOTE]
Juu kyllä mä eskariin vien ja vuoden päästä ajattelin mennä töihin. Eli tyttö on silloin melkein 5v. On kyllä todella sosiaalinen ja leikkii muiden kanssa silloin harvoin kun muita lapsia nähdään.

itse uskon, että nykyään painotetaan aivan liikaa tuota oman ikäisten seuran tarvetta. Kai lapsella silti kavereita joskus on ja oppiihan sisarusten kesken tosi hyvin (paremmin kuin päiväkodissa) sosiaalisia taitoja. Lapsen kehitykselle kuitenkin tärkeintä on suhde äitiin/vanhempiin ja siitä tulee terve lapsi henkisesti. En todellakaan usko että lapsesi ei kehity jos ei ole kaikenmaailman kerhoissa. Itse päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa että en tajua mistä vanhemmat saa sen ihannekuvan mikä monilla on siitä päiväkotitouhusta, ei siellä ole aikaa puuttua jokaiseen riitaan ja kiusaamiseen (tai jostain syystä monet hoitajat ei sitä tee) ja lapset on monella tapaa aika omillaan, eivätkä saa samanlaista aikuisen mallia kuin kotoa.... ja tekemisestäkään en tiedä, ainakin meillä kotona on aikaa paljon useammin esim piirtää muovailla maalata yms kuin päiväkodissa tai kerhossa jossa jokainen juttu on 20 lapsen projekti ja niitä ei vaan joka päivä voi tehdä..

meidän poika oli 5 vuotiaaksi ihan vaan kotona. sit meni päiväkotiin ku menin töihin ja ihan hienosti siellä on pärjänny. vasukeskustelussa lto sanoi että täysin on samat tiedot ja taidot kuin niillä ketkä ollu pk:ssa vuoden vanhasta. myös sosiaaliset taidot on erittäin hyvät. mutta meillä toki on aina ollu omassa kotiarjessa runsaasti kavereita ja itse oon jaksanu askarrella ym mitä päiväkodeissa yleensä tehdään.

jos kotioloissa ei oo ikätovereita niin sit kyllä näkisin vaivaa ja järjestäisin lapselle jonkun kerhon tms.

Sinuna hankkisin vaikka jotain leikkikavereita muualta tytölle, vaikka täältä.... Itse menin reilu 4-vuotiaana kerhoon ja olin siihen asti mummolassa hoidossa. Uskon sen vaikuttaneen siihen, että olen ujo, enkä keksi puhumista vieraiden kanssa. Itse aion viedä lapseni jonnekin kerhoon tai vastaavaan. Olen ainakin käynyt perhekahviloissa ja puistoissa missä muita lapsia, niin oppii sosiaalisia taitoja....

itse uskon, että nykyään painotetaan aivan liikaa tuota oman ikäisten seuran tarvetta. Kai lapsella silti kavereita joskus on ja oppiihan sisarusten kesken tosi hyvin (paremmin kuin päiväkodissa) sosiaalisia taitoja. Lapsen kehitykselle kuitenkin tärkeintä on suhde äitiin/vanhempiin ja siitä tulee terve lapsi henkisesti. En todellakaan usko että lapsesi ei kehity jos ei ole kaikenmaailman kerhoissa. Itse päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa että en tajua mistä vanhemmat saa sen ihannekuvan mikä monilla on siitä päiväkotitouhusta, ei siellä ole aikaa puuttua jokaiseen riitaan ja kiusaamiseen (tai jostain syystä monet hoitajat ei sitä tee) ja lapset on monella tapaa aika omillaan, eivätkä saa samanlaista aikuisen mallia kuin kotoa.... ja tekemisestäkään en tiedä, ainakin meillä kotona on aikaa paljon useammin esim piirtää muovailla maalata yms kuin päiväkodissa tai kerhossa jossa jokainen juttu on 20 lapsen projekti ja niitä ei vaan joka päivä voi tehdä..

Kiitos tästä, paransi mun oloa huomattavasti. :flower::) Jotenkin jäi vaan harmittamaan, että piti tuo kerhokin perua ja varsinkin kun viereisessä talossa olisi yksi srk:n kerho mutta sinne saa viedä lapsia vaan pph:t. Muiden täytyy monen kilometrin päähän lähteä viemään.

meidän poika oli 5 vuotiaaksi ihan vaan kotona. sit meni päiväkotiin ku menin töihin ja ihan hienosti siellä on pärjänny. vasukeskustelussa lto sanoi että täysin on samat tiedot ja taidot kuin niillä ketkä ollu pk:ssa vuoden vanhasta. myös sosiaaliset taidot on erittäin hyvät. mutta meillä toki on aina ollu omassa kotiarjessa runsaasti kavereita ja itse oon jaksanu askarrella ym mitä päiväkodeissa yleensä tehdään.

jos kotioloissa ei oo ikätovereita niin sit kyllä näkisin vaivaa ja järjestäisin lapselle jonkun kerhon tms.

No nuo tytön pikkusiskot ovat 1v3kk ja 3v nuorempia kuin tyttö. Esikoinen ja keskimmäinen on kyllä kuin paita ja peppu. Aina jos toinen on tunninkin poissa niin kauheat halimiset ja pusimiset heti. :) Täytyy koittaa katsella jos tästä lähiseudulta löytyisi jotain ikätovereita. Ollaan kuukausi sitten muutettu uudelle paikkakunnalle ja en tunne täältä ketään.

Mä olen syntynyt maaseudulla, olin kotihoidossa kouluikään saakka veljeni kanssa ja eskariahan meillä ei ollut. Me kävimme talviaikaan kerran viikossa kerhossa leikkimässä muiden kanssa ja kesäisin sitten tuli serkkuja viettämään lomaa. Koulussa olin älyllisesti ihan siellä kärkipäässä, mutta sosiaaliset taidot oli jääneet vajaaksi ja olin vähän sellainen hylkiö. Aikuistuessa sain tehokurssin, hyvässä ja pahassa, elämästä ja ihmisistä ja kerättyäni sirpaleet minusta tuli ihan varteen otettava persoonallinen ihminen, tosin olisin suonut, että lapsuuden aktiviteeteilla olisin ehkä päässyt helpommalla.

Yhteistyössä