Voiko olla niin yleistä että maitoa ei vain tule?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cassyput
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Itseltäni tuli maitoa, mutta liian vähän.

Tämä todettiin siten, että sairaalassa vauva punnittiin ennen ja jälkeen syötön ja paino oli noussut juuri ja juuri riittävästi. Sairaalassa vauva kuitenkin sai jo lisämaitoa. Kotiin päästyämme jatkoin pelkällä imetyksellä, mutta vauva vain huusi. Vein vauvan neuvolaan, josta todettiin painon lähteneen laskuun joka johtui siitä, ettei maitoa tullut riittävästi. Meidät ohjattiin ottamaan rinnalle korvike. Ei kulunut kuin muutama viikko kun maitoa ei käytännössä juuri enää tullut.

Uskon tosin, että omalla kohdallani vaikutti myös se, että olin aivan sekaisin koko vauva-asiasta, enkä tehnyt muuta kuin elin vauvalle 24/7. Olin siis vauvan kansssa yksin ja toimin super-äitinä. En ehtinyt syömään, enkä juomaan, mikä varmasti vaikutti maidonkin vähenemiseen.

Itse olen ollut todistamassa useampaa tapahtumaa eläimillä, joissa emon maito ei riitä kaikille. Joten onko se nyt niin kumma, jos ihmisenkään maito ei aina riitä?

Ennen vanhaan ehkä joku toinen äiti, jolta tuli maitoa, ruokki sitten sen toisenkin äidin lasta, jolle ei maito riittävästi noussut?

Tää oli hyvä kommentti. Siulla varmaan tosiaan vaikutti stressaaminen ja oma syömättömyys/juomattomuus...
Onkohan jollain käyny näin, vaikka oiskin syöny ja juonu hyvin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Imettäminen on ihan omakohtainen juttu. Nykyisin liiankin terveelliset (laihduttavat) ruokailutottumukset lopettavat maidon tulon. Unohdetaan oma lisäravinnontarve ja ajatellaan vain oman vartalon palautumista entisiin mittoihin! Mistäs sitten se maidonraaka-aine otetaan?

Tästä samaa mieltä! Mitä helkuttia sitten edes ruveta äidiksi jos jo laitoksella iskee vaan huoli, että kuin lihavalta mä näytän jne. Tai sit se yleinen käsitys, että "tissit menee pilalle imetyksestä". Ja todellakin mun tuttavissakin on varmaan 90 prossaa näitä "maidon tulo vaan loppui, kun vauva oli n.kuukauden". Olen kyllä yrittänyt vihjata hienovaraisesti, että se ei vaan voi loppua...

meillä on kumpikin lapsi ollut valohoidossa syntymänsä jälkeen. esikoinen viikon verran, kuopus yön yli. uskon että myös tällä oli vaikutusta maidon nousuun. pojan ensimmäisen elinviikon aikana kun en voinut rintaa tarjota kuin neljän tunnin välein. maito ei riittänyt ruokkimaan poikaa joka joi joka neljäs tunti rinnan imun lisäksi 80ml luovutettua maitoa. kuopus ei taas joutunut olemaan kuin vajaan vuorokauden kaapissa ja silloin suositukset oli muttunut jo tunnilla lyhyempään ruokintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja enuskominäkään:
oikean tiedon puute vaikuttavat monella. korvikkeen antoa suositellaan kauhean herkästi, vaikka sen sijaan tulisi tarjota imetysohjausta ja tukea.

Tämä on niin totta. Syynä voi olla myös vauvan väärä imuote/tekniikka, ja ratkaisu on korvike, kun ajatellaan että ei tule maitoa. Enemmän tietoa ja tukea imetykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja miusta taas:
tuntuu, että moni ei tajua sitä, että jos antaa vauvalle yhden pullollisen tuttelia tänään, niin huomenna omat tissit tuottaa maitoa sen pullollisen vähemmän. Tästä seuraa kierre, että maito loppuu.

Toi tiheän imun kauden luuleminen maidon loppumiseksi tai ajatteleminen, että kun vauvalla on rintaraivareita, niin se ei enää halua syödä tissiä... siinä on varmaan myös kaksi selitystä.

Niin ja myös miun sympatiat on niiden puolella, jotka turhaan yrittäneet imettää, muttei siinä onnistuneet. Ja miulle on aivan sama mitä kukakin lapselleen syöttää, kunhan syöttää ja lapsi voi hyvin.

Mutta mitä sitten pitää tehdä silloin, kun se oma maidontuotanto ei vain kertakaikkiaan riitä ja vauva laihtuu ja huutaa? Pitääkö ihan totta vain odotella päivästä toiseen ja toivoa että maidontuotanto kiihtyy?

Itse en voisi pitää vauvaa nälässä, vaan haen sen sapuskan sitten ihan mistä tahansa, jotta vauvalla saa riittävästi ravintoa.

Itse olin suunnitellut luovuttavani maitoa ja pettymys oli sanoinkuvaamattoman suuri, kun en pystynytkään edes omaa lastani ruokkimaan itse. Jotenkin on vaikea käsittää, miten imetyksessä onnistuneet eivät suostu millään uskomaan, ettei se syystä tai toisesta nyt vaan jokaisella se imetys toimi.

Jälleen muutaman kuukauden kuluttua on aika aloittaa imetys uudestaan, kun meille syntyy toinen lapsi. Jälleen teen kaikkeni, mutta mikäli sitä maitoa ei tule riittävästi, aion tälläkin kertaa sitten tarttua siihen pulloon, jottei vauvan tarvitse olla nälissään.

Korvike kuitenkin on parempi, kuin nälkä.

Sef, kultaseni, älä hermostu. Miehän sanoin, että sympatiani ovat siunkaltasten puolella ja että tärkeintä, että syöttää lastaan ja lapsi voi hyvin. En osaa sanoa kauanko pitäis odottaa maidontuotannon nousua...

Viimeeks, et ehkä syöny ja juonu tarpeeks, ehkä se johtui vaan siitä. Mie itekin unohdan aina välillä juoda tarpeeksi (eli ihan vähintään 1,5 litraa päivässä kun normaalisti juon muutaman lasin päivässä), joten ymmärrän hyvin senkin. Mutta toivotaan, että se imetys nyt onnistuu siultakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En usko, että se on niin yleistä. Sen taas uskon, että esim. tiheän imun kausi saa monet uskomaan, ettei maitoa tule riittävästi. Pidetään epänormaalina ja liian rasittavana sitä, että vauva on rinnalla "koko ajan".

Minä uskon myös tähän!!

myös yleistä on se että vauva ei suostu/kykene syömään
Esikoiseni oli 4,5 kiloinen syntyessään ja sokerilapsi, hänelle oli pakko syöttää maitoa koko ajan, minulla maitoa ei tullut heti alussa. Kotona alko hankaluudet, vauva ei jaksanut imeä koska tuli niin hitaasti. Joten pumppasin ja pumppasin ja syötin sen maidon pullosta. Kuukauden päästä hän lopetti kokonaan äidinmaidon syömisen.
Keskimmäinen: sairastui flunssaan 7pv ikäisenä, lopetti tissistä syömisen 3kk vanhana koska alkoi korvatulehdus kierteet.
keskimmäisen jälkeen koin hirveän masennuksen siitä etten kykene syöttämään lapsiani, olisin niin halunnut antaa rintaa...
No tuli kuopus: nyt ajattelin että rinnalla mennään....ketun paskat. Tämäkin sairastu flunssaan,sai ekat korvatulehdukset 3 viikkoa vanhana, joutu sairaalaan ja imetys loppui

TÄSTÄKIN syyllistin itseäni, en ollut hyvä äiti mielestäni, mutta neuvolan täti sanoi: vauvalle se on ihan sama saako hän rinnasta tai pullosta, se mitä vauva haluaa ja tarvitsee on se rakkaus, tuo lause pelasti mut masennuksesta

Itse olen ollut todistamassa useampaa tapahtumaa eläimillä, joissa emon maito ei riitä kaikille. Joten onko se nyt niin kumma, jos ihmisenkään maito ei aina riitä?

Aijaa? Mä en ole tommoisesta kuullutkaan. Kiinnostavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miusta taas:
tuntuu, että moni ei tajua sitä, että jos antaa vauvalle yhden pullollisen tuttelia tänään, niin huomenna omat tissit tuottaa maitoa sen pullollisen vähemmän. Tästä seuraa kierre, että maito loppuu.

Toi tiheän imun kauden luuleminen maidon loppumiseksi tai ajatteleminen, että kun vauvalla on rintaraivareita, niin se ei enää halua syödä tissiä... siinä on varmaan myös kaksi selitystä.

Niin ja myös miun sympatiat on niiden puolella, jotka turhaan yrittäneet imettää, muttei siinä onnistuneet. Ja miulle on aivan sama mitä kukakin lapselleen syöttää, kunhan syöttää ja lapsi voi hyvin.

Hyvä kirjoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja enuskominäkään:
ja tuohon reetan kommenttiin vielä: kaikki eivät välttämättä halua päästä helpolla (näitäkin löytyy..), mutta epävarmuus ja maalaisjärjen ja oikean tiedon puute vaikuttavat monella. korvikkeen antoa suositellaan kauhean herkästi, vaikka sen sijaan tulisi tarjota imetysohjausta ja tukea.

Tästäkin olen täysin samaa mieltä!

Se on muuten varmaan yksi suuri syy, että äidit eivät syö ja juo tarpeeksi. Vaikka eivät laihduttaisikaan.

mulla loppui maito ennen kuin lapsi oppi edes syömään, kun ei lasta ollut rinnalla ei enää pumpaamallakaan saanut tulosta eli lopetin kokonaan ja lapsi sai korviketta.

Ei sitä ennenkään oo välttämättä tullut. Sillon on keitetty maidosta, kaurasta ja vedestä korviketta. Sijaisimettäjät ym!
Monet vanhemmat ihmiset joiden kanssa asiasta olen keskustellut, ovat kertoneet, ettei sitä maitoa vain yksinkertaisesti tullut vaikka miten yritti! Että älkääpäs nyt taas nostako itseänne jalustalle tuon imetyskiihkoilun kanssa vaan ottakaa asioista selvää!!!

Omalla äitilläni ei riittänyt isosiskolleni, mutta minua imetti yli vuoden, anopilla ei riittänyt yhdellekään lapselle ja anopin äidillä ei riittänyt, että ei tuo ainakaan mikään muoti-ilmiö ole. Kyllä sitä maitoa joillakin tulee ihan suihkuamalla, kateeksi käy, itse kun yrittää pumpatakin, niin tunnissa saa muutaman sentin pullon pohjalle :/

En ole nostanut itseäni jalustalle. Juurihan mä sanoin että en tuomitse tai paheksu, mietin vain.

Okei ennen oli sijaisimettäjiä. Mutta entä sillon kun me oltiin vasta just alettu olla ihmisiä? Vai kuoliko ne vauvat sitten vaan, joita äiti ei pystynyt imettämään?

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
En ole nostanut itseäni jalustalle. Juurihan mä sanoin että en tuomitse tai paheksu, mietin vain.

Okei ennen oli sijaisimettäjiä. Mutta entä sillon kun me oltiin vasta just alettu olla ihmisiä? Vai kuoliko ne vauvat sitten vaan, joita äiti ei pystynyt imettämään?

joo kuoli.

Mäkin olen joskus miettinyt, että voikohan äidin asenne ja ajatukset vaikuttaa maidon tuloon...?

Minä osittaisimetin tyttöäni n.1,5kk, mutta missään vaiheessa en siitä nauttinut ja olin vain iloinen kun siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Minusta se oli mukavempaa ja helpompaa. Imetin vain sen takia, että kaikki olettivat että tottakai täytyy imettää ja tiesin, että se on lapsen parhaaksi. Kunnes maito loppui.

Mutta onkohan tuohon maidontuotantoon voinut vaikuttaa juuri se, että en pitänyt imettämisestä ja että odotin aikaa kun lapselle voi antaa vain pulloa..?

Alkuperäinen kirjoittaja miettinyt olen:
Mäkin olen joskus miettinyt, että voikohan äidin asenne ja ajatukset vaikuttaa maidon tuloon...?

Minä osittaisimetin tyttöäni n.1,5kk, mutta missään vaiheessa en siitä nauttinut ja olin vain iloinen kun siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Minusta se oli mukavempaa ja helpompaa. Imetin vain sen takia, että kaikki olettivat että tottakai täytyy imettää ja tiesin, että se on lapsen parhaaksi. Kunnes maito loppui.

Mutta onkohan tuohon maidontuotantoon voinut vaikuttaa juuri se, että en pitänyt imettämisestä ja että odotin aikaa kun lapselle voi antaa vain pulloa..?

kyllä mä uskon että vaikuttaa. itse jo tuolla aiemmin kirjoitin että omalla kohdalla uskon että mietin sitä imetystä liikaa niin että stressaannuin. join, söin ja nukuin hyvin, muttei se silti onnistunut kuten olin ajatellut.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

No todennäköisesti kuoli. nykyään pelastetaan paljon ennenaikaisesti syntyviä, mutta eiköhän ne kivikaudella lähteneet hyvin nopeasti haudan lepoon.. Ja juuri näiden lasten äideillä on monesti ongelmia imetyksessä jos vauvalla jotain häikkää synnyttyään. Katsokaas kun se äitikään ei ole mikään kone jolta maitoa vaan tulee ja tulee jos sydän kylmänä pelkäät menettäväsi rakkaimpasi niin voin kertoa että maito ei nouse ja siinä kohtaa on oikeestaan yks v..un hailee että saako se vauva nyt rintamaitoa vai korviketta kunhan se vaan selviää.

Ja totta on sekin että nyky äideille asetetaan kamalia paineita olla hyvä äiti, vaimo, ihminen, on stressiä, rahahuolia ja sun on yksin selviydyttävä kaikesta jos valitat olet ......... kyllä nämäkin asiat vaikuttavat maidontuloon
ei ennen ole ollut yhtä kovia paineita äideillä lapsenhoidosta silloin on luotettu siihen että kyllä ne lapset tulee hoidettua siinä sivussa

Suurin osa luulee, että maitoa ei tule tai ei riitä. Vedotaan siihen ettei saa pumpulla irti jne. Ja kun korviketta tuputetaan synnäreillä ja neuvoloissa, niin en ihmettele että suurin osa ei ainakaan täällä Suomessa täysimetä.

Joka totesi, että kyllä sitä maitoa tulee jos vaan tarpeeksi yrittää... Olin laitokselta asti vauva koko ajan rinnalla, imetin 20-30min per rinta ja koska vauva vieläkin huusi nälkää annoin aina vähän korviketta päälle. Tunnin päästä sama rumba. JOs en imettänyt, pumppasin maitoa. Sitä tuli 30min pumppaamisella n. 20ml mutta tätä jatkoin 6viikkoa ja sitten olin niin poikki (oli toinenkin lapsi hoidettavana ja mies matkatöissä, ei apuja) EN jaksanut enää. Myöhemmin minulla on todettu useamminkin hormoonin vaje, on suoranainen ihme, että olen raskautunut omilla hormooneillani kuulemma. Että ennenkuin tulette sanomaan, että pitää vaan tarpeeksi yrittää niin voisitte ajatella! Äiti voi olla todella tehnyt kaikkensa ja asiasta todella murheinen.

Minä olen sitä mieltä, että ihmiset olis kuollu sukupuuttoo kauan kauan sitte jos sitä maitoo ei tulis tai et se vaan yhtäkkiä loppuis. Mut aivan sama jos joku haluaa ruokkia vauvansa korvikkeella ni siitä vaan - pääasia et vauva tulee ruokittuu.

Voin sanoa kahden haastavan erilaisen imetyksen perusteella oppineena että maitoa tulee LÄHES AINA kun vaan saa oikeanlaista ohjausta ja syö, juo jne oikein. JA ettei luovuta liian ajoissa tai sotke velliä, kiinteitä tai korvikkeita pikkuvauvan ruokavalioon(alle 6kk). Eka mulla meni käsille, toisessa onnistuin ja opin :)
Ja kyllä, mulla on molemmat imetykset olleet erittäin haastavia ja vaikeita mutta toisen kohdalla tajusin taistella ja hakea apua niin lopussa kiitos seisoi todella.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En usko, että se on niin yleistä. Sen taas uskon, että esim. tiheän imun kausi saa monet uskomaan, ettei maitoa tule riittävästi. Pidetään epänormaalina ja liian rasittavana sitä, että vauva on rinnalla "koko ajan".

näin mäkin vähän ajattelen... tai sitten se kun alkuun on nännit kipeet ja sattuu niin luovutetaan siihen...

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Minä olen sitä mieltä, että ihmiset olis kuollu sukupuuttoo kauan kauan sitte jos sitä maitoo ei tulis tai et se vaan yhtäkkiä loppuis. Mut aivan sama jos joku haluaa ruokkia vauvansa korvikkeella ni siitä vaan - pääasia et vauva tulee ruokittuu.

Argh! Tästähän nimenomaan ei ollut kyse munkaan kohdalla. Mutta mitä sitä selittämään teille, jotka tiedätte paremmin kaikkien maailman naisten tissien toiminnan jo aikojen alusta.

Yhteistyössä