R
rapu
Vieras
Mulla ei noussut ja lääkärin mukaan siitä syystä että olin niin kipeä synnytyksen jälkeen että kaikki energia kropassani meni mun kuntoon saattamiseen eikä riittänyt enää maidon nostamiseen.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja sef:Mutta mitä sitten pitää tehdä silloin, kun se oma maidontuotanto ei vain kertakaikkiaan riitä ja vauva laihtuu ja huutaa? Pitääkö ihan totta vain odotella päivästä toiseen ja toivoa että maidontuotanto kiihtyy?
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Koulukaverini kohdalla kävi kyllä niin... Hän imetti esikoistaan tunnollisesti. Lapsi oli tissillä koko ajan, joku imetystukityyppikin kävi kotona tsekkaamassa sen imuotteen. Neuvolassa sanoivat, että imetä imetä, kyllä se maito nousee ja maitoa tulee enemmän, kun annat imeä. Reilun kuukauden iässä poika painoi vähemmän kuin syntyessään, kylkiluut näkyivät. Neuvolassa neuvottiin edelleen tiheää imettämistä. Lapsen mummo neuvoi korviketta kokeilemaan. Ja katsos kummaa, lapsi alkoi saada painoa ja pituutta, kun sai ravintoa.
Alkuperäinen kirjoittaja lentää:Vuonna 2000 Suomessa oli 4kk iässä täysimetettyjä 14 % lapsista. Ruotsissa 68 % ja Norjassa 44 %. (lähde: http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=3349)
Yllä oleva fakta saa ainakin minut ajattelemaan, että suomalaisnaisten imettämättömyyden taustalla on ainakin osassa tapauksissa asennoituminen. En usko, että vain 14% suomalaisnaisista olisivat fyysisltä ominaisuuksiltaan kykeneviä imettämään kun naapurimaissa lukemat ovat huomattavsti parempia!
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:Minä olen sitä mieltä, että ihmiset olis kuollu sukupuuttoo kauan kauan sitte jos sitä maitoo ei tulis tai et se vaan yhtäkkiä loppuis. Mut aivan sama jos joku haluaa ruokkia vauvansa korvikkeella ni siitä vaan - pääasia et vauva tulee ruokittuu.
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:mä uskon että iso osa "epäonnistumisista" tässä asiassa johtuu valtavien paineiden luomisesta. pitää onnistua ja jaksaa ja "faktoja" ladotaan nenän eteen.. siinä voi helposti käydä niin että vaikka ulkoisesti tekee kaiken oikein. syö, juo ja nukku.. imettää lapsentahtisesti. niin pää on niin täynnä imetystä ja sen onnistumista ettei se enää onnistu. pakkosuoritus, pakko-onnistuminen vaikuttaa niin että kroppa ei toimi enää kuten haluaisi. sitä on niin helppo sivullisen kertoa että teet sitä, tätä ja tuota väärin.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:että kahden erilaisen ja haastavan imetyksen perusteella voit sanoa, että maitoa tulee lähes aina..
On sulla laaja otanta.. Oikeasti, todella tuntuu, että joillain on tarvetta päteä tällaisella asialla, aika lapsellista.
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:En usko, että se on niin yleistä. Sen taas uskon, että esim. tiheän imun kausi saa monet uskomaan, ettei maitoa tule riittävästi. Pidetään epänormaalina ja liian rasittavana sitä, että vauva on rinnalla "koko ajan".
Minä uskon myös tähän!!
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:että kahden erilaisen ja haastavan imetyksen perusteella voit sanoa, että maitoa tulee lähes aina..
On sulla laaja otanta.. Oikeasti, todella tuntuu, että joillain on tarvetta päteä tällaisella asialla, aika lapsellista.
Ei ole kyse ottannasta vaan siitä että itse huomasin toisen imetyksen aikana mitä virheitä ekan kanssa itsekkin tein ja tajusin että ekakin olisi onnistunut jos vaan olisin saanut eri infot ja tehnyt asiat erilailla.
Ja fakta on että LÄHES aina maitoa tulee. Niin se vaan on. On harvinaista että oikeallakaan ohjauksella ja elintavoilla maitoa ei tulisi.
Joillain stressi, väsymys, ja ties mitkä eri asiat sen estää. Monet taas ottaa heti sen asenteen että kun ei ekakaan onnannu niin ei tämäkään ja alkaa antaan korviketta jo pienestä pitäen ja ihmettelee kun maito loppuu sitten. Tottakai se loppuu kun sitä ei tilata lisää ja tihentyvillä imuilla. :wave:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:mä uskon että iso osa "epäonnistumisista" tässä asiassa johtuu valtavien paineiden luomisesta. pitää onnistua ja jaksaa ja "faktoja" ladotaan nenän eteen.. siinä voi helposti käydä niin että vaikka ulkoisesti tekee kaiken oikein. syö, juo ja nukku.. imettää lapsentahtisesti. niin pää on niin täynnä imetystä ja sen onnistumista ettei se enää onnistu. pakkosuoritus, pakko-onnistuminen vaikuttaa niin että kroppa ei toimi enää kuten haluaisi. sitä on niin helppo sivullisen kertoa että teet sitä, tätä ja tuota väärin.
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:En usko, että se on niin yleistä. Sen taas uskon, että esim. tiheän imun kausi saa monet uskomaan, ettei maitoa tule riittävästi. Pidetään epänormaalina ja liian rasittavana sitä, että vauva on rinnalla "koko ajan".
Minä uskon myös tähän!!
Yhdyn myös tähän. Tuota kuulee paljon! Sitä että hitto kun vauva kokoajan rinnalla tai maito ei näemmä riitä kun on kokoajan rinnalla. :/
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:Voin sanoa kahden haastavan erilaisen imetyksen perusteella oppineena että maitoa tulee LÄHES AINA kun vaan saa oikeanlaista ohjausta ja syö, juo jne oikein. JA ettei luovuta liian ajoissa tai sotke velliä, kiinteitä tai korvikkeita pikkuvauvan ruokavalioon(alle 6kk). Eka mulla meni käsille, toisessa onnistuin ja opin
Ja kyllä, mulla on molemmat imetykset olleet erittäin haastavia ja vaikeita mutta toisen kohdalla tajusin taistella ja hakea apua niin lopussa kiitos seisoi todella.
Alkuperäinen kirjoittaja lentää:Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:mä uskon että iso osa "epäonnistumisista" tässä asiassa johtuu valtavien paineiden luomisesta. pitää onnistua ja jaksaa ja "faktoja" ladotaan nenän eteen.. siinä voi helposti käydä niin että vaikka ulkoisesti tekee kaiken oikein. syö, juo ja nukku.. imettää lapsentahtisesti. niin pää on niin täynnä imetystä ja sen onnistumista ettei se enää onnistu. pakkosuoritus, pakko-onnistuminen vaikuttaa niin että kroppa ei toimi enää kuten haluaisi. sitä on niin helppo sivullisen kertoa että teet sitä, tätä ja tuota väärin.
niinhän se on, että sitä "oikeaa määrää tietoa" on vaikea määritellä. Monet ihmiset tarvitsevat tietoa asioista voidakseen tehdä tietoisen ja itselleen parhaan päätöksen, mutta toisesta tuo sama määrä tietoa voi tuntua painostukselta. Tämähän pätee muissakin asioissa kuin vain tässä imetyksessä..!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Imettäminen on ihan omakohtainen juttu. Nykyisin liiankin terveelliset (laihduttavat) ruokailutottumukset lopettavat maidon tulon. Unohdetaan oma lisäravinnontarve ja ajatellaan vain oman vartalon palautumista entisiin mittoihin! Mistäs sitten se maidonraaka-aine otetaan?
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:En usko, että se on niin yleistä. Sen taas uskon, että esim. tiheän imun kausi saa monet uskomaan, ettei maitoa tule riittävästi. Pidetään epänormaalina ja liian rasittavana sitä, että vauva on rinnalla "koko ajan".
Minä uskon myös tähän!!
Yhdyn myös tähän. Tuota kuulee paljon! Sitä että hitto kun vauva kokoajan rinnalla tai maito ei näemmä riitä kun on kokoajan rinnalla. :/
näistä pitäisi jakaa tietoa jo ennen synnytystä neuvoloista enemmän. mulla ei ollut mitään hajua mikä on tiheän imun kausi ennekuin sain kuopuksen ja senkin sain tietooni täältä! oli aivan vieras käsite.. siitä ei myöskään tienneet ystäväni eikä äitini.
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:Minä olen sitä mieltä, että ihmiset olis kuollu sukupuuttoo kauan kauan sitte jos sitä maitoo ei tulis tai et se vaan yhtäkkiä loppuis. Mut aivan sama jos joku haluaa ruokkia vauvansa korvikkeella ni siitä vaan - pääasia et vauva tulee ruokittuu.
Alkuperäinen kirjoittaja lentää:teidän neuvola on tosiaan mokannut pahasti, jos riittävää tietoa ei anneta... itselläni tuo tiheän imun kausi tuli esille jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä saamassani ohjevihkosessa...!
No voi elämän kevät. Sori mutta tuo on kyllä aivan älyvapaata laihduttamista.Alkuperäinen kirjoittaja äiti 82:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Imettäminen on ihan omakohtainen juttu. Nykyisin liiankin terveelliset (laihduttavat) ruokailutottumukset lopettavat maidon tulon. Unohdetaan oma lisäravinnontarve ja ajatellaan vain oman vartalon palautumista entisiin mittoihin! Mistäs sitten se maidonraaka-aine otetaan?
Minä lihoin 19 kiloa raskausaikana,nyt tyttö on 2 kk ja 20 kiloa oon saanu laihdutettua. Imetän,en syö paljoa,liikun jonkin verran. Ja siis ihan olen laihduttamalla laihduttanut,syön vain pari/muutaman leivän päivässä ja juon paljon vettä. tyttö on kasvanut tähän mennessä 3,5 kg.
Hieman samoilla linjoilla olen...Alkuperäinen kirjoittaja lentää:Vuonna 2000 Suomessa oli 4kk iässä täysimetettyjä 14 % lapsista. Ruotsissa 68 % ja Norjassa 44 %. (lähde: http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=3349)
Yllä oleva fakta saa ainakin minut ajattelemaan, että suomalaisnaisten imettämättömyyden taustalla on ainakin osassa tapauksissa asennoituminen. En usko, että vain 14% suomalaisnaisista olisivat fyysisltä ominaisuuksiltaan kykeneviä imettämään kun naapurimaissa lukemat ovat huomattavsti parempia!
Alkuperäinen kirjoittaja mie:Kyllä siellä luolissa kuoli varmasti lapsia... Onhan kehitysmaissakin lapsikuolleisuus hurjissa luvuissa. Kuka ei kuollut synnytykseen, kuoli sitten tulehduksiin tai muuhun. Eivät varmastikaan sellaiset lapset selvinneet, jotka eivät osanneet imeä tms.
Luonnon valintaa käytännössä: vahvimmat saivat elää.