Voiko olla niin yleistä että maitoa ei vain tule?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cassyput
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei noussut ja lääkärin mukaan siitä syystä että olin niin kipeä synnytyksen jälkeen että kaikki energia kropassani meni mun kuntoon saattamiseen eikä riittänyt enää maidon nostamiseen.

että kahden erilaisen ja haastavan imetyksen perusteella voit sanoa, että maitoa tulee lähes aina..
On sulla laaja otanta.. Oikeasti, todella tuntuu, että joillain on tarvetta päteä tällaisella asialla, aika lapsellista.

Vuonna 2000 Suomessa oli 4kk iässä täysimetettyjä 14 % lapsista. Ruotsissa 68 % ja Norjassa 44 %. (lähde: http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=3349)

Yllä oleva fakta saa ainakin minut ajattelemaan, että suomalaisnaisten imettämättömyyden taustalla on ainakin osassa tapauksissa asennoituminen. En usko, että vain 14% suomalaisnaisista olisivat fyysisltä ominaisuuksiltaan kykeneviä imettämään kun naapurimaissa lukemat ovat huomattavsti parempia!

mä uskon että iso osa "epäonnistumisista" tässä asiassa johtuu valtavien paineiden luomisesta. pitää onnistua ja jaksaa ja "faktoja" ladotaan nenän eteen.. siinä voi helposti käydä niin että vaikka ulkoisesti tekee kaiken oikein. syö, juo ja nukku.. imettää lapsentahtisesti. niin pää on niin täynnä imetystä ja sen onnistumista ettei se enää onnistu. pakkosuoritus, pakko-onnistuminen vaikuttaa niin että kroppa ei toimi enää kuten haluaisi. sitä on niin helppo sivullisen kertoa että teet sitä, tätä ja tuota väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mutta mitä sitten pitää tehdä silloin, kun se oma maidontuotanto ei vain kertakaikkiaan riitä ja vauva laihtuu ja huutaa? Pitääkö ihan totta vain odotella päivästä toiseen ja toivoa että maidontuotanto kiihtyy?

Imetystuen ensimmäinen ja tärkein sääntö on "ruoki vauva!". Eli jos oma maito ei riitä, niin onneksi on korvikkeita :)

MUTTA kun vauvan on ruokkinut ja jos haluaa imetyksen jatkuvan, olisi hyvä pyrkiä selvittämään, mistä johtuu, että oma maito ei vauvalle riitä. Tai tilannehan voi olla sellainen, että maitoa kyllä riittäisi, mutta vauva ei saa sitä siirrettyä riittävästi masuunsa. Nämäkin ovat kaksi eri asiaa.

Maidontuotanto lähtee käyntiin ensimmäisten 2-5 viikon aikana. Jos kaksiviikkoinen vauva ei ole vielä saavuttanut syntymäpainoaan, pitäisi ainakin th:n hälytyskellojen soida, oli (terve ja täysiaikainen) vauva syntyessään minkäpainoinen tahansa. Parhaiten maidon muodostumista kiihdyttää rintojen tyhjentäminen riittävän usein. Monille se tarkoittaa vähintään 10-12 imetyskertaa vuorokaudessa, vaikka hyvin usein alle kuukauden ikäinen haluaa rinnalle huomattavasti enemmän, esim. 20-30 kertaakin vuorokaudessa. Jos esim. kohtuun on jäänyt vähäinenkin palanen istukkaa tai kalvoja, ei maidon muodostuminen pääse vauhtiin niiden erittämien hormonien takia. Jos vauva vain nukkuu rinnalla, mutta ei tyhjennä niitä, niin ei auta, vaikka imettäisi viisi tuntia putkeen. Pelkkä rinnan saama stimulaatio ei lisää muodostuvan maidon määrää.

Jos äiti on kovin väsynyt tai stressaantunut, oksitosiinineritys häiriintyy, eikä herumista välttämättä tapahdu. Oksitosiinin eritystä lisää parhaiten runsas ja rauhallinen ihokontakti vauvan kanssa. Ihokontakti saa myös vauvan haluamaan rinnalle useammin ja parhaimmassa tapauksessa voi olla se kikka kolmonen, millä imuotteenkin saa paremmaksi (jos siinä on jotain häikkää). Harmi vain, että nykyään tuntuu, ettei äidin anneta levätä ja "vain olla" sen vauvan kanssa, vaan oletetaan, että äiti ottaa vieraita vastaan, hoitaa kodin ja mahdolliset vanhemmat lapset ja muistaa ottaa aikaa myös itselleen. Lapsivuodeajaksi on aikoinaan kutsuttu synnytyksen jälkeisiä 5-12 viikkoa, ja sehän tarkoittaa, että on lapsi + vuode + aikaa. Eli juuri ne kriittisimmät alkuviikot mm. imetyksen käynnistymisen kannalta.

Itse asiassa äidin syömiset ja juomiset eivät etenkään täällä länsimaissa vaikuta juurikaan maidon muodostumiseen. Toki jos äiti on aliravittu tai alkaa heti synnytyksen jälkeen laihduttaa rankasti, niin elimistö säästää itseään lopettamalla maidon muodostamisen. Tietysti jos on itsellä se kokemus, että maitoa heruu helpommin kun on syönyt ja juonut hyvin, niin sitten niin :)

Tutkimusten mukaan suurimmalla osalla naisista maitoa erittyy. Se, erittyykö sitä riittävästi vauvan tarpeisiin, onkin sitten eri asia. Mutta niin kuin jo kirjoitin, vauva voi saada liian vähän maitoa johtuen esim. imuotteesta tai jostain muusta vauvasta riippuvaisesta seikasta. Ja silloin vauvan ruokinnan ohella on (imetyksen jatkumisen kannalta) ehdottoman tärkeää selvittää, miksi vauva ei saa riittävästi maitoa.

Minusta on jotenkin surullista se, että nykyään ainoa sosiaalisesti hyväksytty syy imetyksen loppumiselle tuntuu olevan se, että maito vain loppui. Kyllä pitäisi äideillä olla oikeus ilman paheksuntaa tai syyllistämistä saada sanoa, jos esim. eivät halua imettää ja se on syy imetyksen päättymiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Koulukaverini kohdalla kävi kyllä niin... Hän imetti esikoistaan tunnollisesti. Lapsi oli tissillä koko ajan, joku imetystukityyppikin kävi kotona tsekkaamassa sen imuotteen. Neuvolassa sanoivat, että imetä imetä, kyllä se maito nousee ja maitoa tulee enemmän, kun annat imeä. Reilun kuukauden iässä poika painoi vähemmän kuin syntyessään, kylkiluut näkyivät. Neuvolassa neuvottiin edelleen tiheää imettämistä. Lapsen mummo neuvoi korviketta kokeilemaan. Ja katsos kummaa, lapsi alkoi saada painoa ja pituutta, kun sai ravintoa.

:o no ei oo kyllä neuvolan tätillä oikein ollu tossa järki mukana!

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Vuonna 2000 Suomessa oli 4kk iässä täysimetettyjä 14 % lapsista. Ruotsissa 68 % ja Norjassa 44 %. (lähde: http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=3349)

Yllä oleva fakta saa ainakin minut ajattelemaan, että suomalaisnaisten imettämättömyyden taustalla on ainakin osassa tapauksissa asennoituminen. En usko, että vain 14% suomalaisnaisista olisivat fyysisltä ominaisuuksiltaan kykeneviä imettämään kun naapurimaissa lukemat ovat huomattavsti parempia!

Totta! Toisaalta mun mielestä tota täysimetystä mainostetaan nykyään ihan liikaa. Ei ihme, jos toiset äidit on valmiita luopumaan heti, kun koko ajan ollaan kyselemässä kaukanko täysimetit. "Ai oot antanut korviketta? No sit se ei oo enää täysimetetty."...

Mulle ei koko termi ollut tuttu kaksosten syntyessä. Molemmat vietiin heti keskolaan ja mut ekaksi yöksi ei-synnyttävien osastolle. Eli eipä ollut imetysmahdollisuutta. Pullosta ja letkusta saivat lapset ensimmäiset maitonsa, lypsymaitoa ja mitä peptidiä se olikaan. Kunhan perusasiat oli kunnossa, aloin imettää ja imetinkin 1,5 vuotta.

kätilö ja työvuosieni aikana olen tavannut vain muutaman äidin, jolla maitoa ei siis yksinkertaisesti nouse, vaikka muuten imeminen yms asiat kunnossa. Yleensähän riittämättömän maidontulon takana on huono imuote, tai muuten tehoton imu, liian harvat imetykset, tai yksinkertaisesti kamala imetysstressi. Tuntuu, että nykyisin, kun tätä imetystä niin kamalasti toitotetaan ja syyllistetään, jos et täysimetä puolta vuotta, niin näitä stressiäitejä on enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Minä olen sitä mieltä, että ihmiset olis kuollu sukupuuttoo kauan kauan sitte jos sitä maitoo ei tulis tai et se vaan yhtäkkiä loppuis. Mut aivan sama jos joku haluaa ruokkia vauvansa korvikkeella ni siitä vaan - pääasia et vauva tulee ruokittuu.

Kyllähän sitä suurimmalta osalta tulee, ja suurin osa imettää niin eikai tämä ihmisrotu sukupuuttoon sentäs kuole jos toisilta ei maitoa tulekkaan. Onhan rintamaito tarkoitettu vuavan ravinnoksi ja rinnat välineeksi joista lapsi syö niin kaipa ne suurimmaksi osaksi ihan toimiikin. Tämähän on ihan biologiaa.

No kaikilla kun ei sitten tule, niin voit uskoa että kyllä niitä vauvoja on kuollut ja kuolee edelleen kehitysmaissa kun ei evästä tule niin ei tule. Siellä se ei sitten ole enää halusta kiinni "millä" sinä lapsen ruokit jos ei ole muuta tarjota kuin mitä maidon korvikkeeksi keksii. Me täällä länsimaissa sentään voidaan vielä ronklata omien mielihalujemme mukaan annammeko vauvalle tuttelia vai nannia vai tissiä. Mutta jos sitä maitoa ei tule tälläkään puolella maapalloa, niin eipä se sitten omasta halusta riipu antaako korviketta :)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä uskon että iso osa "epäonnistumisista" tässä asiassa johtuu valtavien paineiden luomisesta. pitää onnistua ja jaksaa ja "faktoja" ladotaan nenän eteen.. siinä voi helposti käydä niin että vaikka ulkoisesti tekee kaiken oikein. syö, juo ja nukku.. imettää lapsentahtisesti. niin pää on niin täynnä imetystä ja sen onnistumista ettei se enää onnistu. pakkosuoritus, pakko-onnistuminen vaikuttaa niin että kroppa ei toimi enää kuten haluaisi. sitä on niin helppo sivullisen kertoa että teet sitä, tätä ja tuota väärin.

Peesailen tätä!

Mä imetin 4kk, ja sen jälkeen maitoa ei tullut juuri lainkaan. Maidon tulo loppui vallan 4,5kk kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
että kahden erilaisen ja haastavan imetyksen perusteella voit sanoa, että maitoa tulee lähes aina..
On sulla laaja otanta.. Oikeasti, todella tuntuu, että joillain on tarvetta päteä tällaisella asialla, aika lapsellista.

Ei ole kyse ottannasta vaan siitä että itse huomasin toisen imetyksen aikana mitä virheitä ekan kanssa itsekkin tein ja tajusin että ekakin olisi onnistunut jos vaan olisin saanut eri infot ja tehnyt asiat erilailla.
Ja fakta on että LÄHES aina maitoa tulee. Niin se vaan on. On harvinaista että oikeallakaan ohjauksella ja elintavoilla maitoa ei tulisi.
Joillain stressi, väsymys, ja ties mitkä eri asiat sen estää. Monet taas ottaa heti sen asenteen että kun ei ekakaan onnannu niin ei tämäkään ja alkaa antaan korviketta jo pienestä pitäen ja ihmettelee kun maito loppuu sitten. Tottakai se loppuu kun sitä ei tilata lisää ja tihentyvillä imuilla. :wave:

Tai sitten siellä kehitysmaissa/ luolaihmiset aikanaan antoivat vauvan toiselle äidille imetettäväksi, tai antoivat mitä lie kutunmaitoa yms. En tosiaan tiedä, miten luolanaisena olisin menetellyt.

Ärsyttää vaan, että kun on parhaansa yrittänyt ja epäonnistunut imetyksessä, niin silti vielä pitää tulla muiden vänkäämään, että 1. et vaan yrittänyt tarpeeksi 2. yritit liikaa ja stressasit 3. et oikeasti halunnut imettää ja vaan keksit tuon sosiaalisesti hyväksyttävän tekosyyn jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
En usko, että se on niin yleistä. Sen taas uskon, että esim. tiheän imun kausi saa monet uskomaan, ettei maitoa tule riittävästi. Pidetään epänormaalina ja liian rasittavana sitä, että vauva on rinnalla "koko ajan".

Minä uskon myös tähän!!

Yhdyn myös tähän. Tuota kuulee paljon! Sitä että hitto kun vauva kokoajan rinnalla tai maito ei näemmä riitä kun on kokoajan rinnalla. :/

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Ei ole kyse ottannasta vaan siitä että itse huomasin toisen imetyksen aikana mitä virheitä ekan kanssa itsekkin tein ja tajusin että ekakin olisi onnistunut jos vaan olisin saanut eri infot ja tehnyt asiat erilailla.
Ja fakta on että LÄHES aina maitoa tulee. Niin se vaan on. On harvinaista että oikeallakaan ohjauksella ja elintavoilla maitoa ei tulisi.
Joillain stressi, väsymys, ja ties mitkä eri asiat sen estää. Monet taas ottaa heti sen asenteen että kun ei ekakaan onnannu niin ei tämäkään ja alkaa antaan korviketta jo pienestä pitäen ja ihmettelee kun maito loppuu sitten. Tottakai se loppuu kun sitä ei tilata lisää ja tihentyvillä imuilla. :wave:

minä otin sen asenteen ja onneksi otin. jos olisin taas alkanut ajatella että yritän vain ja ainoastaan imettää niin luultavasti toinenkin kerta olisi mennyt metsään. maito nousi ja sain imetettyä kun en ajatellut asiaa liikaa ja olin jo varautunut/asennoitunut siihen ettei se onnistu. en stressannut asiasta kun tiesin että korvikkeellakin kasvaa.

niinhän se on, että sitä "oikeaa määrää tietoa" on vaikea määritellä. Monet ihmiset tarvitsevat tietoa asioista voidakseen tehdä tietoisen ja itselleen parhaan päätöksen, mutta toisesta tuo sama määrä tietoa voi tuntua painostukselta. Tämähän pätee muissakin asioissa kuin vain tässä imetyksessä..!

En usko, että se on niin yleistä. Sen taas uskon, että esim. tiheän imun kausi saa monet uskomaan, ettei maitoa tule riittävästi. Pidetään epänormaalina ja liian rasittavana sitä, että vauva on rinnalla "koko ajan".

Minä uskon myös tähän!!

Yhdyn myös tähän. Tuota kuulee paljon! Sitä että hitto kun vauva kokoajan rinnalla tai maito ei näemmä riitä kun on kokoajan rinnalla. :/

näistä pitäisi jakaa tietoa jo ennen synnytystä neuvoloista enemmän. mulla ei ollut mitään hajua mikä on tiheän imun kausi ennekuin sain kuopuksen ja senkin sain tietooni täältä! oli aivan vieras käsite.. siitä ei myöskään tienneet ystäväni eikä äitini.

Voin sanoa kahden haastavan erilaisen imetyksen perusteella oppineena että maitoa tulee LÄHES AINA kun vaan saa oikeanlaista ohjausta ja syö, juo jne oikein. JA ettei luovuta liian ajoissa tai sotke velliä, kiinteitä tai korvikkeita pikkuvauvan ruokavalioon(alle 6kk). Eka mulla meni käsille, toisessa onnistuin ja opin :)
Ja kyllä, mulla on molemmat imetykset olleet erittäin haastavia ja vaikeita mutta toisen kohdalla tajusin taistella ja hakea apua niin lopussa kiitos seisoi todella.

En "sotkenut" vauvan ruokavalioon korviketta enkä velliä, vaan hän sai sairaalassa ollessaan luovutettua rintamaitoa maitokeittiöltä sillä omat sinne kantamani maidot ei riittänyt niinä viikkoina mitä hän siellä vietti. Imemään hän ei päässyt vaan ruokinta kävi nenämahaletkulla. Sitten kun imeminen tuli ajankohtaiseksi ei enää ollut tehtävissä mitään, kun ei maitoa tullutkaan.

Sulla imetys on voinut olla työlästä ja hankalaa, mutta tokkopa sitten henkisesti kuitenkaan niin raskasta kuin sellaisella jonka lapsi taistelee elämästä ja kuolemasta. Silloin usein ei tekninen yrittäminen riitä kun mieli ja hormonitoiminta tulee vastaan.

niinhän se on, että sitä "oikeaa määrää tietoa" on vaikea määritellä. Monet ihmiset tarvitsevat tietoa asioista voidakseen tehdä tietoisen ja itselleen parhaan päätöksen, mutta toisesta tuo sama määrä tietoa voi tuntua painostukselta. Tämähän pätee muissakin asioissa kuin vain tässä imetyksessä..!

niin pätee. mutta imetyksestä ja kaikesta muustakin on tehty valtavan suorituskeskeistä. siinä ei ymmärretä vanhempien eikä lasten erilaisuuttaa kun kerrotaan miten asioiden PITÄÄ mennä ja mitä PITÄÄ tehdä.

Imettäminen on ihan omakohtainen juttu. Nykyisin liiankin terveelliset (laihduttavat) ruokailutottumukset lopettavat maidon tulon. Unohdetaan oma lisäravinnontarve ja ajatellaan vain oman vartalon palautumista entisiin mittoihin! Mistäs sitten se maidonraaka-aine otetaan?

Minä lihoin 19 kiloa raskausaikana,nyt tyttö on 2 kk ja 20 kiloa oon saanu laihdutettua. Imetän,en syö paljoa,liikun jonkin verran. Ja siis ihan olen laihduttamalla laihduttanut,syön vain pari/muutaman leivän päivässä ja juon paljon vettä. tyttö on kasvanut tähän mennessä 3,5 kg.

Minä uskon myös tähän!!

näistä pitäisi jakaa tietoa jo ennen synnytystä neuvoloista enemmän. mulla ei ollut mitään hajua mikä on tiheän imun kausi ennekuin sain kuopuksen ja senkin sain tietooni täältä! oli aivan vieras käsite.. siitä ei myöskään tienneet ystäväni eikä äitini.

teidän neuvola on tosiaan mokannut pahasti, jos riittävää tietoa ei anneta... itselläni tuo tiheän imun kausi tuli esille jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä saamassani ohjevihkosessa...!

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Minä olen sitä mieltä, että ihmiset olis kuollu sukupuuttoo kauan kauan sitte jos sitä maitoo ei tulis tai et se vaan yhtäkkiä loppuis. Mut aivan sama jos joku haluaa ruokkia vauvansa korvikkeella ni siitä vaan - pääasia et vauva tulee ruokittuu.

Mie en taas usko tähän väittämään! Varsin jo aikaisimmista ajoista lähtien on tuo maidon tulo säädellyt ihmiskunnan kasvua! Heikoimmat karsiutui pois! Luonnon laki! Muttakun kehityksessä ollaan tultu eteenpäin, ovat heikoimmatkin saaneet avun ja tullut näitä väestöräjähdyksiä!
Voi miten suuri määrä ihmisiä kuolisi samantien pois ilman lääkkeitä ja korvikkeita yms, mutta siltikään ei varmasti oltaisi sukupuutossa...

teidän neuvola on tosiaan mokannut pahasti, jos riittävää tietoa ei anneta... itselläni tuo tiheän imun kausi tuli esille jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä saamassani ohjevihkosessa...!

no mut ihmisiä sielläkin on. kyllähän sairaalassa katsottiin imuotetta jne. mutta se opastus oli hyvin suppeaa. ja sitä yritettiin esikoisen aikaan tarkastaa kun poika söi paljon siihen nähden mitä minä maitoa tuotin. kysyntä ja tarjonta ei kohdannut eikä opastus ja tiedot ehkä menneet ihan putkeen. eikä siis ollut enää yrityksen puutteesta kyse, tiedon ja opastuksen puutteesta ehkä ja siitä liiallisesta yrityksestä. mutta nämä on niin monista asioista kiinni ettei ole yhtä suoraa vastausta siihen miksi joltain imetys onnistuu ja toiselta ei.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 82:
Imettäminen on ihan omakohtainen juttu. Nykyisin liiankin terveelliset (laihduttavat) ruokailutottumukset lopettavat maidon tulon. Unohdetaan oma lisäravinnontarve ja ajatellaan vain oman vartalon palautumista entisiin mittoihin! Mistäs sitten se maidonraaka-aine otetaan?

Minä lihoin 19 kiloa raskausaikana,nyt tyttö on 2 kk ja 20 kiloa oon saanu laihdutettua. Imetän,en syö paljoa,liikun jonkin verran. Ja siis ihan olen laihduttamalla laihduttanut,syön vain pari/muutaman leivän päivässä ja juon paljon vettä. tyttö on kasvanut tähän mennessä 3,5 kg.
No voi elämän kevät. Sori mutta tuo on kyllä aivan älyvapaata laihduttamista.

Hieman samoilla linjoilla olen...

Oikeasti, kyllä minä uskon että kaikilta sitä maitoa vain ei tule/loppuu ennen aikojaan. Mutta uskon myös että osa niistä tapauksista olisi vältettävissä.

Kyllä siellä luolissa kuoli varmasti lapsia... Onhan kehitysmaissakin lapsikuolleisuus hurjissa luvuissa. Kuka ei kuollut synnytykseen, kuoli sitten tulehduksiin tai muuhun. Eivät varmastikaan sellaiset lapset selvinneet, jotka eivät osanneet imeä tms.

Luonnon valintaa käytännössä: vahvimmat saivat elää.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kyllä siellä luolissa kuoli varmasti lapsia... Onhan kehitysmaissakin lapsikuolleisuus hurjissa luvuissa. Kuka ei kuollut synnytykseen, kuoli sitten tulehduksiin tai muuhun. Eivät varmastikaan sellaiset lapset selvinneet, jotka eivät osanneet imeä tms.

Luonnon valintaa käytännössä: vahvimmat saivat elää.

Just juu... No mut onneksi nykypäivänä on asiat toisin ja myös nuo "heikommat tapaukset" jäävät henkiin. Oisin itsekin karsiutunut aikanaan tuossa sun luonnonvalinnassasi jo alkumetreillä, kun äidiltäkään ei tullut maitoa.

Yhteistyössä