Voiko päiväkoti päättää näin?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shenda81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No eihän siitä mitään tule, jos hän jatkuvasti vääntää tortut housuihin. Yksittäinen vahinko on eri asia tuon ikäisellä, mutta jos se on jatkuvaa, hän ei ole vielä valmis olemaan ilman vaippaa. Aika vanhana oppinut kuivaksi. Oliko sen kanssa hankaluutta vai oppiko normaalissa ajassa?

No viet ne vaipat ja kyllä tädit muistaessaan käyttää lasta potalla. Itse pidät sitten kotona ilman vaippaa. Tyhmää, että lapsi on siirretty isojen ryhmään, kun ei vielä pottahommatkaan ole hanskassa.

Veisin vaipat. Kyllä ne taas jää pois kunhan antaa aikaa. Jos lapsi jatkuvasti kakkaa housuunsa niin ei sekään ketään palvele ja siitä saattaa lapselle kehittyä taas uusia ongelmia (nähty niitä lapsia jotka ei uskalla syödä ettei vaan tuu kakkaa housuun -> meinaan sen housuun kakkaajan äkkää nopeasti muutkin lapset..) Vaippa on vaan varmistuksena, kannustetaan edelleen silti siihen että lapsi kakkaa/pissaa pönttöön mutta jos vahingossa tulee housuun (siis vaippaan) niin ei siitä tarvitse tehdä niin suurta numeroa vaatteiden vaihtoineen ja mahdollisesti lakanoiden vaihtojen kera jos siellä sängyssä tulee.

[QUOTE="vieras";22294479]No eihän siitä mitään tule, jos hän jatkuvasti vääntää tortut housuihin. Yksittäinen vahinko on eri asia tuon ikäisellä, mutta jos se on jatkuvaa, hän ei ole vielä valmis olemaan ilman vaippaa. Aika vanhana oppinut kuivaksi. Oliko sen kanssa hankaluutta vai oppiko normaalissa ajassa?[/QUOTE]

Onko tämä viesti nyt jotain vittuilua aapeelle? Kirjoittiko ap, että vääntää jatkuvasti tortut housuun? Kuinka paljon niitä kakkavahinkoja ap muuten on sattunut? Ja toisekseen, miten niin on oppinut vanhana kuivaksi, jos lapsi on nyt 3v. ja kesästä asti ollut kuiva?

lapsi välillä unohtaa leikkien lomassa että hätä.Pissalle kyllä menee että itse ilmottaa että hätä.
Tänään sanoi että hän on iso tyttö ja vauvat vaan pitää vaippaa.

Eikait nyt tuon ikäiseltä vielä voi olettaa että muistaa kaiken????
No kait se on vaipat ma raahattava ettei meitä aleta syynätä jotenkin:|

Sanopa, että isot tytöt eivät enää kakkaa housuun. Pissavahingot ymmärtäisin, mutta housuun kakkaaminen usein ei kyllä kuulosta normaalilta :(

Vie parit harkkahousut, siis kestoharkkikset. Ne on kuin pikkuhousut mutta kakka ei tahraa vaatteita. Ei missään nimessä tuon ikäistä kuivaksi oppinutta enää vaippoihin!

No mitä sille kakkavaipalle sitten tehdään? Kääritään muovipussiin ja viskataan roskiin. Ihan sama käsittely myös harkkahousuille, paitsi että ap ottaa ne mukaansa ja pesee kotona.

[QUOTE="Jenis";22294595]No ei. Kun niitä käsitellään aivan kuten kestovaippojakin. Oletko kuullut kestovaipoista?[/QUOTE]

Olen kuullut kestovaipoista. Niitähän ei päiväkodissa tarvi huuhdella. Siksi kysyin, että tehdäänkö harkkiksille samoin.

Vie parit harkkahousut, siis kestoharkkikset. Ne on kuin pikkuhousut mutta kakka ei tahraa vaatteita. Ei missään nimessä tuon ikäistä kuivaksi oppinutta enää vaippoihin!

Mutta jos näihin päädyt, hankithan sellaiset joista saa ainakin toisen sivun auki (en tiedä onko tällaisia, en ole perehtynyt kyllä harkkiksiin, meillä oli vain yhdet ja niitä ei auki saanut). On aika hankala riisua kakkaista vaippaa, jos se pitää vetää alas kuin housut. Ainakin jos kakka ei ole ihan kiinteää. Mulla ehkä suppeahko kokemus, mutta kun tuntuu että vain harvoin mun omat (tai hoitolapset) tekee kovin kiinteitä tuotoksia vielä edes 3-vuotiaana, se on aina enemmän ja vähemmän "puuroa".

(Ja kestojen kannattaja kyllä muuten olen, niitä meilläkin on kovin käytetty...)

en kyllä antais laittaa vaippoja.. se ei korjaa tilannetta millään lailla, mukavampi vaan tarhatätien unohtaa koko kuivaksioppimisen ylläpitäminen.. Jos ei muista kysyä lapselta onko hätä, ei muista viedä potallekaan. Siitä viemisestähän on isompi vaiva kuin kysymisestä. Parin viikon päästä tilanne voi olla jo toinen. Sanot vaan et tätien pitää muistaa vähän kysyä siitä hädästä.

Onko tämä viesti nyt jotain vittuilua aapeelle? Kirjoittiko ap, että vääntää jatkuvasti tortut housuun? Kuinka paljon niitä kakkavahinkoja ap muuten on sattunut? Ja toisekseen, miten niin on oppinut vanhana kuivaksi, jos lapsi on nyt 3v. ja kesästä asti ollut kuiva?

No mun mielestä on vanhana oppinut, jos on jo kolme ja vasta muutama kuukausi sitten oppi kuivaksi. Tai niin onhan se varmaan aika yleistä nykyään, että 3-v juoksee vielä vaipoissa. Mä en viitsinyt kestoja pestä kolmea vuotta, joten mun lapset oli vaipattomia jo ennen kuin täyttivät 2. Mut kukin tavallaan. Ja tuskin niitä vahinkoja on tullut yksi tai kaksi, jos päiväkoti ehdottaa vaippoja takaisin. Kyllä silloin on ollut kyse jatkuvasta ongelmasta.

Kerroit että tyttönne on siirretty isompien ryhmään. Päiväkodin aloittaminen ja sitten vielä isompien ryhmään siirtäminen on kaikki isoja muutoksia pienelle. Varmaan jkv jännittää ja toisaalta innoissaan, kyllä siinä voi tulla niitä vaihinkoja, useammankin kerran. 3-vuotias tietää jos vessahätänsä, mutta sattunut pari kertaa meidänkin neidille ette ole ehtinyt pöntölle asti pissahätänsä kanssa. Kertaakaan ei ole silti toruttu eikä laitettu takaisina vaippoja. Jos tytöllenne laitetaan vaipat, se ns. taannuttaa, mitä itsekin pohdit. Ja kaikkein pahin se on erittäin noloa tuonikäiselle. Päiväkodin työntekijät ovat todella tietämättömiä pienen lapsen psyykkisestä ja fyysisestä kasvusta, joten eivät tuollaista näitä tiedä. Kerran sanoin minäkin, kun meidän tyttö pissas useamman kerran lattialle vahingossa että laitetaan sitten vaippa, niin meinas mennä ihan hysteeriseksi itkuksi. En sanonut sitä toista kertaa.

ET todellakaan vie niitä vaippoja vaan pyydät selkeästi että selvitetään mistä on kyse. Jotain täytyy tapahtua sellaista siellä päiväkodissa, miksi vahinkoja sattuu niin usein. Jos suhtautuminen muutenkin tympeää, uskaltaako tyttö sanoa että on vessahätä...jos pelkää niitä hoitajia...

Älä anna periksi vaan vaadi keskustelua asiasta.

[QUOTE="vieras";22294739]No mun mielestä on vanhana oppinut, jos on jo kolme ja vasta muutama kuukausi sitten oppi kuivaksi. Tai niin onhan se varmaan aika yleistä nykyään, että 3-v juoksee vielä vaipoissa. Mä en viitsinyt kestoja pestä kolmea vuotta, joten mun lapset oli vaipattomia jo ennen kuin täyttivät 2. Mut kukin tavallaan. Ja tuskin niitä vahinkoja on tullut yksi tai kaksi, jos päiväkoti ehdottaa vaippoja takaisin. Kyllä silloin on ollut kyse jatkuvasta ongelmasta.[/QUOTE]

No en mäkään niitä kestoja ihan huvikseen halunnut pestä, mutta ei kuopus silti ollut vaipaton ennenkuin 2v10kk iässä. Ja potalla istui jo ennen vuoden ikää, 1-2-vuotiaana teki lähes kaikki kakat pottaan säännöllisen potatuksen ansiosta. Mutta silti ei vaan tunnistanut pissahätäänsä ennen kuin lähes 3-vuotiaana. (Ja käytössä vielä "pintamärät" kestot, ja samanikäinen hoitokaveri joka käytti niitä ihailtuja pikkareita ja oli siis kuiva...)

Ihanaa kun sun lapset on olleet noin kykeneviä vaipattomuuteen alle 2-vuotiaana, meillä kai hieman erilaiset geenit (kuopus on niitä nopeimpia, pojat olivat vielä hitaampia, päiväkuivia noin 3v3kk vanhoina). Tai sit mä en vaan todellakaan osaa |O

joiden lapset on oppineet 2 kk:n ikäisen kuiviksi ja haukkuvat täällä äitejä, joiden lapsilla asiassa"kestää"
Kuivaksi oppiminen on yksilöllistä. Toiset vanhemmat aloittavat lapsen pottaharjoitukset puolentoista ikävuoden tienoilla, useimmat kaksivuotissyntymäpäivien alla, kun virtsarakon ja suolen hallinta on fysiologisesti mahdollista. Lapsi alkaa vähitellen päästä eroon vaipoistaan kaksi vuotta täytettyään ja keskimäärin vaippa-aika on ohi kolmivuotispäiviin mennessä. Ensin lapsi oppii päiväkuivaksi, mutta saattaa tarvita vaippaa vielä öisin. Tavallista on, että nelivuotias selviytyy jo vaipatta ympäri vuorokauden, vaikka hänellekin voi vielä sattua vahinkoja. (Gyldén. 2004, 287).

Alle puolitoistavuotiastakin voi istuttaa potalla, mutta ei pakolla tai tuloshakuisesti. Tärkeintä on uuden asian ja esineen tutuksi tuleminen. Siistiksi ja kuivaksi oppiminen etenee yleensä pienin askelin. Edistysaskelien välissä on vaihtelevasti takapakkeja, joita voi tulla mm. uuden vauvan syntymän myötä. Pojat ovat usein tyttöjä hitaampia kuivaksi oppimisessa. Hidas kuivaksi oppiminen kulkee myös suvussa.

Lapsi oppii itsestäänkin pysymään kuivana öisin, kunhan hänen virtsarakkonsa on kyllin kehittynyt. Nukkuessa rakko pystyy pidättämään virtsaa sisällään pitempiä aikoja, koska levossa ja unessa munuaiset tuottavat automaattisesti vähemmän virtsaa ja se on vahvempaa. (Spock. 2003, 522-523).

en kyllä antais laittaa vaippoja.. se ei korjaa tilannetta millään lailla, mukavampi vaan tarhatätien unohtaa koko kuivaksioppimisen ylläpitäminen.. Jos ei muista kysyä lapselta onko hätä, ei muista viedä potallekaan. Siitä viemisestähän on isompi vaiva kuin kysymisestä. Parin viikon päästä tilanne voi olla jo toinen. Sanot vaan et tätien pitää muistaa vähän kysyä siitä hädästä.

Ei päiväkodista ilman syytä ehdoteta vaippoja kolmevuotiaalle. Syyt ovat sellaisia, joita vanhempien on ehkä vaikea ymmärtää, kun eivät näe kokonaisuutta. Muistatteko paljonko lapsia yli 3 -v ryhmässä on. Se on melkoisen iso määrä eikä joka tilanteessa todellakaan voida yhdeltä lapselta kysellä vessahädästä. Valitettavaa mutta totta.

En itse työskentele läheskään niin isossa lapsiryhmässä, mutta jokainen housuun pissaaminen ja kakkaaminen aiheuttaa hankalia tilanteita varsinkin silloin kun hoitajia on yksi, tai kaksikin.

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;22295273:
Ei päiväkodista ilman syytä ehdoteta vaippoja kolmevuotiaalle. Syyt ovat sellaisia, joita vanhempien on ehkä vaikea ymmärtää, kun eivät näe kokonaisuutta. Muistatteko paljonko lapsia yli 3 -v ryhmässä on. Se on melkoisen iso määrä eikä joka tilanteessa todellakaan voida yhdeltä lapselta kysellä vessahädästä. Valitettavaa mutta totta.

En itse työskentele läheskään niin isossa lapsiryhmässä, mutta jokainen housuun pissaaminen ja kakkaaminen aiheuttaa hankalia tilanteita varsinkin silloin kun hoitajia on yksi, tai kaksikin.

Päivähoidon tarkoitus on kaiketi tukea lasta kehittymisessä eikä mennä sieltä mistä aita on matalin.

Tuntuu nyt vaan että meitä sitten pidetään hankalana jos sanotaan ettei haluta enää vaipoja.Mutta eikait heitä vastaan kannata tappelemaan ruveta???

Ei nyt sentään tappelemaan eikä hoitohenkilöstön sana ole laki...sano reilusti vaan että haluat keskustella asiasta lapsesi omahoitajan kanssa. Eiköhän se ratkaisu löydy yhdessä keskustelemalla...itse en äitinä olisi kyllä järin hanakasti vaippoja tosiaankaan laittamassa, mutta ymmärrän senkin että päiväkodissa valitettavasti tuppaa välillä olemaan melkoista haipakkaa...tosin onhan sielläkin rutiinit ja käydään tietyin väliajoin vessassa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;22295273:

joo, vaikea ymmärtää, kun ei olle "kasvatusalan" ihmisiä, vaan äitejä. Että vaipat vaan, kun ei jaksa eikä viitsi lapsiin paneutua. Kyllä sitä ehtii kysyä, muta kun ei viitsi. Mä en jotenkin ymmärrä sitä, että miten ei ehdi, kun pihallaollessaankin ne tarhan tädit seisoo tumput suorana tai taskussa juoruamassa ties mistä ja sitten lapset putoilee keinuista ja karkaa porteista. Mutta kun ei viitsitä.

[QUOTE="äiti";22295344]joo, vaikea ymmärtää, kun ei olle "kasvatusalan" ihmisiä, vaan äitejä. Että vaipat vaan, kun ei jaksa eikä viitsi lapsiin paneutua. Kyllä sitä ehtii kysyä, muta kun ei viitsi. Mä en jotenkin ymmärrä sitä, että miten ei ehdi, kun pihallaollessaankin ne tarhan tädit seisoo tumput suorana tai taskussa juoruamassa ties mistä ja sitten lapset putoilee keinuista ja karkaa porteista. Mutta kun ei viitsitä.[/QUOTE]

Kannattaa kokeilla parinkymmenen lapsen hoitamista päivittäin, sitten voi kirjoittaa uudelleen näkemyksensä. Hoitajat ovat todella rankassa työssä, kun lapsiryhmät vain isonevat ja resurssien puutteessa erityislapsetkin hoidetaan muiden mukana.

Coffee Breakille: olet oikeassa siinä, että lapsen kehitystä tuetaan päiväkodissa, mutta se on usein vaan haave sijaispulan ja kaiken takia. Ehkä vanhempien on parempi tietää se, että päivähoidossa on puutteita.

Yhteistyössä