Voiko reilu 2-vuotiasta rangaista...(ruoka-asiaa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Eli jos reilu 2-vuotias ei vaan syö, niin voiko sen ikäistä jo rangaista niin, että sitten lähdetään pois pöydästä, vaikka olisi nälkäinenkin, mutta kun ei vaan syö? Ymmärtääkö tuon ikäinen jo asian? Niin ja uhma on päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Ei lasta voi rangaista jos ei syö. Lapset kyllä syövät kun nälkä on. Jos ei ole nälkä heti, niin myöhemmin sitten uudestaan tarjoat ruokaa.

Mutta siis niinhän mä ajattelinkin tehdä...vai selitinkö sen sitten jotenkin huonosti aloituksessa. Jos joskus myöhemmin valittaa nälkää, niin sama lautanen tulee eteen ja jos ei edellelleenkään syö, niin pois taas, kunnes alkaa syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttuja juttuja:
No oppii pian ymmärtämään mikä on homman nimi. Tottakai lähetät pöydästä veke jos ei syö! Vai maanittelulinjalleko meinasit lähteä?

Lähinnä sitä siis ajattelin, että alkaako tuon ikäinen jo ymmärtämään mikä on homman nimi vai onko siihen vielä liian pieni?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ei lasta voi rangaista jos ei syö. Lapset kyllä syövät kun nälkä on. Jos ei ole nälkä heti, niin myöhemmin sitten uudestaan tarjoat ruokaa.

Mutta siis niinhän mä ajattelinkin tehdä...vai selitinkö sen sitten jotenkin huonosti aloituksessa. Jos joskus myöhemmin valittaa nälkää, niin sama lautanen tulee eteen ja jos ei edellelleenkään syö, niin pois taas, kunnes alkaa syömään.

jep näin on hyvä.Ja voi varsinkin ihan hyvin toimia 2v:n kohdalla. Pienestä pitäen opettaa että ruoka aikana syödään, ruualla ei leikitä(=nirsoilla/pelleillä ).

Meillä on yksi ruokailusääntö, ja se on se, että ruoka-aikana kaikki istuu (edes 5 min) ruokapöydässä, syö tai ei. Jos ruoka ei maistu, saa näkkileipää ja ruokaa seuraavan kerran ruoka-aikana.

Mutta kaikki pakkosyöttämiset ja -maistamiset on mun mielestä pelkästään vanhanaikaista.
Nekiukuttelut näköjään häviää itsestään, 5-vuotias ei ole pitkään aikaan nirsonnut enää kuin muutamasta jutusta. En minäkään syö ruokaa josta en pidä. Miksi lapsen pitää?

Oleellisinta on oma johdonmukaisuus.

Kyllä, kyllä, mutta ei se ole rangaistus. Niin sitä itsekin poistuu pöydästä jos ei syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttuja juttuja:
No oppii pian ymmärtämään mikä on homman nimi. Tottakai lähetät pöydästä veke jos ei syö! Vai maanittelulinjalleko meinasit lähteä?

Lähinnä sitä siis ajattelin, että alkaako tuon ikäinen jo ymmärtämään mikä on homman nimi vai onko siihen vielä liian pieni?

Kyllä tuon ymmärtää jo alle kaksivuotiaskin. Usein lasten älyä vähätellään, aivan turhaan.

toki 2 vuotias ymmärtää jutun pointin.
mutta meillä syödään vain ruoka-aikoina, jos ei siloin huvita syödä niin sitten oottaa vaikka nälissään seuraavaa ruoka-aikaa.

taapero syö kiltisti, mutta joskus ei vaan uppoa se ruoka. Tehdään niin, että jos menee lekkeriksi esim. lounaalla, niin kerrotaan, että seuraavan kerran saa vasta välipala. Kyllä sitten syö, kun on nälkä. Samaa ruokaa en tarjoa uudestaan enkä tosiaan (enää) harrasta sitä, että sitä ruokaa tuodaan 5 min. välein esille.

Eli jos reilu 2-vuotias ei vaan syö, niin voiko sen ikäistä jo rangaista niin, että sitten lähdetään pois pöydästä, vaikka olisi nälkäinenkin, mutta kun ei vaan syö? Ymmärtääkö tuon ikäinen jo asian? Niin ja uhma on päällä.

meidän reilu 2v leikki ja sotki tahallaan ruualla joka ikinen kerta kun ois pitänyt syödä. neuvolassa neuvottiin että pitää sanoa että ruokailu loppuu siihen jos sotkee ruualla, ja jos lapsi ei usko niin ruoka heti pois. sitten ei saa antaa välipaloja eikä muutakaan ruokaa ennen kuin on seuraava ruoka-aika.

meillä tämä toimi, tosin välillä aikaistettiin vähän esim. iltapala-aikaa, kun lapsi valitti nälkäänsä. tosin vaati alussa kärsivällisyyttä, kun tuli kova huuto aina kun ruoka vietiin pois.

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä sain aina ton ikäset syömään sanomalla, et menee muuten tukkaan.
Ai että laitat ruoan sen tukkaan vai mitä?

No ei vaan lusikka lähenee ja suu pitää avata, tai ruoka voi osua tukkaan. jostain syystä se tepsii meillä. Tai se, että ruoka tulee "koneella" niiku tiäks brum brum. Tietty siinä vaiheessa, ku suun pitäs aueta, kone pitää kimeää piippiip-ääntä, joka ilmeisesti on lapsesta niin epämiellyttävä, että suu aukeaa silkasta ihmetyksestä.

On ollut tosi hankalia syöjiä molemmat jossain vaiheessa. Mieluummin mä teen tiettäväksi, että on pakko syödä, kuin poistan pöydästä jolloin lapsi oppii siihen, että pääsee halutessaan kesken pois pöydästä, kunhan tarpeeksi pelleilee.

minä vielä syöttäisinkin jos siten menee ruoka paremmin, en siis koko ruokaa mutta niin että pääsee alkuun. meillä olleet usein ennakkoluuloisia et sitten kun alkuun pääsee niin ruoka maistuukin.. mutta olen varmaan liian lepsu kun vielä joskus syötän 2-vuotiasta?

Yhteistyössä