Voiko tämä olla epilepsiaa!? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Laitan saman aloituksen tänne kuin Vauva:llekin:

Lapsi aukoo suutaan joskus nukkumaan mennessä; ihan kuin kurkusta olisi jotain tulossa ja tavallaan meinaa yökätä mutta menee sitten ohi. Ei tee tätä usein, ei siis joka ilta läheskään mutta silloin tällöin. Ei menetä tajuaan eikä muutenkaan sekava; kun kysyn miksi tekee niin ja onko kurkussa pipi ( 2,5v. ) toteaa huolettomasti ettei ole pipi. On siis täysin hetkessä mukana eikä mene muihin maailmoihin.

Ja joskus jos herätän kesken unien, saattaa hieman käsi täristä.... ihan kuin jotenkin havahtuisi todella syvästä unesta ja hieman säikähtää kun herätellään. Tärinä menee kuitenkin hetkessä ohi ja kun esimerkiksi nostan syliin, se loppuu samantien.

Onko tämä epilepsiaa? Joku mainitsi näiden oireiden liittyvän lapsuusajan hyvälaatuiseen epilepsiaan - voisiko tämä olla sitä? Toki otan lääkäriin yhteyttä jos tarve vaatii mutta haluaisin nyt täältä mielipiteitä. On todella paha olla; sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja kaikki tällaiset käy ylivoimaisesti päälle. :( Muuten lapsi on täysin perusterve - ei mitään oireilua ym. Olisin todella kiitollinen mielipiteistä ja omista kokemuksista!!!!

Voi olla rolandinen epilepsia, alla tyypillisiä oireita:

Toispuoleiset kasvojen, suunalueen,
kielen ja kurkunpään
puutumis- ja nykinäkohtaukset
normaalisti kehittyneellä lapsella,
osalla öisiä tajuttomuuskouristuskohtauksia

Alkuperäinen kirjoittaja vdd:
Ei ole epilepsiaa, voithan kokeilla kotona näyttämällä strobo valoa lapselle ja jos alkaa hytkymään tai olemaan sekava niin sitten se saattaa olla sitä.

No jopas oli yksinkertainen vastaus... Epilepsioita on vaikka kuinka paljon erilaisia eivätkä kaikki reagoi mitenkään valoon saati ole sekavia. Olen itse sairastanut lapsuusiän epilepsian ja samoin oma tyttäreni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole epilepsiaa, voithan kokeilla kotona näyttämällä strobo valoa lapselle ja jos alkaa hytkymään tai olemaan sekava niin sitten se saattaa olla sitä.

No jopas oli yksinkertainen vastaus... Epilepsioita on vaikka kuinka paljon erilaisia eivätkä kaikki reagoi mitenkään valoon saati ole sekavia. Olen itse sairastanut lapsuusiän epilepsian ja samoin oma tyttäreni.

Millaisia oireita sinulla ja tyttärelläsi oli? Missä iässä meni ohi? Oliko lääkitystä? Kiitos jos vastaat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Millaisia oireita sinulla ja tyttärelläsi oli? Missä iässä meni ohi? Oliko lääkitystä? Kiitos jos vastaat. :)

Minulla tuli ainoa kohtaus koulussa, noin 8v iässä. Pyörin ympyrää ruokajonossa ja löin lonkan pöydän kulmaan (tiedän tyhmää pyöriä, mutta 8-vuotias ei ajattele). Alkoi pian oksettamaan ja opettaja vei minut vessaan, jossa olin pyörtynyt ja saanut epilepsiakohtauksen. Epilepsia todettiin EEG-testillä ja sain lääkityksen. Lääkkeitä söin 2 vuotta, jonka jälkeen alettiin pikku hiljaa lääkitystä purkamaan. En saanut uusia kohtauksia, mutta äiti muistaa, että minulla oli pienempänä noita tahattomia nykimisiä ym.

Mun tyttö taas sai kohtauksen oksennustaudin aikana. Oli tajuton ja nyki raajoja tasaisesti, puristi hampaita yhteen ym. Kohtaus kesti noin minuutin. Samana päivänä sai kaksi muuta kohtausta, joista toinen oli ns. tajuttomuus-tuijotuskohtaus (oli vain hiljaa ja tuijotti eteensä), toinen samanlainen kuin ensimmäinen. Lapsen epilepsia todettiin myös EEG:llä ja sai lääkityksen. Purku tapahtui samalla vauhdilla kuin omanikin aikoinaan. Kohtaukset eivät ole uusineet lääkityksen lopettamisen jälkeen.

Molemmat olemme aina olleet normaalisti kehittyneitä, monissa asioissa jopa nopeita. Itse olen esim. kävellyt jo 8kk iässä.

Meillä siis kohtaukset eivät ole olleet kuvailemasi kaltaisia, enkä sinuna kovasti pelästyisi poikasi oireita. Kyseessä kuitenkin VOI olla tuo rolandinen epilepsia. Se on tosiaan hyvälaatuinen, eikä usein vaadi hoitotoimenpiteitä. Ainoastaan seurausta. Se kasvaa yleensä iän mukana pois.

Mulle tuli tuosta strobovalosta mieleen se Housen jakso, kun se taskulampulla vilkutti potilaan silmien edessä :laugh:
Mun pojalla on epilepsia (nyt jo lääkitys purettu) ja niitä todellakin on vaikka kuinka montaa sorttia.

Yhteistyössä