voiko työnantaja tehdä näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Minulla loppuu toukokuussa äitiysloma ja pitämättömiä lomia olisi. Mutta en kuulemma saa niitä pitää heti äitiysloman loputtua vaan syksyllä. Se katkaisee minun hoitovapaan ja kun sitä ei saa edes pitää kuin kahdessa osassa eli eka osa ois nyt kesäaika, toinen osa alkais loman jälkeen.
Ongelma tässä on se, että jos meille syntyy vielä vauva ja ilmoitan summassa hoitovapaan kesään asti ja vauva syntyykin jo toukokuussa, menetän palkan äitiysloman ajalta. Tai jos vauva syntyykin niin, että kerkiän olla kuukauden töissä. Työnantaja varmaan tykkäis.
Eli voiko työnantaja määrätä tuon mun loman ajankohdan ja katkaista hoitovapaan?

niin toukokuussa loppuu äitiysloma. Uutta ei vielä ole tulossa mutta toivottavasti saadaan vielä vauva ja enhän voi etukäteen tietää kun en edes odota vielä, että milloin uus äitiysloma alkaisi.

Jos et tiedä oletko edes vielä raskaana, niin ei lapsi toukokuussa synny! Ja kyllä työnantaja voi ilmoittaa koska saat kesälomasi pitää. Hoitovapaalle saat kyllä jäädä äitiysloman päätteeksi niin pitkäksi aikaa kun tahdot. Kotihoidontukea saat sitten siihen asti, että lapsi on 3-vuotias.

Ei kesälomaa voi määrätä pidettäväksi kesken hoitovapaan!
Joko jäät nyt toukokuussa hoitovapaalle vaikka sinne ensikesään saakka ja pidät sitten kahdet lomat putkeen jos et ole jäämässä äitiyslomalle. Tai sitten vaadit pitää lomat ensin ja päälle aloitat hoitovapaat (en ole varma onko lomat tuohon pakko myöntää...)
Mitenkäs se nyt on sitten jos tulet uudelleen raskaaksi niin äitiyslomahan päättää hoitovapaan kun molemmilla ei olla samaan aikaan ja jos ole äitiyslomalla niin on oikeus palkkaan? Vai onko työehtosopimuksessa sanottu että on oltava töissä kun äitiysloma alkaa että saa palkkaa?

Oliko sulla mitään etukäteissuunnitelmaa lomien pitämisestä silloin, kun jäit äitiyslomalle? Oma pomoni hyväksyi mun suunnitelman eli äitiysloman jälkeen pidin pitämättömät lomat ja tämä sovittiin jo ennen kuin jäin äitiyslomalle.
Ota yhteyttä liittoon. Lomathan on sovittava työnatekijän kanssa yhteisymmärryksessä, mutta työnantajahan niiden ajankohdasta loppupelissä voi päättää.

Voit sä lomasi pitää hoitovapaankin aikana mun tietääkseni. Eihän hoitovapaan saamiseksi tarvitse muuta kuin sen, että lapsi ei ole päivähoidossa.

Mutta tietysti sun pitää ilmoittaa, että mihin asti pidän hoitovapaata joka tapauksessa, en tajua miten mahdollinen uusi raskaus muuttaisi asiaa?

jos sinulla siis khvapaa vanhempainloman päätteeksi ja olet ilmoittanut olevasi 2012 toukokuun loppuu esimerkiksi ja alat odottaa uutta vauvaaa niin äiriyslomasi alkaa ihan normaalisti ja saat sen äitiylomapäivärahan. Työnantaja ei voi pakottaa sinu pitämään lomaa khvapaan aikana.

Oletko hakenut äitiysloman päätteeksi kodinhoidonvapaata ja miksi aikaa?
en ole vielä hakenut kun kyselin että voisinko pitää lomat pois ja sanoin että jään sitten hoitovapaalle mutta en aikaa vielä, kuinka pitkään. Sieltä tuli kirjallinen ilmoitus, että mun loma on syksyllä ja sitä ennen voin olla hoitovapaalla ja sen jälkeen voin olla. Työnantajan näkökulmasta hoitovapaa katkeaa siinä.

[QUOTE="vieras";23591879]Miten niin et voi olla lomalla hoitovapaan aikana? Mä oon ainakin ollu, viimeks tän vuoden alussa.[/QUOTE]

Miksi hoitovapaan aikana olet pitänyt lomaa?

Jos et tiedä oletko edes vielä raskaana, niin ei lapsi toukokuussa synny! Ja kyllä työnantaja voi ilmoittaa koska saat kesälomasi pitää. Hoitovapaalle saat kyllä jäädä äitiysloman päätteeksi niin pitkäksi aikaa kun tahdot. Kotihoidontukea saat sitten siihen asti, että lapsi on 3-vuotias.

Joo et näköjään tajunnut! Työnantaja voi ilmoittaa kyllä jos olen töissä mutta kun olen hoitovapaalla, niin voiko silloin? Eikö hoitovapaalla ole oikeus olla silloin kun tahtoo, kunhan ilmoittaa riittävän ajoissa ja on alle 3v lapsi? Lomia ei kuulemma voi siirtää ens vuoden puolelle ja pitää pitää kesälomakauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi ihmeessä;23591900:
Miksi hoitovapaan aikana olet pitänyt lomaa?

Sain viideltä viikolta loma-ajan palkkaa+kh tukea ilman ansiosidonnaista osaa. Loman jälkeen aloitin työt osaaikasena ja jatkan kh tuella ainakin syksyyn asti. Kesällä mulla on taas uus kesäloma, ainakin 33 päivää.

Ei kesälomaa voi määrätä pidettäväksi kesken hoitovapaan!
Joko jäät nyt toukokuussa hoitovapaalle vaikka sinne ensikesään saakka ja pidät sitten kahdet lomat putkeen jos et ole jäämässä äitiyslomalle. Tai sitten vaadit pitää lomat ensin ja päälle aloitat hoitovapaat (en ole varma onko lomat tuohon pakko myöntää...)
Mitenkäs se nyt on sitten jos tulet uudelleen raskaaksi niin äitiyslomahan päättää hoitovapaan kun molemmilla ei olla samaan aikaan ja jos ole äitiyslomalla niin on oikeus palkkaan? Vai onko työehtosopimuksessa sanottu että on oltava töissä kun äitiysloma alkaa että saa palkkaa?

On oikeus palkkaan jos siirryn hoitovapaalta äitiyslomalle, mutta jos olen työnantajalle sille ajalle ilmoittanut hoitovapaan, hänen ei tarvitse silloin maksaa palkkaa.

en ole vielä hakenut kun kyselin että voisinko pitää lomat pois ja sanoin että jään sitten hoitovapaalle mutta en aikaa vielä, kuinka pitkään. Sieltä tuli kirjallinen ilmoitus, että mun loma on syksyllä ja sitä ennen voin olla hoitovapaalla ja sen jälkeen voin olla. Työnantajan näkökulmasta hoitovapaa katkeaa siinä.

joku aika on minkä ajan sisällä on lomapäivät pidettävä. Itselläni on niin, että vanhempainloma loppuu syyskuun (2011 )viimeinen päivä ja lomapäivät on pidettävä syyskuun 2012 loppuun mennessä. Olen vuoden lopppuun asti khvapaalla. Eli käsittääkseni sinun pitää pitää lomasi toukokuun 2012 loppuunmennessä.Kesken hoitovapaan ei työnantaja voi lomaa määrätä. Sä olet kyllä myöhässä kun 2kk aikaisemmin pitää ilmoittaa jos khvapaalle jää äitiysloman jälkeen. Eli nyt kun niin ei ole niin ilmeisesti työnantaja voi ilmoittaa lomaajankohtasi koska olet töissä.Tosin työnantaja on antanut sinulle mahdollisuuden olla kuitenkin vapalla heti äloman jälkeen.

[QUOTE="vieras";23591879]Miten niin et voi olla lomalla hoitovapaan aikana? Mä oon ainakin ollu, viimeks tän vuoden alussa.[/QUOTE]

Työnantajan näkökulmastahan hoitovapaa sillon katkeaa. Vai katkeaako? Voin kyllä saada loman ajalta kotihoidontukea.

Olen sitä mieltä, että ilmoitat työnantajalle, että jäät vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle, ja siihen jonkun omiin suunnitelmiisi sopivan loppumispäivän, vaikkapa 28.2.2012. Se on siis yksi pätkä hoitovapaata, jonka ilmoitat työnantajalle. Lain mukaan sulla on vielä oikeus ilmoittaa se toinenkin pätkä lisää tuohon.

Jos työnantaja sitten ilmoittaa, että sulla on kesäloma syyskuussa 2010, niin sanot, että sopiihan sulle toki, että pidät hoitovapaata ja kesälomaa samaan aikaan (otat siis ne kesäloman palkkasi yms. rahat ulos vaan ja nostelet kotihoidontukea samaan aikaan), mutta pysyt lujana, että olet ilmoittanut vasta yhden pätkän hoitovapaata, niinkuin olet tehnytkin.

Sitten, jos uusi raskaus tärppää vaikka kesällä tai syksyllä, niin voit ilmoittaa vuoden loppuun mennessä sen toisen hoitovapaapätkäsi niin, että se päättyy siihen, mistä uusi vanhempainvapaa alkaa. Jos taas tärppi ei käy tuona aikana, niin sitten ei auta, kun arvalla heittää sen tokan pätkän pituus.

Voi olla ihan käytäntö monella työpaikalla, että lomarahat maksetaan pois tiettyyn aikaan mennessä, eikä niitä joi jättää jemmaan. Sitä kyllä ihmettelen, ettei mun mielestä työnantaja voi kieltäyty sulle niitä maksamasta jo vanhempainvapaan jälkeen. Mut mun mielestä toisaalta sehän on ihan sama ootko silloin jo kotihoidontuella vai et, kun saa sit senkin vielä siihen päälle. Eikä se hoitovapaa mihinkään katkea, vaikka lomaa pitäisitkin samalla, siinä työnantajasi on väärässä.

joku aika on minkä ajan sisällä on lomapäivät pidettävä. Itselläni on niin, että vanhempainloma loppuu syyskuun (2011 )viimeinen päivä ja lomapäivät on pidettävä syyskuun 2012 loppuun mennessä. Olen vuoden lopppuun asti khvapaalla. Eli käsittääkseni sinun pitää pitää lomasi toukokuun 2012 loppuunmennessä.Kesken hoitovapaan ei työnantaja voi lomaa määrätä. Sä olet kyllä myöhässä kun 2kk aikaisemmin pitää ilmoittaa jos khvapaalle jää äitiysloman jälkeen. Eli nyt kun niin ei ole niin ilmeisesti työnantaja voi ilmoittaa lomaajankohtasi koska olet töissä.Tosin työnantaja on antanut sinulle mahdollisuuden olla kuitenkin vapalla heti äloman jälkeen.

Olen ilmoittanut 2kk ennen että jään kotihoidontuelle mutta käski odottaa että sieltä eräs henkilö ottaa yhteyttä ja otti vasta nyt. Minkä minä sille teen jos asiat tapahtuu hitaasti. Onkohan mitään merkitystä sillä että kun mulla loppuu äitiysloma, on kesälomakausi vasta alussa ja sen voi pitää tämänkin vuoden puolella. Sinun äitiysloma loppui kesälomakauden lopussa. Mutta en tosiaan tiedä onko sillä mitään merkitystä.

Työnantajan näkökulmastahan hoitovapaa sillon katkeaa. Vai katkeaako? Voin kyllä saada loman ajalta kotihoidontukea.

Siis en tiedä, sanooko laki tästä jotain, mutta on kyllä todella kusipäinen työnantaja, jos tulkitsee niin, että katkeaa. Olen käsittänyt, että se kahden pätkän idea on siinä, ettei työnantajalle tule niin paljon ongelmia sijaisten hankkimisen kanssa. Siis olisi tosi paskamaista työntekijältä ilmoitella uutta hoitovapaata vaikka 4kk pätkissä siihen asti, kun muksu täyttää 3, kun silloin työnantaja joutuisi kirjoittelemaan sijaiselle sopimuksia aina 4kk pätkäksi kerrallaan. Mutta jos nyt jo heti ilmoitat, että olet vaikka sinne 28.2.2012 asti, niin kyllähän työnantaja voi tehdä sijaiselle sopparin sinne saakka, vaikka sinä pitäisitkin sen syyskuun lomaa siinä välissä. Siis en näe, että siitä loman pitämisestä hoitovapaan aikana, olisi näiden työnantajan sijaisuushommien kannalta mitään ongelmaa.

Mut tosiaan, nää on pelkästään mun ajatuksiani, ja en tiedä, sanooko laki tästä hoitovapaan kakeamisesta loman aikana TYÖNANTAJAN näkökulmasta jotain.

[QUOTE="MIe";23592020]Tämä kuulostaa aikamoiselta kepluutelulta?![/QUOTE]

Miten niin. Työantajalle olet silloin vielä hoitovapaalla eli sillä ensimmäiseksi ilmoittamalla perhevapaalla ja sen mukaan mennään. Hoitovapaan voi kyllä keskeyttää uuden äitiysloman takia, mut aina ei välttämättä sitten sitä äitiysloman alun palkkaa saa.

Yhteistyössä