Voiko ulkomaalaisesta tulla suomalainen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Suomen kansalainen hänestä tietysti tulee viimeistään siinä vaiheessa kun saa virallisesti suomen kansalaisuuden, Mutta tuleeko hänestä myöskin suomalainen.

Monen mielestä varmaankin tulee, mutta kun asiaa ajattelee toisinpäin, niin eihän esimerkiksi Italiaan muuttanut suomalainen muutu Italialaiseksi vaan kyllä hän edelleen pysyy suomalaisena joka nyt vaan sattuu asumaan Italiassa ja on mahdollisesti Italian kansalainen

Ei tule. :whistle: ei minustakaan tule afrikkalaista vaikka muuttaisin afrikkaan. Tai jos vanhempani olisivat muuttaneet sinne ennen syntymääni niin en olisi sittenkään afrikkalainen..

Suomen kansalainen hänestä tietysti tulee viimeistään siinä vaiheessa kun saa virallisesti suomen kansalaisuuden, Mutta tuleeko hänestä myöskin suomalainen.

Monen mielestä varmaankin tulee, mutta kun asiaa ajattelee toisinpäin, niin eihän esimerkiksi Italiaan muuttanut suomalainen muutu Italialaiseksi vaan kyllä hän edelleen pysyy suomalaisena joka nyt vaan sattuu asumaan Italiassa ja on mahdollisesti Italian kansalainen

Se on varmaan aika pitkälti niin, miten ihminen itse asian kokee. Itse ulkomailla pitkään asuneena omaksuin hyvinkin paljon paikallisia tapoja, mutta silti sisimmässäni koin olevani suomalainen ja ylpeä siitä. Toisaalta minua pidempään asuneet kokevat jo olevansa ikään kuin sen maan kansalaisia, varsinkin, jos on asunut toisessa maassa vähintään yli puolet elämästään ja on kansalaisuus. Juuret säilyvät silti.

Riippuu ihonväristä, ainakin jos uskomme palstapersua ja kavereitaan.

Itsellä parin sukupolven takaa isovanhemmat ovat mamuja, mut koska ihonväri ei poikkea kantiksista on jo isovanhemmat olleet oikeita suomalaisia, tummempihipiäiset ei ikinä pääse samaan, ainakaan kaikkien mielestä.

Ihan ihmisestä riippuu koska katsoo olevansa minkä maan kansalainen, laillisestihan silloin kun edes toinen vanhempi on suomalainen, on lapsikin suomalainen.

Itsellä parin sukupolven takaa isovanhemmat ovat mamuja, mut koska ihonväri ei poikkea kantiksista on jo isovanhemmat olleet oikeita suomalaisia, tummempihipiäiset ei ikinä pääse samaan, ainakaan kaikkien mielestä.

Ihan ihmisestä riippuu koska katsoo olevansa minkä maan kansalainen, laillisestihan silloin kun edes toinen vanhempi on suomalainen, on lapsikin suomalainen.
Olipas taas kommentti.
Itse olen varsin vaaleaihoinen, mutta silti en ikinä voisi mieltää itseäni ranskalaiseksi, kiinalaiseksi saati ruotsalaiseksi.

Suomalaisethan ovat alunperin juuri tummaihoisia, joten kyllä palstapersu on todellakin väärässä. Vaaleatukkainen, sinisilmäinen maitonaama ei ole se aito kantasuomalainen, vaan ruskeasilmäinen ja mustatukkainen.

No niiiiin..... Riippuu varmaan siitä, miten suomalaisuus määritellään. Onko suomalainen, jos esi- isät tulivat vaikka 1600- luvulla Suomeen, vai onko vielä tanskalainen, jonka suku on nyt sattunut muuttamaan Suomeen?
Ite en ollut koskaan savolainen, vaikka siellä asuinkin. Vaikka muuttaisin Italiaan ja kokisin olevani italialainen, ei varmaan kaikki italialaiset kokisi minua maanmiehenään. Mutta onko niiden mielipide minun asioista jotenkin relevantti?
Tarviiko suomalaisen puhua suomenkieltä, entä, jos se puhuukin ruotsia tai saamea...

Mitä siis suomalaisuus on?

Tätä aihetta käsiteltiin tänään englannin tunnilla ja sain samaan syssyyn kuulla, että Ranskalaiset ovat väärällä tavalla isänmaallisia ihmisiä koska he eivät ajattele että afrikkalainen ihminen voisi koskaan olla ranskalainen.

Mika Sinun mielipide on asiasta,Elena?
Miks mulla pitäis olla mielipide ranskalaisten asenteista?
Heillä on voimakas kansallismielisyys ja ylpeys omasta maastaan ja se sama ylpeys pitäisi olla ihan kaikilla. Afrikkalaiset ovat itsekin ylpeitä omasta kansallisuudestaan ja siitä mistä he tulevat ja se on aivan oikein.

• Tykkää
Reactions: .....
Miks mulla pitäis olla mielipide ranskalaisten asenteista?
Heillä on voimakas kansallismielisyys ja ylpeys omasta maastaan ja se sama ylpeys pitäisi olla ihan kaikilla. Afrikkalaiset ovat itsekin ylpeitä omasta kansallisuudestaan ja siitä mistä he tulevat ja se on aivan oikein.
tarkoitin, etta kuinka Sina yleensa naet suomalaisuuden tai kansalaisuuden? Onko se sama asia ja onko se henkilokohainen asia vai onko se ehka jonkin toisen ihmisen mielipide?

Olipas taas kommentti.
Itse olen varsin vaaleaihoinen, mutta silti en ikinä voisi mieltää itseäni ranskalaiseksi, kiinalaiseksi saati ruotsalaiseksi.

No miksi sun mielipiteesi vaikuttaisi muiden tuntemuksiin? Olisiko mun isoisän (joka on syntynyt evakkona suomessa 1,maailmansodan aikaan, mut ei ollut suomen kansalainen ), tai mun äidin pitänyt ajatella et he eivät olekkaan suomalaisia, koska sä et voisi kokea itseäsi toisen maalaiseksi? SIitähän nyt oli kyse, jokainen itse määrittelee sen mikä se "oma kansalaisuus ja identieetti " on, eivät muut.

Jos isoisäni olisi ollut afrikkalainen, aika moni pitäisi minuakin vielä ulkomaalaisena, vai väitätkö ettei näin olisi?

tarkoitin, etta kuinka Sina yleensa naet suomalaisuuden tai kansalaisuuden? Onko se sama asia ja onko se henkilokohainen asia vai onko se ehka jonkin toisen ihmisen mielipide?
SIis omalla kohdalla?
Mä olen suomalainen vaikka voissa paistettaisiin. Kokisin olevani suomalainen vaikka asuisin jossain toisessa maassa, eikä mua loukkais jos joku toinen ajattelisi minut aina suomalaiseksi muualla, olisin ylpeä kansalaisuudestani.

Tätä aihetta käsiteltiin tänään englannin tunnilla ja sain samaan syssyyn kuulla, että Ranskalaiset ovat väärällä tavalla isänmaallisia ihmisiä koska he eivät ajattele että afrikkalainen ihminen voisi koskaan olla ranskalainen.

Tämäkin vähän kakspiippuinen juttu kun itse ovat siirtomaina afrikan ym maita pitäneet ja alistaneet maat omaan hallintaansa, mut nyt eivät haluakkaan et ne ovat ranskalaisia?

Ja päteekö tässäkin taas ihonväri? Jos etelä-afrikkalainen valkoihoinen muuttaa ranskaan, saa olla ranskalainen mut tummaihoinen ei?

Ja päteekö tässäkin taas ihonväri? Jos etelä-afrikkalainen valkoihoinen muuttaa ranskaan, saa olla ranskalainen mut tummaihoinen ei?
Siis käsittääkseni kyse ei ole ihonväristä, vaan siitä isänmaallisuudesta muuten.
Suomalaisiakaan ei Ranskassa miellettäisi ikinä kuulema ranskalaisiksi vaikka iso plussa olisi jos puhuisimme siellä sujuvaa ranskaa.

Suomalaisethan ovat alunperin juuri tummaihoisia, joten kyllä palstapersu on todellakin väärässä. Vaaleatukkainen, sinisilmäinen maitonaama ei ole se aito kantasuomalainen, vaan ruskeasilmäinen ja mustatukkainen.
Teidän kahden ongelma on siinä, että tuijotatte vain pintaa.
Ei mikään tuollainen, noin voimakas ja sisäänrakennettu tunne synny jostain hiustenväristä.

No miksi sun mielipiteesi vaikuttaisi muiden tuntemuksiin? Olisiko mun isoisän (joka on syntynyt evakkona suomessa 1,maailmansodan aikaan, mut ei ollut suomen kansalainen ), tai mun äidin pitänyt ajatella et he eivät olekkaan suomalaisia, koska sä et voisi kokea itseäsi toisen maalaiseksi? SIitähän nyt oli kyse, jokainen itse määrittelee sen mikä se "oma kansalaisuus ja identieetti " on, eivät muut.

Jos isoisäni olisi ollut afrikkalainen, aika moni pitäisi minuakin vielä ulkomaalaisena, vai väitätkö ettei näin olisi?
Tuskin sinua kukaan pitää ulkomaalaisena, jos olet syntynyt suomessa. Ehkä (jos) näkevät piirteistä, että sukusi on muualta, luonnollisesti olettavat, että sukusi on muualta, kuten onkin.

Miten toi oikeasti lain mukaan menee?

Sen tiedän, että jos toinen vanhempi on suomesta ja toinen virosta niin täysi-ikäisenä on päätettävä kumman maan passin (kansalaisuuden?) haluaa. Mutta entäs jos muuttaa muualta tänne niin mites sit?

Yhteistyössä