Voiko yt-neuvotteluissa irtisanottu kieltäytyä palaamasta töihin?

Vantaan neito

Jäsen
08.09.2012
299
0
16
Jyväskylä
Apua, meidän yt-neuvottelut päättyivät ja tulos julkaistaan klo 10.30 koko porukalle. Nyt luottamusmes, ennen päätöksiä, oli käynyt sanomassa, että muistakaa takaisinottovelvollisuus, jos henkilökuntaa yht´äkkiä tarvitaankin lisää. Siis työnantajalla on tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanotun takaisinottovelvollisuus tietyn ajan, jos väkeä palkataan lisää, mutta voiko työntekijä itse kieltäytyä tässä tilanteessa työstä ja miten se vaikuttaa? Itse aion nimittäin hakeutua opiskelemaan, mutta joudun ilmeisesti joulukuun ajan olemaan työttömänä. Voinko siis kieltäytyä palaamasta työhön, koska kuitenkin samantien irtisanoisin itseni ja lähtisin vuodenvaihteessa pois?
 
Kyllä voi kieltäytyä. Firmalla on tosiaan takaisinottovelvollisuus mutta ei työntekijällä ole mitään paluuvelvollisuutta.
Toki jos kieltäydyt tarjotusta työstä ja työkkäri saa tietää, karenssi napsahtaa.
 
Kyllä voi kieltäytyä. Firmalla on tosiaan takaisinottovelvollisuus mutta ei työntekijällä ole mitään paluuvelvollisuutta.
Toki jos kieltäydyt tarjotusta työstä ja työkkäri saa tietää, karenssi napsahtaa.

Tässä tapauksessa tuo karenssi on aivan se ja sama, koska tosiaan tammikuussa tarkoitus aloittaa opiskelut. Ja tosiaan pääsin irtisanottavien joukkoon, joten nyt voin todeta vahvistetusti, että 1.12.2012 olen työtön ja asunnoton.:D
 
Meillä on kolme vakkaria jäämässä vuorotteluv. Yksi on meidän osastolta. Esimies soitti entiselle (potkittu)vakkarille, että kiinnostaako tulla takaisin mutta hän sitten kieltäytyi. Mihinkään työkkäriin pomo ei ilmoitellut eli aika pomo kohtaista se on ilmoittavatko työkkäriin.
 
Oliko sulla työsuhdeasunto?

Ei ole, mutta myin taloni yhdelle ystävä perheelle. Uusi valmistuu joskus vuoden päästä. Onhan mulla tietty mökki, etten mä ihan asunnoton ole. Todennäköisesti Jyväskylästä etsin opiskelupaikkaa, kun se on mökkiä/tulevaa asuntoa lähinnä oleva isompi opiskelukaupunki, joten ehkä sit muutan marraskuun lopussa sinne... Saa nähdä.
 
[QUOTE="verena";27301749]Meillä on kolme vakkaria jäämässä vuorotteluv. Yksi on meidän osastolta. Esimies soitti entiselle (potkittu)vakkarille, että kiinnostaako tulla takaisin mutta hän sitten kieltäytyi. Mihinkään työkkäriin pomo ei ilmoitellut eli aika pomo kohtaista se on ilmoittavatko työkkäriin.[/QUOTE]

Joo niin varmaan on... Pomo meille kyllä eilen suoraan sanoi, että takaisinotton varaan ei kannata mitään laskea, koska nyt irtisanottiin vain ne, ketkä olivat ilmoittaneet yt-neuvotteluiden aikana olevansa vapaaehtoisia lähtemään, jos lomautukset eivät riitä, vaan väkeä joudutaan irtisanomaan. Eli todennäköisempää on uudet yt-neuvottelut kuin se, että meiistä neljästä lähtijästä ketään kutsuttaisiin takaisin. Ja ainakin yhdellä lähtijöistä on jo uusi työ tiedossa, siksi oli ollut vapaaehtoinen lähtemään, ja minä luulen pääseväni opiskelemaan, joten vain kaksi oikeastaan jää työttömäksi.
 
Ei ole, mutta myin taloni yhdelle ystävä perheelle. Uusi valmistuu joskus vuoden päästä. Onhan mulla tietty mökki, etten mä ihan asunnoton ole. Todennäköisesti Jyväskylästä etsin opiskelupaikkaa, kun se on mökkiä/tulevaa asuntoa lähinnä oleva isompi opiskelukaupunki, joten ehkä sit muutan marraskuun lopussa sinne... Saa nähdä.

Joissain paikoissa täytyy varmistaa että mökki on kelvollinen ympärivuotiseen asumiseen, mutta en osaa sanoa lakia tms miksi, mutta mielikuva on tästä ettei mihin vaan voi muuttaa vakituisesti. Toisaalta, kuka niitä ehtii vahtimaan ;)
 
[QUOTE="vieras";27304552]Joissain paikoissa täytyy varmistaa että mökki on kelvollinen ympärivuotiseen asumiseen, mutta en osaa sanoa lakia tms miksi, mutta mielikuva on tästä ettei mihin vaan voi muuttaa vakituisesti. Toisaalta, kuka niitä ehtii vahtimaan ;)[/QUOTE]

Siis tuo mun mökki on ihan vapaa-ajanasunnoksi rakennettu ja sellaiseksi rekisteröity, joten sitä ei saa käyttää vakituiseen asumiseen eli se ei voi olla virallinen osoite. Voi kuitenkin asua mökillä ja ilmoittaa maistraattiin olevansa vailla vakituista osoitetta. Sitten vain ilmoitetaan jonkun osoite tai poste restante osoite postille ja postinkantaja vie kirjeet sinne tai noudat ne itse postista.

Ensi vuonna kuitenkin samalle tontille rakennetaan omakotitalo, jolloin mökki muuttuu piharakennukseksi ilmeisestikin. Kunnat/kaupungit ovat haluttomia muuttamaan vapaa-ajanasuntoja vakituisiksi, koska jos jossain vaiheessa korvessa sijaitsevaan taloon muuttaa perhe, jossa on kouluikäinen lapsi/lapsia, kunta/kaupunki saataa joutua järjestämään pitkällekin matkalle koulukuljetuksen, mikäli alueella ei ole muuta vakituista-asutusta (ja kenties kyläkoulua).
 
Totta, mutta jotkut paikkakunnat suhtautuvat muutokseen vapaa-ajanasunnosta vakituiseksi asunnoksi hyvinkin nihkeästi, toiset taas vähän suopeammin. Toki riippuu myös siitä, onko mökki rakennettu niin, että se täyttää ympärivuotisen asumisen kriteerit.

totta ja riippuu asia paljon muuttajastakin

jos on isot tulot eikä lapsia niin lupa heltiää helpommin...
 
Takaisinottovelvollisuus koskee vain työnantajaa. Eli ovat työtilanteen parantuessa velvollisia kysymään ensin irtisanotuilta työntekijöiltä, haluavatko palata takaisin töihin.
Tällä siis estetään se, ettei voida irtisanoa väkeä vain sen takia ettei naama miellytä, ja kaikessa hiljaisuudessa palkataan samaan työhön kuukauden päästä uusi nuorempi/kauniimpi/halvemmalla palkalla tekevä työntekijä.

Jos työnantaja erottaa vedoten esim tuotannon pienentymiseen, ja palkkaa sitten kuukauden päästä uuden työntekijän, voi työnantajan vetää oikeuteen asiasta.
 
totta ja riippuu asia paljon muuttajastakin

jos on isot tulot eikä lapsia niin lupa heltiää helpommin...


Varmasti voi olla näinkin. Jos asukkaalta saatavat verotulot ovat suuremmat kuin asukkaan kuntataloudelle aiheuttamat menot, niin totta kai lupa heltiää. Mut itse en edes yrittänyt muutosta, kun kerran tontilla reilusti rakennusoikeutta jäljellä ja rakennustarkastajan mielestä rakennuslupa pitäisi hellitä tapauksessa lähes automaattisesti, niin ajattelin, että tehdään talo kerralla, eipä tarvii sit mökissä asua.:D
 

Yhteistyössä