Voikohan tämä olla sikiölle vaarallista? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv.17
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv.17

Vieras
Eli minulla on reilu 1-vuotias lapsi ja odotan toista lasta. Viikkoja nyt 17.
1-vuotias lapseni ei tietenkään ymmärrä kasvavaa vatsaani ja usein, kun esim. vaihdan häneltä vaippaa hän potkii vatsaani. Ja yöllä lapsi nukkuu keskellämme ja usein herään siihen, että saan potkuja ja iskuja vatsan seudulle! Olenkin nyt miettinyt, että onkohan nämä 1-vuotiaan iskut niin kovia, että niistä voi olla haittaa sikiölle? Äsken juuri laitoin lasta nukkumaan, ja vaihdoin sängyn päälla vaippaa. Lapsi potkaisi vatsaani niin, että siihen sattui seuraavat 5 min.

Onko kellään tietoa tai kokemusta asiasta? Tämä todella pelottaa minua, että voiko sikiö jotenkin vaurioitua noista iskuista??

Mä uskon kyllä, että melkein kaikissa lapsiperheissä maha saa iskuja. Meillä ainakin välillä sai ja kaikki meni ihan hyvin. Sikiö on suojassa siellä mahassa, että kova saisi isku olla että vahinkoa tulisi.

Meidän esikoinen oli 1v4kk kun kuopus syntyi.

Poika könysi aina sylissä ja mahan päällä sekä potki hoitopöydällä. Ainoastaan silloin minuun sattui, kun en ollut varautunut iskuun ja jännittänyt vatsalihaksia valmiiksi.

Kuopus ei tunnu saaneen vaurioita, vaikka leikit esikoisen kanssa välillä yltyi melko rajuiksikin :)

Mulla ennestään kaksi lasta, 4,5v ja 2,5v ja kyllä muksahtelee. Muksahteli kakkosta odottaessakin.

Eikä kaikesta voi syyttää edes lapsia. Olen kantanut pyykkitelinettäkin ja törmännyt seinään ja sillä seurauksella muksauttanut mahaani sillä pyykkitelineellä. Ja välillä kopsauttelen mahaa tuoleihin, kun ei tilat riitä kulkemaan. :D

Ja kakkosta odottaessa lensin rähmällenikin alle 2v sylissäni vielä samalla. En tosin telonut mahaani, mutta hienosti se vauva siellä mukana tuli eikä sattunut mitään. :)

Pitäisi olla melkoinen tujaus, että ois haittaa. Kuulemma sama kuin sulla ois pussi täynnä vettä ja siellä tomaatti ja yrittäisit sitä muksia. Vauva hyvässä suojassa.

Voi kiitos vastauksistanne!! Olen myös miettinyt sitä, että vauva kyllä on aikamoisessa suojassa kohdussa lapsivedessä kelluessaan, mut silti nuo iskut ovat pelottaneet..
Mutta helpotti kuulla kokemuksianne!

Raskauden puolivälin jälkeen olen alkanut tosissani varomaan masua varmuuden vuoksi. Sikiö alkaa olemaan jo sen verran iso, ettei lapsivesikään enää suojaa kuten aiemmin. Terävistä/kovista iskuista saattaisin olla huolissani. Jos tulee kipuja niin sitten varsinkin.

En usko, että sikiöön suoraan voi sattua, mutta käsittääkseni istukka voi olla iskuille pahemmin alttiina ja siitä sitten seurata ongelmia(?)

Välttäisin siis kaikkia tilanteita, joissa noita potkuja tulee. Esim. vaipan pyrkisin vaihtamaan niin, ettei lapsen ole mahdollista potkia mahaan, sängyssä nukkuisin selin lapseen nähden jne. Tietenkään kaikkeen ei ole mahdollista varautua ja varmasti sama ongelma on kaikilla odottajilla, joilla pieniä lapsia ennestään.