Voimat loppuu velkojen kanssa. Kyllä ihminen voi sitten olla tyhmä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uupunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun tarkemmin sitä piiriä tutkii, voi yllättyä. Tuskin ap:n perhekään tästä tilanteesta yleisesti huutelee ja ulospäin kaikki näyttää normaalilta. Meillä on useampikin tuttu, joka elää ns. kädestä suuhun. Luottokortit on tapissaan kokoajan, ja kuukausitilillä lyhennetään luottovelkaa, että voidaan ostaa sillä ruokaa.
Eräs tuttavapariskunta on velkaantunut pahasti ostettuaan taidetta! Ja kaikki esimerkit ihan akateemisesti koulutettuja hyvin tienaavia ihmisiä.. Suurilla tuloilla suuret menot jne, eikä elintasosta ole helppo lähteä tinkimään.

En tietenkään ymmärrä miten ihminen on noin hölmö, mutta tässä ihan totuutena muistuttelin ettei ap. ihan ainoa ole.

Tässä on paljon totta! Moni kakku päältä kaunis. Näen myös työssäni paljon sellaista, jota ei kukaan päällepäin uskoisi.

[QUOTE="uupunut";27884773]Oma on, mutta niin velkainen ettei vapaata vakuutta ole ottaa lisää lainaa. Asunnon myyminen ei ratkaise mitään, koska saman verran joutuisimme maksamaan vuokraa.[/QUOTE]

Tiedät varmasti minua paremmin, koska olet rahoitusalalla, mutta eikö teidän oma asunto kävisi vakuudeksi toiselle lainalle jolla kuitata erilliset pikavipit? Mikäli olette edes vähän asuntoa lyhentäneet. Tai sitten ihan asunnon myynti, jos jäisi edes vähän voittoa. Ostatte halvemman tilalle ja maksatte ylimääräsillä rahoilla vipit pois.

Kyllä sieltä suosta pääset pois, mutta ota järki nyt käteen asioiden kanssa. Tiedät varmasti miten sanoisit/neuvoitsit jos sinulle tultaisiin tuon asian kanssa. Sä voit mennä vielä alemmas pahasti ja se työpaikka tosiaan lähtee ja sitten te vasta suossa olette. Eli kasva ihminen ja ala järjestelemään asioitasi, hommaa se selkäranka ja sulje silmät houkutuksilta. Yksi kerralla hoidat niitä laskuja ja mahdollisesti venytä eräpäivää jos onnistuu ja tee suunnitelma mitä maksat ja milloin. Ota se eka askel oikeaan suuntaan ja tee niitä päätöksiä mistä voit olla iloinen vielä tulevaisuudessakin. Käännä se kurssi vielä kun pystyt, pyydä apua jos tuntuu ettet itse jaksa kaikkea. Kaikkea ei tarvitse kerralla, älä mieti liian pitkälle ja kaikkea vaan yksi kerralla alat avaamaan solmuja mutta tarkista kiireellisyysjärjestys riippuen laskuista.

Tuossa tilanteessa ei auta miettiä mitä ihmiset ajattelevat, on vaan tehtävä kaikkii mitä tehtävissä on. Eli laskekaa, onko sittenkin järkevää luopua asunnosta, muuttaa edullisempaan. Onko auto AIVAN VÄLTTÄMÄTÖN? Jos ei, myykää se. Mistä kaikesta irtaimesta voitte luopua? Elektroniikkaa, harrastusvälineitä, ihan mitä vaan... jos on maksullisia harrastuksia, lopettakaa ne. Kaikki menot syyniin, myös esim. ruokakulut. Leipokaa ja tehkää ruoka itse, eväät töihin, kaikki turha jää kauppaan...

siis mulla tulee mieleen nyt se, että myytte nykyisen asunnon pois ja ostatte halvemman ja pienemmän tilalle. Asuntojen välinen hintaerotus menee vippien ym. turhien lainojen maksuun. Asutte pienemmin pari vuotta, vain maksaen asuntovelkaa, opetellen elämään OMIEN VAROJEN mukaan ja kun homma on hallinnassa, niin rupeatte taas kstsomaan itsellenne sopivaa uutta asuntoa. Näin varmasti itse toimisin, nielisin ylpeyteni ja näyttäisin, että vaikeistakin tilanteista selviää. Tyhmyydestä ei tarvitse kärsiä koko ikää, mutta oppirahat joudut maksamaan varmasti. Menettämättä kuitenkaan niitä luottotietoja.

Ottakaa joku iltaduuni kimppaan, tyyliin toimistosiivousta tms mistä saatte lisätuloja.
Ja tietty noi mitä edelliset on jo sanonut kaiken turhan myynnistä. Ja yleensäkin elämisestä varojensa mukaan.

Tietenkin olisi myös fiksua tosiaan yrittää saada ainakin suurimmat lainat järjestettyä... Eikö teidän pankissa ole työntekijöille mahdollisuuksia erityisehtoisiin lainoihin ilman takaajia tms? Normaalissa perheessä nyt kuitenkin saattaa olla asunto ja auto laina ja ehkä pari kulutusluottoa... Ei kai niille kaikista pikavipeistä tarvitsisi kertoakaan?

Minuakin kiinostaa, mitä oikeasti olette ostaneet? Itsekin olen töissä pankissa, eikä tää omakaan rahatilanne häävi ole. Olen siis nyt hoitovapaalla ja tämä on niiin noloa myöntää, mutta menin hassaamaan rahani pörssiin silloin parisen vuotta sitten. Elokuun pörssiromahdus vei melkeen mun kaikki säästöt, mitkä olin varannu hoitovapaalle :( Nyt sitten hoitovapaalla ollaan kitkuteltu...

Ap:lle tsempit ja sama tilanne olis tietty itelläkin, että työpaikkahan siinä menis, jos luottotiedotkin. Eikö sinulla ole ketään, keltä voisi pyytää apua. Minulla on ainakin vanhemmat, joilta kyllä kehtaisin pahan paikan tullen pyytää apuja. Vai kuinka paljon velkaa teillä sitten oikein on? Jos on kyse jostain pikavipeistä, niin eikai ne kovin montaa tonnia voi olla? Pari tonnia, eikös se ole loppujen lopuksi aika äkkiä maksettu, jos molemmat vanhemmat töissä?

Mukavaa työpäivää. Kyllä se elämä siitä vielä helpottuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin;27885284:
Minuakin kiinostaa, mitä oikeasti olette ostaneet? Itsekin olen töissä pankissa, eikä tää omakaan rahatilanne häävi ole. Olen siis nyt hoitovapaalla ja tämä on niiin noloa myöntää, mutta menin hassaamaan rahani pörssiin silloin parisen vuotta sitten. Elokuun pörssiromahdus vei melkeen mun kaikki säästöt, mitkä olin varannu hoitovapaalle :( Nyt sitten hoitovapaalla ollaan kitkuteltu...

Ap:lle tsempit ja sama tilanne olis tietty itelläkin, että työpaikkahan siinä menis, jos luottotiedotkin. Eikö sinulla ole ketään, keltä voisi pyytää apua. Minulla on ainakin vanhemmat, joilta kyllä kehtaisin pahan paikan tullen pyytää apuja. Vai kuinka paljon velkaa teillä sitten oikein on? Jos on kyse jostain pikavipeistä, niin eikai ne kovin montaa tonnia voi olla? Pari tonnia, eikös se ole loppujen lopuksi aika äkkiä maksettu, jos molemmat vanhemmat töissä?

Mukavaa työpäivää. Kyllä se elämä siitä vielä helpottuu :)

Vähemmän noloa tuo on kuin se, että olisit ostellut turhaa tavaraa ja maksanut ne pikavipeillä. Sijoittaminen on aina riski, joskus menee pieleen, ei se ole noloa. Nyt vaan joudut tietysti itse kärsimään, mutta kitkuttelu loppuu kun menet takaisin töihin.

Sama se mihin ap:n rahat ovat menneet; mennyt mikä mennyt! Jos sillä on jotain arvonsa pitänyttä kertynyt, myyntiin, kuten moni muukin on jo sanonut. Olisiko nykyinen asunto mahdollista vuokrata? Joissain tilanteissa lyhennykset on mitoitettu niin, että suhteessa asunnon kokoon joutuu vastikkeineen maksamaan vähemmän kuin vuokralla vastaavan kokoisessa asunnossa. Mikäli näin on, asunto vuokralle, jos ei myydä halua/voi ja niin pieneen asuntoon kuin ikinä mahdollista vuokralle. Jos oman asunnon vuokralla saisi hoidettua lyhennykset, myös vippien osalta ja vyönkiristysasunnon vuokra olisi alhaisempi kuin nykyisen lainat, jäisi vähän extraa vippien poismaksuun. Sitten tietysti asunnon myynti ja uuden osto/vuokraus on myös vaihtoehto, mutta silloin pitäisi saada asunnon myynnillä vanhat lainat pois, jotta mahdollinen uusi asunto riittäisi vakuudeksi uudelle lainalle.

Koko paketti tietysti riippuu myös paljon siitä millainen velkataakka on. Paljonko on asuntolainaa, paljonko kaikkea muuta... Velkaneuvoja on varmasti hyvä vaihtoehto, vaikka jonot ovat arvatenkin pitkät. Odotellessa kaiken ylimääräisen irtaimen myyminen olisi viisasta. Nyt maksetaan hyvää hintaa kullasta; löytyykö jemmasta jotain sellaisia kultaesineitä, joista tällaisessa tilanteessa voisi luopua?

Tsemppiä ap:lle! Jokainen tekee joskus virheitä, tärkeintä on ottaa niistä opiksi ja korjata jäljet parhaansa mukaan.

En osaa neuvoa sinua :(
Tiedän sen, että kun on tottunut kuluttamaan, on vaikea sitä hillitä.
Itse olen aina tottunut ostamaan kaikkea mitä tahdon ja nyt sairaspäivärahalla ollessa se ei ole mahdollista. On ollut hankalaa miettiä mitä oikeasti tarvitsee ja mitä ei. Monta ihanaa asiaa olen jättänyt kauppaan ja monesti kotona katunut ostosta ja vienyt sen takaisin ja hankkinut vaihtolapulla ruokaa :) Tämmöistä se kulutushysteria on.
Jos suinkin selviätte jotenkin niin varmasti ole läksysi oppinut, niinkuin itsekkin monessa muussakin asiassa.

ISO HALI sinulle ja PALJON VOIMIA!

Teinä ottaisin yhden lainan ja maksaisin sillä pois muut. Saisitte turhat, ylimääräset korot pois. Kai teillä joku on, joka voisi taata lainan?

Tiedän, että on helpommin sanottu kun tehty ; Tämä on elämää, yksi ja ainoa sellanen. Sitä ei kannata tuhlata rahasta murehtimiseen. Tiedän ihmisiä, jotka ovat tappaneet itsensä RAHAN takia. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita.

Ap ei varmaan tätä ketjua enää lue, mutta tuollaisessa tilanteessa olisi juuri velkaneuvoja (tai joku muu ulkopuolinen) varmasti oikea taho käymään läpi ap:n perheen tilanne.

Asunnon myyminen nyt ei välttämättä ole paras ratkaisu, mikäli se on tappiin lainoitettu. Mikäli perheellä on auto/autoja olisi niistä paras aloittaa. Voin kokemuksesta kertoa, että hyvin sellaisella parin tonnin autollakin ajelee, kun pakosta oli luovuttava maasturista (harmittihan tuo pirusti, mutta kaikkeen tottuu). Muita keioja on alkaa käyttää julkisia, mikäli vain on mahdollista. Tai sitten alkaa pyöräilemään. Tiedän yhden miehen joka pyöräilee joka päivä (pääkaupunkiseudulla) töihin 30 km suuntaansa ihan kuntoilun takia. Ajallisesti ei kuulemma mene paljoa enempää mitä autolla menisi ja ihan tosissaan kesät talvet menee. Pyöräily olisi sinäänsä "hyvä" vaihtoehto, että auton myyminen ja pyöräilyn aloittaminen voisi hyvin mennä "kuntoilun" piikkiin. Ja sitten vain liitytte johonkin yhteisauto -juttuun (googlaamalla löytyy), jolloin voitte edullisesti kulkea perheen kanssa pitkät matkat. Tämän voi hyvin kasvot säilyttäen perustella kaveripiirille, että on alkanut hieman miettimään auton aiheuttamia ympäristöhaittoja. ;)

Toiseksi perheen ruokailutottumukset kannattaa laittaa uuteen uskoon. Ruuassa säästää helposti monta sataa kuussa. Kaupaksi valitsette Lidlin, alatte tekemään suuria annoksia peruskotiruokaa. Esim. leivän tekeminen itse on oikeasti tosi helppoa ja jos sitä ei jaksa tehdä, leipäkoneet toimivat tänäpäivänä hienosti. Ja ennenkaikkea, eväät töihin. Toki siinä menee työpaikan sosiaalinen ruokailuhetki, mutta usein töistä löytyy kyllä sitten muita eväiden syöjiä, joiden kanssa voi jutella.

Edellä on mainittu ylimääräisen työn ottaminen, mutta mikäli kummallakin on korkea palkkainen työ, ei se lisäduuni paljoakaan rahaa tuo verojen takia. Ennemmin kannattaa sen ajan siivota kaapit kunnolla ja laittaa kaikki turha myyntiin esim. huutikseen (ja tehdä sitä kotiruokaa;)). Hyvien ilmoitusten tekemiseen menee aikaa, mutta varmasti pääsee paremmille palkoille mitä toimistosiivouksella. Ja lisähyötynä saa omaa asuntoaan siivottua!

Mikäli edellä mainittuja keinoja ei ole vielä käyttänyt, saa sillä varmasti ainakin yli 500 euroa säästöä PER kuukausi. Säästö voi olla vielä huomattavasti isompikin, mikäli auto on ollut rahoituksessa. Tällöin puhutaan jo yli tuhannen euron säästöstä. Tämä säästö varmistaa, ettei uuttaa lainaa tarvitse ottaa ja vipeistä ja muista kulutusluotoista pääsee hitaasti mutta varmasti eroon.

Ei säästämisen aloittaminen ole helppoa, mutta siitä voi hammasten kiristelyn sijaan tehdä myös perheen yhteisen "harrastuksen". Entisen kuluttamisharrastuksen sijaan alatte "kisailemaan" säästömahdollisuuksista. Juu tiedän, että tuo on kinkiä, mutta välillä myös hyvin hauskaa... :D

Samassa veneessä ollaan. Tulot tippui sairastumisen myötä yli 2000€ minulla. Perheessä 4 lasta. Velkajärjestelyä ollaan haettu... saa nähdä miten käy.
Velat tulisi kyllä sillä kuitattua korkoineen, mutta tiukalla ollaan koko ajan kun 6 henkisen perheen ruokaan, vaatteisiin, työmatkakuluihin, lääkkeisiin yms. jää rahaa n. 800€/kk. Ei siinä paljon ostella pakollisiakaan. Luottokorttia on jouduttu vinguttaan miinukselle hätätilanteissa :(
Tällä hetkellä olen itse työkyvytön, mies sentään tienaa ihan ok eli olisi maksuvaraa velkajärjestelyä varten ihan reilusti kuitenkin.
Meillä tilanne monen epäonnekkaan sattumuksen summa; sairastuminen, homeongelma kodissa joka oli korjattava, auton hajoaminen (pakko olla auto miehen työssäkäynnin ja lasten ja omien lääkärireissujen vuoksi), lasten sairastelut jne.
Kaikki on saatu maksettua, mitään ei ole ainakaan tällä hetkellä perinnässä saati ulosotossa, mutta esim. eilen piti pitkään miettiä miten sumplitaan asiat kun lapsi tarvitsi uudet kengät. Nipistin sitten ruuasta (omista erikoisruuista) ja omista lääkkeistä. Kirpputorit kiertelin ja läheisiltä kyselin, mutta ei ollut sopivia.

Ja juu, tekisin toisin jos voisin.

Kyllä sieltä suosta pääset pois, mutta ota järki nyt käteen asioiden kanssa. Tiedät varmasti miten sanoisit/neuvoitsit jos sinulle tultaisiin tuon asian kanssa. Sä voit mennä vielä alemmas pahasti ja se työpaikka tosiaan lähtee ja sitten te vasta suossa olette. Eli kasva ihminen ja ala järjestelemään asioitasi, hommaa se selkäranka ja sulje silmät houkutuksilta. Yksi kerralla hoidat niitä laskuja ja mahdollisesti venytä eräpäivää jos onnistuu ja tee suunnitelma mitä maksat ja milloin. Ota se eka askel oikeaan suuntaan ja tee niitä päätöksiä mistä voit olla iloinen vielä tulevaisuudessakin. Käännä se kurssi vielä kun pystyt, pyydä apua jos tuntuu ettet itse jaksa kaikkea. Kaikkea ei tarvitse kerralla, älä mieti liian pitkälle ja kaikkea vaan yksi kerralla alat avaamaan solmuja mutta tarkista kiireellisyysjärjestys riippuen laskuista.

Tässä on hyvä teksti. Kaikki alkaa siitä, että alkaa toimimaan. Turhan maata tulessa ja valittaa. Askel kerrallaan parempaan suuntaan, siitä se kaikki alkaa. Ja ihan ensimmäisenä asennemuutos. Säästäminen voi ihan oikeasti olla hauskaa, mikäli siitä tekee itselleen projektin. Velkasaldojen lyheneminen kuukausittain voi todellakin antaa samanlaista tyydytystä, mitä jatkuva uuden tavaran ostaminen. :)

[QUOTE="vieras";27884871]Omassa lähipiirissä ei ole tuollaista, tiedän yhden jolla on maksuhäiriömerkintä/luottotiedot menneet ja tämäkin on tapahtunut jo vuosikausia sitten.

Ehkä tietyissä piireissä yleistä, kaikissa ei ja se ei todellakaan ole normaalia, saati hyväksyttävää ettei ihminen hallitse omaa talouttaan.[/QUOTE]

No tuota, ehkäpä kaikki ihmiset eivät kerro luottotietohäiriöstään julkisesti. Toki voi olla että häiriöt keskittyvät enemmän pienituloisiin, joilla se joustovara on muutenkin pienempi erilaisiin ongelmatilanteisiin, mutta löytyy niitä hyvätuloisistakin jotka ovat saaneet raha-asiansa sotkettua. Mun työkaveri on yksi tällainen, eikä päällepäin hänen kulutuksestaan tai olemuksestaan uskoisi että on luottotietomerkinnän saanut. Ajaa edelleen audilla ja asuu uudessa omakotitalossa.

Mutta tosiaan kaikki eivät kerro ongelmistaan.

Kurja tilanne, voimia! Täällä on näiden tavallisten trollien lisäksi ollut hyviäkin neuvoja. Pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat himokalliit, joten kämppää ei todella kannata myydä ellei arvo ole noussut hurjasti. Toki sekin kannattaa tarkistaa. Auto kannattaa vaihtaa halvempaan ellei se jo sellainen ole koska siinä säästää kummasti. MIllä tahansa nelipyöräisellä ajaa vaikka tiukille ottaisikin ja muutenkin sitten yrittää säästellä menemisissä. Ruoan suhteen ennakkosuunnittelu ja Lidl säästävät todella käsittämättömän paljon rahaa, meillä lisäksi laatukin parani. Vaatteita, etenkin lapsille, kannattaa hakea kirppareilta. Merkkivaatteita saa murto-osalla uusien hinnasta ja omat vanhat kannattaa myydä nettikirppareilla eteenpäin. Pääkaupunkiseudulla kannattaa kokeilla esim jäähallin kirpparia sunnuntaisin.

Ja mene lääkärille, hae tarvittaessa rauhoittavia ja yritä ottaa päivä kerrallaan. Sinnikkyydellä sieltä suosta noustaan, joka palkasta vähän kerrallaan velkoja lyhentämällä. Tiedät itsekin että pankin kanssa voi lyhennystä sopia, päivähoitomaksujen maksua sovitella ja muita tällaisia kikkoja jotta saat ensin ne pikavipit hiiteen. Sen jälkeen sitten loput velat. Ja jos tulee seinä vastaan, niin pyydä apua ystäviltä. Jos tosissaan yrität selvitä tilanteesta, on kannattavampaa lainata joltain, joka ei vaadi kohtuutonta korkoa. Kunhan sitten muistat tosiaan maksaa takaisin mutta toisaalta jos kyseessä on ystävä, niin sitä ehkä jaksaa pitää sen talouskurin paremmin kun tietää mikä on vaakalaudalla...

Olen vienyt ihmisen velkaneuvontaan ja siellä kyllä ensimmäinen kehotus on jättää kaikki maksamatta, koska sitten vasta saa yhteiskunnalta tukea ja mahdollisuuden päästä velkajärjestelyyn (joka siis tarkoittaa että amksat vain osan veloista ja loput menee velkojien/takaajien tappioiksi). Velkajärjestelyyn pääsy edellyttää kuitenkin oikeuden päätöstä tähän ja siinä kuullaan suurimpia velkojia.

Jos olet velkaa tehnyt etkä niiden kanssa pysty elämään niin se on oma tilanteesi, rahaongelmia ei rahalla ratkaista vaan asenteen muutoksella.

Oikeesti tosi hyvä neuvo toi että velkasaldojen pienentäminen voi antaa samaa tyydytystä kuin shoppailu. Olen itse myös sairaslomalla ja tulot tippui tosi paljon..

Asunnon myyntiä kannattaa harkita, vaikka se ei ensimmäisenä tuntuisikaan järkevältä ratkaisulta. En tiedä teidän velkatilannetta enkä sitä millaisista summista puhutaan, joten sikäli on vaikea neuvoa. Mutta joskus kannattaa katsoa tilannetta kylmän analyyttisesti ja unohtaa tunteellisuus siitä että koti pitää myydä. Eli yritä nähdä tilanne ulkopuolisin silmin, mitä neuvoisit jos oma asiakkaasi tulisi vastaavassa tilanteessa kysymään apua.

Neljähenkinen perhe mahtuu tarvittaessa vaikka kaksioon, kun vähentää tavaraa. Ulkoiset puitteet eivät kerro onnellisuudesta mitään. Ylpeyden nielemistä se voi vaatia, mutta lopulta teidän perheenne onnellisuutta ei määrittele se millaisessa asunnossa asutte.

Mutta jos on kyse lyhytaikaisemmasta ahdingosta niin käytä toki kaikki muut keinot ensin, eli mahdollisen auton myyminen ja julkiseen liikenteeseen siirtyminen.

Ruoasta voi säästää jonkun verran mutta jossain tapauksessa se ostaako hiukan halvempaa vessapaperia on eräänlasita säästönäpertelyä, kun isot linjat kuten asuminen ja auto ratkaisevat todellisuudessa sen paljonko rahaa jää muuhun kulutukseen.

Mistä asioista teidän perheessä tulisi suurimmat säästöt?

Olen vienyt ihmisen velkaneuvontaan ja siellä kyllä ensimmäinen kehotus on jättää kaikki maksamatta, koska sitten vasta saa yhteiskunnalta tukea ja mahdollisuuden päästä velkajärjestelyyn (joka siis tarkoittaa että amksat vain osan veloista ja loput menee velkojien/takaajien tappioiksi). Velkajärjestelyyn pääsy edellyttää kuitenkin oikeuden päätöstä tähän ja siinä kuullaan suurimpia velkojia.

Jos olet velkaa tehnyt etkä niiden kanssa pysty elämään niin se on oma tilanteesi, rahaongelmia ei rahalla ratkaista vaan asenteen muutoksella.

Jaa... no me käytiin velkaneuvojalla joka sanoi että pitäisi olla suhteellisen helppo päästä järjestelyyn kun ei ole ulosotossa mitään maksuja. Ja velkojien tappioksi meillä ei olisi menossa mitään, sillä maksuvaraa on mutta järjestelyllä olisi tarkoitus kohtuullistaa kuukausimenoja.

Yhteistyössä