Voinko kysyä työnantajalta vai onko noloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Teen keikkaa josta meille maksetaan myös päivärahat ja km- korvaukset, mikäli siihen on aihetta.
Asun pk-seudun ulkopuolella ja minulle töihin tulo maksaa paljon enemmän kuin muille. Mutta sinne mä en saa km-korvausta, koska heillä on niin paljon tekijöitä sieltä, löytävät muitakin jos on tarvetta.
Mietin tässä, että voinko pyytä että mulle maksettaisi ne km-korvaukset ja päivärahat, mutta tavallaan vähentäisi ne mun palkasta. Heilke se olisi sama kulu, mulle taas vähän enemmän rahaa jäisi käteen jolla maksaisin matkat? Onko tämä mahdollista/lailista?

En suosittele kyllä esittämään tämmöstä. Ensinnäkin saathan vähentää työmatkakulut omassa verotuksessa, ei kellekään makseta työmatkoista kotoa työpaikalle km-korvauksia. Olethan ottanut ne huomioon vero%:a laskiessa? Toiseksi, jos nostat palkkaa ns. verottomina korvauksina, eläkekertymä jää pienemmäksi. Enkä usko, että rehellinen työnantaja tuomoseen suostus. Mie en ainakaan.

Laitonta olisi, veronkiertoa. Jos työnantajalla on vähäkään järkeä, niin ei suostu.

Se, että tulet kauempaa, on sinun oma "ongelmasi". Lisäksi saat kuitenkin vähentää työmatkakulut verotuksessa: oman auton käyttö todennäköisesti perusteltua, jos tarvitset autoasi myös työtehtävissä.

Yhteistyössä