Voinko vaihtaa lapsen omalle nimelleni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
tilanne se, että laitettiin vauvalle miehen sukunimi, koska meidän piti mennä naimisiin. nyt mies ei haluakaan naimisiin ja jos olisin tämän tiennyt, olisi lapsi jäänyt nimelleni. voiko lapsen sukunimeä vaihtaa? mies itse mua kosi, vaan nyt sanoi ettei tahdokaan naimisiin. minusta tuntuu että minua on "huijattu", koska mies hyvin tiesi että aikomuksena oli saada koko perheelle yhteinen nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos olet lapsen yksinhuoltaja voit.
jos yhteishuoltajuus et voi ilman miehen suostumusta

yhteishuoltajuus on :( .

harmittaa kyllä todella paljon jos loppuelämäni meillä on eri sukunimi lapseni kanssa. ja siis olemme olevinaan kihloissa jo kolmatta vuotta, naimisiinmeno oli sovittu ja ajankohtakin kerrottu vaikka kenelle. mutta mies ei haluakaan.

olen ihan varma että mies ei suostu sukunimen vaihtoon.

kerran mainitsin että "harmittaa kyllä kerta et naimisiin halua koska en olisi muuten laittanut lapselle sun sukunimeä" niin mies suuttui aivan hirveästi ja otti tuon kiristyksenä. alkoi huutaa että "nytkö sitten alat kiristämään mua naimisiin".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kerran mainitsin että "harmittaa kyllä kerta et naimisiin halua koska en olisi muuten laittanut lapselle sun sukunimeä" niin mies suuttui aivan hirveästi ja otti tuon kiristyksenä. alkoi huutaa että "nytkö sitten alat kiristämään mua naimisiin".

No mikset sä ota itelles miehen sukunimeä?

Miks ihmeessä ei nyt haluakaan?
Paa kovat panokset, sano olevas niin pettynyt, että pitää kohta miettiä jaksaako tommoista miestä kattella ollenkaan, jollei suostu edes nimen vaihtoon vaikka häätkin piti olla ihan selvä juttu :( En kyllä käsitä mikä tommoinen tempaus on? Mulle itselle naimisiinmeno oli ainakin aikoinaan kovasti tärkeää ja jos hän sitoutumista pelkää, niin olen kyllä sitä mieltä ettei avioliitto ole edes niin sitova kuin yhteinen lapsi. Puolisosta kun aina pääsee eroon, mutta vanhempi olet aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:

aiva! oman nimensähän voi vaihtaa vaikkei niamisissa oiskaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee:

siis ai voisin ottaa avomieheni sukunimen vaikkei olla naimisissa?

ja en osaa sanoa miksi mies muutti mielensä. kaiken pitäisi olla hyvin ja mieskin halusi lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee:

siis ai voisin ottaa avomieheni sukunimen vaikkei olla naimisissa?

ja en osaa sanoa miksi mies muutti mielensä. kaiken pitäisi olla hyvin ja mieskin halusi lapsen.

Jos on ihan normi nimi niin voit! Syyksi riittää, että haluat saman nimen lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
siis voiko yksinhuoltaja vaihtaa lapsen sukunimen, ILMAN että tarvitsee isän suostumusta???? :o

voi,ja voi tehdä kaikki muutkin lasta koskevat päätökset ilman isän suostumusta.
huoltajahan päättää lapsen asioista

Hei! Eli mulla yksihuoltajuus, saan siis vaihtaa nykyisen aviomieheni sukunimelle lapsen? Eli lapsen isän kanssa en ole naimisissa. Minulla ja aviomiehellä jo sama sukunimi.

No täällä taas yksi vastarannan kiiski vaan hei... En vaan ymmärrä, mitä väliä sillä on, onko se lapsi isän vai äidin nimellä? Jos aviopari eroaa ja äiti menee uusiin naimisiin, niin eihän ne lapset silloinkaan saa äidin uutta sukunimeä (jos äiti siis ottaa uuden miehen nimen), ellei isä siihen sitten suostu. Sitä paitsi se lapsi on yhtäläisestä äidin kuin isänkin. Ja kivittäkää vaan, mutta musta se on isälle tärkeämpää, että lapsi on hänen nimellään, koska (kuten vanha kansa on joskus sanonut) äidistä ei yleensä ole epäilystäkään, mutta isästä ei koskaan tiedä. Eli jos me oltais oltu avoliitossa kun lapsi syntyi, hän olisi saanut isän sukunimen.

Musta sun pitäisi enemmän olla huolissaan siitä, miksi mies muutti mielensä. Teillä voi olla edessä suurempikin kriisi kuin yksi nimi...

Sukunimilaista kopioitu kappale:

"Jos alaikäisen lapsen huoltaja menee naimisiin ja ottavat yhteisen sukunimen, lapsen nimen voi muuttaa samaksi"

mielestäni tarvitsee kuitenkin aviomiehesi suostumuksen nimensä käyttöön.ja taitaa maksaakin jonkin verran

"Jos alaikäisen lapsen huoltaja menee naimisiin ja ottavat yhteisen sukunimen, lapsen nimen voi muuttaa samaksi"

mielestäni tarvitsee kuitenkin aviomiehesi suostumuksen nimensä käyttöön.ja taitaa maksaakin jonkin verran

tämä sivusta kyselijälle

tämä sivusta kyselijälle

Kiitos tiedosta! :)

Yhteistyössä