Voisiko väkinäinen tasa-arvoistaminen ola syy tämän päivän lasten ja nuorten pahoinvointiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Avaan jo valmiiksi sateenvarjon, mutta...

Kun mä olin 1960-luvulla lapsi, asuttiin helsinkiläisessä lähiössä pienessä kerrostalokolmiossa vuokralla. Neliöitä taisi olla 58. Isä, äiti, 6 vuotta vanhempi siskoni ja minä. Isä oli aloittelva yksityisyrittäjä, äiti kotiäiti. Samassa talossa asui paljon lapsia. Osalla isä oli jonkun suuren firman tj, äitikin saattoi olla lääkäri. Tuloerot olivat siis suuret.

Me lapset kuitenkin leikittiin siinä pihalla. Ei me ikinä mietitty, miksi Heli sai jouluisin Amerikan tädiltään upeita Barbie-nukkeja tai miksi Mikon isä ei ollut töissä vaan istui pyörätuolissa. Meidän vanhempamme eivät koskaan kertoneet, mihin tasa-arvoisuuden nimissä meidän pitäisi olla oikeutettuja. Joten emme ymmärtäneet ahdistua siitä, mitä Helillä oli. Ei Mikkokaan ahdistunut siitä, että Helin isä ja mun isä kävi töissä. Aikuiset eivät opettaneet meille, että meidän pitäisikään siitä ahdistua. Meille lapsille kotona opetettiin meidän perheen arvot, meidän perheen säännöt ja meidän perheen mahdollisuudet. Kummallista, että me pihan tytöt ei ymmärretty edes kadehtia Heliä, kun hän saapui nukkeleikkiin mukaan hienojen Amerikasta tuotujen nukenvaunujensa kanssa. Kukaan kun ei ollut kertonut meille, että Helin nukenvaunut oli paremmat ja hienommat kuin mitä meillä oli.

Jokainen perhe eli tavallaan, omien mahdollisuuksiensa mukaan. Ei kukaan siihen aikaan varmaan edes ajatellut, että Helin pitäisi pitää ne vaununsa kotonaan, jotta muille ei tulisi paha mieli. Tai että Heli ei olisi saanut lähteä tätinsä luokse Seattleen, koska me muut talon tenavat ei voitu edes kuvitellakaan pääsevämme ikinä Amerikkaan. Meidät kasvatettiin siihen, että Helin perhe elää noin, Mikon perhe näin ja meidän perhe taas tällä tavoin. Eikä koskaan edes ajateltu, että meidän olisi pitänyt voida elää samalla tavalla kuin jonkun toisen perhe. Olimme autuaan tietämättömiä tasa-arvosta.

Ja kun me kasvettiin isoiksi, ei meitä häirinhnyt, että Helin poikaystävä kurvasi pihaan Mersulla ja mun poikaystävä Ladalla. Ja Mikkokin oli tosi onnellinen saadessaan ajokortin, vaikkei autoon varaa ollutkaan. Mikko riiasi tyttöystäväänsä polkupyörällä.

Tänä päivänä - ainakin musta tuntuu - tilanne on toinen. Lasten annetaan ymmärtää, että kaikilla on oikeus kaikkeen samaan, mitä muillakin on. Helistä olisi tullut nykyajattelun mukaan kiusaaja, koska sillä oli ne hienot nukenvaunut. Mikosta olisi tullut syrjäytynyt, koska sen isä oli pyörätuolissa. Ja musta olisi tullut tavis, joka musta kyllä tulikin :D

Olen kiitollinen siitä, että sain kasvaa ympäristössä, jossa lapset olivat erilaisia ja saivat myös olla erilaisia. En tiedä, miten olisi käynyt, jos mut olsii lapsena opetettu kadehtimaan niitä Helin nukenvaunuja. Tai opetettu siihen, että "mun isä on parempi kuin Mikon isä". Mutta ei... me saatiin kasvaai ihan rauhassa täysin erilaisin oikeuksin, omaisuuksin ja mahdollisuuksin. Silti kaikki sulassa sovussa, koska kukaan aikuinen ei kertonut, että se oli epäoikeudenmukaista.

Ai niin, Helistä tuli lastentarhanope ja Mikosta silmälääkäri, jos jotakuta kiinnostaa.

Noh, samoilla linjoilla olen, vaikka pari vuosikymmentä myöhemmin olenkin syntynyt. Typerää opettaa lapsille, että kaikilla on elämässä samanlaiset mahdollisuudet opiskella ja ostaa omakotitalo, kun näin ei kuitenkaan oikeesti ole.
Yritetään haukata liian suuri pala, ja kun se ei onnistu, eikä rooliaan pysty vetämään loputtomiin, moni ahdistuu ja masentuu.
Kun kaikkien yksilöllisyyttä korostetaan, niin miksei korosteta mieluummin perheen yksilöllisyyttä? Lapsilla on erilaiset lähtökohdat erilaisissa perheissä.

En ehkä kovin selkeesti pointtiani saanut nyt tuotua esille, lisää viskiä vissiin tarvii.

Se on sitä curling-vanhemmuutta että pitää tasoittaa kaikki pienetkin nyppylät lapsen elämässä ettei sille vaan tule pahamieli. Mutta kun elämässä sitten törmää niihin nyppyihin ja esteisiin väistämättä niin tuleekin vielä suurempi pahamieli. Tuossa on takuulla pointti siihen pahoinvointiin mitä keittis kirjotit.

Tasa-arvoistaminen.

Ehkä, itse siis, enemmän ajattelen että kyse ei ole siitä, että olisi väärin haluta tasa-arvoistusta, tai tunnustaa että meillä olisi yhtäläinen oikeus asioihin.

Ongelma on siinä, että tavoittelemme asioita, jotka eivät ole meille hyväksi. Jos meillä on yhtäläinen oikeus hyvään elämään, niin me emme saa sitä sillä, että ajattelemme sen tarkoittavan sitä että meillä olisi yhteinäinen oikeus samaan materiaan ja samoihin saavutuksiin ja samoihin statussymboleihin kuin kaikillla muilla.

Juu, miksei. Ensin ajattelin, että mitä ihmettä tasa-arvolla mahtaa tämän asian kanssa olla tekmistä, mutta ihan asiapuheelta kuulostaa. Osasyy voi olla tossakin. Ja toinen asia, joka tavallaan tasa-arvoonkin liittyy on yksilökeskeisyys. Jo pienet lapset opetetaan tekemään itsearviointia ja kannustetaan itseoppimiseen. Samalla välitetään ajatusta, että lapset ovat samanarvoisia kuin aikuiset. Niin he ovatkin, jos eivät arvokkaampia. Silti aikuisilla tulisi olla päätäntä- ja arviointivalta, johon lasten tulisi "alistua" kuten omaan osaansa pihan kaveripiirissä Keittiksen esimerkissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Typerää opettaa lapsille, että kaikilla on elämässä samanlaiset mahdollisuudet opiskella ja ostaa omakotitalo, kun näin ei kuitenkaan oikeesti ole.

No tämäpä juuri! Siippani kanssa vierestä seuraamme kateellisina, kun köyhähköt kaveripariskunnat ostelevat kalliita taloja velaksi. Miksei sitä voi tyytyä asumaan vähän vähemmässäkin, ainakin edes aluksi. Miksi heti 20 v. täytettyään pitää asua siinä uutuuttaan kiiltelevässä 300 tuhannen euron kämpässä! *kateellinen täällä katkeroituu*

Täälläkin muutama vuosikymmen myöhemmin syntynyt! :wave:

Joskus pienenä kävi mielessä, että minkätakia Nathalien perhe matkustelee aina ulkomailla mutta me ei mennä? En osannut ahdistua, kysyin vain. "Me käydään Lapissa." Minkä takia Sofialla on aina hienoja uusia vaatteita, mulla ei? "Katso, missä Sofia asuu. Me asutaan isommassa talossa. Se vie enemmän rahaa."

Nathalie matkusteli ympäriinsä perheensä kanssa, se sopi heille. Sofialla oli todella hienoja vaatteita, mutta hän asui äitinsä ja siskonsa kanssa kolmiossa, kun taas me omistettiin rivaripätkä. Minä en päässyt ulkomaille ja kuljin kirpparivaatteissa. Kaikki oli silti hyvin ja loppuen lopuksi oltiin kaikki ihan yhtä tyytyväisiä. Eri perheillä on eri tuloja ja eri menoja ja jokainen elää niitten mukaan.

Mua ottaa pattiin köyhät ja köyhien lapset kun suureen ääneen möykkäävät että heillä on "oikeus" ihan samaankin kun jollakin rikkaalla. Köyhien lapsilla pitää olla ihan yhtä hienon merkkiset vaatteet ja lelut ja rattaat kun naapurin rikkailla. ÄRH. Ei se ole niin just eikä se tavara ja materia tee onnelliseksi, eikä kenelläkään ole mitään "oikeutta" mihinkään hienoihin merkkivaatteisiin tai ulkomaanmatkoihin tai omaan pihaan tms.

Miun äiti asuu nyt hienossa 100 neliön Jugend-neliössä Helsingin keskustassa. Isä asuu 450-neliön linnassansa Espoossa. Äidin vanhemmat pitivät sikalaa Porvoon maakunnassa eikä heillä aina riittänyt raha ruokaan. Isä tuli yksinhuoltajaperheestä, kasvoi 70-luvun kontulassa ja osallistui perheensä elättämiseen 15-vuotiaasta asti. Meistä lapsista taas minä olen siivoja, tosin opinnot ovat vielä kesken, sisko on työskennellyt ravintola-alalla kaksinkertaisella palkalla. Hän ei ole vielä päättänyt mitä tekee "isona".

Kaikilla on onneksi suomessa mahdollisuus vaikuttaa omaan tilanteeseensa ja ihmisiä on erilaisia, onneksi. Kaikkia tarvitaan, siivojia, lääkäreitä, lentäjiä, roskakuskeja, lastentarhanopettajia, taksikuskeja, insinöörejä, sihteereitä, lakimiehiä, kahvilatyöntekijöitä... Ja se ei haittaa, vaikka naapuri tienaa enemmän kun minä. Tällä hetkellä mulle on tärkeintä olla kotona pienen vauvan kanssa, naapurille taas voi olla joku muu prioriteetti. Kaikki käy...

Mä en oo koskaan ajatellut tasa-arvoisuutta materian kautta. Eikä mulle ole opetettu materialistista ajattelua. Vaikka kotona onkin opetettu et ihmiset on tasa-arvoisia mut se tasa-arvoisuus on henkistä. Ja kun osaan kohdella ihmisiä samalla tavalla ikään, sukupuoleen ja kulttuuritaustasta huolimatta se on tehnyt minusta mielestäni erittäin hyvin voivan.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Minusta syynä on enemmänkin kiire, suorituspaineet kilpailun kautta niin työelämässä kuin koulussakin sekä materialistinen elämäntyyli.
Kyllä noinkin. Mun lapsuudessani lapsilla oli aikaa. Vanhemmillakin oli aikaa. Paitsi ehkä isällä, joka elätti perhettä. Materialismi oli aika vähäistä ihan senkin takia, että eipä kaupoissa siihen aikaan kamalasti mitään hienouksia ollutkaan. Että sekin tiettty vaikutti, ettei me talon tytöt kuolattu lelukaupoissa sellaisia Helin nukenvaunuja, kun ei sellaisa Suomessa ollut myynnissäkään. Sitäpaitsi leulkauppaan pääsi ehkä kerran vuodessa. Hyvä jos sitäkään. Kansakoulussa oli kyllä joka talvi hiihtokilpailut ja muistan, että pätkänä ne kisat oli viheliäiset. Mutta en mä ajatellut niin, että epistä, kun Villellä on noin pitkät jalat ja mulla näin lyhyet :D

Minusta tuo vanhempien lapsilleen suoma aika on se merkittävin tekijä. Minä olen sitä aikaa aikoinani saanut myös ja pyrimme molemmat sitä lapsillemme antamaan.
PS. Ulkoa kuuluu hiukan epäilyttäviä ääniä :| Olen kuopuksen kanssa kahdestaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en oo koskaan ajatellut tasa-arvoisuutta materian kautta. Eikä mulle ole opetettu materialistista ajattelua. Vaikka kotona onkin opetettu et ihmiset on tasa-arvoisia mut se tasa-arvoisuus on henkistä. Ja kun osaan kohdella ihmisiä samalla tavalla ikään, sukupuoleen ja kulttuuritaustasta huolimatta se on tehnyt minusta mielestäni erittäin hyvin voivan.
Esimerkkini oli varmaan sikäli huono, että mainitsin siinä useimmin Helin. Mutta mainitsin kyllä Mikonkin, jonka tilanne taas oli toinen ihan senkin takia, että isä ei voinut pyörätuolinsa takia tehdä saoja asioita kuin mun ja Helin isä,. Olisin vaan kirjoittanut romaanin, jos olisin alkanut sitäkin puolta asiassa kuvaamaan. Mikon perheen ja mun perheen varallisuustaso oli kutakuinkin sama, mutta Mikko jäi patsi monesta sellaisesta asiasta, mitä minä sain. Mutta myös minä jäin paitsi monesta sellaisesta asiasta, mitä Mikko sai. Kotona olevasta isästä ainakin =)

Mutta siis... me natiaiset oltiin ihan erilaisista lähtökohdista eikä me koskaan edes tajuttu, että se olisi ollut millään tavoin epäoikeudenmukaista. Koska kukaan aikuinen ei kertonut meille sitä. Tänä päivänä vanhemmat pitävät tiukasti huolen siitä, että Helillä ei saa olla sellaista, mitä Mikolla ja Keittiksellä ei ole. Ja että Keittiksellä ei saa olla sellaista, mitä Mikolla ei ole. Ja samaan hengenvetoon sanoisivat, että Mikon isä on luuseri ja oma vikansa, kun ei perhettään elätä. Tai vähintäänkin säälittäisiin Mikkoa. Mutta ei me tajuttu sääliä Mikkoa, koska meistä Mikon isä istui pyöärätuolissa ihan vaan sen takia, ettei se voinut kävellä. Ja Helillä ne nukenvaunut, koska sillä oli täti Amerikassa. Lapselle hyvin yksinkertaista ja loogista eikä kukaan miettinyt, onko se oikeudenmukaista.

Minusta tuo vanhempien lapsilleen suoma aika on se merkittävin tekijä. Minä olen sitä aikaa aikoinani saanut myös ja pyrimme molemmat sitä lapsillemme antamaan.
PS. Ulkoa kuuluu hiukan epäilyttäviä ääniä :| Olen kuopuksen kanssa kahdestaan kotona.
millaisia ääniä.
Asutteko okt.ssa

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
millaisia ääniä.
Asutteko okt.ssa

Rivitalomaisen kerrostalon alimmassa kerroksessa. Mielikuvitus laukkaa...

millaisia ääniä.
Asutteko okt.ssa

Rivitalomaisen kerrostalon alimmassa kerroksessa. Mielikuvitus laukkaa...

ok. Toivottavasti se mielikuvituksen laukka on sitten ainoa epäilyttävä ääni. :hug:

Joo, mun näkökulma on ehkä enemmänki nuoren aikuisen asioista... Tuntuu, että on vaikea hyväksyä, ettei rahat riitäkään siihen okt:oon, kun lähihoitaja Lissu ja Trukkikuski Keimo nyt kutienkin painavat niin kovasti duunia.
Pakko olla yhtä "hieno" koti, kuin vakavaraisella vanhemmalla pariskunnallakin, koska lapsille on saatava hyvät lähtökohdat elämään ja kaikille omaa tilaa. Omat huoneet lapsille, omaa tilaa äidille ja isukille. Ettei jäis vähemmäks ku muilla.Sitte ollaan kusessa, ku ei mistään tuukaan mitään; vanhemmat painaa hulluna duunia, eikä lapsille oo kukaan riittävästi läsnä. Eikä rahat silti riitä.

Tai ehkei tää ajatusmaailma oo ominaista pelkästään nuorille aikuisille.

Muoks.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esimerkkini oli varmaan sikäli huono, että mainitsin siinä useimmin Helin. Mutta mainitsin kyllä Mikonkin, jonka tilanne taas oli toinen ihan senkin takia, että isä ei voinut pyörätuolinsa takia tehdä saoja asioita kuin mun ja Helin isä,. Olisin vaan kirjoittanut romaanin, jos olisin alkanut sitäkin puolta asiassa kuvaamaan. Mikon perheen ja mun perheen varallisuustaso oli kutakuinkin sama, mutta Mikko jäi patsi monesta sellaisesta asiasta, mitä minä sain. Mutta myös minä jäin paitsi monesta sellaisesta asiasta, mitä Mikko sai. Kotona olevasta isästä ainakin =)

Mutta siis... me natiaiset oltiin ihan erilaisista lähtökohdista eikä me koskaan edes tajuttu, että se olisi ollut millään tavoin epäoikeudenmukaista. Koska kukaan aikuinen ei kertonut meille sitä. Tänä päivänä vanhemmat pitävät tiukasti huolen siitä, että Helillä ei saa olla sellaista, mitä Mikolla ja Keittiksellä ei ole. Ja että Keittiksellä ei saa olla sellaista, mitä Mikolla ei ole. Ja samaan hengenvetoon sanoisivat, että Mikon isä on luuseri ja oma vikansa, kun ei perhettään elätä. Tai vähintäänkin säälittäisiin Mikkoa. Mutta ei me tajuttu sääliä Mikkoa, koska meistä Mikon isä istui pyöärätuolissa ihan vaan sen takia, ettei se voinut kävellä. Ja Helillä ne nukenvaunut, koska sillä oli täti Amerikassa. Lapselle hyvin yksinkertaista ja loogista eikä kukaan miettinyt, onko se oikeudenmukaista.

Hmm.. mä en lapsenakaan kyl ajatellut materian kautta.. en koskaan ajatellut et miksi mulla ei oo kun Terollakin on. Sori, mä en ihan tajua noita tekstejä mut se varmaan johtuu siitä et mulla on liian pienet aivot :D

Ei pysty nyt mihinkään vähääkään järkevään tuotokseen mutta merkkaan siltä varalta että ensiyönä alienit nappaavat ja vaihtavat salaisessa ihmiskokeessa toimivat aivot nykyisten tilalle, tilalle, tilalle, tilalle....

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mua ottaa pattiin köyhät ja köyhien lapset kun suureen ääneen möykkäävät että heillä on "oikeus" ihan samaankin kun jollakin rikkaalla. Köyhien lapsilla pitää olla ihan yhtä hienon merkkiset vaatteet ja lelut ja rattaat kun naapurin rikkailla. ÄRH. Ei se ole niin just eikä se tavara ja materia tee onnelliseksi, eikä kenelläkään ole mitään "oikeutta" mihinkään hienoihin merkkivaatteisiin tai ulkomaanmatkoihin tai omaan pihaan tms.
.
Mua ei ota pattiin - vaikka ymmärränkin oikein hyvin, mitä tarkoitat - tämä asia, koska tämän päivän nuorista aikuisistakin moni on jo kasvatettu siihen harhaluuloon, että pitää olla samaa kuin kaverillakin. Ei siis ole sen siivojaan vika, joka kuvittelee olevansa oikeutettu kaikkeen samaan kuin liikennelentäjäkin. Ja nyt en puhu pelkästään rahasta vaan esimerkiksi vaikka niistä työn puolesta syntyvistä Singaporen matkoista. Ei vika ole sen, jolle on opetettu, että siivojaan pitää saada kaikki sama kuin liikennelentäjän. Vika on sen, joka on näin opettanut. Tänä päivänä yhä useampi lapsi kasvatetaan samaan harhaluuloon ja siihen harhaluuloon kasvattamiseen on valjastettu myös osa yhteiskuntaa.

Ikvä tosisia kuitenkin on, että nallekarkit eivät mene tasan. Ei niin mitenkään. Sillä vaikka huomenna klo 8 kaikki tämän maailman vauraus, jokainen timantti, jokainen maapallon neliösentti, jokainen puu, jokainen pensas, jokainen seteli, jokainen kolikko jaerttaisiin tasan kaikkien ihmisten kesken, viikon päästä joku olisi jo menettänyt kaiken ja joku toinen kymmenkertaistanut omaisuutensa.

Sitä minä vaan mietin, etteikö se Heli itsekään kertonut että hänellä on hienommat vaunut kuin teillä?
Ei. Heli kertoi vain saaneensa ne vaunut tädiltään Amerikasta. Me kyllä tiedettin - kartalta - missä Amerikka on, mutta ei sen enempää. Luultavasti Helikään ei tajunnut - kun ei hänenkään vanhempansa olleet sitä hänelle kertoneet - että hänen vaununsa olisivat hienommat. Ja olivatko ne edes hienommat? Ne olivat toki Amerikasta, mutta mun nukenvaununi oli Haapamäeltä =) Helillä ei ollut haapamäkeläisiä nukenvaunuja, Myöskään vanhemmat eivät siihen aikaan olleet "merkkitietoisia" kuten nyt ovat. Mä luulen, että Helin, Mikon ja mun äitini tiputtaisivat silmämunansa päästään, jos lukisivat tältäkin palstalta joskus Reimatec-kesklsteluja :D

(Ultralle: Oli synkkä ja myrskyinen yö...!)
Äitini on taas puhunut omasta lapsuudestaan, että hän tiedosti hyvinkin selvästi vaatimattoman kotitalonsa erot asemapäällikön kesähuvilan lasten roimasti parempaan elintasoon. Ruoka, vaatteet ja leikkikalut olivat jotakin aivan muuta kuin hänellä. Olisivatko isovanhempani korostaneet tuota eroa? Aikaa ei näillä 50-luvun vanhemmilla lapsille oikein kuulemma ollut ainakaan äitini lapsuudenkodissa. Minä taas olen 70-luvun alkupuolen lapsia ja voin todeta samaa omasta lapsuudestani kuin Keittiönoita.

No juu, itse olen 80-luvun lapsi (70-luvusta en juuri muista) enkä silloinkaan oikein ymmärtänyt tätä epätasa-arvoa. Kyllähän sitä halusi kaikenlaista ja useinkin kysyi vanhemmilta miksen saa vaikka tuollaista nukkea kuin Maijalla on, ratsastaa useammin niin kuin Satu, miksei me matkustella Kanadaan niin kuin Kirsin perhe tai miksei meidän talo ole yhtä hieno kuin Jonnan perheellä. Jos nyt oikein muista minulle yleensä vastailtiin tyyliin ettei meillä ole niin isot tulot kuin joillain toisilla perheillä. minulla on useampia sisaruksia ja siksikin joudun jakamaan asioita. Toisaalta samalla sain sellaisia juttuja mitä toisilta puuttui. Juuri nuo sisarukset, kotona olevan äidin, lemmikkieläimiä jne.

Niin tai näin, en noista sen ihmeemmin muista harmistuneeni. Elämä nyt oli tätä. Ihan kiva lapsuus jokatapauksessa, kuten taisi olla noilla kavereillakin. =)

Jotenkin tuntuu että nykyään saa kaikesta olla niin varpaillaan. Välillä tuntuu että joka-asiasta joutuu pelkäämään jonkun loukkaantuvan. Ei voi iloita jostain asiasta minkä on saanut tai mikä on itsellä onnistunut hyvin koska toisella voi tulla siitä paha mieli jne.

Onneksi meillä päiväkodissakaan ei ihan noin tasapäistetä lapsia, vaan kertovat että heillä on yhtenä kasvatuksellisena tarkoituksena juuri opettaa lapsille ettei kaikkea voi saada. Osa lapsista pääsee tekemään jotain kibvaa mihin muut eivät pääse jne. Ei nyt tietenkään niin että yksiä sorretaan kokoajan ja toiset saavat kaiken, vaan lähinnä niin että jokaiselle jotakin.

Minä olen 60- luvun lopun lapsia, ja monessa suhteessa elin varmaan sellaista- lapsia ei arvoteta minkään statuksen mukaan ja kavereina olemme samalla viivalla.
Mutta nukenvaunutrauma mulla kyllä oli.
Naapurin tytön upouudet punaiset samettiset nukenvaunut, olivat kyllä taatusti hienommat ja merkittävämmät kuin omat kauhtuneet siskojen kuluttamat vaunut.
Ja ne punaiset samettivaunut oli ostettu silloisen uinuvan lähiön ainosta lelupuodista.
Niillä oli statusta pienten tyttöjen maailmassa.

Yhteistyössä