Voisinko sittenkin olla raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pinja

Vieras
Hei,

Tein positiivisen raskaustestin kesäkuun lopulla, mutta heinäkuun puolivälissä alkoi kunnon vuoto, joka kesti muutaman tunnin todella runsaana ja sen jälkeen vuosi vaihtelevasti runsaana ja niukkana yli kaksi viikkoa.

Olen koko ajan ajatellut raskauden menneen kesken, sillä vuoto oli alussa varsinkin tosi runsasta ja kesti niin kauan. Missään vaiheessa ei tosin ollut mitään kipuja. Mitään raskausoireita ei ollut ennen testin tekoa, sen jälkeen eikä km:nkään jälkeen.

Tänään ihmettelin miehelle, miten olen lihonut tässä kesän aikana niin paljon ja jotenkin juuri vatsasta. Mies totesi, että "jos sä oletkin vielä raskaana". Tämä on varmasti todella epätodennäköistä enkä itse yhtään usko, että voisi tulla täysin km-tyyppistä vuotoa yli kaksi viikkoa ja raskaus silti jatkuisi, mutta ajattelin nyt vielä kysyä onko kellään käynyt niin / onko sellainen mahdollista?

melkeinpä kaikki on raskaudessa mahdollista.
Kannattais kyllä käydä hakemassa raskaustesti sillä jos näin onnellisesti on käynyt,
sun tulisi jo käydä neuvolassakin :)
Mulla itselläni oireeton raskaus eli sehän ei kerro mitää.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
melkeinpä kaikki on raskaudessa mahdollista.
Kannattais kyllä käydä hakemassa raskaustesti sillä jos näin onnellisesti on käynyt,
sun tulisi jo käydä neuvolassakin :)
Mulla itselläni oireeton raskaus eli sehän ei kerro mitää.

lisään että ei suinkaan ole ennenkuulumatonta että onki alunperin odottanut kaksosia joista toinen vuotanut pois, tai sitten voinut olla joku hematooma tms vuodon takana.

En tiedä mitä tuo "keskenmeno tyyppinen vuoto" nyt sitten on... Mutta minulla oli runsasta vuotoa viikosta 9 tuonne yli 20 viikolle. Vuoto oli siis todella runsasta ja tuli sillan "aalloissa". Siis matkalla vessaan tulvahti niin että olin polviin saakka veressä ja toisella kerralla suurempi "aalto" vei sitten jo sukatkin pyykkiin.
Näistä runsaista aluista sitä vuotoa oli kokoajan enemmän ja vähemmän, siis enemmän kuitenkin kun menkka-aikaan...
Mitään raskausoireita ei ollut ja silti kaikki oli hyvin. Itse kävin tämän takia säännöllisesti lääkärissä tutkittavana/ultrattavana mutta kaiken aikaa kaikki oli hyvin. Oikein ei koskaan selvinnyt mikä tuo vuoto oli. Veikkaukset oli eteisistukka taikka sitten kaksonen joka olis tullut pois. Mitään "könttejä" tms. ei tullut.
Tee ihmeessä testi!

Aina kun epäilee keskenmenoa niin se kannattaa käydä lääkärillä toteamassa. Jos jatkossa tulee lisää keskenmenoja niin tutkimuksiin ei pääse ennen kuin on 3 km kirjattuna lääkärin toimesta. Joillakin on tosi runsaitakin vuotoja raskauden aikana. Yhdellä tutulla on 3 lasta ja 4. tulossa ja jokaisessa raskaudessa on vuotanut älyttömästi verta ja silti kaikki hyvin mennyt.

Mä odottaessani kaksosia vuodin aina välillä ja epäilin jo toisen tai molempien menneen kesken. Tuolla ne nyt nukkuu kumpikin omassa pinnasängyssään yksivuotiaan unta, joten vuoto ei tarkoita välttämättä yhtään mitään.

Toki se voi olla keskenmenokin.

Soitin toki neuvolaan (eka neuvola-aikakin oli jo varattu) ja neuvolassa olivat sitä mieltä, että jos vuotoa tulee (alussa kunnon hyytymien kanssa) parisen viikkoa, on kyseessä keskenmeno. Kysyin myös erikseen olisiko syytä käydä vielä lääkärissä, mutta neuvolan neuvo oli ettei tarvitse jos olo on ihan normaali.

Minulla on takana yksi km, joten siihen vuotoon vertasin tätä vuotoa. Ja toisaalta minulla on myös puolitoistavuotias lapsi, joten sekin raskaus on vielä aika tuoreessa muistissa. Onnistuneessa raskaudessa ei ollut mitään vuotoja ja tosiaan nyt tämä heinäkuun vuoto oli alussa niin runsasta, että side täytyi vaihtaa tunnin välein (tätä kesti siis pari tuntia, sitten vuoto hiipui, ja taas palasi ajoittain varsin runsaaksi).

Kiitos vastauksista, varsinkin mielenkiintoista oli kuulla, että voi olla todella runsasta vuotoa ja silti raskaus jatkua. Neuvolan kanta kun oli, että jos kovaa vuotaa ja oireita ei ole, on kyseessä hyvin tod.näk. keskenmeno, jota ei tarvitse ultrassa todeta. Uutta raskaustestiä en ole tehnyt, sillä käsittääkseni hcg laskee verestä hyvin hitaasti, joten saisin todennäköisesti yhä positiivisen tuloksen, vaikka en olisikaan enää raskaana. Mutta erittäin mielelläni kuulen lisää kokemuksia asian tiimoilta ja taidan mennä sitten kuitenkin huomenna ultraan, jos vain saan ajan.

Tottakai keskenmeno täytyy ultralla todeta. mikä ihmeen neuvola tuollaista neuvoo? Täytyy aina varmistua,että kaikki raskausmateriaali on tullut kohdusta pois,eikä jää sisälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tottakai keskenmeno täytyy ultralla todeta. mikä ihmeen neuvola tuollaista neuvoo? Täytyy aina varmistua,että kaikki raskausmateriaali on tullut kohdusta pois,eikä jää sisälle.

Näin itsekin ajattelin (ja ensimmäisen km:n kävinkin ultraamassa yksityisellä), mutta täällä (pääkaupunkiseudulla) neuvolassa tosiaan todettiin, että km ennen rv 8:aa on niin tavallista ettei tarvitse ultrata erikseen..

Te joilla on ollut vuotoa ja raskaus jatkunut: onko vuoto ollut niin runsasta, että kuukautissuojaa on joutunut käyttämään koko ajan? Onko kellään kestänyt vuoto yli 2vkoa putkeen ja silti raskaus jatkunut normaalisti?

Tosiaan ensimmäisestä alkoi kamala pahoinvointi vkolla 7, joten kun mitään oireita ei ole, tuntuu siltä ettei mahassakaan mitään voi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Näin itsekin ajattelin (ja ensimmäisen km:n kävinkin ultraamassa yksityisellä), mutta täällä (pääkaupunkiseudulla) neuvolassa tosiaan todettiin, että km ennen rv 8:aa on niin tavallista ettei tarvitse ultrata erikseen..

Te joilla on ollut vuotoa ja raskaus jatkunut: onko vuoto ollut niin runsasta, että kuukautissuojaa on joutunut käyttämään koko ajan? Onko kellään kestänyt vuoto yli 2vkoa putkeen ja silti raskaus jatkunut normaalisti?

Tosiaan ensimmäisestä alkoi kamala pahoinvointi vkolla 7, joten kun mitään oireita ei ole, tuntuu siltä ettei mahassakaan mitään voi olla.

Mielestäni on ihan hölmöä sanoa että jos km ennen viikkoja 8 niin ultraa ei tarvita. Koin itse keskenmenon rv 7+4. Ultralla todettiin ettei sykettä enää ole, tyhjennykseen sitten kotiin. Pitkä tarina kuitenkin, mutta pointtina se, että ei se kohtu edes tyhjentynyt, vaan "tavaraa" oli jäänyt kohtuun, ja ultralla sekin todettiin ja sitten kaavittiin.

Vuodoista, toisessa raskaudessa aloin vuotamaan rv 9 ja se jatkui viikoille 20+, välillä enemmän, välillä vähemmän. Terve tyttö syntyi kuitenkin. Sairaslomalla olin KOKO raskauden koska lääkärin mielestä vuoto oli merkkinä uhkaavasta keskenmenosta. Ja vuodon loputtua alkoikin kunnon supistukset... Siksi siis s-loma jatkui.. Tule ihmeessä kertomaan kuinka ultrassa kävi, mikäli sinne menet!

Kävin tänään ultrassa, ensin yksityisellä joka passitti sairaalaan, koska kohdussa oli hänen mielestään jotain poistettavaa. Sairaalassa ultrattiin uudestaan ja sanottiin, että kohtu on lähes puhdas, loput luultavasti tulisivat itsekseen ulos. Sain kuitenkin tyhjennyslääkkeen prosessia nopeuttamaan. Sairaalan lääkärit ja kätilöt olivat sitä mieltä ettei ultraa välttämättä tarvita keskenmenon jälkeen, joten neuvola ei heidän mielestään ollut antanut väärää ohjetta. Sanoivat kuitenkin, että jos keskenmenossa vähänkin epäilee onko kohtu kokonaan tyhjentynyt, voi tilanteen toki tulla tarkistamaan.

Eli raskaana en valitettavasti ollut, mutta ainakin asiaan on nyt saatu varmuus. Seuraavaksi voi sitten pohtia odottaako yhdet kuukautiset ennen uutta yritystä. Sekin oli sairaalan mukaan makuasia, eli pakko ei ole odottaa. Jos kuitenkin sattuisi raskautumaan heti, olisi LA helpompi määrittää, kun välissä on ollut yhdet kuukautiset.

Kiitos kaikille kommenteista! Hyvä tietää, että vuoto voi olla runsastakin ja raskaus silti jatkua. Harmi ettei omalla kohdalla nyt ollut käynyt niin.