Voisitko sinä hoitaa mummona 4 lastenlasta kerralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettymysssss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mummo otti aikanaan hoitoonsa kaikki serkut, paitsi mua, kun olin vielä niin pieni silloin. Sitä sanottiin serkkuleiriksi.
Mäkin olin lapsena usein kesäisin maalla serkkujeni kanssa. Mutta silloin elettiin vähän erilaisia aikoja kuin nykyisin. Kuinka moni äiti päästäisi lapsensa mummolaan, jos siellä mummolassa saisi 4 v mennä 11-13 -vuotiaiden kanssa keskenään uimarannalle? Ja kulkea vielä matkan junarataa pitkin?

Ihanaa et osalla teistä on tuollaisia vanhempia/appivanhempia.

Esim. Mun täti ottais lastensa lapsia kanssa hoitoon, mut esim poikansa, ja hänen vaimonsa ei raaski antaa lapsia hoitoon...
....tasan ei käy onnenlahjat...

No tädin tyttären lapset kyllä on sitten hoidossa :)

Minusta neljä on liikaa :(. Jotenkin tuo 2 on se maksimi. Toisten lapsia on aina rankempaa vahtia, myös niitä lapsenlapsia.

Meillä on vain kaksi lasta, mutta eipä nuokaan juuri isovanhemmilla ole olleet hoidossa. Toiset isovanhemmat asuvat kaukana ja toisilla on yh-äidin lapsi joka viikko vähintään 3 päivää hoidossa, että tää mieheni sisko saa vähän lepoa :(

Me odotellaan vaan, että mieheni vanhemmat pistää tuolle stopin, niin voidaan joskus saada omatkin sinne... Merkkejä jo on, että tuo yksi lapsenlapsi alkaa olla enemmänkin velvollisuus kuin ilo - ja kohta eivät varmaan enää häntä sinne halua jatkuvasti. Sitten on taas meidän lapsille enemmän aikaa. Loppuu miehen siskon bailailut :)

Jatkan vielä.. Siitä että yksi lapsi kerrallaan pääsee hoitoon, ei esim. noiden nuorimpien kohdalla hyvödytä meitä vanhempia yhtään. Lapselle toki mukavaa saada yksityishuomioo :)

Sillä sen kerran kun sisarus on ollut hoidossa, jäljelle jäänyt ei osaa olla kotona, hölmöilee, ikävöi toista jne, joten muuttuu raskaammaksi hoitaa ku kaks lasta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Toisten lapsia on aina rankempaa vahtia, myös niitä lapsenlapsia.
Samaa mieltä. Ja musta tuntuu, että nykyään lastenlasten hoitaminen on rankempaa kuin aiemmin. Tarkoitan tällä sitä, että aiemmin jos lapsensa vei mummolaan hoitoon, niin mummolassa oli mummolan säännöt ja isovanhemmat hoitivat lapsenlapsiaan omalla tavallaan. Nykysin taas tuntuu lasten vanhemmat asettavan mitä erilaisimpia sääntöjä siitä, miten heidän lapsiaan pitää hoitaa.

no mä en oo mummu, mut kyl mein äiti on monasti pitäny neljää lastenlasta samaan aikaan, mun kahta mukeloa ja veljeni jälkikasvustoa, ku sisaruksilla on ruvennu menojalka vipattaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Toisten lapsia on aina rankempaa vahtia, myös niitä lapsenlapsia.
Samaa mieltä. Ja musta tuntuu, että nykyään lastenlasten hoitaminen on rankempaa kuin aiemmin. Tarkoitan tällä sitä, että aiemmin jos lapsensa vei mummolaan hoitoon, niin mummolassa oli mummolan säännöt ja isovanhemmat hoitivat lapsenlapsiaan omalla tavallaan. Nykysin taas tuntuu lasten vanhemmat asettavan mitä erilaisimpia sääntöjä siitä, miten heidän lapsiaan pitää hoitaa.

Meidän äiti hoitaa lapsia silleen, et ne saa vaan olla niiden kotona, tekee kyllä ruuan ja käyttää lapset hiihtämässä, mikäli on itsekin menossa. Eli lapset vaan asuvat siellä hetken.

Alkuperäinen kirjoittaja pettymysssss:
Mietin vaan kun meidän lapsia ei oteta koskaan kerralla hoitoon, edes yhdeks yöks..

Ikää lapsilla kuitenkin jo 12, 11, kohta 5 ja kohta 3

Eli ei noita isompia tarvitsisi varsinaisesti hoitaa... JA oikeesti ovat tosi helppoja lapsia kaikki, syövät hyvin, käyttäytyvät hyvin jne..

Eli me ei oikeastaan olla miehen kanssa koskaan kahdestaan, ku ei viitti nähdä sitä vaivaa et vei yhden tonne toisen tonne, kolmannen tonne jne..
Liikaa hommaa....

Nytkin olen odottanut et anoppi kun on luvannut viedä jokaisen kerrallaan mökille, et koska vie ton nuorimman... ku viime keväänä ei viennyt, kun oli vielä vaipat..... nyt nuorin on ollut vuoden ilman vaippoja, mut eipä ole päässyt hoitoon...

Mä oon niin kateellinen niille joiden isovanhemmat haluaa lapsia hoitoon......... :(

JA kyllä, ite oon kolme nuorinta tehnyt, ite valinnut tän elämän, mut jotenkin sitä toivoi, kun itsekin on ollut usein isovanhemmilla, et omat vanhemmat olis ees jotenkin ollut samanlaisia kuin omat vanhempansa.. mut ei ei..

SEn mä oon päättänyt, et jos terveenä pysyn, ja lapsenlapsia saan, ni kyllä niitä pyydän hoitoon, useemmine kuin kerran vuodessa...

Eihän teidän vanhempia muksuja tarvitse enää edes varsinaisesti hoitaa, isojahan ovat, en kyllä ymmärrä miksei voisi ottaa kaikkia kerralla. Mä olen itse aika vanha ensisynnyttäjä joten olen aika vanha myös isoäitinä mutta jos vaan jotakuinkin tolpillani siinä vaiheessa olen kun lapsenlapsia siunaantuu niin varmasti hoidan ja mielelläni!

Mun mielestä on vaan todella moukkamaista valittaa, jos isovanhemmat eivät lapsia ota yökylään. Varsinkin jos niitä on neljä. Musta tuntuu, että itse kyllä ottaisin, mutta minun vanhempani eivät ole ikinä ottaneet minun lapsiani ja se on ok, ei ole pakko.

En kertakaikkiaan ymmärrä tästä aiheesta valittamista!!!!

Sitten, jos ne ottais ni johan valitettais taas ku ei huomioinu jokaista just siten ja täten ja ehkä oli nuoremmaisella puurot leuassa ku haettiin. tmv.

En vaan ymmärrä.

Riippuu varmaanki mun iästä, lasten iästä, mun voinnista ja lasten kasvatuksesta :D mut jos olisin nyt mummo niin tervetuloa vaan :D ymmärrän toki että kaikke ei jaksa, mun oma äiti joka on 56v ja työelämässä mukana että kaikin puolin vetree ihminen ei jaksa/halua hoitaa kuin mun teinejä 14v ja 16v jotka ei halua hoitoon sinne, 5vuotiasta jaksaa nippanappa pari tuntia mut ei yhtään enempää ikinä ja sillonki laittaa flimin tai nitendon päälle ja lapsi istuu siinä koko ajan jos sjokus harvoin on hoidossa. Pyydänki äärimmäisessä hädässä sitä apua eikä ikinä koskaan tarjoudu itse hoitamaan.

Tuskin minusta samanlaista mummoa tulee kuin tää meidän mummo on :D

Me mentiin monena kesänä mummolaan mun siskon ja serkkujen kans. Saatettiin viipyä parikin viikkoa.:) meitä oli 4lasta, 5-6vuotiaita oltiin ja sitten kun mun pikkusisko kasvoi,hänkin pääsi mukaan. Mä olen niin kiitollinen mummolle,että hän otti meidät sinne maalle hoitoon,saatiin olla serkusten kans ja juoksennella mielin määrin.

Ymmärrän ap:n harmituksen. Anoppi hoitaa mielellään meidän kolmea lasta (9v, 8v ja 4v).
Joskus mukana on vielä serkkuja, ja mummolassa on parhaimmillaan ollut 9 lasta :)

Teillä on jo niin isot lapset, niin en todellakaan ymmärrä miten hoitaminen voi olla rankkaa.
Sen ymmärtäisen, jos kaikki lapset olisi pieniä.

Mulla on 3 sisarusta ja kun oltiin pieniä ja mun vanhempien piti jonnekin päästä niin 2 meistä vietiin yhdelle mummolle ja toiset 2 toisille isovanhemmille. Ja kun vanhemmat tuli reissusta takaisin oltiin me kaikki 4 naapurin tädillä hoidossa... =)

Nyt oma äitin kyllä hoitaa neljääkin (kaikki ovat alle 3,5v) lastenlasta. Ei nyt ole mitään pitkiä pätkiä tähän asti ollut, mutta hyvin on menny päivä/ilta, vaikka noin pieniä ovat kaikki. Onneksi tarve on harvemmin ihan samaan aikaan meillä sisaruksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mutta toisaalta, se on ihan kiinni omasta voinnista, ja millasia ne lapset on luonteeltaan. =)
Totta. Jos lapsi on ihan hirveä riiviö, niin en ota yhtäkään ennenkuin on riittävän iso osatakseen olla ihmisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En. Kaksi ehkä, mutta ei neljää samalla kertaa.

Yhdyn tähän.
Mutta toisaalta, se on ihan kiinni omasta voinnista, ja millasia ne lapset on luonteeltaan. =)

Samaa mieltä. Joskus voisin tilapäisesti ottaa useammankin, mutta itseäni iäkkäämmältä en kehtaisi edes pyytää sellaista.

en ottaisi 4. Kaksi on sopiva määrä. Tosin ymmärrän oikein hyvin, että kahden pienen lapsen kanssa äidilläni on välillä melkoinen tekeminen, yksin kun niitä hoitaa. No, tulevat koko ajan vanhemmiksi joten eiköhän sekin helpotu pian.

Ehdottomasti voisin! On miehen kans puhuttukin usein, että perkule me ainakin PYYDETÄÄN lapsenlapsia kylään ja vaikka kaikki kerralla oli niitä sitten 1 tai 6. Yks yö sillon tällön menee vaikka päällään seisten ja miten iso apu ja helpotus siitä vois niille vanhemmille olla, jotka ei muuten pääse ikinä oleen keskenään.

Yhteistyössä