Voitte haukkua. Aiheutin lapselle tn elinikäisen trauman

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti

Vieras
Poika 6v on enemmän isänpoika. Sanoo suoraan, että "isä on ihana, rakastan isää enemmän". Tai että isi on kivampi jne. No ei siinä mitään. Saahan sitä pitää joistain ihmisistä enemmän kuin toisista. Huumorilla meni ekat kaksi vuotta päiväkodissa, kun juoksi mun ohi suoraan riemusta kiljuen isänsä syliin, eikä ollut mua huomaavinaankaan. Jossain vaiheessa päiväkodin tätikin nätisti sanoi, että "huomaatko Teemu, äitikin tuli sua hakemaan". Kun isä on poissa jossain, poika itkee isän perään ja vaatii saada tietää, koska isi tulee takaisin. No, siis kaikenkaikkiaan on selvää, että isä on hänelle tärkeämpi.

Olin lapsen kanssa 3 v kotona, silloin ei tälläistä eroa ollut ollenkaan. Kun poika meni päiväkotiin, olin ensin iloinen kun alkoi ihailla isäänsä, ajattelin, ja puhuinkin pojalle, kuinka kiva kun isi on niin tärkeä hänelle.
Osallistun lasten elämään ja harrastuksiin. Isä joihinkin asioihin enemmän. Muilla lapsilla tuollaista "puolenvalintaa" ei ole ollut. En ole mielestäni mitenkään ilkeä tai paha äiti. Ihan tavallinen. Koskaan en ole edes tukkapöllyä harkinnut antavani.

Jossain vaiheessa mietin, olisiko aiheellista kasvattaa poikaa tässä niin, että on hieman epäkohteliasta koko ajan verrata ihmisiä ja osoittaa jonkun paremmuus muihin verrattuna. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että lapsella on oikeus tuntea ja sano akotonaan mitä ajattelee. Että on luonnollista, että jotkyt ihmiset viehättävät toista enemmän.

Mutta tänään, olin pojan kanssa kahdestaan kotona ja kyselin haluaisiko tehdä jotain yhdessä, lähteä ulos tms. Mutta kieltäytyi ja halusi taas jälleen kerran tietää missä isi on ja milloin tulee. Ja samoin halusi että sisarukset tulevat kotiin. Seurani ei kelvannut ollenkaan. Vaikka tilanne nyt ei ollut mitenkään paha tai erikoinen edes, niin mulla jotenkin meni vihdoin pinna. Yritin kysyä pojalta miksi hän niin selvästi ei pidä äidistä (mikä ei pidä aivan paikkaansa, tiedän kyllä että pitää). Mitä olen hänelle tehnyt. Ja että minulle tulee paha mieli kun joudun vuosikausia kuuntelemaan, että isi on paljon kivampi ja hän pitää isistä paljon enemmän. Sanoin, että hän on jo tehnyt selväksi, että ei pidä äidistä, se ei haittaa, äiti rakastaa häntä silti. Mutta tietysti äidille tulee siitä paha mieli. Poika vain tuijotti silmät suurina. En huutanut vaan sanoin vain vakavasti.
Nyt tuntuu, että olen menettänyt pelin. Kiukuttelin lapselle. Mitä hyötyä siitä oli? Ei mitään. Mutta nyt sitten varmaan käy niin, ettei poika enää uskalla sanoa minulle mitä ajattelee. Mikä ei ole hyvä.
Mä vaan niin väsähdin, kun kaikki aika ja energia menee tän perheen hyväksi ja palaute tältä yhdeltä on 80 %:sti väheksyvää.
Ei muuta. Saa haukkua.

Älä tuomitse itseäsi. Reaktiosi oli ihan luonnollinen. Tottakai se harmittaa, kun väheksytään. Nätistihän sä sen pojalle sanoit. Tiedän tunteen, meilläkin poika yhdessä vaiheessa "itki" aina isän perään. Jaksamista!

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Meillä pikkuherra 7v on täysin samanlainen!! Isi on ykkönen ja puuhaavat kaikenlaista yhdessä kokoajan. Ekat pari vuotta oli ihan äidin poika, isi ei kelvannut mihinkään. Kun rupes puhumaan, kutsui isäänsä "toi"ksi. Äiti ja toi :D Mut nyt siis isi on kaikki kaikessa ja häntä ikävöi kovasti, jos ei oo kotona. Mä ajattelen, että ei oo multa pois, vaikka isistä kovasti tykkääkin. Perheen rakkaus on munkin rakkautta. Puhutaan usein, ketä kaikkia rakastetaan ja ketkä rakastaa meitä (eteenkin lapsia). Ja kun poika toteaa, että tykkää isistä tosi paljon, sanon minä, et niin minäkin. Eikä tuosta pojallesi mitään traumaa jäänyt. Saattoipa vähän jäädä miettimäänkin...

Pääasiassa isä ei ota mitään kantaa asiaan. Ei sano mitään. Menee toki jos poika vaatii häntä tekemään jotain, vaikka minä olisin lähempänä. Kasvatustilanteissa mies tukee kyllä minua, jos lapset kiukuttekevat. Jonkin verran mies mielestäni ohittaa minut joissain tilanteissa.Olen miettyinyt liittyykö pojan käytös siihen, että matkii isäänsä, vaikka mies ei suoraan koskaan minua hauku tai väheksy. Mutta lapset kai huomaavat tuollaiset.

Et nyt ainakaan mitään traumoja ole lapselle aiheuttanu, älä huoli. Mun mielestä on ihan ok sanoa lapselle, että hän saa kertoa miltä hänestä tuntuu, vaikka se ei oliskaan aina niin mieluista kuultavaa vanhemmille. Mutta on myös ihan ok kertoa, että tuo tuntuu sinusta ikävältä ja että haluaisit tietää että mikä sen tilanteen aiheuttaa ja että voitko sä tehdä asialle jotain.

Ethän ole tosissasi?

Tottakai myös aikuisilla on oikeus näyttää tunteita ja kertoa niistä, sehän on suorastaan suotavaa. Tietenkin aikuisilla pitää jo olla sen verran itsehillintää, ettei riehuta ja raivota kuin uhmaikäiset, mutta tuon kertomuksen perusteella et niin tehnytkään? Että en nyt todellakaan ymmärrä, mistä muka huonoa omatuntoa podet.

Minulla on juuri 4 vuotta täyttänyt tytär, joka on 1,5-vuotiaasta asti suorastaan jumaloinut isäänsä. Eikä se nyt ihme ole, isänsä onkin hyvä tyyppi. Leikkii, touhuaa, kehuu, rakastaa, mutta laittaa silti rajat. Mutta minä olen myös aika kiva äiti vaikka itse sanonkin, rajat ja säännöt meillä on molemmilla, mutta leikin lapsen kanssa, hassuttelen, touhutaan paljon kaikkea yhdessä, vien häntä ihan yksinkin eväsretkille ja tivoliin ja kotieläinpuistoon jne. Eikä tämä ole väkinäistä, vaan meillä on tosi kivaa yhdessä, mutta silti isänsä on aina numero yksi. Kun haemme lapsen yhdessä, hän juoksee minun ohitseni isin syliin, halaa ja kertoo jatkuvasti miten ihana isi on jne. Suosii aina kaikessa isäänsä, vaikka minäkin kyllä kelpaan kun isä ei ole paikalla (ja silloinkin kun on, koska meillä on tiukasti se linja että aikuisia ei valita vaan se tekee joka on ekana paikalla).

Yhden kerran minäkin olen sanonut lapselle samankaltaisesti. Siihen tosin liittyi lapselta vielä sellaista "äiti sä oot niin ruma etten mä rakasta sua ikinä enää enkä halua tehdä mitään sun kanssa koskaan, vain isi on kiva ja sä ihan tyhmä" jne. sangen ikävää puhumista. Mietin että sanonko, mutta sitten ihan harkitusti sanoin asiasta aika napakastikin, koska meillä ei puhuta muille ihmisille muutenkaan tuolla tavalla. Ja lopulta purskahdin itkuun, mikä oli kaikkea muuta kuin aikuismaista ja suunniteltua, mutta lapsi jatkoi sitä koko illan ja raskaushormonien hyrrätessä ihan aidotkin tunteet leiskahtivat. Lapsi katsoi mua hetken ja pillahti myös ihan hirveään itkuun. Ja voit varmaan uskoa miten syyllinen olo minulla oli, koska aikuisen pitäisi pystyä olemaan aikuinen... No, siitä seurasi kuitenkin ihan hyvä keskustelu siitä miksi minä harmistuin ja että muita ihmisiä ei sanota rumaksi ja tyhmäksi jne.

Ja siis se mihin tällä pyrin on se, että ihan kauniistihan sinä lapselle siitä sanoit. On inhmillistä tuntea harmia, kun lapsi väheksyy sinua, vaikka siitä ei missään nimessä saa syyllistää lasta. Mutta melko luonnollinen reaktio kuitenkin, joskus vaan aikuinenkin pahastuu ja harmistuu. Olen itsekin ollut samanlainen isäänsä ihaileva lapsi (ja loisto isä mullakin oli ennen kuolemaansa), ja äitiäni opin arvostamaan kunnolla vasta aikuisena. Jos lapsena olin itsekin epäkiitollinen mukula ihanalle äidilleni, niin nyt aikuisena uskon, että hän todella tietää minun arvostavan ja rakastavan itseään. Ehkä siis mekin vielä saamme lastemme vilpittömän ihailun joku päivä :)

[QUOTE="alkup.";29813916]Pääasiassa isä ei ota mitään kantaa asiaan. Ei sano mitään. Menee toki jos poika vaatii häntä tekemään jotain, vaikka minä olisin lähempänä. Kasvatustilanteissa mies tukee kyllä minua, jos lapset kiukuttekevat. Jonkin verran mies mielestäni ohittaa minut joissain tilanteissa.Olen miettyinyt liittyykö pojan käytös siihen, että matkii isäänsä, vaikka mies ei suoraan koskaan minua hauku tai väheksy. Mutta lapset kai huomaavat tuollaiset.[/QUOTE]

Ehkä sinun olisi syytä jutella tästä miehesi kanssa. Kyllä lapset hyvin huomaavat, jos mies ohittaa sinua, ettekä ole tasa-arvoisia.

Minä olen se, joka kirjoitti isäänsä jumaloivasta 4-vuotiaasta. Me olemme keskenään sopineet, että aikuisia ei valita, vaan se vanhemmista tekee joka ensin menee tilanteeseen. Isä ei siis auta kengän nauhoissa jos äiti on lähempänä ja vapaa, vaikka lapsi kuinka itkisi isänsä perään. Onpa joskus lähtenyt kengän nauhat aukikin tuo lapsi, kun äiti ei kelvannut niitä solmimaan ja olin jo ennen isää tilanteessa.

Lisäksi mies on tosi tarkka siitä, miten lapsi saa äidille puhua. Totta kai lapsi saa kertoa miten ihana isänsä on jne., mutta mies puuttuu heti jos lapsi sanoo jotain, että "mä tahdon olla vaan sun kanssa enkä äidin ollenkaan". Olemme perhe, ja jos olemme yhdessä, ei ketään dissata. Äitiä ei myöskään saa haukkua, siihen mies puuttuu heti. Ehkä näistä olisi hyvä jutella teilläkin, koska lapsethan oppivat näitä parisuhteen malleja suoraan vanhempiensa parisuhteesta?

No itse pidin lapsena äitiä itsestäänselvyytenä. Minulle tuollainen puhe olisi ollut hyvä, olisinherännyt ajattelemaan.
Äiti oli tuki ja turva ja rajat ja säännöt ja ja itsestäänselvyys.
Esim. jos harrastuksessa (posliininmaalaus) tein jotain töitä, niin annoin ne äitini sisarille, tai mummolle tai jollekin. En äidilleni, koska pidin häntä ja hänen rakkauttaan itsestäänselvyytenä.

tuon ikäiselle on ihan hyvä sanoa että kettään ei saa pitää itsestäänselvyytenä.

Minusta ihan hyvä että noin sanoit, kyllä lapsikin voi tosiaan alkaa oppia ymmärtämään että toisesta se tuntuu pahalta. Minäkin sanon omalleni välillä että mieti miltä isistä/kaverista/siskosta tuntuu jos sinä sanot/teet noin (juuri jotain suosimista tai en tykkää sinusta niin paljon kuin tuosta toisesta). Ja just kun sen teit rauhallisesti eikä huutamalla niin ei ole mitään syytä potea huonoa omaatuntoa!

Voi, kasva aikuiseksi!

Ihan normaalia, että poika samaistuu oman sukupuolensa vanhempaan, siinä missä moni äiti paistattelee tyttölapsensa palvovan katseen alla. Toki on helpompi olla se palvottu kuin hyljeksitty osapuoli...

[QUOTE="hmmm";29815371]No itse pidin lapsena äitiä itsestäänselvyytenä. Minulle tuollainen puhe olisi ollut hyvä, olisinherännyt ajattelemaan.
Esim. jos harrastuksessa (posliininmaalaus) tein jotain töitä, niin annoin ne äitini sisarille, tai mummolle tai jollekin. En äidilleni, koska pidin häntä ja hänen rakkauttaan itsestäänselvyytenä.

tuon ikäiselle on ihan hyvä sanoa että kettään ei saa pitää itsestäänselvyytenä.[/QUOTE]

Nyt aikuisena ymmärrän, että äitini on ehkä itsekseen ajatellut kuten ap. Harmitellut että en pidä hänestä. Vaikuttaa jollain tasolla vieläkin. Miksi ei avannut suutaan jos olisi osannut tehdä sen rauhallisesti kuten ap?

Vielä sellainen asia että hänellä on heikko itsetunto. Äitinsäkin kohteli häntä vähän huonosti, kaikki sukat ja paidat joita kutoi, menivät aina muille tytöille ja jopa vävyille ja miniöille, mutta ei äidilleni.

Minusta pienellekin lapselle voi puhua toisten kohtelemisesta.

Mulla ei ole kokemusta tuollaisesta, mutta sun kirjotus kosketti, liikutuin ihan.

Jutelkaa asiat halki miehen kanssa.
Nuo keulimiset ei oo hyvästä.

Jaksamisia sinulle.:hug:

[QUOTE="hmmm";29815371]No itse pidin lapsena äitiä itsestäänselvyytenä. Minulle tuollainen puhe olisi ollut hyvä, olisinherännyt ajattelemaan.

tuon ikäiselle on ihan hyvä sanoa että kettään ei saa pitää itsestäänselvyytenä.[/QUOTE]

Minusta lapsen kuuluukin ajatella, että äidin (isän) rakkaus, tuki ja turva on itsestäänselvää! Ei äidinrakkautta tarvitse "ansaita" lahjoilla.

[QUOTE="vierailija";29815431]totuus tulee lasten suusta, joten todennäköisesti olet huono äiti[/QUOTE]

Miksi sitten useimmiten tällainen kohtelu jatkuu vielä aikuisenakin niin, että se mummo joka on kaikkensa tehnyt lastensa hyväksi, hoitanut lastenlapsetkin, käyttänyt pienen eläkkeensä lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa, niin unohdetaan kun ei tarvetta enää ole? Minusta tällainen käytös jatkuu helposti jos ei herätellä lapsia toisten arvostamiseen ja kohteluun.

Kun taas sillä käydään ja sen ympärillä ollaan, joka ei koskaan välittänt kuin itsestään.

Yhteistyössä