Vuodot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi Kaisa:( menethän kuitenkin lääkäriin tarkistuttamaan? Koita jaksaa!! Voimia teille, elämä ei ole reilua näiden asioiden kanssa:'( Pahoittelut! Ja tosiaan, kolmen peräkkäisen km.n jälkeen kannattaa mennä sinne tutkimuksiin, vaikka ONNEKS harvoin löytyy mitään kromosomivikoja...

JOo mulla on keskiviikko aamuna lääkäri. JOs ei sitä ennen ala kunnon vuodot. Nyt on ollut vaan vähäse, siteeseen ei ole tullu , mutta vessassa käydessä vaan. Jotenki se lohduttavaa tässä kolmannessa km:ssa että nyt pääsee tutkimuksii. Ja sitä kautta saada hoitoa ja saada se oma ihana vauva. Toivottavasti! Vielä on toivoa!! Vaikka jo niin hirvittää se kaavinta. Varmaan keskiviikkona pitää mennä sairaalaa. Se on niin kamalaa maata siellä vuoteessa ku ne vie leikkaussalii ja alakaa pistää käteen tippoja yms. nukutuksia. Kääk!! Pitää yrittää jaksaa!!

Toivottavasti sun ei todella tarvi enää kokea yhtään keskenmenoa kAisa!! Koita jaksaa!Tiedän, että helppoa se ei ole!! Hiukan kyllä ihmettelen, kun et pääse heti sairaalaan tossa tilanteessa, kun mut otettiin suoraan päivystystapauksena(näin myös aiemmin)... Etenkin edellisten keskenmenojen (mutta tosin lääkäri epäili sitä kohdunulkoistakin) takia. Meillä yhä piinaillaan täällä...(kohdussa siis sikiö, mutta siitä ei tietoa, onko elävä vai ei..)

Miten muiden ilanteet? Mie?

Mulla oli alusta noin viikolle 10-11 asti säännöllisen epäsäännöllisesti epämääräistä rusehtavaa vuotoa, mikä ei kuukautiskiertoon liittynyt. Pelästytti tottakai, mutta lääkärin mukaan täsät ei mitään haittaa, ja se loppuikin aivan yhtäkkiä silloin 10rv:n aikoihin!

Kannattaa tosiaan asua isossa kaupungissa. Neuvolassamme on lopetettu kaikki ""varmistelu-ultrat"", että neuvolaan sain ajan kuukauden päähän, jolloin voidaan kuunnella sydänäänet dopplerilla.

Väestöliitossakin oli aika tunkua, että sain ajan vasta perjantaille. Mutta silloin pitäisi sydämen sykekin sitten jo löytyä (7+0), jos sellainen on olemassa.

Lotta: onpas teillä tylyä siellä:( Mulle päivystyksestä sanottiin, että antaa heti lähetteen, että pääsen vielä SAMANA PÄIVÄNÄ sinne ultraan.. Tääkin epätietosuus on mun mielestä tosi raskasta, mutta meillä sentään koitetaan tehdä jotain. Tässä välissä mitataan hcg.ta ja sit vielä kontrolliultra...Ihan kamalan kallista olis, jos nuo pitäis vielä maksaa omasta pussista:(

En ole tähän ketjuun kirjoitellut, mutta pisti silmään tuo Lotan kommentti. Meillä on ihan samanlaista toimintaa täällä. Minulla oli keskenmeno viime keväänä, joka alkoi oireilemaan verenvuotona (tosin niukkaa vuotoa, mutta ihan kunnon verta - ei vanhaa verta). Kun soitin asiasta päivystykseen minulle sanottiin, ettei tuollaisen asian takia oteta vastaan vaan lääkäriin ja ultraan pääsee vasta sitten jos verenvuoto on suurempaa kuin kuukautisvuoto ja viikkojakin oli tässä vaiheessa kasassa jo yli 13! Tästä huolimatta kuitenkin lähdimme päivistykseen ja pääsimme tutkimuksiin ja siellä todettiin vauvan kuolleen. Välillä kyllä katoaa usko näihin julkisiin palveluihin.

Hei,
ihan kauheaa kaisa. Tosin kuten sanoit, nyt pääset tutkimuksiin ja toivotaan, että asiat lähtevät rullaamaan. Kolme km:ää voi olla vielä myös sika huonoa sattumaakin. Etenkin, kun tämä viimeisin oli näin aikaisin.

Hieman näköjään poikkeaa alueellisesti ja paikallisestikin nuo neuvot. Minä soitin lauantaina sairaalan naistentautien päivystykseen ja hyviä neuvoja mielestäni sain ja tukea. Neuvo oli, että kun viikkoja vasta 5+ niin voin vain seurata tilannetta ja varata jälkitarkastusajan 4-5 vkon päähän. No, nyt olen vähän ymmälläni, että eikö oikeasti ole tarvetta mennä nyt asap lekurille. Minulla siis jatkunut suht vähäinen vuotelu kohta 5 päivää (silti muiden oireiden perusteella km on mielestäni varma) eli mitään suoranaista poistumaa ei vielä ole tapahtunut.

Täällähän on muutamille neuvottu kuitenkin, että heti vaan vastaanotolle ja vielä ehkä kaavintakin, vaikka vuoto on alkanut ja sen verran aikaista, että voi tulla ihan omana vuotona pois.

Tänään en vielä soittanut neuvolaan, kun en saanut juuri siihen puhelinaikaan sopivaa väliä järjestettyä. Huomenna ajattelin kuitenkin soittaa ja kysyä heidän mielipidettään. Yksityisellekään en lähtenyt vielä varaamaan mitään, kun kuitenkin maksaa jonnin verran ja jos ei ole kerta edes välttämätöntä.

Vähän on kyllä epätietoinen olo. Henkisellä puolella alan jo päästä tämän kerran yli, mutta pieni pelko on, että voinko vaan odotella ja antaa ajan kulua...

Mie: Eikö sulla ole tullut kunnon vuotoa? Onko sulla kipuja? Mulla ois neuvolan mukaan ollu tänään viikkoja 7+1, viime viikolla olis ollu 6+4, eli syke ois pitäny näkyä. No ei kuitenkaan ainakaan vastannut viikkoja(eikä näkyny sykettä sikiöllä), mutta mä elän toivossa, että jospa kuitenkin sikiö ois vaan nuorempi. Ne kivut on nimittäin olleet mulla ainakin aiemmin tosi kovat, nyt ei ainakaan vielä oo ollu semmosta ""normaaliraskautta"" kovempia...Vaikka on mulla nytkin kipuja, mutta ei semmosia supistustyyppisiä...

Koitetaanko pitää toivoa yllä? Monesti jos menee suoraan päivystykseen, niin käsittääkseni pitäs päästä ainakin lääkärille..

Melinda*: toivotaan parasta, haluaisin uskoa, että sinulla on kuitenkin vielä jotain kasvamassa. Noin aikaisin kun 6+ ei kai välttämättä mitään näykään, joten ihan hyvin voi vielä tulla hyviä uutisia. Toivotaan!

Oma tilanteeni on sittenkin vähän outo. Olen kyllä jo asennoitunut, että kesken meni. Tätä tukee se, että oireet katosivat vajaa viikko sitten. Apteekin testi näytti rv 4+6 haaleaa viivaa ja rv 5+1 ihan yhtä haaleaa ja samana iltana alkoi ns. tiputtelu vuoto. Mutta kunnon vuotoa ei oikein ole ollut. Nyt lauantaina vaikutti jo, että vuoto alkaa kunnolla, mutta nyt sitä ei oikeastaan ole ollut tänään lainkaan. Kipuja ei ole muuta kuin alaselkää vähän viikonloppuna hivenen jomotti. Tein sitten juuri aconin testin (eli tulos ei vertailukelpoinen, kun eri testi) ja siinä on yhä haalea mutta selkeä viiva. Viikkoja on niin vähän, että mitään ei kuitenkaan ultrassa näkyisi (nyt olisi rv 5+6), joten ei auttane kuin odottaa.

Soittanen kyllä huomenna neuvolaan vielä, jos olisi hyviä vinkkejä. Edellisen km:n osalta (keskeytynyt km, tapahtunut 6+2, havaittiin rv 9 ja poistui itsessään rv 11) ei kipuja silloinkaan ollut, kun vasta sitten kun vuoto alkoi ja silloinkin vasta parin tiputtelupäivän jälkeen ja kohtu sitten tyhjeni kertalaakista yhtenä päivänä, jolloin kivut sen ajan (n. 2 h) kovat.

En halua herätellä toivoa itsessäni, mutta onhan kaikki tietysti mahdollista (toisaalta acon antaa vain haalean viivan rv 5+6, aika on todnäk ihan päivälleen oikea).

Mutta entäs te muut; miten Kaisa jaksat? Onko vuoto koventunut? Tekee niin pahaa puolestasi. Vaikka oma toinen km on ikävä, niin kolmas on vielä kauheampi. Ja miten Lotta, aiotko odottaa pe asti vai käydä yksityisellä? Kerrothan viimeistään pe kuulumiset. Laitetaan toivoa vielä!!!

Aika hyvin, että meitä on useampia tässä veneessä. Tuetaan toisiamme! Voimia teille kaikille (myös teille, joita en tässä erikseen maininnut).

Mie: Siis kyllä mulla näkyi 3mm sikiö ja kaikki ruskuaispussit sun muut, mutta kuulemma pitäis olla paljon isompi... Eli ainut toivo, että meidän vauva, ois hedelmöittynyt myöhemmin.. Mulla mitataan nyt myös sitä hcg.ta, joka oli kyllä yli 65 000 viime viikolla, ja viime keskenmenon tullessa samoilla viikoilla vain 72. Mutta parin päivän päästä uus mittaus, jonka jälkeen taas näkee... Toisaalta meidänkään tapauksessa sikiön ei pitäis olla kovin paljoa nuorempi, koska sain plussan jo 3+6 viikolla. Ei kai se voi kovin paljoa aiemmin edes näkyä:( Mutta ei tässä auta kuin odotella.

Pidetään toivoa yllä! Mulla se on ainut tapa jaksaa tätä piinailua...

Melinda* luin juuri siitä aconin testistä, että siitä voi raskauden nähdä jo 7-11 päivää hedelmöityksen jälkeen, joten (tietysti testistä riippuen) toivotaan parasta. Täytyy olla kyllä yhtä piinaa; hyvä kuitenkin, että pääset heti tarkkailuun ja testeihin. Onko se juuri sen pco:n takia?

Kovasti toivoa sinulle. Onko sinulla muuten oireita ja jos niin millaisia? Ja onko tapahtunut muutosta niissä?

Öitä (vaikka ei tässä heti uni silmään tule)!

Mie: Mulla on taustalla lapsettomuushoidot pco.n takia, mutta nyt tuli melkein luomuplussa(pelkillä keltarauhashormooneilla), vaikka mun ei pitänyt ovuloida luomusti. Noh, pco.lla ei kummiskaan oo mitään merkitystä ollu tässä nykyisessä keskenmenon hoitoasiassa. mulla haluttiin varmistaa, että kyseessä ei oo kohdun ulkoinen raskaus ja lisäks oli vahva epäily km.sta, kun aiemminkin niitä on ollut. Noiden takia siis hoitivat heti, ja koska tilanne on epäselvä, niin sitä tarkkaillaan nyt sitten sairaalassa(kun ei haluttu ryhtyä kaavintaan, jos sikiö onkin elävä). Mulla ei vuoda nyt ruskeeta ollenkaan, vaan semmosta kellertävää, jota on tainnu tulla monta viikkoa. Mutta oisko tää hoitohomma paikkakunta kohtastakin, koska ei ne maininneet mulle mitään, että ei tutkittais/ultrattais jos on tälläsiä oireita... Noin niinku yleensäkkin. Myös viimeks tutkittiin heti (ilman lähetettä), koska silloin kävin lapsettomuushoidoissa samassa sairaalassa, joten ois kumminkin tehty alkuraskauden ultra.

Onko sulla raskausoireita yhtään? Mulla on pahoinvointia ja väsyä yhä...

Joo, ei tosiaan tuu uni silmään...Öitä kumminkin:)

Huomenta vaan.

Täällä rusehtava vuoto jatkuu, ei muutosta parempaan eikä huonompaan. Siksi alussa pelästyin, kun viime viikolla oli parina päivänä pahoinvointia, mutta loppui kun seinään ja vuoto alkoi. Voihan silti olla, että kahvin poisjättäminen kokonaan auttoi siihen.

Muuten rinnoissa tuntuu vielä pikkuisen, muttei ollenkaan niin kovia vihlaisuja kuin ennen. Selkää pikkusen jomottaa, mutta jotain selkäkipuja mulla oli viime raskaudessakin, että mene ja tiedä. En minä osaa sanoa jatkuvatko raskausoireet vai ei. Väsyttää silti ihan armottomasti, mutta kun en tänäkään aamuna oikein saanut nukuttua aamuöisen herätyksen jälkeen.

Ultraan pääseen omakustanteisesti perjantaina, siihen vaan on niiiiiiiiiiiiiin pitkä aika.

Lotta: Jos yhtään lohduttaa, niin maanantaihin se vasta piiiiitkä on odottaa...

Noh, tosin mulla on taas huomenna hcg.n mittaus, eli saan ehkä jotain suuntaa antavaa, mitä mahdollisesti odottaa...

Mites muilla tänään sujuu? miten vuodot? Senhän pitäs olla hyvä merkki, jos vuoto vähenee eikä lisäänny...Kurja mieli kyllä KAisan puolesta, vaikee käsittää miks sun pitää odotella vaan...:( onneks huomenna pääset edes sinne lääkäriinkin!

Hei,
nyt taas vähän levollisempi mieli. Soitin tänään neuvolaan ja siellä oli taas tukea tarjolla. Kuulemma voi olla, että vähäinenkin vuoto on jo riittänyt ja kaikki tullut pois (kun näin aikaisin). Kuitenkin suositteli tsekkausta. Koska kunnallisella olisi pitänyt ensin saada lekurin lähete sairaalan ultraan niin varasin suoraan yksityiselle ajan. Sain ajan myös perjantaille. Lähinnä kyllä haluan vain tsekata, että kaikki olisi ok - en odota ihmeitä. Sen sijaan ainakin Melinda* ja Lotta toiveita on, kun kerta oireitakin on. Mulla ei kyllä ole oireita enää, vaikka kuinka hakisi...

Tulehdusta jo pelkäsin, mutta hoitaja rauhoitteli, että se on aika epätodennäköistä ja oireet huomaa kyllä.

Kuulumisiin.

Vastailen tässä jo itselleni... :-)

Lisään tuohon aiempaan nimittäin niitä neuvolasta neuvottuja kohtutulehduksen oireita, kun voi kiinnostaakin muita. Eli ensinnäkin sen kuulemma huomaa: kuume, kivut alavatsassa (erityisesti kosketusarka ja liikkuessa sattuu), tummentunut vuoto (poikkeaa normaalista kuukautisvuodosta).

Tuosta vuodosta, että sairaalan päivystyksessä aiemmin sanoivat, että keskenmenovuoto ja kuukautisvuoto voivat vaihdella päivittäin vähän. Eli välillä voi tulla enemmän verisempää ja sitten taas vähän aikaa voi olla, että se kertyy vähän jonnekin ja tulee sitten ruskeampana pois.

Niin, ja kohtutulehduksen havaitessakaan ei olisi ihan kauhea kiire päivystykseen, että mitään kauheaa ei heti tapahdu, vaikka päivä tai pari viivästyisi hoitoon hakeutuminen. Ja että voisin periaatteessa odotella sitä jälkitarkastusta (4-5 vko), jos oireita ei ole. Mutta kun vuoto on loppunut ja sitä ei niin kauheita määriä tullut (verta kuitenkin selkeästi ja siteeseenkin asti) niin parempi tsekata. Ja oman mielenrauhani takia haluankin tsekata.

Jaksamisia kaikille ja erityisesti Kaisalle voimia lekuriin. Kai sinut vielä ultrataan ennen mahdollista kaavintaa. Muista vaatia sitä!!!!

Mie: On oikeesti varmaan ihan hyvä käydä siellä ultrassa kumminkin. Mulle sanottiin muistaakseni kerran kohtutulehduksesta, jos en nyt ihan väärin muista, että vuoto myös haiskahtaa. Ja siis on todella kipeä se kohtu...Toivotaan nyt kumminkin, että sulla ei ainakaan sitä ole! mä pelkäsin samaa viime km.n yhteydessä, kun oli kovat kivut, mutta km-kramppeja ne ""vaan"" olivat.

Mulla ei nyt oo ollu veristä vuotoa. Eikä kipujakaan. Ja taas elätellään toiveita... Mites muilla menee? Uskaltaako kukaan toivoa sitä parasta vaihtoehtoa enää?

Melinda*: Onnea huomiselle, vaikka vain testiä onkin. Saatko tulokset samantien? Niistähän voi jo aika pitkälle sitten sanoa tilanteesta jotain...?

Toivotaan parasta!

Mulla vuodot ollu jo poissa kaksi päivää (siinäkö se vai vieläkö on runsasvaihe odotettavissa...), mutta jättisiteillä mennään silti päivät, kun pelkään, että jos vuoto yhtäkkiä alkaakin. Luvassa reissua yms., joten yhtään ei uskalla ""herpaantua"". Kuten jo aiemmin totesinkin, niin en jaksa uskoa omalla kohdallani ihmeeseen. Mutta mulla on vissiin eniten vuotoa ja veristä ollutkin ja oireetkin kadonneet- teillä siis vielä toivoa!

Minä pidän vielä peukkuja teille kaikille kohtalotovereille. Toivottavasti Kaisan tyhjennys menee hyvin, toivut nopeasti ja pääset sitten yhden kierron jälkeen taas täystoimiin.

Tämä viikko kyllä imee musta kaikki mehut. Tyttäreni kömpi taas neljän aikaan meidän sänkyyn ja pyöri ja hyöri niin, että en saanut nukutuksi. Ajatuksetkin kulkivat niin vinhaa vauhtia, ettei siitä nukahtamisesta sitten enää mitään tullut. Nyt taas töissä silmät ristissä.

Ja mitä mielessä liikkuu? Jos tämä onkin alkanut monikkoraskautena ja toinen on luonnollisesti abortoitunut. Joo-o, jostain satuin lukemaan, että tuollainenkin on yllättävän yleistä. Tuollaisia sitten täytyy vatvoa aamuyöstä.

Kuntosalitreenit olen varmuuden vuoksi jättänyt väliin, niistäkään ei ole tällä viikolla saanut iloa.

Ihan kuin mun vuoto olisi niukentumaan päin. Onko muuten teidän tuhruvuodot olleet ihan tasalaatuista, mulla on joukossa ollut rihmamaisia hyytymiä. Mutta vuoto on kyllä pysynyt niin aisoissa, että hyvä jos pikkuhousunsuojaan on vähän tullut.

Ehkä sitä olisi kannattanut maksaa yksityiselle, olisi välttynyt tältä hermoilulta.

Hei, mulla on tullut noita ihan pieniä rusertavia rihmamaisia juttuja valkovuodon yht. Niitä tulee niin vähän ettei meenaa huomata. pari kertaa tuli hitusen enemmän ja huomaa paremmin silloin vuoto näyttää hieman rusertavalta.
tämä alkoi maanantaina. eikä niitä tule kuin pari kertaa päivässä jos sitäkään.
Käsitinkö oikein että tuo on ihan normaalia vielä.
nyt siis rv5+6. reilu viikon päästä menen varhaisultraan joten kai siellä selvii jos kaikki ei olekaan ok.

Haniliini: Kyllähän noiden on kerrottu olevan normaalia, että uskotaan vielä niin. Mulla vuotoa on ollut perjantaista, parina päivänä tuli kunnolla pikkuhousunsuojaan, mutta nyt on taas lähinnä sellaista, että pyyhkiessä joskus tulee. Ruskeaa, ei punaisen häivää mukana. Ensi perjantaina on ultra (rv 7+0), että silloin voin kertoa oman tilanteeni. Sydämen sykkeen pitäisi noissa main kuulua. Toivottavasti voin kertoa iloisia uutisia silloin.

Tuntuu hassulta analysoida täällä noin tarkkaan eritteitäni, mutta vertaistukea se tähän tilanteeseen antaa.

Minä täällä heippa kaikille pitkästä aikaa! ja kerron heti kuulumiset:

Maanantaina alko tulee reilusti verta ja verihyytymiä, klippejä, klönttejä (anteeks mun kuvaukset) Sitten eilen vielä enempi. Vaihdoin sidettä tosi usesti päivän aikaa.
Tänää aamulla kävin sitten terveydenhoitajalla. Ja se katso sinne ultralla, mutta ei siellä mitää näkyny, se on siis tyhjentyny itsestää josta olen tavattoman kiitollinen niin ei tarvi lähteä sairaalaa kaavintaa sitä en olisi enää jaksanu. Se sano että jos alkaa oikeen paljon vuotaa ja tulen kipeäksi niin soittaa sitten hänelle tai sairaalaan jos on ilta tai yö. Ensi viikon torstaina käyn sitten vielä lääkärillä niin se tutkii että varmasti kohtu on tyhjä. Että tämmöstä.
Lohdutti kyllä kun se terkkari sano että tämä kolmaskaan km ei tarkoita sitä etteikö me voitaisi saada joskus lasta. Että kyllä me vielä saadaa. Että aletaan tutkii mikä siinä on ku menee aina kesken. Se on kyllä hirveen mukava terkkari. Ja ymmärtää oikeen hyvin. Että semmosta. Sain sairaslomaa loppu viikoksi. Niin saa nyt vaan olla kotona ja levätä ja nukkua. Taidankin sitten siirtyä täältä odottajista tuonne vauvahaaveisiin. Mutta toki seuraan tätä ketjua ja kerron kuulumisia. Kertokaahan tekin. Voimia teille kaikille paljon!!

KAisalle halit! Hyvä kun et joutunu kaavintaan, mulla on myös aiemmat km.t tulleet itsekseen ulos.. Ja ihanaa, että osaat olla noin positiivinen, mulle sanoi lääkäri, että ne naiset jotka saa keskenmenoja, saa myös lapsia. Noin siis useimmiten, onneksi. Voimia teille!!

Joo ja tosiaan, nää eritekuvaukset kuuluu tässä asiassa erittäin oleellisena asiaan, joten kerrotaan vaan niitä!

Nyt mulla rupes pätkimään, että mitä kukakin kirjoitti(oli puhelu tossa välissä), mutta sen verran tästä omasta tilanteesta, että olin labrassa. Mitään selvyyttä ei tilanteeseen saatu, koska labra oli ottanu suurpiirteisen kokeen eli merkannu vaan et hcg yli 10 000. Koska viimeks oli 65 000, nyt ei mitään hajua oliko noussu vai laskenu...Lääkäri uskoi kuitenkin tilanteen olevan hyvä(hoitaja puhu gynen kanssa), koska mulla on pahoinvointia ja verinen vuoto loppu. Nyt ei siis muuta auta taas kuin odotella siihen maanantain ultraan. Ja toivoa, että meidän vaavi on todella vain nuorempi kuin lasketun ajan mukaan olisi...eli tälläistä täällä..

Hei,
hyviä uutisia Kaisa sinulla! Pieni ilo se on ilo tässäkin nyt. Itsekin iloitsin keväällä, kun kohtu oli tyhjentynyt itsestään. On se lempeämpikin tapa. Ja ihanasti sanottu tuo, että keskenmenon saaneet saa myös lapsia. Nosti omaakin mieltä! Tuonne vauvahaaveilijoiden puolellehan minäkin kuuluisin, mutta tämä on ollut tosi hyvä tuki ketju. Olen kirjoitellut kyllä kermit palstalla (keskenmenon kokeneet) milla2-nimimerkillä ja siellä jatkelen, mutta täällä nyt vielä kuitenkin haluan kuulostella muiden tilanteet. Lotta ja Melinda*, teillä siis vielä toivoa ja Haniliinilla myös.

Minähän varasin siis perjantaille jo yksityisen, että tsekkaan, onko kaikki ok (kohtu tyhjä jne.), mutta tänään vuoto on alkanut kuukautisvuodon suuruisena (ei vielä mitään kauhean runsasta), joten jos tässä urakalla vuodan ja se laantuu, niin kannattanee ehkä siirtää se aika parilla viikolla, jolloin menee jälkitarkastuksesta. Lotta, käsitin ensin, että sulla on se ultra jo ylihuomenna, mutta siis vissiin vasta viikon päästä? Onpa pitkä odotus!

Koko ajan pelkään vähän, että jos vuoto alkaa urakkana... miten selviää työhommissa tai muualla... mutta jos ei vaikka alkaisi sen pahempana.

Kaisa, olisi mukava kuulla jatkossakin kuulumisiasi ja mahd. tutkimusten edistymistä. Tulisitko vaikka tuonne kermitteihin kirjoittelemaan...?

Yhteistyössä