vyöhyketerapia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katiska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katiska

Vieras
Onko kellään kokemuksia vyöhyketerapiasta?

meillä on sellainen tilanne että vauva itkee tolkuttomasti nukutettaessa. on ollut koko ajan ilmavaivoja ja nyt en tiedä mistä johtuu tämä kauhea huutaminen kun pitäisi päivällä nukkua.
tyttö on kohta 7 vko:a. ei ole oikein koskaan ollut sellainen norm. vauva joka syö ja nukkuu. aikaisemmin on kyllä nukahtanut ilmavaivaisenakin ainakin vatsan päälle, mutta nyt ei nukuttamis paikalla ole mitään väliä vaan aloittaa tolkuttoman huudon kun yrittää laittaa nukkumaan. huuto voi kestää jopa 25 min vaikka olisi sylissä. vain pysty asennossa rauhoittuu, ellei itku ole muuttunut hysteeriseksi.
ennen sentään nukkui yöt heräten syömään noin kolmen neljän tunnin välein, nyt on alkanut jo vaikuttaa yöuniinkin.
ongelmana siis se ettei vauva nuku ja hänellä on ilmavaivoja. joihin saa cuplatonia ja iltaisin olen antanut relatippoja. olen kokeillut olla ilman culatonia ja silloinkin vatsaan tulee ilmaa mutta se ei tuel silloin ulos, eli niistä jotain hyötyä on.
tilanne on nyt ""karannut"" jokseenkin hirveäksi: eilen nukkui noin kahteen asti aika normalisti heräten kolmen tunnin välein syömään, saa siis rintaa. (myöskään minun ruokavaliossani ei ole tapahtunut mítään muutosta). mutta sitten ei koko päivänä yhtään yhtäjaksoista untaa vaan kamalaa kitinää ja pieniä torkkuja. kuuden jäljkeen nukahtivihdoin rinnalle kun ensin oli huutanut isän sylissä noin puoli tuntia. nukkui sitten tuonne puoli kymmenneen ja heräsi syömään ja kylpyyn. pienen puolentoista tunnin syömis/nukutus session jälkeen nukahti yöunille. heräsi kolmen aikaan jonka jälkeen ei ole nukkunut kuin tunnin pätkiä hirvittävän huudon jälkeen. tyttö huutaa kaikki ketarat ojossa suoraa huutoa kun yritän saada nukkumaan. paikalla tai asennolla ei ole väliä kaikki on kokeiltu. kun sitten on huutanut 15-25min niin nukahtaa levottomaan uneen ja herää tunninkuluttua ja taas alkaa sama huuto kun nukutan.
aikaisemmin annoimme valvoa, mutta ei itsestään nitkahda vaan tulee yliväsyneeksi ja kiukkuiseksi, joten olisi pakko saada nukkumaan. ei myöskään oikein sitten erottanut yötä päivästä kun rytmi meni ihan sekaisin kun sai itse päättää milloin nukkuu ja milloin valvoo.
nyt sitten kuuden aikoihin sain nukkumaan ja nukkuu yhä.

olin yhteydessä neuvolaan ja sainoivat että tuplaan cuplatonin määrän ja jos en saa vauvaa nukkumaan niin sitten vietävä lastenpolin päivystykseen kun ei ole normaalia että tuon ikäinen lapsi ei nukahda.

siis kaiken tämän epämääräisen selostuksen jälkeen olisiko kellään mitään vinkkejä? apua todella kaivataan ja kaikki vinkit otetaan ilomielin vastaan. olen jo tosi väsynyt....

ajatelin itse vaan sellaista että voisiko vyöhyketerapiasta olla apua ja mitä sielä tehdään?
jos tilanne jatkuu menemme sinne lääkäriin että varmistavat ettei ole mitää elimellistä vikaa tai muuta. ei siis ole kuumetta eikä ole nuhainen tai muuta vastaavaa. epäilen myös että meillä on jonkinlainen tiheänimemisenkausi menossa, voisiko se vaikuttaa tuolla lailla että tyttö huutaa???
on aika turhautunut olo kun oma lapsi ei rauhoitu sylissäni...

onko kellään tiedossa lahden alueelta jotain ammattitaitoista vyöhyköterapioitsiaa??

En ole omaa lastani käyttänyt, mut olen kuullut monelta positiivisia kommentteja, jos ovat vauvoja vyöhyketerapiassa käyttäneet. Kuulemma joku 3-5 krt tuo jo huomattavaa apua, mut jo yhden kerrankin jälkeen on monella vatsavaivat hellittäneet.
Kannattaa kokeilla se kun on kuitenkin luonnonmukainen ja turvallinen keino.

Tuli vaan mieleen, että eihän vain olisi jo korvatulehdus??
Lapsi joka huutaa makuuasennossa ja rauhoittuu heti, kun nostetaan pystyyn, voi kertoa myös korvatulehd.

Eihän vain huuda nälkää? Nälkäitku muuttuu nopeasti hysteeriseksi huudoksi ja kuulostaa kipuhuudolta. Oletko koettanut antaa kerran kokeilumielessä korviketta niin paljon kuin uppoaa? Jos ei ole nälkä, ei myöskään syö sitä tarjoamaasi korviketta. Vauvat ei siis syö huvikseen edes pullosta tolkuttomia määriä. Lapsi ei nukahda/nuku pitkiä unia, jos nälkä herättää.

Mulle on todella epäselvää mistä tietää millon vauvalla on vatsavaivoja. Kaikille muille tuntuu olevan selvää, mutta en minä vaan tiedä mistä mikäkin (selittämätön) itku johtuu. Valaiskaa minua.

kannattaa kokeilla terapiaa, meillä vauva oli n.kuukauden ikäinen kun sain tarpeekseni mahakitinästä etenkin juuri kun piti nukahtaa mahaa tuntui vääntävän niin et oikein kiprasi itseään kaarelle..isin syliin meilkin poika nukahti mut kun siirsit heräsi heti terapeutti sanoikin ettei vauva viihdy yksin jos mahaan koskee..ja meillä heti eka kerta auttoi käytettiin kyllä se koko 5 kertaa ja tyytyväinen olen todella ei ole humpuukia.vauva piristyi ja nykyään sen kun kitinä alkaa tietää et on nälkä tai illalla jos kitisee on väsynyt sit kun kantaa sänkyyn nukahtaa sinne samantien itekseen suosittelen ei siitä haittaakaan ole maksaakin vain 10-15 euroa kerta.kokeile heti ihmeessä koska terapialla saa ne ilmat kulkemaan sieltä ja vähentää myös pulauttelua...

Meillä myös vauvalla nukkumisvaikeuksia vatsavaivojen takia. Poika on nyt reilu 6 vkoa.
Cuplattomasta ei apua. Onko teillä reladropsit käytössä? meillä auttoivat hiukan (ainakin paremmin kuin cuplaton). Meillekään eivät neuvolasta muuta osanneet neuvoa kuin cuplattoman, joten kysyin yksityiseltä äitiysneuvolalta (kävin siellä raskausaikani) ja suosittelivat heti vyöhyketerapiaa...itse en olisi tiennyt mistä kysyä kuka sitä täällä tekee, mutta onneksi heillä oli yhteystiedot...jos ei muu auta niin puhelinluettelosta etsimään vain fysikaalisia ja sitten kysellä niiltä josko tietävät kuka tekee sitä vauvoille. Sairaalassa saattaisivat myös tietää.
Ainakin meillä lappeenrannassa kyseinen henkilö työskentelee fysikaalisessa hoitolaitoksessa ja näitä vauva hommia tulee tekemään vaikka kotikäynteinä.

Vaikeaahan se on huomata milloin huuto johtuu nälästä, milloin vatsanväänteistä. meillä ainakin vatsakivut huomaa siitä, että vauva alkaa ensin ähisemään ja sitten vääntelehtimään ja perään tulee huuto ja kitinä. Ja tämä usein melko pian syönnin jälkeen ja erityisesti yö ja ilta-aikaan. Tyypillistä koliikille. Meilläkin pystyyn nostaminen helpottaa vauvaa ja koskapa on vielä kova puklaamaan olen usein pitänyt vauvaa tyynyn avulla hieman pystyssä asennossa (en kuitenkaan istuta sitähän ei saa tehdä näin pienelle).

Mutta siis siinä vyöhyketerapiassa saa kuulemma kotiinkin sitten jotain hierontaohjeita. Itse ainakin aion kokeilla kaikkea mistä saan apua reppanan ähellykseen (yrittää naama punaisena äheltää ilmaa pois suolistosta). On kuulemma myös jokin maitohappobakteeri jota ei saa apteekista (tilattava tukusta), mutta joka on tehonnut todella hyvin koliikkivauvoille. Itse saan kokeiluerän yhden tutun kautta ensi viikolla...saas nähdä auttaako meidän vauvalle.

niin piti vielä sanoa että terapeutti käy vauvan jalkapohjat läpi...ne tietyt pisteet kohdat hierotaan ja ekalla kerralla meillä hierottiin myös masu saimme siitä kotihoito ohjeet..minä itse sain neuvolasta numeron terapautille toinen on puhelinluettelo ja kannattaa olla juuri vauvoihin erikoistunut sitten..

kiitos kaikille vastanneille. joku kysyi reladropseista, on käytössä. joku korvista, itse mietin samaa. mutta oma äitini sanoi että ei usko ja hänellä on kokemusta liiankin kanssa minun lapsuus ajan korvatulehdus kierteestä. mutta jos ei tilanne helpotu tai tästä pahenee niin menemme kyllä lääkäriin. tuota ruuan saantia ajomme testata. mutta tuntuu epätodennäköiseltä kun saan syötön jälkeen puristettua helposti maitoa rinnasta.
mutta kyllä ajomme viedä noiden ilmavaivojen vuoksi sinne vyöhyketerapeutille. johtuivatpa nämä itkut sitten niistä tai ei.
viime yö oli huomattavasti parempi ja tyttö tuhisee nytkin tuolla sängyllä tyytyväisenä:)
tässä vaan jo väillä tuntee itsensä tosi huonoksi äidiksi kun ei omaa lastaan kykene auttamaan:( tulee välillä todella riittämätön olo. ja nyt näiden ajatusten ja univelkojen pelkää jo vaikuttavan maidon tuloon. toivottavasti ei koska minulle olisi erittäin tärkeää saada imetettyksi mahdollisimman pitkään...
kiitos vielä kaikille, on ihan mukava huomata ettei ole yksin:)

jos jollakin tietoa lahden alueelta hyvästä ja ammattitaitoisesta vyöhyketerapeutista niin olisin kiitollonen!!!

En Lahden alueen terapeuteista tiedä, mutta ajattelin korteni kekoon kantaa tässä vyöhyketerapian puolesta puhumisessa ;-) Sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Itse olin aika skeptinen ensin koko juttuun, mutta päätin kokeilla sitä meidän pojan kohdalla kun itki vatsaansa ja ilmavaivojaan kovin. Ensimmäinen käynti oli reilun 4 viikon ikäisenä ja muutos oli ihan selkeä! Kaiken kaikkiaan kävimme neljä kertaa hoidossa ja nyt yöt nukutaan ihan ok. Välillä se ilma siellä vatsassa tuntuu edelleen (poika kohta 9 vk vanha) kiertelevän, mutta ei huudata samalla lailla kuin ennen.

Minä ainakin otin ihan puhelinluettelon käteen ja katsoin sieltä keltaisislta sivuilta vyöhyketerapeutteja ja soitin ja kysyin, hoitavatko vauvojen vatsa-/koliikkivaivoja.

Tsemppiä!

Mitäpä jos et laittaisi lasta nukkumaan, annat nukahtaa kun nukahtaa. Voisikohan siitä olla apua.

Monet vauva eivät halua olla makuuasennossa koska eivät näe, ja tuon ikäistä jo kiinnostaa kaikki mitä näkyy ja kuuluu.

Lapsesi voi olla myös yliväsynyt ja huutaa siksi,anna lapsen nukahtaa itsestään vaikka syliin.

olemme nyt varanneet ajan ma sinne vyöhyketerapiaan. toivottavasti saamme sieltä apua. eilinen oli ihan ok päivä ja tyttö nukkui niin kuin tuon ikäisen kuuluukin.
mutta sitten tänä aamuna alkoi sama rumpa kuin toissa päivänä... tyttö yrittää nukkua ja nukahtaa ja saman tien säpsähtää valveille kun mahaa kipristää. koko päivänä ei aamu yhdentoista jälkeen kunnon unta. joku kirjoitti että jos antaisin nukahtaa itsestään niin voin kertoa että sitä ei tapahdu. tyttö yli väsyy ja sitten huutaa niin kauan kunnes sylissä kantamalla (n.30-60 min) saa nukutettuksi. sain työn juuri näin nukahtamaan tuossa kuuden aikaan, eli noi seitsemässä tunnissa nukkui reilun tunnin kun olimme vaunu lenkillä. tyttö ei myöskään nuku ulkona vaunuissa kun ne ovat paikallaan.
toivon siis tosiaan että saamme avun sieltä vyöhyketerapiasta:)

Ammattitaitoinen,kokenut (myös vauvoista) ja miellyttävä vyöhyketerapeutti Lahdessa on Tarja Vuorinen.Katso puhelinluettelosta.
Siskoni käytti vauvaansa siellä koliikin vuoksi.

varasin ajan juuri tuolta tarja vuoriselta. kuulosti ainaki puhelimessa todella hyvältä. ja on kaiketi on ihan hyvä kun ainut ensi viikolle vapaana oleva aika oli maanantaina yhdeksältä aamulla. hinta oli kyllä paljon suurempi kuin mitä muilta olen nyt kuullut. eka käynti on 50 min ja maksaa 35 e. seuraavat käynnit maksavat 27e. no jos saamme sieltä avun niin on kylä hintansa arvoinen:)
kerron kyllä kokemuksistani:)

nostelen vaan että voin sitten tähän samaan ketjuun vastaila ainolle ja muille kiinnostuneile kokemuksista maanantain jälkeen:)
toki jos jollain jotain juttua niin kiinnostuneena otan vastaan.

vastailen tässä ainolle:
tänään sitten käytiin siellä vyöhyketerapiassa. oli tosiaan vähän outo nainen, halasi tullessa ja lähtiessä sekä minut että mieheni. muuten kyllä vaikutti hyvin ammattitaitoiselta ja osaavalta.
hoito kesti noin tunnin. ensin kyseli kaikki raskaudesta synnytykseen. eli mitä lääkityksiä käytetty raskaana, synnytyksessä ja mitä synnytyksen jälkeen ja lapsen syömiset ja nukkumiset sekä minun syömiset. siinä sitten selvisi että minun syömisessäni on kaikki pielessä:/ omassa syömisessä lapseen vaikuttavat: mansikat, maitotuotteet, kahvi, suklaa, sitrushedelmät (eli nyt sitten loppui appelsiinimehun juonti, kun tähän asti sitä onkin mennyt pari litraa päivässä ja maitoa litran verran), omena voi myös aiheuttaa vatsan kivistystä lapselle ja tietysti nämä kaalit,pavut,herneet, tuore tumma leipä...
nyt sitten olen kaksi kolme viikkoa kokonaan ilman näitä kaikkia (joutuu vähän miettimään mitä sitä sitten yleensä voi syödä:(), sitten voin ruveta käyttämään asidofilus maitotuotteita ja muuta kohtuudella. pitää saada pikkuisen maha esin rauhoittumaan:)
cuplatonit voi kuulemma heittää roskiin kun auttaa yhdelle lapselle sadasta ja me ei ilmeisesti kuuluta siihen yhteen sadasta kun siellä vyöhyketerapeutilla käymään:( rela dropseja sen sijaan suositteli antamaan kaksi kolme vuotiaaksi asti kun ehkäsee allergioita ja lisää vastustuskykyä.
menee 2-3 päivää enen kuin vaikutukset huomaa. huomenna meillä on uusi aika. hoito kertoja tarvitaan 3-6 jotka ajoittuvat kahden viikon sisälle. eli vielä en osaa kertoa saammeko avun tästä. tänään tyttö on nukkunut hyvin:)
sanoi myös että syöttöväli tulisi olla väh. 3 tuntia (paitsi jos lapsella tapana tankata yöksi ja nukkuu yöllä pidemmät unet kuin kolme neljä tuntia) koska jos antaa lapsen tahtisesti joka itkuun tisua niin tälläisen vatsavaivaisen lapsen vatsa tulee entistä kipeämmäksi. vauva ei siis itke nälkäänsä vaan vatsa kipuaan johon hän saa hetkellisen avun tisun imusta, mutta kohta on vatsa vielä kipeämpi. eli ainakaan tälläiselle vatsavaivaiselle lapselle kuin meillä ei tämä lapsen....

ei tämä lapsentahtinen imetys käy.
toivottavasti tämä nyt jonkun avun tuo ettei ihan koko elämä mene sekaisin. on tullut nimittäin jokunen rumasana sanottua tuolle miehellekkin joka pääsee joka päivä kahdeksaksi tunniksi lomailemaan töihin...:)

Yhteistyössä