WABabies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hena ja H starttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hena ja H starttaa

Vieras
Synnyttäneet:

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
4.6.07 Syysmarja vm 80, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm
28.12.07 Tuutikki, neljäs, TYTTÖ, 3365g 48 cm

Siivosin ketjua. Pahoittelen, jos poistin jonkun joka vielä kirjoittelee! Lisätään heti takaisin. Meiramihan on nettipimennossa, oliko näin?

Huomenia uuteen ketjuun! :) Ja Henalle kiitokset, kun jaksoit tän laittaa pystyyn ja siivota listaa. Sunni on ainakin tainnut tipahtaa listan ulkopuolelle, vaikka silloin tällöin kirjoitteleekin? Ja mun vm puuttuu, täydennän sen siis listaan:

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
4.6.07 Syysmarja vm 80, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, vm 83, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm
28.12.07 Tuutikki, neljäs, TYTTÖ, 3365g 48 cm

Meiramia minäkin olen kaipaillut ja muistelisin myös, että hän oli netin ulottumattomissa? Toivottavasti saataisiin kuulla hänen ja tyttösen kuulumisia siitä huolimatta tässä joskus. :)

HammasG: N sai ekat kaksi alahammasta 5kk:n iässä ja seuraavia ei ole vielä näkynyt. Kuolaa tulee kovasti ja nyrkit on taas vaihteeksi suussa, että ehkäpä niitä hampaita tulee kohta lisää... tai sitten ei. ;) N tykkää syödä sormiruokia, olemme antaneet tähän mennessä maissinaksuja, päärynää, kurkkua ja banaania. Viimeksi mainittu ei kylläkään ole kovin menestyksekäs, koska N muussaa sen kädessään mössöksi ja taputtelee sitten pöydän pintaan...

Yritin tuossa edellisessä ketjussa kysellä, teettekö paljon itse ruokia vauvoille? Kysymys taisi mennä kaikilta ohi. ;) Eli tässä ihan virallinen RuokaG! Ja jos teillä on jotain hyviä reseptejä tai ideoita ruokiin, niin laittakaa ihmeessä jakoon! Meillä tehdään siis kasvis- ja lihasoseet itse ja vielä ei ole löytynyt sellaista ylivertaista reseptiä. Mutta ananas kävi tosi hyvin naudan kanssa yhteen, kun tein sellaista peruna-porkkana-parsa-nauta-ananas-mössöä. :)

Mites muuten kestoilu sujuu niillä, jotka sitä harrastaa? Pikkutiikeri ja Helmiina ainakin? Onkos muut innostuneet kokeilemaan? Meinaatteko viedä kestoja hoitopaikkaan? Meillä vaippahommat sujuu entiseen malliin, paitsi nyt on ilmaantunut sellainen ihmeellinen hajuongelma. Koetan kovasti löytää siihen ratkaisua Kestovaippainfon sivuilta...

N nukkuu nykyisin vaan puolen tunnin päiväunia! :/ Kohta on siis tiedossa taas herätys... Onneksi yöt on alkaneet mennä paremmin, nyt selvitään 1-2 syötöllä ja muutamalla tutin nostamisella. N menee nukkumaan klo 20 ja nukkuu joskus jopa yhdeksään aamulla. Varmaan nuo pitkät yöunet vaikuttaa sitten siihen, että päiväunet on mitä on...

Heippa kaikille! Hei "hyvä" ja kiitos kun poistitte mut, on pitänyt ite laittaa, että saatte poistaa :) Kun ei tuo aika ja keskittyminen riitä tälle puolelle kirjoittamiseen; olen nääs jämähtänyt tuonne odotuspuolelle. En siis odottamaan, vaan tuonne Ex-Kermitteihin. Päätettiin siellä yhteistuumin jatkaa juttua odottajien ja jo synnyttäneiden kesken.

Olen välillä käynyt taustaamassa teitä kuitenkin. Omasta tilanteesta sen verran, että poika t on ens viikolla sen 4 kk. Ollaan vähitellen täysimetyksen ohella alettu maistelemaan velliä ja soseita. Yöt on olleet oikeestaan lähes poikkeuksetta tosi katkonaisia, joskus herätään tunninkin välein :/. Päiväunet on nukkunut upeesti, mutta nyt nekin tökkii. Että hieman meinaa täälläkin sitä pandalookia olla 8).

t oppi kääntymään masulleen jo ennen 3 kk ikää, mutta sit tuli paussi ja taas kun 3 kk tuli ikää, niin kääntyilee alituiseen. Pyllykin nousee jo ikäänkuin pitäis päästä ryömimään jo :) HIrveen aktiivinen kaveri, eikä meinaa itekseen viihtyä.. mutta aivan ihana tyyppi, nauraa räkättelee ja hymyilee.

OIkein ihanaa kevättä teille kaikille!

Omppu

Hammas G. Ekat hampaat tuli siinä 6 kk paikkeilla, ja siitä lähtien on noin kuukauden välein puhjennut kaksi hammasta kerrallaan. Nyt neljä ylhäällä ja neljä alhaalla.
Ruoka G. Meillä mentiin purkkiruoalla noin 9 kk ikään asti. Ihan omaa laiskuuttani. Mutta nuo 8kk ja siitä eteenpäin tarkoitetut purkkiruoat eivät enää kelvanneet kunnolla niin sitten oli pakko alkaa itse laittamaan. Siirryttiin suoraan ihan tavalliseen kotiruokaan. Suuri apu tässä tietenkin se, että Henri on hoidossa eli saa yhden ruoan siellä. Tässä pari ruokaa, joita teen jos laittamani ruoka on liian mausteista tai vaikeasti syötävää.

Kalaa ja perunamuusia:
Eli tilkka vettä kattilaan kiehumaan, sinne pari palaa esim. pakaste seitiä ja eri kasviksia (porkkana, kukkakaali, parsa), sekä tilliä ja pippuria. Kun kypsää, painelen haarukalla pienemmiksi ja lorautan sekaan vähän maitoa. Olen lisännyt myös vähän suolaa noin 10 kk lähtien. Uppoaa takuuvarmasti ja on hyvä "hätävararuoka", koska aineksia löytyy yleensä aina (pakastekalaa, pakastevihanneksia ja perunoita, tilliäkin saa kuivattuna).
Toinen lemppari on spagetti ja jauhelihakastike. Eli perus ruskeakastike pohjaksi, ruskistettu jauheliha ja sipuli, pippuria ja muita mausteita maun mukaan. Ja sitten tietty vähän ketsuppia päälle.

En ole pakastanut ruokia, koska mielestäni niiden maku muuttuu eikä poikakaan ole niitä mielellään syönyt.

Eilen unohtui onnitella kaikkia 1-vuotiaita kiireessä... Eli onnittelut! :)

HammasG: Tällä hetkellä on neljä ylhäällä ja kaksi alhaalla. Silloin 5 kk iässä tuli ensimmäinen.

RuokaG: Meillä syödään purkista ja omaa tekemää ruokaa. Monesti päivän toinen ruoka on purkista. Oma tekemä on jo ihan tavan ruokaa niin kuin Henallakin. Jauhelihamureketta, makaronilaatikkoa, jauhelikastiketta jne... Pakkasessa mulla on vielä porkkanasosetta, jota lisäilen ja sitten me myös käytetään paljon pakastevihanneksia. Pikariisi ja rakettispagetti ovat myös suosikkeja... Äiskä vaan tahtoo olla niin laiska, että nykyään purkista on niin paljon helpompi antaa, itsekin syön paljon valmisruokaa... *punastuu* Silloin aikaisemmin oli paljon helpompi, kun oli soseina eri lihoja ja kasviksia pakkasessa ja niitä vain yhdisteli. En ole mikään ruuanlaittajaihminen. Töissä ollessa syön aina ruokalassa...

Kestoilu sujuu hyvin ja aion käyttää niitä hoidossakin. Yhtään kertokäyttövaippaa ei olla käytetty sitten rotavirusrokotteen! :) Kesällä jos reissutaan, niin sitten täytyy miettiä pystyykö kestoilemaan.

Ai niin, en varmaan muistanut mainita, että tänään on kp 4 eli kroppa toimii jälleen..! :) Onhan tässä jo aika kauan saanut nauttia "tädittömyydestä". Pääsipähän itsekin taas kestoilemaan. ;)

Helmiina ja N.

Pikaisesti, jos muutaman rivin ehtisi ennenkuin pienempi nuhanenä heräilee takapihalta! Ihmeen hyvin on uni maistunut, vaikka täällä on tuullut niin että talon nurkkalaudat paukkuu! =D

Meillä syödään oikeastaan pelkkää purkkiruokaa. Asia vaivaa minua ajoittain ja muutamia kertoja olen päättänyt alkaa tehdä ruuan itse... mutta kun se purkki on niin paljon helpompi lämmittää...! Nykyään menee sekä sileää, että karkeampaa pukkimuonaa, isommat palat pitää vielä muussata.

Puurot meillä on ihan tavallisista hiutaleista (kauraa, ohraa, riisiä, ruis+kauraa), vauvapuuroja ei olla edes kokeiltu. Suristelen hiutaleet sauvasekoittimella niin ei tule kökköjä, kauaa ei ehkä sitä enää tarvitse tehdä. Minua vähän epäilyttää kun vauvapuuroihin on lisätty niin hirveästi kaikenmaailman hivenainehässäköitä, joista ei ole ennen kuullutkaan.

Meillä mies on jo muutaman kerran vihjannut, että pitäisihän S:n saada pikkuveli tai -sisko, mutta mä en kyllä vielä ole valmis edes yrittämään. (Vaikka viimekerrassa menikin lähes vuosi.) Mä haluan nauttia tuosta yhdestä nyt oikein kunnolla, etenkin kun on niin helppo ja aurinkoinen tapaus! ;c) Enkä kyllä kaipaa ollenkaan sitä suurta vatsaa ja kömpelöä oloa! Täti on kyllä kyläillyt meillä jo siitä asti, kun S. oli 4kk, joten sen puolesta voisi aloittaa vaikka heti.

Jaahas, kutsuhuuto kuului, lisää toisen kerran!

Tädistä puheen ollen, tuleeko se miten säännöllisesti käymään teillä, joilla se jo vierailee? Mulla siis alkoi kuukautiset vähän sen jälkeen kun N aloitti kiinteiden syömisen ja imetyskerrat väheni. Nyt on menossa toinen kierto ja laskujen mukaan menossa jo kp36 tai jotain. Mies jo kyselee, et ei kai pikkukakkonen oo tuloillaan... ;) Periaatteessa me ollaan kyllä huolehdittu ehkäisystä, mut ehkä joitakin kertoja kumi ei ole ollut ihan alusta saakka mukana kuvioissa... En tosiaan jaksa uskoa, et olisin raskaana, ennemmin kyse on varmaan tädin epäsäännöllisistä vierailuista raskauden jälkeen??? Ei kai se ihan säännöllisesti voi heti tulla..?

RuokaG: Meillä syödään sekä purkkiruokaa että samaa kotiruokaa kuin mekin (johtunee varmaankin herran iästä =)) Purkkiruokaa tulee monasti annettua päivällä ja sitten iltaruoaksi syödään yleensä kaikki samaa. Meiltä löytyy myös pakkasesta ruokaannoksia, kotiruoasta jääneitä kasoja =)

Mulla tädin vierailu säännöllistyi kolmannen kierron jälkeen. Pisimmillään oli eka ja toka kierto ne oli sen 33-34pv. Nyt ollaan pysytty siinä 27-29pv.. Ainahan PP se mahdollisuuskin on olemassa että pikkukakkonen on tarrannut kiinni =)

Moi vaan!

Mulla menkat ovat alkaneet heti kun imetys on vähentynyt, eli esikoinen oli n. 7 viikkoa ja kuopus muistaakseni 3-4kk. Pari ekaa kiertoa taisi olla vähän epäsäännöllisiä (26-31päivää), mutta sen jälkeen niitten perusteella on voinut virittää kellot.

Kuopus siirtyi syömään tavallista kotiruokaa aiemmin kuin esikoinen eli reilusti alle 1-vuotiaana, kun ei ollut enää aikaa lotrailla monen erillisen ruoan kanssa. Esikoiselle piti joka tapauksessa laittaa vähäsuolaista perusruokaa, ja kuopukselle maistui isotkin palat toisin kuin sihtikurkkusiskolle aikanaan. Kuopus ei olekaan syönyt purkkiruokaa n. 1-vuotiaasta lähtien - enkä siis tällä kiillota sädekehääni, se ei vaan enää kelpaa. Syödään sitten välillä (no aika useinkin, hyi meitä) mahdollisimman vähäsuolaista aikuisten valmisruokaa, esimerkiksi lettuja tai pakastekaloja.

Meillä on aina maistunut kalakeitto (pakastekala, peruskasvikset, valkopippuri, tilli) sekä makaronit ja tomaattikastike (vähän sipulia, valkosipulia, soijarouhetta lihan tilalle, tomaattimurskaa, kesäkurpitsaa, paprikaa tms kasviksia, oreganoa, basilikaa, mustapippuria).

Noin 10 kk eteenpäin juusto ja raejuusto antavat hyvin makua. Myös uunimunakas on helppo tehdä ja miedon makuinen pienelle. Siihenkin voi lisätä mitä kaapissa sattuu olemaan. Hyvää puuroa voi laittaa päivälliseksikin lisäämällä esim. omenaraastetta tai puolukoita + kohtuudella sokeria.

Terveisiä Marille ja onnea teidän vauvahankkeelle! Pidetään peukkuja että tärppää pian! Odotan kovasti, milloin kuulemme ilouutisia teidän suunnalta. :-)

Iltaa!

Ja kiitoksia Henalle uuden ketjun avaamisesta. :)

RuokaG: Meillä myös syödään sekä omatekemää että kaupan purkkiruokaa. Ja ihan niin kuin Helmiinalla, niin kasvavissa määrin purkkiruokaa... Pakastin on pieni, eikä sinne mahdu isoja määriä erilaisia ruokia ja jotenkin viime aikoina voimavarat on olleet vähissä jotta jaksais monta kertaa viikossa laittaa poitsulle omaa ruokaa. Hän kun on nimenomaan sellainen "sihtikurkku" ja refluksitauti aiheuttaa vielä omat hankaluutensa hommaan, eli oksennus tulee todella helposti. Milloin syynä ruuan karkeus, "omituinen" koostumus, tai ruoka ei ole tarpeeksi lämmintä jne. Mutta Henalle kiitos kala-ohjeesta, taidan kokeilla tuota vielä tällä viikolla! Samoin Auroran munakasvinkkiä täytyy testata. :) Luulen että sitten kun poitsu menee päiväkotiin, niin ehkä meilläkin syödään iltaisin samaa ruokaa koko perheen kesken. Ikävä kyllä itseäkin vaivaa jatkuvasti huono omatunto tuosta purkkiruuan syöttämisestä... Koitan helpottaa oloa ostamalla usein myös luomu-purkkiruokaa, ehkä se on hitusen parempaa kuin tavisversio. Tai sitten ei...

Kestovaipoista. :) <--lempiaiheeni! Meillä kestoillaan yhä innokkaasti. Aamun eka vaippa on usein kertsi, koska siihen tehdään melkien aina jättikokoiset "kakkoset" enkä jaksa aamulla silmät ristissä hinkata kestosta sitä tavaramäärää pois... Vaippoina tällä hetkellä muutama fuzzi petite ja tilauksessa iso läjä ipanoiden taskuvaippoja (sopivan kapeita kävelemään opettelevalle) ja pari Ronjan&Roopen sisävaippaa "tuunattuina" versiona. Yövaippoina R&R tuplaläppä ja Hilivinksis K neppi. Just myin ison kasan vaippoja pois infon sivuilla jotta on varaa hankkia noi uudet vaipat. Ideana myös yhtenäistää vaippakaapin sisältöä ja saada helppoja vaippoja päiväkotia varten, koska poika ikinä siellä aloittaakaan. Kahdessa päiväkodissa ollaan käyty jo tutustumassa, ja molemmissa oltiin tosi avoimen vastaanottavaisia kestoille. Aivan huippua mun mielestä. :)

Pp, jatkan kestoista sulle tähän erikseen. Meillä on tuon "hajuongelman" kanssa painittu juurikin siitä asti kun poika täytti sen puoli vuotta ja ruokavalio ei ole enää koostunut pelkästä maidosta. Jos teidän hajuongelma liittyy siihen, että esim. yövaipat ja paksummat vaipat alkaa tuoksahtaa jo heti ekasta pissasta, oon itse havainnut hyväksi keittopestä vaipat 90-asteessa melkein pari kertaa kuussa (ainakin ne haisevimmat sisävaipat ja imut) ja lisätä esim. pesupalloon ruokalusikallisen leivonta-soodaa. Etikka hoitaa ilmeisesti saman asian, ja ton soodan voi laittaa samaan pesuohjelmaan kuin pesuaine menee. Meillä pesuaineena ecover delicate joka jo itsessään jättää vienon sitruunaisen tuoksun vaippoihin. Yövaipan laitan aamulla muutenkin nykyään aina heti pesukoneeseen ja huuhteluohjelman päälle, niin ne hajut ei ihan niin pahasti kämähdä kuituihin. Vaippa-astiaan hajua lieventämään laitan sitten pumpulilapun jossa pari tippaa teepuuöljyä, mutta toi kikka olikin varmaan sulle tuttu. Toivottavasti noista neuvoista oli jotain apua. =)

Mulla menkat alkoi vasta pojan ollessa 5-6kk, vaikka imetys oli loppunut siihen mennessä jo yli kolme kuukautta aiemmin. Kierrot on koko ajan pidentyneet ja pidentyneet ja epäilen itse estrogeenin tuotannon vähenemistä, kun on siihen viittaavia "oireita". (hikoilua, limakalvojen kuivumista, ihokarvojen tummentumista jne.) Uskon tilanteen tasaantuvan viimeistään pojan täyttäessä 1,5 vuotta. Tai näin olen lukenut... Toisin kuin vauvakuumeessa ollessani, olen vain tyytyväinen pitkiin kiertoihin ja niukkoihin menkkoihin. xD

Nyt täytyy mennä hoitamaan illan viimeiset tiskit jotta pääsee joskus nukkumaankin. Ennen nukkumaanmenoa taidan tyhjentää vielä pussillisen karkkeja mahaani... Eipä tarvi tänäkään kesänä sonnustautua bikineihin! ;)

Mukavaa perjantaita! *tanssahtelee pitkästä aikaa*

Täti kurvasi äsken kylään, huh! ;) Eli mulla taitaa olla sama juttu kun teillä muilla, kierrot on aluksi pidemmät nyt synnytyksen jälkeen. Olishan se ollut aikamoinen paukku, jos pikkukakkonen olisi joulun tienoilla putkahtanut maailmaan... Pitää olla jatkossa varovaisempi ja muistaa ehkäisy viimeisen päälle, niin ei ainakaan tarvitse tällä tavalla jännittää. ;) Vaikka en kyllä jaksa uskoa siihen, et noin vaan tulisin raskaaksi "puolivahingossa". Jotenkin mulla pelottaa, et jospa sitä pikkukakkosta joutuukin yrittämään tosi kauan, kun tämä esikoinen sai alkunsa niin helposti...

Kiitokset kaikille kivan kuuloisista ruokaohjeista, noi pitäis ottaa muistiin tulevaisuutta varten. Meillä N on tosiaan vielä niin pieni, et ruokien tekeminen itse on yksinkertaista ja nopeaa. Varmaan sitten kun ollaan lähellä vuoden ikää, alamme myös syöttää enemmän purkkiruokaa. Onhan se varmasti aika työlästä väsätä sellaisia "oikeita" ruokia, jotka vielä kestäisivät pakastuksen ilman, että maku ja koostumus kärsivät.

Pikkutiikeri, kiitokset hajunpoistovinkeistä! :) Meillä ongelma on siis juuri tuo, että vaippa alkaa haista ihan oudon pahalle (jotenkin tunkkaiselle ja pistävälle) heti, kun siihen tulee eka pissa. Olen kokeillut keittopesua ja kaksinkertaista pesua, ruokasoodaa, pesuaineen vaihtoa (nykyisin meilläkin Ecover delicate) jne. mut ainakaan vielä huomattavia ja kestäviä tuloksia ei ole tullut. Uusin kokeilu on etikkavedessä liotus, eli pistän kaikki vaipat ja imut (paitsi pul-taskut) etikkaveteen käytön jälkeen lillumaan vuorokaudeksi ja sitten pesen superpitkällä ohjelmalla ruokasoodan kera. Tuon pitäis auttaa kai jo kerran jälkeen, saa nähdä. Me käytettiin ennen jauhemaista Erisan Coloria ja epäilen vahvasti, et siitä jäi jotain pesuainejäämiä niihin vaippoihin ja se aiheuttaisi hajun. Varmaan toinen syy on nimenomaan kiinteiden syöminen ja yleensä se, et N on jo isompi ja pissakin vahvempaa. Mut taisto on tuimaa, aion panna hajulle hanttiin kynsin hampain! ;)

Tosi mahtavaa, et päiväkodeissa ollaan vastaanottavaisia kestoille! :) Varmasti fiksua laittaa vaippa-asiat siltä osin valmiiksi päivähoitoa varten, et valikoimassa on sitten niitä helppoja vaippoja, joita jokainen osaa käyttää. Ipanoiden vaippa on tosiaan näppärän kapea, niitä voisi hankkia meillekin lisää. Pitäisi vaan ensin hankkiutua eroon noista joistakin entisistä, jotka ei oikein nappaa. Esimerkiksi CuddleBuns ei vaan ole meidän vaippa, vaikka yritinkin uskotella itselleni niin, kun ostin niitä 4 kpl... Ylipäänsä taskuvaipat on niin näppäriä, et sisävaippa+kuori-yhdistelmä tuntuu jotenkin hankalalta. ;)

Uusi gallup: Onko kukaan teistä kokeillut kuukuppia? Kestositeitä? Mulla on alkanut kiinnostaa nuo, kun tuntuu jotenkin hassulta käyttää itse kertakäyttösiteitä samalla kun laittaa pojalle kestovaippaa. ;) Molempia kohtaan mulla on hirveät ennakkoluulot. Kuukupin käyttö kuulostaa hankalalta, kivuliaalta ja jotenkin sotkuiselta ja kestositeiden suhteen mua epäilyttää se, lähteekö veri niistä tosiaan pois?

Aurinkoista viikonloppua! :)

PP ja N 7kk

Äkkiä vastaan galluppiin.

G: Meillä kertistellään molemmat ;D Nytki saan hillua yöside yllä koko ajan, koska mulla vuoto ei ole mitenkään vähäistä, niin senkään takia en oikein viitsi edes harkita kuukuppia tai kestositeitä.. Me jyrätään tää maailma täyteen kertisvaippoja, äidin ja pojan ;D

PP, hyvä että menkat alko. Eihän sitä kyllä koskaan tiedä että kuinka nopeesti se tärppää =)

Hyvä, Pp, että täti tuli vihdoinkin! =) Hassua, että nyt onnitellaan siitä että EI ole raskaana, kun reilu vuosi sitten oltiin täysin päinvastaisessa tilanteessa!!

Meillä myös kertistellään kahden naisen voimin. Kuukuppia olen joskus miettinyt, mutta en ole saanut aikaiseksi edes ottaa siitä oikein selvää.

Eipä muuta nyt, takaisin siivouksen pariin!
Aurinkoista viikonloppua! =D

Viivi ja S. viikon päästä 9kk

Töissä taas… Vähän hakusessa on, mitä tässä pitäisi oikein tehdä. Onneksi työni luonne on sellainen, ettei kukaan valvo mitä teen. Varsinkin nyt kun olen virkavapaalla ja apurahalla…

Onnittelut Pp:lle tädistä! Täällä sentään voi tuosta asiasta onnitella… ;) Meillä on käytössä aika arveluttavat ehkäisymenetelmät. Kondomia ei aina jaksa hakea, joten käytössä on välillä keskeytetty ja nyt tädin vierailtua varmat päivät. Todella luotettavaa… :D

Kestoilusta: Kestoilen siis itsekin. Kuukuppi on paras keksintö sitten, no en tiedä minkä. :) Varmisteluun käytän kesto-phs:iä. Kestoilu ei ole minkään ekohörhöilyn takia, vaan ihan oman mukavuuden takia. Kuukuppia voi käyttää päivin ja öin ja se ei tunnu miltään. Kunhan vain muistaa tyhjentää 2-4 kertaa päivässä. Ja phs on kankainen, joten tuntuu, ettei ole mitään. Käytön oppii nopeasti eikä se ole vaikeata. Ei ole kivuliasta, mutta veristä tosiaan on, mutta sitähän nyt ei voi välttää. Kyllä tuo tamponit voittaa 10-0. Pelkästään kestositeitä en ole koettanut, joten veristen siteiden pesusta ei ole kokemusta. Noihin phs:iin kun ei paljon verta tule… Ja vielä tuosta hoitokestoilusta. Minä en edes tajunnut kysyä, että voidaanko me kestoilla päiväkodissa. Aion vain viedä kestot mukanani sitten, kun mennään syksyllä. Toiveenahan päiväkodilla oli, jos pystyttäisiin käymään parisen viikkoa N:n kanssa siellä. Siinähän sitä on hyvää aikaa opetella hoitajienkin, jos eivät ole ennen kestoja käyttäneet. Eipähän tuon nyt luulisi sen hankalampaa olevan kuin kertisten käyttö, käytettyä vaippaa ei vain laiteta roskiiin… Pikkutiikerille piti myös ehdottaa, että laitapa poju aamulla potalle istumaan, niin ei tarvitse edes sitä yhtä kertistä käyttää… ;) Nuo Ipanat on kyllä huippuja, harmi vaan, kun toimitus kestää tuskaisen kauan. Hoitovaippoina meillä on BumGeniuksia ja niitä varmaan pitääkin tilata lisää. Hoidossa on varmaan hyvä olla samanlaisia vaippoja kaikki. Vaikka nuo ovatkin leveämpiä, niin ne ovat ihanan pehmoisia ja leveys ei niin haittaa.

1-vuotissynttäreitä vietettiin eilen ja juhlakalu oli oikein innoissaan ja lahjoja tuli riittävästi. Viime viikolla meillä otettiin myös ensimmäiset askeleet, vähän hatarasti kuitenkin.

Täytynee jatkaa ihmettelyä…

Helmiina ja N. 1 vuosi ja 1 päivä

Iltaa ketjuun!

Ja Nellille suurensuuret synttärionnittelut! Samoin onnittelut ensimmäisistä askelista. :)

Kuukuppi yms. kestoG: omistan kuukupin mutta oon vielä aika harvakseltaan sitä käyttänyt. Hankin sen jo ennen raskautta, mutta muistelisin että tulin tosi pian sen jälkeen raskaaksi joten kokeilukertoja ei ehtinyt tulla montaa. Nyt synnytyksen jälkeen oon testaillut sitä muutamaan otteeseen, mutta omaan yhä -alatiesynnytyksestä huolimatta- ilmeisesti aika "joustamattomat" kudokset jonka takia kupin asentaminen on epämiellyttävää ja poisottaminen tekee hiukan kipeääkin. Osasyy myös epparihaavassa jonka arpi on jotenkin vielä herkempi "osumille". Mutta jos asentaminen olisi vaivattomampaa, käyttäisin ehdottomasti vain ja ainoastaan kuukuppia! Muuten sitten käytänkin kertis- ja kestositeitä sekaisin. Kaapissa odottaa vino pino kangastilkkuja jotka pitäis ompelemalla loihtia kestositeiksi... Kestositeet muuten kannattaakin mun käsittääkseni säilyttää pesuun asti etikkavedessä, ei kämähdä tahrat niin helposti kiinni ja pitää pöpötkin loitolla. Mun kestoilu on ollut vielä niin pienimuotoista etten ole jaksanut vaivautua... Huuhtelen siteen käytön jälkeen hyvin kylmällä vedellä, tahroihin sappisaippuaa ja sit vaan pojan vaippasankoon odottamaan pesua. :)

Mä tosiaan noissa päiväkodeissa oon kysellyt kestovaipoista ihan vain aistiakseni niiden asennetta asiaan. Tuntuu että jos päiväkoti suhtautuu tontyyppiseen asiaan vastaanottavaisesti, on ne todennäköisesti myös ylipäätään kiinnostuneita kyseisen perheen arvoista ja mielipiteistä eri asioihin. Toisen päiväkodin ilmeisen avoin asenne kestovaippoihin teki muhun vaikutuksen ja vahvisti mun hyvää tunnetta paikasta.

Helmiina muuten, tilasin juuri briteistä pari vaippakuorta (kun thirstiesin tuotteita ei saa enää suoraan jenkeistä...) ja kaverille Bumgeniuksen taskun. Huomasin että kyseisellä nettikaupalla ( http://www.kittykins.co.uk/ ) annetaan 5% alennusta jos tilaa bumgeniuksia 12 kappaletta, tällöin hintaa jää vaipalle alle 17e +postikulut jotka on aikalailla suomen hintatasoa. Joka tapauksessa vaippa tulee useamman euron halvemmaksi kuin Suomessa. Mietin just kun hypistelin sitä kaverin vaippaa hyppysissäni, että pitäiskö tilata kimppaan jonkun kanssa, vaikutti niin kivalta vaipalta. ;) Hassua muuten, just tänään sovittiin miehen kanssa että aletaan laittaa poikaa potalle aamupalan jälkeen jotta tekis ne kakkoset sinne eikä kertsiin, ja sulta oli tullut samainen sama vinkki. Pottaan ollaankin saatu onnistumaan useat pissat/viikko, mutta kakkosia ei kertaakaan. Poitsu kun ei ole siitä kärsivällisimmästä päästä että jaksais kovin kauan siinä istua...

Nyt loppuu turinat tältä illalta, täytyy suunnistaa sänkyyn. Öitä!

Pikkutiikeri ja Pikkumies 10kk ja jotain

Tervehdys!

Nellille iso synttärionnitteluhali täältä meiltäkin! =D Onnistuiko kynttilän puhaltaminen? ;c) Ja Helmiina on aloittanu työt, koitahan saada juonesta kiinni.

Nyt on käyty taas punnittavana ja tulos oli tosi huima!! Painoa oli nyt tullut vähän alle kuukaudessa yli puoli kiloa! =D No, tyttö on kyllä syönytkin kuin hevonen. Onneksi nyt ei tarvi sitten miettiä että onko joku vikana. Pituutta oli tullut sentti. Pikkuinenhan tuo pirpana on, mutta kunhan kasvaisi omaa tahtiaan tasaisesti. Eli 9kk: 7960g, 71,5cm.

SynttäriG:
Kuinka isolla porukalla olette juhlineet lapsen 1-v.synttäreitä?
Oletteko kutsuneet kavereita lapsineen, vai vain sukulaiset ja kummit, vai miten?
Hyviä ideoita tarjottavaksi, sellaista mitä päivänsankarikin voi herkutella?

Kotivinkissä oli joku aika sitten ihan kivoja juhlaideoita. Esim. kotitekoiset mehujäät ja hedelmistä ja kurkusta yms. pienillä piparimuoteilla painellut kuviot näytti houkuttelevilta.
Kaveri teki 1-v. synttäreille täytekakun niin, että täytteenä oli rahkakermaa, Piltti tms. hedelmäsosetta ja banskua. Kakkupohjanhan voi myös tehdä hedelmäsokerilla jos haluaa välttää tavallista sokeria.

Pöh, miten harmaa päivä taas. Eilen oli niin kiva vähän puuhastella puutarhassa, kun aurinko paistoi. Onneksi tälle iltapäivälle on sovittu kyläily kummitytön luokse! Mä olen taas tilapäinen yksinhuoltaja, pari viikkoa luultavasti. Alkutalven pitkästä ja synkästä yksinolosta viisastuneena olen nyt sopinut kaikenlaista menoa, melkein joka päivälle jotain. =)

Nyt syömään -rauhassa kun neiti nukkuu!

Viivi ja S. normaalikäyrillä taas

Hienoa Viivi että teitin neitin paino pn lähteny nousuun! =) Ja tärkeintä siinä kasvussa on set että lapsi kasvaa tasaisesti omaa käyräänsä, mun kaverin lapsi kasvaa kirjiamellisesti omaa käyräänsä, ihan kaikkien käyrien alapuolella =)

Onnea Nellille 1-vuotissynttäreiden johdosta! Ja ensimmäisistä askelista, siitä se lähtee =) Ja Helmiinalle tsemppiä töissä olemiseen/totuttelemiseen.

SynttäriG: Meillä kävi silloin vieraina pojan isovanhemmat, isoisovanhemmat, kummit ja toisen kummipariskunnan mukana pojun serkut. Myös yksi meidän kaveri kävi, siinä kaikki.. Siinäkin tuntui olevan näihin meidän neliöihin ihan tarpeeksi vieraita. Ajattelin sitten että pidän erikseen lastenkekkerit, kun ikää on pojulle karttunut lisää ja niitä kavereita on selkeästi olemassa..

Heipat ketjuun!!

En ole sitten tännekään ehtinyt piiiiitkään aikaan, on ollut sen verta touhua ja tohinaa. Kiva kuitenkin, ettette mua olleet pudottaneet ;-)

E oli kipeä noin viikon, kuumetta ja vatsatautia, inhottava tauti!! Mutta nyt jo parempaan päin, syöminen vaan vielä vähän tökkii, mutta eiköhän se siitä.
10 kk neuvolassakin käytiin, mitat 73,3 cm ja 8825g, hoikka poika siis edelleen :) mutta ei hälyttävää.

RuokaG: meillä syödään sekä kaupan että omaa ruokaa, yhä enenevässä määrin omaa ruokaa, kun päätettiin muutenkin vähentää tuota mausteiden yms käyttöä. Sormiruokaakin vedetään, mutta ei ihan vielä oikein hiffata, että se on RUOKAA, vaan sen kanssa pitää ensin vähän leikkiä-

HammasG: meillähän kuolattiin sen 6 kk, eka hammas tuli vasta (!!!) 9 kk:n ikäisenä, alas ja nyt on tullut toinen sitten siihen viereen.

MenkkaG: muistelinkin, että Helmiina käytti kuukuppia, itse käytän tamponeja ja musta ne voittaa sitten taas siteet 6-0 =) tuota kuukuppia en ole kokeillut, ei ole vaan tullut mieleen. Kertisphs:ia käytän sitten loppukierrosta. Ja menkat mulla alkoi 9 viikkoa synnytyksestä, ovat olleet suht säännöllisiä 28-30 pv, viime kierto kyllä oli viikon myöhässä, mutta en pelästynyt, kun tuolla makkarin puolella oli just siinä kierrossa ollut vähäsen hiljaisempaa...mutta siis sekin hiljaiselo on sitten tässä kierrossa otettu takaisin ;-) Sen kyllä olen huomannut, että menkat on runsautuneet, vuotoa tulee enemmän kuin ennen synnytystä, ja kestokin on pidentynyt, nyt vuotaa sen 5 päivää, jonka jälkeen vielä tuhruttelee about 2-3 päivää, kun ennen oli niin, että vuosi 3 päviää, ja tuhrutteli sen 2. No, nää on näitä.

SynttäriG. meillä ollut kaveriporukassa sellainen tapa, että pidetään sekä "sukulaisille" että kavereille sitten omat synttärit. Näin varmaan meilläkin, eli eka kutsutaan vanhemmat ja isovanhemmat ja kummit -ehkä- ja toiset pidetään sitten kavereille. Näin saa myös enemmän lahjoja ;-)
Josta tulikin mieleeni: onnittelut kaikille 1-vuotiaille wab-taaperoille!!! =)

Hyvä VIivi että neitosen paino lähtenyt nousuu! Saa äitikin huokaista helpotuksesta.

Nyt pitää taasen juosta, vielä sellainen että joko teille on tullut viime vuoden verotuksesta päätöksiä? Miten kävi? Mulle tulee takaisin, ihan mukava summakin vielä :)

Syysmarja ja E 10,5 kk =)

Maanantaita ketjuun! Ah, meikä on tämän viikon "talvilomalla". Kauheesti on kyllä tekemistä, ikkunat pitäis pestä yms kevät siivousta, auto imuroida ja pestä sisältä, ruoputtaa takapihaa ja suunnitella häitä. Ja pojankin kanssa olisi kiva ehtiä touhuamaan. ELi se siitä lomasta.
Meillä oli viime viikon maanantaina 1-v neuvola, tässä mitat:

pituus 81 cm
paino 12 kg
pipo 49 cm

Yhdistelmä rokotteen kolmas vahviste saatiin reiteen. Hyvin kasvanut ja kehittynyt sanoi hoitaja. Hammaslääkäriin täytyy varata aika, pojalla puhkeaa jo poskihampaat.

Vertailen tässä juuri mittoja neuvolakortista. Vuodessa on:
pituutta tullut 28 cm
painoa tullut 7,5 kg
pipo kasvanut 11 cm

Aika hurjaa..

H&H 1v 2vko

Heippa!

Täälläkin on kevätkiireitä taas rutkasti!

Milanalla on koirakuume :D sehokee koko ajan hauva hauva hauva ja haluaa mennä ikkunasta katsomaan, josko naapurin seefferi ois häkissä ulkona... koirakirjat ja lelut ovat nyt in, joskin kaikki mitkä vaan on karvaisia on nyt hauvoja. söpöä.

Onnea kaikille ensimmäisestä onnistuneesta vuodesta! :)

Milanakin oli yks vee neuvolassa (vuodessa tullut lisää:)
pituus 75 cm (+26cm)
paino 11 kg (+7kg)
pipo 47 cm (+12cm)

täällä syödään jo kaikki samaa ruokaa. Edelleen nukutaan yhdet päikkärit ja yöunet kestää klo 20.30-07.00. viedään vaan pinnikseen ja tyttö nukahtaa kun nukahtaa..

talonmaalausta ollaan suunniteltu, mutta voi olla että menee ens kesälle, kun niin paljon muutakin kesäremppaa on tehtävä!

Tänään aattelin pestä ikkunoita ja laittaa pyykkinarun ulos metsänreunalle..

Hyvää viikonloppua!

Minttu&Mila

Moikka moi! Ja mukavaa perjantaita! *ottaa jälleen tanssiaskeleita kutsuen muut mukaan* Mulla on näköjään tapana aina perjantaisin tänne kirjoitella... ;)

Ihan aluksi hurjasti onnea kaikille 1-vuotiaille wab-vauvoille! :) Niin se vain on vuosi vierähtänyt ja isoiksi taaperoiksi on pallerot kasvaneet. Ja kohta tulee lisää 1-vuotiaita, Tyrnin poika täyttää pian vuoden ja Pikkutiikerilläkin on kohta juhlat käynnissä. :)

Viiville onnittelut neidin mahtavasta painonnoususta! Onpa hyvä, että suunta on nyt parempaan päin. Vieläkö joudutte käymään kuinka usein painokontrolleissa? Miten sulla on muuten "yh-aika" mennyt? Oletko saanut keksittyä ohjelmaa joka päivälle?

Meillä mies on ollut tän viikon reissussa, koulujuttuja. Välillä on risonut tosi kovasti olla kaksistaan pojan kanssa, varsinkin kun on tuo yksi nelijalkainen vielä hoidettavana. Iltaisin tuntuu, et on ihan puhki kun saa pojan unille. tekis vaan mieli hautautua sohvannurkkaan, mut sitä ennen on tehtävä ne miljoonat kotityöt, mitkä päivällä on jäänyt tekemättä... :/ N nukkuu siis kahdet noin 30-45min mittaiset päiväunet ja silloin en yleensä ehdi tehdä mitään muuta kun istua hetken ja huilata. Joitakin kotihommia saa toki tehtyä silloin kun N on hereillä, mut aika vähän. Tämmösten viikkojen jälkeen sitä nostaa entistä enemmän hattua yksinhuoltajille ja niille, jotka joutuu syystä tai toisesta olemaan paljon yksin lapsen kanssa...

Ai niin, mun piti kysyä teiltä kananmunasta. Eli minkä ikäiselle olette antaneet kananmunaa? Se ilmeisesti keitetään? Kuinka kauan? Kuulostan varmaan taas ihan uusavuttomalta, mut aattelin nyt kysellä ja varmistaa yleisiä käytäntöjä ennen omia kokkailuja. Neuvolan opuksissakin puhutaan vaan yleisellä tasolla, et munaa voi antaa lihojen kans samoihin aikoihin...

Niin ja piti toivottaa onnea myös ensiaskelista Helmiinan talouteen! Aivan ihana juttu, että teilläkin vauhti vain kiihtyy. :) Mites muilla, onko tullut uusia kehitysaskeleita viime aikoina? Meillä N ei ryömi vieläkään. :/ Oikeastaan eteenpäin meno ei tunnu edes kiinnostavan herraa, kun kierimälläkin pääsee paikasta toiseen. ;) N on siis keksinyt kääntyä monta kertaa samaan suuntaan ja saattaa löytyä toiselta puolelta huonetta pöllämystyneenä. Onneksi N kuitenkin liikkuu tuonkin verran, varmasti olisin ihan huolissani jos hän vain jököttäisi paikallaan ja katselisi kattoa. Tuntuu vain, että kaikki lähipiirin vauvat ovat lähteneet tosi aikaisin ryömimään ja konttaamaan. Tottakai yritän tolkuttaa itselleni, et kaikki vauvat kehittyy omaan tahtiinsa, mut silti välillä epäilyttää et lähteekö tuo poju koskaan liikkeelle. ;) Toisaalta mun pitäis varmaan nyt nauttia tästä ajasta, kun ei tartte vielä juosta hulluna perässä vahtimassa, minne tenava seuraavaksi iskee näppinsä...

Aurinkoista viikonloppua!

PP ja N 7½kk

Yhteistyössä