"Yhteiset rahat" on epäreilua miehille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avioehto on ehdoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avioehto on ehdoton

Vieras
Oletko itse kotona lasten kanssa ja miehesi töissä, ja teillä on silti yhteiset rahat?

Tai tienaako miehesi enemmän kuin sinä ja rahanne ovat samalla tilillä?

Eikö tuo ole vähän epäreilua sille, joka tienaa enemmän? Onko sinulla siis käyttöoikeus rahoihin joiden eteen et ole tehnyt yhtään mitään?

Ei ollenkaan epäreilua, perhe on kokonaisuus jonka kaikkien osasten panos vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin. Eikä se töissä käyvä voisi käydä töissä, ellei lasten hoitoa olisi järjestetty. Ajattelen, että kotiin jäänyt tekee ihan yhtä tärkeää ja tarpeellista työtä perheen elättämiseksi ja ylläpitämiseksi, vaikkei se tuloissa näykään. Se näkyy hyvinvointina.

Eikö pitäisi sanoa, että yhteiset rahat ovat epäreiluja enemmän tienaavalle. Omat tuloni ovat tonnin enemmän kuussa ja maksan isomman osan menoistamme. Mutta yhteisiä rahoja meillä ei ole eikä tulekaan.

Minä tienaan meillä ja miehen tulot nollassa. Miehelle ostelen mitä tuo haluaa.

Äitiyslomilla ja k-hoidontuella ollessani miehen tulot oli paremmat. No miehen rahoihin en tuolloin koskaan puuttunut, kun mies pihi, mutta minä olen nyt antelias :)

Viimeksi muokattu:
Hah :D No onneksi mun miehen mielestä ei ole epäreilua, hoidanhan hänen lapsiaan ja sen vuoksi en voi käydä töissä :) Saan käyttää yhteisiä rahoja ihan miten haluan vaikka suurin osa on miehen ansaitsemia.
Paljon epäreilumpaa on se että yleensä naiset hoitavat lapset ja miehet käyvät vaan töissä ja kerryttävät eläkettään...

Mieti hetki tilannetta, jossa on vaikkapa kaksi aikuista ja kaksi lasta. Lapset ovat samaa perhettä, siinä ei varmaankaan katsota, kenen tilistä kukin lasten kuluerä maksetaan. Meillä on erilliset tilit, mutta tilanne on sama kuin jos tili olisi yhteinen, molempien rahat menevät perheen elättämiseen. Miehellä on enemmän rahaa, koska hän käy töissä. Yhteistulomme kattavat perheen tulot, paljoa ei jää ylitse. Pitääkö minun tilannetta kompensoidakseni syödä makaronia ja kaurapuuroa vuorottain läpi vuoden, ettei ainakaan ruokakuluni syö miehen tienaamaa osuutta rahoista?

Meillä ei ole avioehtoa koska mies ei sitä halunnut. Hän kokee että tässä ollaan enemmän hautaan asti yhdessä- meiningillä kun avioehtoa ei ole.

Olen ollut kotona viimeiset viisi vuotta. Mies tienaa huomattavasti minua enemmän (jos olisin töissä). Miehellä myös omaisuutta usein satojen tuhansien edestä (nyt ne ovat meidän nimissä).

Mä oon aika sniidu. En ole jatkuvasti ammentamassa mieheni kukkarolla. Käyn mielelläni kirppareilla ja merkkivaatteet osta alesta. Ostan vähän ja laatua. Mies siirtää välillä mulle rahaa jos pyydän. Aiemmin siirsi kuukausittain mutta pyysin että ei laittaisi niin usein niin ei tule kulutettua niin paljon. En pidä kerskakuluttamisesta ja ekologisuus on meille tärkeää.

No mä maksan miehelleni palkkaa, joten jokainen voi laskea kummalla on paremmat tulot.
Ja ei, meillä tilanne ei ole epäreilu tai toinen käytä rahoja joihin hänellä "ei ole oikeitta".

Avioehto kyllä tehdään tässä lähitulevaisuudessa, mut eipä se elämää mihinkään muuta.

Minä olen samassa koulussa poikaystäväni kanssa joten kun valmistumme niin meillä tulee olemaan suunnilleen sama palkka jos vielä silloin olemme yhdessä (olemme seurustelleet vasta vähän aikaa). Mikä tämän aloituksen pointti oli? Prosoida?

Meillä tällä hetkellä minä töissä ja mies kotona lasten kanssa. Yhteiset rahat on. Silloin kun minä olin kotona, mies sanoi aina, että jos meillä olis omat rahat, niin sitten minä olisin voinut rahastaa miestä lasten hoidosta ja muista kotihommista.

[QUOTE="vieras";22658391] Paljon epäreilumpaa on se että yleensä naiset hoitavat lapset ja miehet käyvät vaan töissä ja kerryttävät eläkettään...[/QUOTE]

Peesi. Yleensä nainen on yhteisellä sopimuksella kotona lapsia hoitamassa ja sitä harkitessa on laskettu yhteiset tulot ja perheen menot. Naisella menee työuravuosia kohinalla ohitse, kun hän on lasten kanssa kotona. (joissakin perheissä kotona on mies, mutta yleistän) Lasten kanssa kotona tehty työ on sekin palkan arvoista, joten suu suppuun vaan epäreiluudesta, itarat pihistelijät. Jos pelkää lompakkonsa puolesta, ei kannata hankkia perhettä.

Laskepa miten kalliiksi sille työssä käyvälle tulisi palkata kodinhoitaja 24 h / vrk. Me olemme molemmat töissä ja kalliiksi tulee, jos kumpikaan ei voi hoitaa kotiasioita. Työssäkäyvä pääsee halvalla, jos siihen työhön ei tarvitse palkata ulkopuolisia vaan vaimo hoitaa ne ilmaiseksi ruokapalkalla.

Niin, ja miehellä on monta vuotta lyhyempi eliniän odote- se se vasta epäreilua onkin!
Eivätkä he saa rauhassa pukeutua hameeseen tai mekoon ja meikata. Eivätkä käyttää korkokenkiä tai hienoja korsetteja. Tai olla kosmetologeja ja tehdä bikinivahauksia.
Eikä ne saa kehuja, kun kasvattavat d-kupin tissit.

Elämä on epäreilua...

Meillä ei tarvitse laskea mitään, sillä me rakastamme toisiamme ainiaan. :) Ei sillä ole väliä, kumpi meistä tienaa enemmän, sillä molempien työ on meidän perheessä yhtä arvokasta, hoiti ne hommat kotona, tai kodin ulkopuolella. Me tehdään töitä yhteisen arjen eteen, eikä ajatella noin itsekkäästi, että tehtäisiin töitä itsemme eteen, mutta viis lähimmistämme. Me välitämme toisistamme niin paljon, että mieluummin juurikin haluamme, että toisillamme on hyvä olla, kuin että ajattelisimme sitä omaa napaa.

Meillä minä (nainen) tienaan enemmän, ja kummallakin on oma pankkitilinsä. Sekin taitaa olla vääryys miessukupuolta kohtaan. Kyllähän miehen pitäisi automaattisesti saada parempaa palkkaa, vai mitä ap...?

Me tienataan aika saman verran, paitsi nyt vielä pari kk, jotka olen kotona. Aina on rahat kuitenkin olleet yhteiset. Jopa silloin kun mies opiskeli ja minä elätin. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa jaottelemaan... Aina ollaan molemmat saatu se mikä on tarvittu (tiukempina aikoina vähemmän ja parempina enemmän). Sitähän se parisuhde on että yhdessä mennään myötä ja vastoinkäymisissä.

Ei mun mielestä, mikäli molemmat ovat normaaleja, vastuullisia rahankäyttäjiä. Onhan mieskin osallistunut lastenhankintaan, ja silloin vastuu jaetaan yhdessä. Tämä on pikkulapsiaikana helpointa ja lapsille parasta tehdä niin, että toinen elättää ja toinen hoitaa kotia ja lapsia. Sehän vasta epäreilua olisi, että oman elämän jatkuminen ennallaan on tärkeintä, viis siitä että lapsi joutuu menemään hoitoon alle vuoden ikäisenä tai että puoliso on orjan asemassa...

no silloin kun ollaan yhtä perhettä niin tuollaiset itsekkyydet voi unohtaa. silloin ei eletä kämppäkaverimeiningillä. ja mitä meidän perheen tilanteeseen tulee niin minä tienaan enemmän kuin mies enkä silti pidä epäreiluna sitä että rahat on yhteisiä. mun mielestä se olis ihan sulaa hulluutta.

Oletko itse kotona lasten kanssa ja miehesi töissä, ja teillä on silti yhteiset rahat?

Eikö tuo ole vähän epäreilua sille, joka tienaa enemmän? Onko sinulla siis käyttöoikeus rahoihin joiden eteen et ole tehnyt yhtään mitään?

ahaa. On vai? Mulla oli kolmannes meidän asunnon hinnasta tilillä, kun laitoimme ekan oman kodin. Olen ollut 15-vuotiaasta kaikki kesät töissä, sekä yh-äitini säästi llapsilleen lapsilisät. kävi aina töissä vaikka oli yh.

Toisin kuin miehen vanhemmat, jotka säästivät kaiken itselleen, laittoivat kiinteistöä kiinteistön perän itselleen. Miehellä oli vain velkaa opinnoista kun tapasimme, senkin oli joutunut ottaa alaikäisenä.

Lisäksi valmistuin aikaisemin kuin mies ja menin töihin aikaisemmin kun mies. Mies oli esikoisen kanssa kotihoidontuella (itse olin vaan äitiysloman kotona). Maksoin tuolloin vuokran, ruoat laskut sekä lisäksi pystyin säästää (asuimme kaksiossa).

Miten tämä on epäreilua miehelleni, että meillä on yhteiset rahat ja minulla oli säästettynä äitini, ahkeruuteni ym. takia kolmannes asunnon hinnasta? Nytkö minun pitäisi tienata loputkin?

Ei ole yhteisiä rahoja, minä tienaan meistä enemmän, mulle sopis kyllä yhteisetkin rahat koska kuitenkin yhteiset menot maksetaan puoliksi. Mutta mies ei näe mitään järkeä siinä että yhteisten menojen lisäksi mun pitäis vielä antaa hälle jotain ihmeen viikkorahaa vaan siitä syystä että minä oon hommannu itteni paremmin palkattuun työhön.

Jos tilanne ois toisin päin eli minä tienaisin vähemmän, en olettais että miehen tarvis paikata meidän tuloeroja. Jokaisella on samanlaiset mahdollisuudet kouluttautua haluamaansa ammattiin, jos valitsee pienipalkkaisen ammatin niin se on oma valinta.

Mun kotona oleminen ei vaikuttanut asiaan, koska varauduttiin tulojen pienenemiseen etukäteen ja jaettiin siitä aiheutuvat kustannukset. Nyt oon jo takas työelämässä.

Yhteistyössä