Yhteisistä rahoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mina"

Vieras
Pariskunnat jakavat menot mutta eivät pankkitiliä - Talous - Savon Sanomat

Onko täällä paljon muita ihmisiä, jotka haluavat pitää omat rahat ominaan? Itse olen melko säästäväinen ihminen ja saanut kolmena työssäolovuotena ihan mukavat säästöt kasaan, yli 20 000 euroa (ja joo, tulot on about 2600 euroa kuussa brutto maksimissaan, eli melko pienestä palkasta olen saanut säätettyä). Nyt sitten tapasin miehen, joka on niin ikään ollut töissä, mutta rahaa ei ole jäänyt säästöön juurikaan. Ja itsekin myöntää kuluttavansa melkein kaiken mitä käteen tulee..

Itse olen nähnyt ison työn rahoja säästäessäni ja haluaisin pitää rahat täysin ominani, en siis laittaa niitä ns. yhteiseen käyttöön. Onko tämä mielestänne typerää ja itsekästä, jos kuitenkin ollaan naimisiin menossa yms. Täällä kun tuntuu, että suurinosa on sitä mieltä, että ei ole olemassa omia tai miehen rahoja, vaan kaikki on yhteistä. Enkä nyt puhu siitä, että nipottaisin joka pennistä ja tottakai maksan hieman enemmän esim. ruokakuluista sillon jos miehellä rahat vähissä. Mutta en haluaisi antaa rahoja ns. yhteiseen hyvään (ja tällä tarkoitan sitä, että haluan ostaa vain niitä asioita, mitä itse haluan, vaikka yhteiseen käyttöön tulisikin), koska miehellä kuitenkin olisi ollut mahdollisuus säästää myös, mutta ei ole päättänyt näin tehdä. Mielipiteitä?

Meillä on omat käyttötilit ja omat säästötilit, ja silti yhteiset rahat.

Minun mielestäni et ap ole itsekäs, ei kukaan voi tulla sanomaan sinulle mihin säästöt pitäisi käyttää, ei edes aviomies. Olet itse rahat saanut kasaan ja hienoa että noinkin hyvin. Eri asia on sitten jos omasta tahdostasi haluat sijoittaa johonkin yhteiseen.

Tehkää niin kuin parhaaksi näette. Ei muut tai mies voi sanoa pitääkö teillä olla erilliset vai omat rahat.
Vaihtoehtoja on kuitenkin monia
a) yhteiset rahat, vaikkakin eri tilit
b) yksi yhteinen tili johon kaikki rahat
c) yksi tili johon molemmat laittaa sovitun summan /kk laskujen ja ruuan maksuun
d) omat tilit ja kaikki yhteiset menot puoliksi
e) jokun muu

Riippuu paljon siitä millainen mies on ja millainen rahankäyttötapa hänellä on. Jos elää kädestä suuhun, ostaa kalliita turhia ostoksia jne, niin todellakin meillä olisi varmaan omat tilit (tosin en voisi luultavasti tuollaisen miehen kanssa edes olla yhdessä). Mieheni on sellainen, että ei ostele mitään turhia tai tuhlaile suotta, niin omat tilit meillä on, mutta yhteiset rahat.

Mielestäni ne rahat on sun ikiomia, jotka voit sijoittaa myöhemmin vaikkapa taloon tai veneeseen tai mihin sitten haluatkin. :D
Arkirahat, siis palkkatili, on mielestäni aviopuolisoiden yhteisiä, jos on yhteinen asumus ja lapsiakin vaikka.. siis että molemmat maksaa jotain eikä nipotata joka sentistä jos toisella onkin vähemmän rahaa.
Mutta ehdottomasti tuo ennen liittoanne itse säästämäsi rahat ovat sinun, ei hänen. Sen voi myös määrittää avioehdossa varmastikin...

t. nainut

meillä on omat tilit, omat rahat ja osittain omat menot.
asuminen ja ruuat jne jaetaan puoliksi, esim asuntolaina joka on molempien nimissä niin molemmat maksaa oman puoliskonsa. muuten se ei olisi reilua.
kyllä mä haluan oman palkkani omalle tilille ja päättää mihin mä mun omat rahat käytä :D
vaikka ne meniskin viimestä senttiä myöten elämiseen ja laskuihin.
tarvittaessa me annetaan toiselle rahaa, siommista summista kyllä puhutaan lainaamisena

Minusta ajatuksissasi on järkeä. Kun rahankäyttötavoissa on eroa, niin varmaan helpoimmalla pääsisitte avaamalla omien tilien lisäksi sen yhden yhteisen, mihin laittaisitte molemmat vaikka 1000 e kuussa, millä maksettaisiin laskut ja yhteiset menot. Loput olisivat sitten omia.

Yhteistyössä