V
vierailija
Vieras
Ammattikoulun käynyt hitsaaja / korkeakoulun käynyt lastenhoitaja. Siinä koulutusta. Ja vertaa ihmeessä perustuntipalkkoja. 2500e/kk on lastenhoitajan maksimipalkka. Mutta turha tässä on vängätä, faktat on mun puolella.??? Niin, siis mikäli et tiennyt, niin monet tuottavat yritykset maksavat työntekijöilleen bonuksia tai tulospalkkioita siksi, että yritys on tuottanut hyvin? Tällaiset luonnollisesti nostavat palkan suuruutta. Julkinen puoli ei tällaisia maksa. Ikinä, koska työ ei tuota.
Se ei siltikään tarkoita sitä, ettäkö hoivatyö olisi alempiarvoisempaa.
Lisäksi se pyllyn pyyhkiminen vaatii vähemmän ammattitaitoa kuin vaikkapa talon rakentaminen. Hoivatyöstä (en nyt tarkoita sairaanhoitajia tai lääkäreitä) hyvin suoriutumiseen vaikuttaa enemmänkin ihmisen persoonallisuus kuin pätevyys. Pätevyys ja vastuu ovat ne, mistä maksetaan.
Toiseksi haluaisin kuitenkin huomauttaa, että harva nainen kuitenkaan jaksaa innostua rakennusalasta yhtä vähän kuin miehet innostuvat lähärin työstä. Kenties jokin sisäinen ominaisuus ajaa meitä miehiä ja naisia eri ammatteihin?
Ja tiedoksi. Vaikka nainen olenkin, niin ei minustakaan olisi pyyhkimään kenenkään pyllyä ja vaatisin siitä huomattavan korvauksen. Siksi en olekkaan hoiva- alalla, kuten et toivottavasti sinäkään.
Enkä minä jaksaisi painaa duunia raksahommien parissa. Se on raskasta. Vähän sama juttu kuin renkaiden vaihto autoon, osaan sen kyllä tehdä, mutta se on miehelleni paljon vaivattomampaa fyysisten ominaisuuksien vuoksi, että hän tekee sen. Minä voin tiskata sillä välillä pannun ja laittaa astianpesukoneen päälle.
Uskon, että me ihmiset kuitenkin hakeudumme alalle, joka tuntuu edes jotenkin siedettävämmälle. Kenties jonkin sisäänrakennettu juttu ohjaa meitä siinä.
Tasa- arvoa on kuitenkin se, että sinä voit hakeutua mille alalle ikinä haluat, etkä saa sen vähempää palkkaa kuin mieskään samalla kokemuksella kuin sinä.
Olen rakennusalalla. Täällä, jos jotain painavaa pitää nostella, se hoidetaan nostureilla. Tarvii vain hyvät pleikkarisormet.
Ja niin, ne faktat kertoi, että jos olen nainen saan ainakin 10% vähemmän kuin mies. Se voi sulle kelvata, mut mä en puhu vielä tasa- arvosta.