Yksi raskas päivä taas takana... :(

Minä meinaan ottaa hautajaispäivänä myös noita rauhoittavia ja edelleenkin lasten takia! Sit sen tulevan viikonlopun voin itkeä pahaa oloa pois, mut haluan pysyä sen päivän suht tasaisena, jää paremmin jotain mieleenkin siitä päivästä kuin että se menee ihan hysteerian vallassa.

Ei varmasti suru minnekään katoa, sen uskon. Mut ihanaa saada Moonica tuohon kävelymatkan päähän, voi käydä haudalla silloin kun sille tuntuu.[/quote]

No meillä ei ollut muita hautajaisissa kuin minä, mies, pappi ja suntio. Muita lapsia kun ei ollut. Mä oon aina ollut sellainen, että esitän päällepäin kovaa. Kun poika syntyi, lääkäri ja kätilöt ilmeisesti luuli, et mä oon ihan ok, kun kyyneltäkään ei pirauttanut. Ne päästikin mut heti aamulla kotiin. Mut mä olin ihan romuna sisältä. Mun pelastus oli mun paras kaveri, joka tuli meille seuraksi. Luoja tietää, mitä oisin tehnyt...varsinkin kun iki-ihanan anopin suku syytti mua kuolemasta. Meillä oli sikäli ikävä tilanne, että mies joutui kertausharjoituksiin kun mä jouduin sairaalaan. Eivät antaneet sen jäädä poiskaan, hullua.
Mä koitin kotonakin tsempata vaan, et saan kaikki raha-asiat ym hoidettua ilman et romahdan. Hautajaisten jälkeen varmaan annoin vasta luvan itselleni suruun.

kuinka aikaisin keskenmenneelle pidetään hautajaiset? mietin vaan että kun minä olin 10 v niin äitin mahasta kuoli vauva, mutta ei sillä oo hautaa eikä mitään tilaisuutta pidetty tms. ja oli mun mielestä aika pitkällä kuiténkin se raskaus...

Alkuperäinen kirjoittaja marimint:
kuinka aikaisin keskenmenneelle pidetään hautajaiset? mietin vaan että kun minä olin 10 v niin äitin mahasta kuoli vauva, mutta ei sillä oo hautaa eikä mitään tilaisuutta pidetty tms. ja oli mun mielestä aika pitkällä kuiténkin se raskaus...

Mun mielestä kukaan ei kiellä pitämästä hautajaisia jos sikiö on kuitenkin jo sen näköinen että sen voi erottaa ihmislapseksi. Korjatkaa joku joka tietää paremmin!!

Kaikki ei halua haudata! Sen päättää vanhemmat hautaavatko vai eivät.
Meille ainakin oli itsestään selvyys että vauva on ihan oikea ihminen jo, joten hautajaiset pidetään.

*muoks* ja tässä meidän tapauksessa ei puhuta enää keskenmenosta vaan kohtukuolemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:
Alkuperäinen kirjoittaja marimint:

Mun mielestä kukaan ei kiellä pitämästä hautajaisia jos sikiö on kuitenkin jo sen näköinen että sen voi erottaa ihmislapseksi. Korjatkaa joku joka tietää paremmin!!

Kaikki ei halua haudata! Sen päättää vanhemmat hautaavatko vai eivät.
Meille ainakin oli itsestään selvyys että vauva on ihan oikea ihminen jo, joten hautajaiset pidetään.

*muoks* ja tässä meidän tapauksessa ei puhuta enää keskenmenosta vaan kohtukuolemasta.

siinä vaiheessa kun sikiö voisi syntyessään olla elinkelpoinen (eli rv 22-24??) voi pitää hautajaiset.

korjatkaa jos olen väärässä...

okei kiitos tuosta tiedosta, ja voimia teille. muistan kuinka mun äiti makas vaan itkemässä muutaman päivän, enkä mä osannu tehdä mitään. sanottiin vaan että vauva kuoli. se oli äidin toinen down-raskaus, eka eli 3 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Voimia. Teillä juuri tuo raja mennyt että oliko keskenmeno vai kohtukuolema.

Ei millään rajoilla ole loppupeleissään väliä. Surun mittaa ei mitata viikkojen määrällä. Toinen voi kokea alkuraskauden keskenmenon yhtä raskaasti kuin joku loppumetreillä kuolleen vauvan synnyttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Voimia. Teillä juuri tuo raja mennyt että oliko keskenmeno vai kohtukuolema.

Ei millään rajoilla ole loppupeleissään väliä. Surun mittaa ei mitata viikkojen määrällä. Toinen voi kokea alkuraskauden keskenmenon yhtä raskaasti kuin joku loppumetreillä kuolleen vauvan synnyttänyt.

Tuo on totta. Mutta molemmat kokenut ihminen ei välttämättä osaa ajatella ihan noin.

Yhteistyössä